Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulle väliä jatkaako lapsesi amikseen vai lukioon?

Vierailija
17.03.2024 |

Vai toivotko jompaakumpaa? Meillä ei ole vielä hetkeen ajankohtaista, mutta tuntuisi todella oudolta, jos lapsi menisi amikseen. Se on jotenkin vierasta maailmaa minulle. 

Kommentit (172)

Vierailija
81/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytön kohdalla valinta oli vapaa. Tiesin, ettei lukio tule olemaan helppoa. Pääsi kyllä läpi, mutta yo-paperit on luokkaa B-C yleisin arvosana. Eli niillä ei mihinkään kyllä pääse jatkoon ilman pääsykoetta. Toisaalta yleissivistys, kirjoitustaito ja kielitaito toki parani, koska amiksessa ne nyt ei kehity yhtään. 

Pojan kohdalla lukio on ihan selvä. Hän on tosi hyvä koulussa, eikä mitään syytä lähteä lusmuilemaan amikseen.

Lusmuilemaan amikseen. Kiva asenne sulla.

Vierailija
82/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytön kohdalla valinta oli vapaa. Tiesin, ettei lukio tule olemaan helppoa. Pääsi kyllä läpi, mutta yo-paperit on luokkaa B-C yleisin arvosana. Eli niillä ei mihinkään kyllä pääse jatkoon ilman pääsykoetta. Toisaalta yleissivistys, kirjoitustaito ja kielitaito toki parani, koska amiksessa ne nyt ei kehity yhtään. 

Pojan kohdalla lukio on ihan selvä. Hän on tosi hyvä koulussa, eikä mitään syytä lähteä lusmuilemaan amikseen.

Eikös sieltä ole ajettu alas melkein kaikki opetus? Joten kyllä se tosi hyvälle oppilaalle on hukkaan heitettyä aikaa.

-eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytöllä on 9,8 keskiarvo ja tietenkin menee lukioon. Pettymys tuo on tuo 9,8 toki.

Vierailija
84/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan ajatusta "kaikille tilaa riittää, kaikille paikkoja on", ja kannustan lapsiani omaan päätökseen. Ammattikoulun opetuksen nykytaso mietityttää kyllä.

Amislaisilta olen kuullut, että opetusta ei meinaa saada, ja pitäisi vain työpaikoilla opetella. Olen työskennellyt paikassa, johon pomo halusi näitä nuoria "ilmaiseksi työvoimaksi" ilman mitään suunnitelmaa. Eivät nämä nuoret mitään järkevää tehneet, eivätkä ainakaan oppineet mitään. Mutta se ei ollut heidän syynsä.

Ammattilaisille täysi arvostus, oli koulutus mikä tahansa.

Vierailija
85/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tytöllä on 9,8 keskiarvo ja tietenkin menee lukioon. Pettymys tuo on tuo 9,8 toki.

Koko suvun häpeä pilkku.

Vierailija
86/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Amiksessa todellakin lusmuillaan nykyään. Aiemmin opetus toki ei sinänsä ollut älynnystyröitä pahemmin hierovaa, mutta sentään täysistä koulupäivistä oltiin tiukkana. Nyt siellä käydään puolipäiväkoulua, mitään ei oikeasti tarvi osata jne. Aivan surkeaa touhua. Katson vierestä hämmentyneenä. Vielä ysärillä, syvimpään lama-aikaankin, oli varaa pitää oppilaat koulussa täydet päivät ja vaatia. Nyt on niin rahat loppu, ettei edes opetusta enää tarjota kunnolla ja kaikki luuserit pitää roikottaa oppivelvollisuuslain takia listoilla. Juosta perässä, käyttää hupenevia resursseja sellaisiin, joiden pitäisi olla sosiaali- ja terveydenhuollon ongelma. Mielummin paukut niihin, joita voidaan vielä auttaa.

Vierailija
87/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lukiolaisiin paukut, niitä voidaan vielä auttaa sanot?

Vierailija
88/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio antaa paremman yleissivistyksen. Miten voi ottaa kantaa ydinvoiman rakentamiseen ja ydinjätteen loppusijoitukseen jos ei hahmota puoliintumisaikaa? Miten voi yrittää ymmärtää mRNA-rokotteita jos ei erota RNA:ta ja DNA:ta toisistaan? Nykypäivänä eläminen vaatii valtavan paljon tietoa ja erityisesti taitoa pitkäjänteiseen ajatteluun ja uuden tiedon nopeaa omaksumista. Näitä oppii paljon paremmin lukiossa.

Vierailija
89/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä minulle oli paljonkin väliä. Olisi outoa, jos oma lapsi ei olisi ylioppilas, kun koko suvussa kaikki ovat ylioppilaita jo kolmannessa sukupolvessa. Onneksi tästä asiasta ei jouduttu vääntämään, lapselle lukio oli selvä valinta. 

Joudutteko kuitenkin käyttämään ammattikolululaisten palveluja, vai hoituuko käytännön työtkin suvun ylppäreitten toimesta?

Tämä voi olla sinulle yllätys, mutta lukion käyneet on keskimäärin älykkäämpiä ja ahkerampia. Tämä tarkoittaa, että heiltä sujuu kaikki hommat keskivertoa paremmin ilman varsinaista ammattitaitoa. Tottakai jokaisen pitäisi oma ammattinsa hallita, mutta yleisesti fiksumpi ihminen on kaikessa fiksumpi. Osaa hoitaa raha-asiansa, hankkia tietoa, perehtyä, opetella uutta jne. 

Vierailija
90/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä minulle oli paljonkin väliä. Olisi outoa, jos oma lapsi ei olisi ylioppilas, kun koko suvussa kaikki ovat ylioppilaita jo kolmannessa sukupolvessa. Onneksi tästä asiasta ei jouduttu vääntämään, lapselle lukio oli selvä valinta. 

Joudutteko kuitenkin käyttämään ammattikolululaisten palveluja, vai hoituuko käytännön työtkin suvun ylppäreitten toimesta?

Meinaatko, että koulutus päättyy lukioon? Mieheni on myös lukion käynyt, mutta kyllä kaikki käytännön työt sujuu häneltä kuten itseltäkin. Hiuksia emme leikkaa itse, fyssarilla käyn, sähkötyöt jää ammattilaisille, samoin auton huolto yms.  eri

Niinpä=D Kyllä meille sun rahat kelpaa, kun et osaa i

"Oma itsetuntoni kestää sen, että käsittelen työkseni jotain muuta kuin ulostetta, ja toivottavasti myös putkiasiantuntijan itsetunto sen kestää."

Kiva kiitti. Hyvä sun itsetunolle. Paskaa tässä vaipparumbassa käsittelenkin. Terveisin kodinhoidon työntekijä.

Vierailija
91/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tän. Menevät joukolla ressuun ja vetävät huumeita, jotta pysyvät kärjessä.

Lopulta ovat pehmustetussa huoneessa.

Mitä sitä muuta omalle lapselleen voi toivoa?

Vierailija
92/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lukiolaisiin paukut, niitä voidaan vielä auttaa sanot?

Olen eri, mutta totta kai tässä ollaan ongelmissa sittenkin, kun olemattoman ammattikoulutuksen saaneiden pitäisi tehdä käytännön työt. Siinä voi olla yksi syy, miksi työvoimaa täytyy hankkia ulkomailta.

Vierailija
93/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi olla sinulle yllätys, mutta lukion käyneet on keskimäärin älykkäämpiä ja ahkerampia. Tämä tarkoittaa, että heiltä sujuu kaikki hommat keskivertoa paremmin ilman varsinaista ammattitaitoa. Tottakai jokaisen pitäisi oma ammattinsa hallita, mutta yleisesti fiksumpi ihminen on kaikessa fiksumpi. Osaa hoitaa raha-asiansa, hankkia tietoa, perehtyä, opetella uutta jne. 

No ette sitten duunareita tarvitsekkaan. Kätevältä käy mikävaan.

Vierailija
94/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi olla sinulle yllätys, mutta lukion käyneet on keskimäärin älykkäämpiä ja ahkerampia. Tämä tarkoittaa, että heiltä sujuu kaikki hommat keskivertoa paremmin ilman varsinaista ammattitaitoa. Tottakai jokaisen pitäisi oma ammattinsa hallita, mutta yleisesti fiksumpi ihminen on kaikessa fiksumpi. Osaa hoitaa raha-asiansa, hankkia tietoa, perehtyä, opetella uutt

Tyhmä paljon työtä tekee viisas pääsee vähemmällä. Kyl se noi on

Vierailija
95/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös sieltä ole ajettu alas melkein kaikki opetus? Joten kyllä se tosi hyvälle oppilaalle on hukkaan heitettyä aikaa.

-eri.

Alasajoon vaikutti paljolti tuo vähättely. Miten tämä maailma pyörisi, jos ei kädentaitoja olisi. Hittovie somepalstoilla kysellään verhojen lyhentäjää. Kylppärin hajulukkojen putsauskin on siirretty taloyhtiöiden vastuulle. Ei siinä ionitulojen laskeminen vc pytyn päällä auta juuri lainkaan.

Vierailija
96/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapset ovat hyviä koulussa, joten "pakotan" heidät lukioon. Lukion jälkeen he voivat sitten mennä opiskelemaan minne ikinä haluavat. Tämä siksi että lukiopohjalta koulutuspaikkojen hakeminen on helpompaa myöhemmässä vaiheessa elämää. Itse vaihdoin alaa yli kolmekymppisenä ja opintoihin pääsi helposti kun oli lukio suoritettuna. Toista se olisi ollut amiksen papereilla, jotka olisivat olleet ihan eri alalta. Minun lasten kohdalla pakottamista ei kyllä tarvita koska he tähtäävät yliopistoon ja silloin lukio on helpoin tie myös tulevien opintojen kannalta.

Vierailija
97/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston huuhaopinnot ja työttömyys odottaa kun alana on höpöhöpö tieteet tai taiteet. Joo sinne toki.

Antaa sitten ammattilaisten tehdä ne oikeat työt. Ne kaikki.

Vierailija
98/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän auttaa asiaan, että vähätellään ammattikoulua. Voisiko enään surkeammaksi itseään tuntea. Amikseen vaan vaikka väkisin kaikki oppimishaluttomat. Kukahan tämän "pakko-opiskelun" keksi ja miksi? Ammattikouluihinkin jonkunlaiset pääsykokeet. Ei tuhlata kenenkään aikaa haluttomien katujängiläisten päivähoitoon.

Vierailija
99/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei olisi väliä,mutta kyllä tietysti kannustan kouluttautumaan.

Vierailija
100/172 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän auttaa asiaan, että vähätellään ammattikoulua. Voisiko enään surkeammaksi itseään tuntea. Amikseen vaan vaikka väkisin kaikki oppimishaluttomat. Kukahan tämän "pakko-opiskelun" keksi ja miksi? Ammattikouluihinkin jonkunlaiset pääsykokeet. Ei tuhlata kenenkään aikaa haluttomien katujängiläisten päivähoitoon.

Mä en vähättele ammattikoulua, en laisinkaan. Se on parempi vaihtoehto. Älä yleistä. Kaikki ei ajattele samoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi