Mun vuokra on 895e, ja Vantaan raja on perustoimeentulotuessa 715e. Voiko joku kertoa että miten pystyn elämään 1.4. alkaen???
Nyt huomoidaan kokonaisuudessaan vuokra perustoimeentulotuessa, mutta Huhtikuusta lähtien jää siis 180e vähemmän rahaa käyttöön!
Elän nyt jo täysin kädestä suuhun, eli ylimääräistä ei ole...Pitääkö minun alkaa varastamaan ruokani kun saan melkein 200e vähemmän rahaa jatkossa??
En voi käsittää miten tällaisen muutoksen voi tehdä eduskunta...
Kommentit (506)
Kaikkea sulle ehdotetaan, mikään ei kelpaa. Ei opiskelu, paikkakunnan vaihto, kimppakämppä. Joten siinäpä sitten valitat. 🤷
Vierailija kirjoitti:
On vaikea uskoa, että joku normaali päihteetön ihminen ei saa pääkaupunkiseudulta työtä. Varmasti saa.
Totuushan on se, että lukiopohjalta sinä ap et saa sellaista työpaukkaa, joka sinulle kelpaa.
Et saa työtä tekemällä palkkaa, josta sinulle jäisi nettona enemmän, kuin kaikki saamasi tuet.
Ja sen takia sinä olet työtön.
Helsingissä oli tammikuun lopussa 40 377 työtöntä, ovatko he kaikki jotain päihderiippuvaisia??
Vaihtelu virkistää. Muuta muualle Suomeen, pois pääkaupunkiseudulta. Vuokra on todella korkea yksinasuvalle. En työssäkäyvänäkään haluaisin yksinäni maksaa tuollaista summaa.
On sinulla OIKEUS asua Vantaalla, mutta ei ilmeisesti VARAA.
Yhteiskunnalla taas ei ole VELVOLLISUUTTA maksaa elämistäsi missä tahansa ja miten kalliisti tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vaikea uskoa, että joku normaali päihteetön ihminen ei saa pääkaupunkiseudulta työtä. Varmasti saa.
Totuushan on se, että lukiopohjalta sinä ap et saa sellaista työpaukkaa, joka sinulle kelpaa.
Et saa työtä tekemällä palkkaa, josta sinulle jäisi nettona enemmän, kuin kaikki saamasi tuet.
Helsingissä oli tammikuun lopussa 40 377 työtöntä, ovatko he kaikki jotain päihderiippuvaisia??
Kyllä ja tai iljettävia laiskoja muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hieman avata tilannettasi? (Esim. Miksi olet perustoimeentulolla? Oletko pienipalkkaisessa työssä, työttömänä, opiskeletko tms?)
Työttömän olen. Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea.
ap
Paljon nämä on yhteensä?
vuokrani + 587e + sähkölasku + kotivakuutuslasku + kunnallinen terveydenhuolto ja reseptilääkkeet sieltä.
Mutta kohta tuosta 587 eurosta leikkautuu 180e, enkä enää tule pärjäämään.
0e säästöjä kun kaikki menee koko ajan elämiseen...
ap
Sitten vaan pärjäät vähemmällä. Se on helppoa, koska ap on samaa aloitusta suoltava tekoälyrobotti. Joskus maailmassa oli puoluelehdistöä, nyt on vain nämä robotti-aloitukset. Kyllä huonosti toimeentulevia ihmisiä on, on niin monta tarinaa. Ap:n mekaaninen luettelo ja mekaaninen lauseiden toistelu kertoo ongelmasta noin niinkuin periaatteessa. Ap:lle vastaajat sitten ehdottelevat käytännön ratkaisuja, jotka tietenkään eivät tule kyseeseen, näin ne robotit vastailevat asiakaspalvelutilanteissakin jankuttamalla samaa vastausta uudelleen ja uudelleen.
Kai se pitää sitten vaan mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea sulle ehdotetaan, mikään ei kelpaa. Ei opiskelu, paikkakunnan vaihto, kimppakämppä. Joten siinäpä sitten valitat. 🤷
Koulutusta ei hankita vaan sinne haetaan ja tullaan valituksi jos tullaan, itse olen 30 eri amikseen, ammatikorkeaan hakenut enkä ole päässyt.
Paikkakuntaa ei voi vaihtaa noin vain vaan tarvitsee rahaa, asunnon, muutofirman yms yms.
Kimppakämppää ei saa tosta noin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, Vantaa on ns. työssäkäyntikunta jonne muuttaa ihmisiä ympäri Suomen töiden perässä. Miksi sinun pitäisi saada asua siellä ilmaiseksi ja viedä asunto joltain joka sitä oikeasti tarvitsisi?
Koska perustuslaissa lukee että jokaisella on oikeus valita asuinpaikkakuntansa.
Lisäksi olen Vantaalla syntynyt, ja koko elämäni täällä asunut.
ap
Oikeus valita asuinpaikkakunnan kyllä, mutta kuten joku jo sanoikin, ei ole oikeutta asua asunnossa jonka vuokramenot ovat suuremmat kuin määritelty kohtuullisen hinnan maksimi. Vaihtoehdot ovat osaltasi: maksat korvattavan maksimihinnan ja vuokrasopimuksen välisen erotuksen itse ja keksit jonkin tavan, miten saat muun budjettisi tasapainoon. Vaihtoehtoisesti laiminlyöt vuokran, tai sen osan, josta sitten tulee häätö ja olet kadulla etsien edullisempaa asuintapaa. Helpommalla toki pääset jos järjestät edullisemman asunnon jo ennen häätöä.
Vierailija kirjoitti:
Demolaattori kirjoitti:
Olet tiennyt muutoksista jo vuoden ajan niin on ollut reilusti aikaa reagoida.
Muuta halvempaan.
Ilmoitetaanko noista muutoksista kaikkille joita muutos koskee valtiovallan taholta, vai pitääkö ne älytä lukea juorulehdistä tai vauuapalstalta ?
Lue tai kuuntele uutisia.
Trolli on herännyt. Älkää langetko tuohon enää. Kela ei ole maksanut ennenkään kuin vähäisiä asumismenojen ylityksiä. Kela on kohtuullistanut kuluja pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, Vantaa on ns. työssäkäyntikunta jonne muuttaa ihmisiä ympäri Suomen töiden perässä. Miksi sinun pitäisi saada asua siellä ilmaiseksi ja viedä asunto joltain joka sitä oikeasti tarvitsisi?
Koska perustuslaissa lukee että jokaisella on oikeus valita asuinpaikkakuntansa.
Lisäksi olen Vantaalla syntynyt, ja koko elämäni täällä asunut.
apOi voi, ap. Ymmärrätkö sinä, kuinka moni meistä hyvässä ansiotyössä olevista, korkeakoulutetuista ihmisistä on muuttanut pois kotipaikkakunnaltaan ensin opintojen, sitten töiden perässä? Hyvin, hyvin moni. Se kuuluu elämään. Se kuuluu aikuistumiseen. Itse muutin 18-vuotiaana ylioppilaana pieneltä paikkakunnalta yliopistokaupunkiin. Valmistuttuani tiesin, että en tule täältä saamaan oman alani töitä ilman alan työkokemusta. Siksi muutin sinne, mistä töitä sain - taas pikkupaikkakunnalle, tosin en kotipaikkakunnalleni vaan entistä kauemmaksi sieltä. Muutin yksin, enkä tuntenut uudelta paikkakunnalta ketään. Vuoden kuluttua muutin vakituisen viran perässä taas. Tälle paikkakunnalle vakiinnuin ja sieltä löysin elämänkumppaninkin. Sen jälkeenkin olen muuttanut ja vaihtanut työpaikkaa ja kumppaniakin - sekin kuuluu elämään. Tälläkin hetkellä minulla on vakituinen virka ja hyvä ansiotyö - sen lisäksi avioliitto, omistusasunto, omistusauto ja toinen lapsi tulossa. Elä elämääsi ja tunnusta sen realiteetit.
Sama aloitus ollut täällä ennenkin.
Eläke on sosiaaliturvameno. Ok.
Maksoin kuitenkin 43 vuotta veroja yhteiseen hyvään ja työeläkkeestäkin menee tällä hetkellä 450 veroja.
En ole saanut ikinä asumistukea, toimeentulotukea, työttömyystukea ja mitä näitä tukia on.
Eli tälläkin hetkellä maksan 350 asumiskulut ihan itse omasta kolmiostani. En toki asu Helsingissä vaan pienessä kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Normaalit päihteettömät ihmiset eivät saa työtä siksi, että työnhakijoita on 10-kertainen määrä työnpaikkoihin nähden. Itsekin vesiselvä, enkä vaan kelpaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutusta ei hankita vaan sinne haetaan ja tullaan valituksi jos tullaan, itse olen 30 eri amikseen, ammatikorkeaan hakenut enkä ole päässyt.
Paikkakuntaa ei voi vaihtaa noin vain vaan tarvitsee rahaa, asunnon, muutofirman yms yms.
Kimppakämppää ei saa tosta noin vaan.
Juujuu. Eli siinäpä sitten valitat🤷 Hei, mäkin osaan toistaa samoja fraaseja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ap ymmärrät, että muita kiukuttaa sun elämä. Ja siksi leikkaukset ovat ihan oikein sulle.
En ymmärrä miksi se kiukuttaisi.
apEli olet yksinkertaisesti tyhmä. Väännetään rautalangasta. JOKAISELLA AIKUISELLA ON VELVOLLISUUS HUOLEHTIA OMASTA TOIMEENTULOSTAAN.
Minä olen parhaani mukaan yrttänyt huolehtia.
Haen halvempaa asuntoa ja töitä. Mitä muuta haluat?
Halpoja asuntoja eikä töitä ole kaikille...varsinkaan 1.4. uudistuksen jälkeen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä keksittyjä juttuja. Jos vuokra on ollut koko ajan noin pahasti yli hyväksytyn rajan niin Kela olisi aivan varmasti lopettanut ylimääräisen toimeentulotuen maksamisen jo ajat sitten.
Älkää hyvät ihmiset uskoko kaikkea mitä luette tai kuulette vaan ottakaa selvää miten asiat oikeasti ovat.
Älä puhu asioista mistä et mitään tiedä
En minä puhukaan vaan kirjoitan. Ja minä tiedän tasan tarkkaan mitä kirjoitan, PALJON paremmin kuin sinä. Jos asumismenot ovat paljon yli hyväksytyn rajan niin jossain vaiheessa ylimenevää osuutta ei enää hyväksytä. Korkeintaan muutaman kympin ylityksiä on voitukin maksaa vuodesta toiseen, mutta 180 euroa...heh heh! Kela tai sosiaalitoimisto ei todellakaan ole maksanut noin paljoa ylimääräistä muutamaa kuukautta kauempaa.
"En koita "maksimoida", vaan yritän selvitä hengissä ja terveenä.
Tästä perustoimeentulotuesta jota nyt saan ei ole varaa leikata, koska sitten ei ole enää varaa ruokaan jne...
ap"
Valitettavasti ulkopuoliselle tuo kuulostaa siltä (mm. Ei voi hakea soluun kun tuki pienenee, olet opiskellut mutta todennut että opiskelu ei ole sun juttu, ei työkokemusta mutta jotain olet varmasti tehnyt kun saat työmarkkinatukea, käsittääkseni se ei ole vastikkeetonta)
Tarvitset pitkäjänteisyyttä elämääsi.
Sinun pitää pyrkiä siihen että otat itse vastuun omasta elämästäsi myös taloudellisesti.
Olet nyt rakentanut elämäsi kelan tukien varaan, eikä voi tulla yllätyksenä että maksaja päättää
On turha sanoa että tarvitsee enemmän rahaa kun maksajalla ei yksinkertaisesti ole enää rahaa (Suomi velkaantunut pahasti)
Kyllä Helsingissä ainakin on pääsääntöisesti maksettu, ilmeisesti muuallakin pääkaupunkiseudulla. Näin olen ymmärtänyt. Ehtona on ollut, että etsii halvempaa asuntoa. Nykyisin pelkkä haku ei enää riitä, vaan oikeasti muutettava halvempaan tai maksettava osa vuokrasta siitä perusosasta.