Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tabu: lapsettomat läheiset eivät nykyään auta lapsiperheitä lainkaan

Vierailija
16.03.2024 |

Minä olin lapsi 90-luvulla. Silloin monilla oli elämässään lapsettomia läheisiä: lasten tätejä, setiä, muita sukulaisia tai omia kavereita. Ihmiset tarjosivat välillä apua lasten kanssa, jotta vanhemmat saivat välillä levätä. Välimatkakaan ei ollut ongelma, vaan nähtiin satojen kilometrien välimatkasta huolimatta useamman kerran vuodessa. Minäkin muistan käyneeni kylässä sukulaisilla pari kertaa vuodessa: sain olla sukulaisilla yötä ja tehtiin yhdessä jotain mukavaa. Ainakin omat lapsettomat sukulaiseni viihtyivät lasten parissa ja tykkäsivät, kun saivat elää muutaman päivän lapsiarkea. Minä pidin näistä sukulaisista jo lapsena ja oli kiva viettää aikaa yhdessä.

Olen nyt 2020-luvulla itse vanhempi ja vastaavasta avusta ei ole tietoakaan, kun seuraan omaa ja tuttujen lapsiperheiden elämää. Monilla lapsettomat sukulaiset ja kaverit suhtautuvat lapsiin todella ikävästi. Lasten seurassa ei haluta olla, lapset koetaan ikävinä ja se ilmaistaan hyvin voimakkaasti ääneen. Ei puhettakaan, että yksikään lapseton kaveri tai sukulainen olisi kertaakaan kysynyt, tarvitaanko apua tai sanonut kyllä, jos apua olisi kysytty. Jo se tuntuu olevan kohtuuton pyyntö, että pyytää katsomaan lasta sen aikaa, kun käy itse vessassa, vie roskapussin tms. Eikä kaikki lapset ole mitään hankalia aakkoslapsia, vaan ihan terveitä tavallisia lapsiakaan ei haluta hoitaa. Ystävällisimmin toisten lapsiin ja auttamiseen näyttävät suhtautuvan toisen lapsiperheelliset, jotka ymmärtävät, miten raskasta vanhemmilla voi joskus olla.

En yhtään ihmettele, että monet lapsiperhearkea elävät ovat nykyisin uupuneita, kun ovat lasten kanssa niin yksin.

Kommentit (884)

Vierailija
721/884 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Tämä sukupolvi on itsekkäin koskaan elänyt porukka. Minä, minä ja minä.

Elämä ei vaan onnistu yksin. Sitä voi hetken niin luulla.

Nimenomaan. Minäminä ja minun niin kovin erikoiset lapseni ( not )

Vierailija
722/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsettomilla joku velvollisuus hoitaa kavereiden lapsia? Mitä apua lapsettomat saavat vastineeksi? Eivät mitään, koska lapselliset ihmiset eivät ehdi auttamaan. Olen itse lapsettomana ihan vittuuntunut niihin vihjailuihin, että pitäisi auttaa. Sanotaan, että "ei meillä ole tukiverkkoa täällä" tai "olen niin väsynyt". Ymmärrän, että väsyttää, mutta kiusallista kuulijalle. Koen, että lapsettomia käytetään hyväksi ja ajatellaan, että he kyllä aina auttavat. Pitääkin varmaan hankkia niitä lapsia siksi, ettei ku sen jälkeen vingu apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niissä lapsissa yleensä ole vika, vaan niissä vanhemmissa. Jos homma olisi jollain tapaa vastavuoroista ja välit kunnioittavat, avunanto olisi varmasti hyvä diili kaikille.

Vierailija
724/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun se apu pitäisi olla niitä iPhoneja, iPadeja sun muita kalliita vekottimia. Laitteita, joita ei meillekään osteta niiden kalliin hinnan vuoksi. Kyse ei ole rahapulasta, vaan siitä, että kaikkea ei tarvitse hankkia.

Vierailija
725/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä pyydetty apu on taloudellista. Jatkuvasti kinutaan osallmistumaan ties mihinkä hilavitkuttimen ostoon, että saadaan kerättyä varoja asiaan x ja y. Jos esim. pitäisi ostaa vessapaperia lasten sählyjoukkueen tukemiseksi, niin olen joskus kysynyt, että milloinkas niitä otteluita on, että voisin tulla myös kannustamaan, niin ikinä ei saa vastausta. Olen itse pelannut lapsena pallopelejä eri joukkuessa ja se oli ehdottomasti parasta lapsuudessa. Olisi siis kiva mennä katsomaan, mutta kutsua ei tule. Ollaan vaan rahastusautomaatteja. Muutoin ei kyllä meidän suuntaan olla yhteyksissä, mutta kun pitäisi saada rahaa, niin wa kilahtaa.

Vierailija
726/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senhän takia tässä on juurikin valittu lapsettomuus ettei tarvitse lapsien kanssa olla missään tekemisissä, vai mitäs muuta oikein kuvittelette. Kuvitellaanko lapsettomat muka ihan riemusta kiljuvan hoivaavan ja paimentavan sitten luppoajallaan toisten lapsia varsinkaan jos ei kiinnosta edes hampaat irvessä. Kauhea vastuukin toisten lapsista.

Lapsiperheiden pitäisi luoda suhteita samassa elämäntilanteessa olevien kanssa ja sitten autetaan puolin ja toisin lapsien hoidossa. Niinhän se toimii että myös annetaan eikä oteta vain yksipuolisesti. 

Vierailija
727/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän ikävä tilanne. Minua pyydettiin kummiksi enkä kehdannut kieltäytyä, vaikka en halunnut kummiksi. Kummilapsen vanhemmilla ei ole hirveästi tukiverkkoa. Nyt sitten minulle vihjaillaan, että väsyttää, omaa aikaa ei ole jne. En ole tarjonnut hoitoapua, koska en edes välitä juurikaan lapsista. En tiedä mitä pitäisi tehdä. Ohitanko vain kyseiset vihjailut vai pitääkö tarjoa hoitoapua, vaikka ei huvittaisi.

Vierailija
728/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomana olen ilmainen apu ja lahja-automaatti ilman oikeutta vastavuoroisiin palveluksiin. Vuosien hoitoapu kuitattiin sillä, että pyydettiin bensakuluja kun piti ajaa muutaman kilometrin muuttomatka muistaakseni neljä kertaa edestakaisin. Ja olin sentään normaalin hoitoavun lisäksi kahdesti ollut viikon verran ympärivuorokautisessa hälytysvalmiudessa lähtemään hoitamaan lapsia synnytyksen ajaksi, kun heillä ei ollut muuta turvaverkkoa lähiseudulla.

Tämä! 

Vierailija
729/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahallaan lapsettomat elävät muiden tekemien lasten ylläpitämässä yhteiskunnassa hamaan vanhuuteensa. Oikein? Väärin?

Vierailija
730/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vois kuvitellakaan antavani lastani hoitoon kellekään lapsettomalle. 

Tämähän se, en varsinkaan lapsettomalle ei perheenjäsenelle. Siskonmieskin on jäänyt useat kerrat kiinni ettei pidä lainkaan lapsistamme ja sisko kulkee kiltisti kuin karja isännän perässä. Ei tulisi mieleenkään antaa lapsiani hoitoon henkilön luo joka avoimesti kertoo vihaavansa lapsia. Mielestäni jokainen lapsia vihaava pitäisi passittaa mielentilatutkimuksiin.

Vierailija
731/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aivan totta ja todellakin tabuasia. Jos asiasta vähänkään mainitsee, alkaa ulina, että "itepä hankitte" tai "ei ole velvollisuutta auttaa". Ne on sanomattakin selviä faktoja, joiden hokeminen menee ihan sivuun. Ei kai siitä olekaan kyse, että ketään oltaisiin pakottamassa osallistumaan. Käytös on vain hyvin usein tökeröä, kuten juuri ääneen kailottamista siitä, kuinka ei voi sietää lapsia. 

Vierailija
732/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 90 luvulla lapsi eikä meitä kukaan lapseton hoitanut. Mitä oikein ap höpisee? 

Vierailija
733/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aivan totta ja todellakin tabuasia. Jos asiasta vähänkään mainitsee, alkaa ulina, että "itepä hankitte" tai "ei ole velvollisuutta auttaa". Ne on sanomattakin selviä faktoja, joiden hokeminen menee ihan sivuun. Ei kai siitä olekaan kyse, että ketään oltaisiin pakottamassa osallistumaan. Käytös on vain hyvin usein tökeröä, kuten juuri ääneen kailottamista siitä, kuinka ei voi sietää lapsia. 

Apua saa, jos kykenee vastavuoroisuuden. Jos ei pysty siihen edes mammakaverien kanssa, niin millä todennäköisyydellä sinkkuystävä tulee kohdelluksi vastavuoroisesti?

Vierailija
734/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ap on vain niin perseestä ihmisenä, ettei kukaan halua auttaa. Itse lapsettomana hoidan sisarusteni lapsia ja ystäviäni, ja autan heitä muissakin asioissa kuin lastenhoidossa tarvittaessa. Enkä kyllä tunne ketään, kellä olisi lastenhoitoavusta pulaa. Omilla läheisilläni riittää apua enemmän kuin tarvetta olisi

Vierailija
735/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahallaan lapsettomat elävät muiden tekemien lasten ylläpitämässä yhteiskunnassa hamaan vanhuuteensa. Oikein? Väärin?

Mä kyllä maksan veroja ja omat kuluni.

Vierailija
736/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hommata lapsia jos ei pysty huolehtimaan heistä?

Vierailija
737/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en vois kuvitellakaan antavani lastani hoitoon kellekään lapsettomalle. 

Tämähän se, en varsinkaan lapsettomalle ei perheenjäsenelle. Siskonmieskin on jäänyt useat kerrat kiinni ettei pidä lainkaan lapsistamme ja sisko kulkee kiltisti kuin karja isännän perässä. Ei tulisi mieleenkään antaa lapsiani hoitoon henkilön luo joka avoimesti kertoo vihaavansa lapsia. Mielestäni jokainen lapsia vihaava pitäisi passittaa mielentilatutkimuksiin.

Mitä siitä tutkimuksesta olisi hyötyä?

Vierailija
738/884 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei teidän tarvitse pitää yhteyttä eikä hoitaa sukulaislapsia. Eivät hekään tule pitämään teihin yhteyttä, eivätkä tule käymään kun olette vanhoja ja avun tarpeessa. Ne aikuistuneet lapset hoitavat omat vanhempansa ja läheisensä, eivät teitä. Teitä varten ovat ne verorahoilla maksetut hoitajat, jos enää ovat. Tai rakkaat ystävänne(?).

Alapeukuttakaa innolla, itsekkäät velat. Tämä on kuitenkin totuus, se sattuu teihin, yksinäisyys sattuu aina. Siksi te alapeukutattekin vihasta täristen, mutta sisimmässänne asuvat itku ja turvattomuus. Hyvää tulevaisuutta, t: perheellinen.

Lapsellista tekstiä. Pakotatko lapsesi asumaan lähelläsi ja auttamaan sinua?

Lapsesi ovat toki adoptoituja - ethän olisi niin itsekäs, että monistaisit itseäsi? 

Vierailija
739/884 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa paljon tylyjä vastauksia! Meidän perheessä kyllä myös lapsettomat tädit rakastamme sisarusten lapsia ja mielellämme heitä välillä hoidamme ja huomioimme. Niin myös perheelliset toinen toisiaan. Vastavuoroista tämäkin on, olen aina saanut apua läheisiltä itsekin, onpa kyse vaikka auton tai pyörän korjaamisesta tai siivous- ja muuttoavusta. Samoin oli edellisen sukupolven laita. Myös minä ja siskot olimme pienenä välillä viikonloppukylässä tätien ym sukulaisten luona (lapsettomien kuin perheellistenkin) ja serkut meillä. Näin on myös tullut kuin luonnostaan läheiset välit sukulaisten kanssa. Peräänkuulutan yhteisöllisyyttä myös nykyaikaan.

Vierailija
740/884 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä velvollisuus heillä edes olisi 'auttaa'... normaalit pikkulahjat synttäri/nimppari/joulu... ei kai kukaan edes kuvittele että mitään elätysvelvollisuutta kenenkään muun kakaroille muilla on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi