Mun vuokra on 895e, ja Vantaan raja on perustoimeentulotuessa 715e. Voiko joku kertoa että miten pystyn elämään 1.4. alkaen???
Nyt huomoidaan kokonaisuudessaan vuokra perustoimeentulotuessa, mutta Huhtikuusta lähtien jää siis 180e vähemmän rahaa käyttöön!
Elän nyt jo täysin kädestä suuhun, eli ylimääräistä ei ole...Pitääkö minun alkaa varastamaan ruokani kun saan melkein 200e vähemmän rahaa jatkossa??
En voi käsittää miten tällaisen muutoksen voi tehdä eduskunta...
Kommentit (506)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1.4. jälkeen sulla jää tuhlattavaa joka kuukausi 400 euroa. Kyllä tämä riittää yhdelle ihan reilusti. Mihin rahasi menevät?
Ei riitä jos haluaa ostaa muutakin kuin makaronia ja puuroa.
Mulla, miehellä ja yhdellä teinillä menee yhteensä n. 400e/kk ruokaan ja syömme hyvin.
Ap, miksi toistat tätä samaa aloitusta jatkuvasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1.4. jälkeen sulla jää tuhlattavaa joka kuukausi 400 euroa. Kyllä tämä riittää yhdelle ihan reilusti. Mihin rahasi menevät?
Höpöhöpö. 400e riittää jo perheen ruokkimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla samansuuruinen vuokra, maksan itse eläkkeestäni. Koskaan en ole tukia saanut.
Tiedäthän, että eläkkeesi on suomen sosiaaliturvameno?
No ei ole jos kyse on työeläkkeestä !
T. eri
Kyllä muuten on. Katoppa ihan itte. Ja sun eläkkeet maksaa ne, jotka on nyt töissä. Että ole hyvä vaan.
Eläke EI OLE sosiaaliturvaetu, ääliö.
Ja se ansiosidonnainenkin muuten rahoitetaan 95 prosenttisesti veroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo riittää jos syö kerran päivässä makaronia, puuroa ja paskaa sian lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla rahalla saa ihan oikeaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kuulemma myydä ylimääräiset kalusteet jotka eivät mahdu pienempää(halvempaan) asuntoon. Kukaan ei osta.
Ei ole varaa varastoida niitä. Roskiinko vain?? Onko Suomi tosissaan. Junan alle menen. Toivottavasti lapseni kestävät sen. En jaksa tätä sontaa enää.
t.Korkeakoulutettu köyhä yh
Älä mene junan alle vaan mene sanomaan vuokranantajallesi, että et voi maksaa enää entistä vuokraasi, vaan vuokraa on alennettava. Vuokra-asuntoja on paljon tyhjillään, hyviä vuokralaisia kuten sinä ei kaikille riitä. Vuokranantajan kannalta on huomattavasti kannattavampaa pitää asunto asuttuna koko ajan, kuin pitää asuntoa välillä tyhjillään vuokran vaihtuessa. Näinollen, tämä ehdotus voi hyvin toteutuakin. Yritä edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaan töihin ja tienaamaan. Ei tuista mitään sisäfileitä pidä ostaakaan. Perusruoka on edullista. Marjat ja sienet metsästä, leivän voi leipoa itse, puuro on edullista. Sitä illaksi ja aamuksi. Satokauden vihanneksia ja kasviksia. Hyvin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 400e ruokabudjetti ja syömme ihan tavallista kotiruokaa. Puuroa syömme ehkä kerran kuukaudessa ja pelkkää makaronia ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silakat, itsetehty hernekeitto, itse leivottu leipä, juurekset ovat kaikki terveellisiä. Ei pidä ostaa eineksiä eikä valmisruokia vaan tehdä itse alusta asti, niin säästää. Esim. lihakaalilaatikko tai lihakeitto riittää koko viikoksi, kun tekee ison annoksen. Hyvää perusruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kuulemma myydä ylimääräiset kalusteet jotka eivät mahdu pienempää(halvempaan) asuntoon. Kukaan ei osta.
Ei ole varaa varastoida niitä. Roskiinko vain?? Onko Suomi tosissaan. Junan alle menen. Toivottavasti lapseni kestävät sen. En jaksa tätä sontaa enää.
t.Korkeakoulutettu köyhä yh
Lahjoita torissa. Kokemukseni mukaan siellä menee hyvin kaikki ilmaiseksi annettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä, jotka ei pääkaupunkiseudulla työllisty. Kaksi lastani, jotka kumpikin vuorollaan halusivat miettiä mitä peruskoulun ja lukion jälkeen tekisivät ja mitä lähtisivät opiskelemaan, saivat heti töitä, kun laittoivat hakemuksia. Kummallakaan ei mitään koulutusta eikä pahemmin työkokemustakaan kuin vähän kesätöistä.
Toinen oli siis keräämässä kärryjä kauppakeskuksessa, ettei sen kummempi duuni, mutta tienasi puolitoista tonnia/kk. Siellä oli jatkuva työvoimapula, koska kärryjen keräily ei monille kelpaa vaikka kuulemma oli ihan mukiinmenevää hommaa ja tuli päivän liikunta samassa.
Tämä vinkkinä ap:lle.
Ja tämä satu tapahtui 80-luvulla?
Ei vaan parin viime vuoden aikana. Kyllä niitä töitä on, kun hakee avoimin mielin eikä dissaa mitään. Nuoriso haki vähän kaikenlaisia töitä, ja kun tiesivät ettei heillä ole oikein mitään taitoja vielä niin ottivat mitä saivat. Ihan hyvin heillä meni, kun eivät olleet ronkeleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla samansuuruinen vuokra, maksan itse eläkkeestäni. Koskaan en ole tukia saanut.
Tiedäthän, että eläkkeesi on suomen sosiaaliturvameno?
Työeläke on kyllä kerrytetry vuosikausia maksetuista eläkemaksuista, eikä makseta Kelasta vaan eläkeyhtiöstä, joka on sijoitellut maksamiani eläkerahoja toivottavasti tuottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 400e ruokabudjetti ja syömme ihan tavallista kotiruokaa. Puuroa syömme ehkä kerran kuukaudessa ja pelkkää makaronia ei koskaan.
Se 400e on kaikkeen muuhunkin kuin ruokaan...
Muuta johonkin toiseen maahan jossa on halvempaa (tukia ei tosin välttämättä ole)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hieman avata tilannettasi? (Esim. Miksi olet perustoimeentulolla? Oletko pienipalkkaisessa työssä, työttömänä, opiskeletko tms?)
Työttömän olen. Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea.
apÄlä ruikuta, sää oot rikas. Mää saan ansiosidonnaista 800 e kuussa enkä mitään muita tukia.
Se on sinun häpeäsi jos et ole hakenut asumistukea ja perustoimeentulotukea mikäli olet niihin oikeutettu.
apOlen hakenut, en kuulemma ole oikeutettu.
Liian isot tulot vai säästöjä?
Miksi et ole oikeutettu?
Sulla siis
Ilmeisesti 800 e on liian iso tulo. Säästöjä on vanhuuden varalle ja niitä en tod. käytä kun olen vasta 56-v nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä, jotka ei pääkaupunkiseudulla työllisty. Kaksi lastani, jotka kumpikin vuorollaan halusivat miettiä mitä peruskoulun ja lukion jälkeen tekisivät ja mitä lähtisivät opiskelemaan, saivat heti töitä, kun laittoivat hakemuksia. Kummallakaan ei mitään koulutusta eikä pahemmin työkokemustakaan kuin vähän kesätöistä.
Toinen oli siis keräämässä kärryjä kauppakeskuksessa, ettei sen kummempi duuni, mutta tienasi puolitoista tonnia/kk. Siellä oli jatkuva työvoimapula, koska kärryjen keräily ei monille kelpaa vaikka kuulemma oli ihan mukiinmenevää hommaa ja tuli päivän liikunta samassa.
Tämä vinkkinä ap:lle.
Ja tämä satu tapahtui 80-luvulla?
Ei vaan parin viime vuoden aikana. Kyllä niitä töitä on, kun hakee avoimin mielin eikä dissaa mitään. Nuoriso haki väh
Tähän vielä lisäisin, että kuinka moni teistä lukijoista nyrpistelisi nenäänsä kärryjen keräämiselle ja ajattelisi, etten ainakaan sitä työtä tekisi? Niinpä.
Rahaa siitäkin maksetaan.
Oikeasti, palkkaisitko itse ap:n kaltaisen kouluttamattoman ja luottotiedottoman, kun tarjolla on kunnollisia kouluttautuneitakin ihmisiä? Minä en, jos olisin yrittäjä, vaan mielummin sen kouluttautuneen.