Valtion ja kuntien palkat leikattava puoleen!
Joko palkat tai tekijät puoleen.
Muuten emme tästä suosta nouse.
30 vuotta olemme tarponeet paikallamme, kun ruotsi on edennyt.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sihteerin tulisi pärjätä tonnilla? Samat kulut ihmisillä on, siksi palkkojenkin pitäisi olla tasapalkkoja. Joku 2300 per joka iikka, oli työ mikä tahansa.
Ei mitään neukkumallia tänä. Lue historiaa ja toivottavasti älyätkin jotain.
Sihteerin työtehtävät voi ihan hyvin jakaa niille erityisasiointintijoille. Ei vie paljoakaan aikaa mapittaa monisteet kansioon, tulostaa tai klikata päätöksiä tietokoneella tai vastata puhelimeen. Kyllä maisterin pitäisi osata mapittaa paperit aakkosittain vai väitätkö ettei hän osaa länsimaisia aakkosia aakkosjärjestyksessä?
Osittain näin ja itse olen tykännyt ns. ajatustyössä, että välillä aivot lepäävät näissä rutiinihommissa. Sen sijaan sihteereitä tarvitaan kyllä edelleen moniin tehtäviin. Minusta on resurssien tuhlausta, että asiantuntijat käyttävät aikaansa vaikka työmatkajärjestelyihin eli joutuvat tilaamaan itse lentolippuja yms. tai tilaamaan vaikka toimistotavaraa esim. lisää paperia printteriin.
Samoin on juuri ollut julkista keskustelua siitä, että terveydenhuollossa henkilökunnan aikaa kuluu kohtuuttomasti kaikenlaiseen kirjaamiseen ja paperityöhön hoitotyön samalla kärsiessä. Tuolla tarvittaisiin sihteereitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tekijöitä vähemmäksi, vaan palkkojen alennus. Valtiolla ja kunnalla on niin hyvät edut muuten, että siellä voi olla töissä vähän vähemmälläkin palkalla.
Ja itsekin teen sivutyönä kaupungille, joten minulla on varaa sanoa näin. Teen tuota sivuhommaa siksi, koska siinä saa niin helpolla hyvät rahat, että samaan en vakityössäni pääse mitenkään.
Ei ihmiset suostu töihin enää yhtään pienemmillä palkoilla. Hommat jää kyllä sitten hoitamatta. Mieluummin niitä julkisen puolen lomia voisi lyhentää kun pienentää palkkaa. Sitten riittäisi pienempi määrä tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sihteerin tulisi pärjätä tonnilla? Samat kulut ihmisillä on, siksi palkkojenkin pitäisi olla tasapalkkoja. Joku 2300 per joka iikka, oli työ mikä tahansa.
Sihteerin työtehtävät voi ihan hyvin jakaa niille erityisasiointintijoille. Ei vie paljoakaan aikaa mapittaa monisteet kansioon, tulostaa tai klikata päätöksiä tietokoneella tai vastata puhelimeen. Kyllä maisterin pitäisi osata mapittaa paperit aakkosittain vai väitätkö ettei hän osaa länsimaisia aakkosia aakkosjärjestyksessä?
Osittain näin ja itse olen tykännyt ns. ajatustyössä, että välillä aivot lepäävät näissä rutiinihommissa. Sen sijaan sihteereitä tarvitaan kyllä edelleen moniin t
Ei nykyään enää mapiteta, kaikki kansiot on sähköisiä. Arkistonhoitajat on sitten ihan erikseen, ei siinä hommassa sihteeri pärjää. Eikä terveydenhuollon kirjauksiakaan voi teettää sihteerillä. Ei se homma toimi niin, että lääkärin tai sairaanhoitajan vastaanotolla olisi mukana sihteeri, joka kirjoittaisi kaiken muistiin. Kyllä se, joka hoitaa, myös kirjaa, mitä on haastatellut, mitä on tehty ja miettii, mitkä ovat jatkosuunnitelmat. Ongelmia on ollut lähinnä erän tietojärjestelmän toimimattomuuden vuoksi, tarvitaan vain parempi tietojärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajien palkat on todella hyviä kun lasketaan vuosittainen työtuntien määrä!
Jep. Opettajien vuosittaista työaikaa voisi tietysti lisätä. Enää ei tarvita lapsia kesäksi maalaistaloihin työvoimaksi. Pitkä kesäloma on jäänne 1900-luvun maatalousyhteiskunnasta. Lapsia ei olisi päästetty kesällä kouluun niin oli pakko pitää kesän ajan koulussa taukoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko julkinen sektori täysin talkoille. Joka palkkaa haluaa, menee yksityiselle sektorille.
Minne yksityiselle esim. opettajat?
Kaikki palvelut on käytännössä järjestettävä yksityisesti. Yksityiskoulut ja yksityiset terveyspalvelut. Turha luulla, että sinne yhtään halvemmalla ketään saisi töihin, ja pitäisihän siitä jäädä myös voittoakin. Tuskin se sen halvemmaksi tulisi. Lisäisi vain eriarvoisuutta.
Opettajat eivät tarvitse palkallista lomaa 3,5 kk vuodessa. Normi lomat 5 vkoa niinkuin muillakin veronmaksajille. Kesän voi olla vaikka torilla myyjänä tmv jos tiukkaa tekee. Kokeet korjaa tekoäly sekä se voi myös tuottaa opetussuunnitelman ja materiaalit. Ihme touhua että toiset saa lojua muiden piikkiin kuukausi tolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Ok jos hoidat jatkossa itse lapsen päiväkodin, koulutuksen, vanhat vanhempasi ja omat sairautesi.
Siis kuka vattu nää teidän puolesta oikein hoitaa?
Mikä teissä on vialla? Ette saa itseänne ja perhettänne hoidettua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä mielenkiintoinen 😀 Kuvitteleeko joku, että työpaikalla maisteri kutsuu sihteerin paikalle tulostamaan, tai klikkaamaan jotain puolestaan? Tai että maisterilla olisi joku vastaamassa puhelimeen hänen puolestaan? Kuulostaa joltain Kummeli-sketsiltä. Tai että jonkun tehtävänkuvaan kuuluisi paperien aakkosjärjestykseen mapittamista? Ehkä joku työllistettävä voidaan joskus laittaa mapittamaan eläkkeelle jääneen henkilön huoneesta löytyneitä viime vuosituhannen papereita, muuten lakikin velvoittaa nykyään käyttämään sähköisiä järjestelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tekijöitä vähemmäksi, vaan palkkojen alennus. Valtiolla ja kunnalla on niin hyvät edut muuten, että siellä voi olla töissä vähän vähemmälläkin palkalla.
Ja itsekin teen sivutyönä kaupungille, joten minulla on varaa sanoa näin. Teen tuota sivuhommaa siksi, koska siinä saa niin helpolla hyvät rahat, että samaan en vakityössäni pääse mitenkään.
Miksi valehtelet?
Lääkärien palkat voisikin leikata puoliksi pariinkin kertaan
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sossu, jos palkka puolittuu, puolittuu myös työaikakin. Siirtyisin kaksipäiväiseen työaikaan, siinä voi tehdä esim. kymmentä asiakasta. Muut asiakkaat sitten jonottaisivat ehkä vuosiakin.
Sinun työsi on yhtä tyhjän kanssa joten siirry vaan vaikka kokonaan töistä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok jos hoidat jatkossa itse lapsen päiväkodin, koulutuksen, vanhat vanhempasi ja omat sairautesi.
Siis kuka vattu nää teidän puolesta oikein hoitaa?
Mikä teissä on vialla? Ette saa itseänne ja perhettänne hoidettua?
Koulu hoitaa koulutuksen, päivähoito päivähoidon. Pakko kyllä myöntää, että en olisi pystynyt millään pitämään kotiopetusta 9 vuotta lapselle, kun opiskelin ja kävin töissä itsekin. Toki lapsen olisi voinut laittaa vaikka liekaan ja ruoka viereen niin ei olisi sitten jossain vaiheessa enää lapsenhoito-ongelmia ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä ne hyvät edut on?
Sähköpyörästä 200 euroa alennusta, julkisesta liikenteestä kymppi alennusta (työntekijän lippu halvempi kuin opiskelijalippu), teatterialennuksia, muutamasta kaupasta tuote- tai palvelukohtaisia alennuksia 10 %.
Olen töissä julkisella puolella, eikä minulla ole mitään noista eduista.
Joku ammattikoulun opettaja vetää 4t€ palkkaa ja oppilaat on puolet ajasta muualla työssä oppimassa. Ja siihen päälle 3,5 kk lomat. Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sossu, jos palkka puolittuu, puolittuu myös työaikakin. Siirtyisin kaksipäiväiseen työaikaan, siinä voi tehdä esim. kymmentä asiakasta. Muut asiakkaat sitten jonottaisivat ehkä vuosiakin.
Sinun työsi on yhtä tyhjän kanssa joten siirry vaan vaikka kokonaan töistä pois.
Minkälaista työtä itse teet?
Vierailija kirjoitti:
Opettajat eivät tarvitse palkallista lomaa 3,5 kk vuodessa. Normi lomat 5 vkoa niinkuin muillakin veronmaksajille. Kesän voi olla vaikka torilla myyjänä tmv jos tiukkaa tekee. Kokeet korjaa tekoäly sekä se voi myös tuottaa opetussuunnitelman ja materiaalit. Ihme touhua että toiset saa lojua muiden piikkiin kuukausi tolkulla.
Tästä on ollut täällä vaikka kuinka keskusteluja. Vakiopet selittävät, että se kesäkeskeytys ei ole lomaa vaan sen palkka ansaitaan lukuvuoden aikana. Kuitenkin vakiopet usein keskeyttävät äitiyslomansa kesäkeskeytyksen ajaksi ja nostavat silloin palkkaa. Se sijaiseksi palkattu, joka sen loman on oikeasti kerännyt, on kesän ilman töitä. Nykyään kunnatkin säästävät ja palkkaavat opettajia vain lukukauden ajaksi. Sitä en osaa sanoa, miten tuo pitkä joululoma hoituu. Pätkitäänköhän sekin sijaisilta pois.
Ja johtoportaita ohennettava 80% ,tuhansia isopalkkaisia käsien heiluttajia kortistoon tulee halvemmaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin tietää, mistä eduista olen nyt sitten tietämättäni jäänyt paitsi? Nettopalkka 1800 ja ruhtinaallinen 25e/vuosi tyhy-rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörästä 200 euroa alennusta, julkisesta liikenteestä kymppi alennusta (työntekijän lippu halvempi kuin opiskelijalippu), teatterialennuksia, muutamasta kaupasta tuote- tai palvelukohtaisia alennuksia 10 %.
Nuo eivät kyllä ole mitään valtion työntekijöiden etuja, jossakin kunnassa toki voi olla..
Ongelma on sekä se, että yksityiset yritykset eivät juuri heitä halua palkata, ja että yksityiset yritykset tavoittelevat aina voittoa. Luuletko tosiaan, että kunnalle tulee halvemmaksi palkata siivoojia yksityisen yrityksen kautta kuin palkata joukko omia siivoojia niistä työttömistä, joita kunnan alueella asuu? Niiden yksityisten firmojen siivoojat voivat olla ulkopaikkakuntalaisia, pahimmillaan hyväksikäytettyjä ulkomaalaisia. Firma ottaa työsuoritteesta palkkakulujen lisäksi voittoa. Nämä firmat pitää kilpailuttaa säännöllisesti, laatia sopimuksia siitä, mitä ostetaan, mikä on suoritteesta käypä hinta ja valvoa, että työ tulee tehtyä. Tekijöiden aina vaihtuessa pitää perehdyttää uudet tekijät.
Esimerkki: Olin itse työllistettynä eräässä kunnan yksikössä. Kiinteistönhuolto oli ulkoistettu. Talvella firma ei tullut ajoissa auraamaan ja (pyörätuoli)asiakkaat saivat rämpiä lumessa. Minulla oli aikaa tehdä lumitöitä, mutta minua siitä aina moitittiin, että kun teen, ei se firma sitten tule ja sille on siitä maksettu. Samoin vaikkapa lamppujen vaihtoon tilattiin se firma paikalle. Mikä järki? Kun käytetään ostopalvelua, työnkuvat siiloutuvat. Ei "saa" tehdä työtä, josta jollekin toiselle taholle maksetaan. Jos kunta itse olisi ollut vastuussa noista hommista, olisi asiat tapahtuneet paljon joustavammin.