Onko sinulle väliä jatkaako lapsesi amikseen vai lukioon?
Vai toivotko jompaakumpaa? Meillä ei ole vielä hetkeen ajankohtaista, mutta tuntuisi todella oudolta, jos lapsi menisi amikseen. Se on jotenkin vierasta maailmaa minulle.
Kommentit (172)
Itse olen amis, palkanlaskija ja minulla on rahaa harrastaa matkustelua niin, että voin käydä vuosittain kerran pari lomamatkalla Japanissa.
Eli en ole duunari ja kun asuu Itä-Suomessa, niin on paljon rahaa. Joten kannattaa miettiä pitkään, että haluaako tuhlata 3 vuotta lukiossa, kun sen ajan voi viettää amiksessa ja saada heti työn. M25
Täällä ei ole samantyyppistä lukiota kuin Suomessa, mutta ei merkitystä itselleni. Kunhan jossain koulussa pysyvät.
Meidän perheessä 3 lasta. Ketään ei pakotettu mihinkään, saivat itse valita. Kaikki työelämässä: sähköasentaja, insinööri ja lääkäri. Kaikki tulevat toimeen omillaan ja ovat tasapainoisia aikuisia joten ei loppujen lopuksi väliä sillä, missä ovat opintonsa suorittaneet.
Tosimaailmassa ei selviä jos omaa järjenkäyttöä ei ole.
Tämä tulee esille hyvin kun puolet lukiolaisista päätyy johonkin työhön joka ei tuota mitään.
Kävin just museossa. Jo ka huoneessa joku "vartija" ilman vartian asua.
Hups heijaa ..10 työntekijää ja ilman että ne tekee mitään koko päivänä.
On kyllä. Kauhulla olen lukenut juttuja, joissa kerrotaan, kuinka amiksissa opetuksen taso on romahtanut lähelle nollaa.
Ei ollut väliä ja opiskelee toiveammattiinsa. Voi jatkaa ammattikorkeaan enkä tiedä mitä lisäarvoa olisi lukiolla kun hän ei ole silleen lukutyyppiä eikä havittele yliopistoon. Itsekin olen duunari ja elämässä pärjännyt.
Entäpä ap, jos lapsesi päättäisi lopettaa yliopisto-opinnot kesken?
Ei ole väliä, enkä ohjannut juuri ollenkaan. Lapset saivat valita itse elämänpolkunsa. Mielestäni on tärkeintä, että löytävät alan, millä haluaa työskennellä ja yleinen onnellisuus elämässä.
Lapset voi yllättääkin. Ammattikoulun käynyt päätti vaihtaa alaa ja lähti opiskelemaan korkeakouluun.
Kai sinä tiedät, että amiksestakin voi päästä ammattikorkeaan ja yliopistoon? Tämä on mennyt ohi yllättävän monelta vanhemmalta.
Sähköinssi tienaa enemmän kuin asentaja, ja on mukavammat työajat. Jos haluaa saada aikaan käsillään jotain, asentajan ammatti on parempi valita. Ja jos haluaa opiskella sähköinssiksi, on parempi käydä ammattikoulun sähköasentajalinja kuin lukio. Paljon antoisampaa tehdä töitä opiskelun ohessa ja kesäisin sähköasentajana kuin ylioppilaana.
Aina löytyy homia sellaiselle, joka tekee niitä hommia mitä toiset ei osaa. Niitä tuntuu olevan tänäpäivänä aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole väliä kunhan lapsi itse on tyytyväinen valintaansa ja pääsee sinne minne haluaa. Itsekkin jatkoin amiksen jälkeen suoraan ammattikorkeaan, helpommin pääsi amistaustalla sisään.
Heh, mä myös kävin sähköasentajan tutkinnon ja siitä inssiksi. Kyllä tuosta amiksesta oli oikeasti hyötyä kun tajusi paremmin käytännössä jutut.
Eikö turhauttanut, kun ensimmäisillä luennoilla käsiteltiin samoja asioita kuin ammattikoulun syyslukukaudella? Oma lapseni keskeytti amk:n siksi, että tuntui niin turhalta. Ehkä hän aloittaa uudestaan joskus myöhemmin, kun saa tarpeekseen asentajan hommista. Nyt on saanut omilla ansioillaan hankituksi asunnon, auton ja hevosen. Osan velaksi, mutta lainaa sai ilman takaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Ollaan puhuttu lapsen kanssa, että jos haluaa elää samaa elintasoa kuin nyt, sinne yliopistoon on mentävä ja lukuhommien on maistuttava.
Höpöhöpö!
Amiskundi, sähkömies tai putkimies tienaa enemmän kuin ammattikorkeakoulusta vasta valmistunut käsienpyörittelijä!
Sähköinssi tienaa kyllä paremmin kuin sähköasentaja.
ohis
näin
Niin mutta kun sieltä amiksesta voi mennä sinne sähkö inssiksi.
Oma kokemus oli että ne lukiolaiset oli koko inssiopintojen ajan ilman duunia kun amislaiset paino lomat ja illat.
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä tiedät, että amiksestakin voi päästä ammattikorkeaan ja yliopistoon? Tämä on mennyt ohi yllättävän monelta vanhemmalta.
Sähköinssi tienaa enemmän kuin asentaja, ja on mukavammat työajat. Jos haluaa saada aikaan käsillään jotain, asentajan ammatti on parempi valita. Ja jos haluaa opiskella sähköinssiksi, on parempi käydä ammattikoulun sähköasentajalinja kuin lukio. Paljon antoisampaa tehdä töitä opiskelun ohessa ja kesäisin sähköasentajana kuin ylioppilaana.
Sähköasentajan PUImURI-opetus ei anna kovin kummoisia valmiuksia Maxwellin yhtälöiden pyörittelyyn.
Paras koulu-uudistus oli kyllä tää, että amis avaa tiet amk:hon!
Miten muuten onko, pääseekö tuota reittiä kautta yliopistoon, vai pitääkö olla yo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Ollaan puhuttu lapsen kanssa, että jos haluaa elää samaa elintasoa kuin nyt, sinne yliopistoon on mentävä ja lukuhommien on maistuttava.
Höpöhöpö!
Amiskundi, sähkömies tai putkimies tienaa enemmän kuin ammattikorkeakoulusta vasta valmistunut käsienpyörittelijä!
ohis
Sanotaan nyt näin, että verkkohommisaa nokkainssinä olleena olen kuitannut arskojen isompia urakka/keikkakorvauksia kuin mitä itse tienaan.
Poikaa laittamassa ammattikouluun samoihin töihin kuin itse on jossa päivät sitten täynnä veetä ja peetä ja olisi kuitenkin hiukan lukupäätä?
Vierailija kirjoitti:
Meni ulkomaille yliopistoon lukion jälkeen ja sinne jäi 🤗
Ja miten tämä liittyy alkuperäiseen kysymykseen???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole väliä kunhan lapsi itse on tyytyväinen valintaansa ja pääsee sinne minne haluaa. Itsekkin jatkoin amiksen jälkeen suoraan ammattikorkeaan, helpommin pääsi amistaustalla sisään.
Heh, mä myös kävin sähköasentajan tutkinnon ja siitä inssiksi. Kyllä tuosta amiksesta oli oikeasti hyötyä kun tajusi paremmin käytännössä jutut.
Eikö turhauttanut, kun ensimmäisillä luennoilla käsiteltiin samoja asioita kuin ammattikoulun syyslukukaudella? Oma lapseni keskeytti amk:n siksi, että tuntui niin turhalta. Ehkä hän aloittaa uudestaan joskus myöhemmin, kun saa tarpeekseen asentajan hommista. Nyt on saanut omilla ansioillaan hankituksi asunnon, auton ja hevosen. Osan velaksi, mutta lainaa sai ilman takaajia.
Ei turhautunut. Kävin minimiläanäololla be kurssit jotka jo osasin ennestään, tein töitä sen aikaa. Helposti pääsi tenteistä vähällä vaivalla läpi ja opintolainaa ei tarvinnut nostaa eikä persaukisena opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö!
ohis
Mitäpä se jos se sähköasentaja onkin yrittäjä? voi tienata jo firmankin kautta mukavasti, niin tai näin kyllä verottja pitää huolen että inssi tai pelkkä asentaja ei rikastumaan pääse palkkatyöllä.