Susiviha on noloa
Se on nolo asia mikä on jääny joihinkin ihmisiin jostain satojen vuosien takaisista tarinoista, se on ymmärtämättömyyttä. Se on oikeastaan pelkoa jotain sellaista kohtaa mistä itse ei ymmärrä yhtään mitään. Yleensähän ihminen nimenomaan alkaa vihaamaan asioita mistä hän ei ymmärrä mitään.
Hän ei ymmärrä miksi luonnoneläimet käyttäytyvät tietyllä tavalla, hän on niin eksynyt oikeasta elämästä ja miten oikea elämä pelaa täällä maanpäällä että hän ei vaan ymmärrä.
Hän ei edes ymmärrä sitä että hän on itsekin petoeläin. Hän pitää petoeläimiä "pahoina" otuksina, eikä hän edes tunnista peilistä että hän on itse myös sellainen.
Hän ei ymmärrä luonnonlakeja eikä mitään muutakaan, hän ei ymmärrä että myös petoeläimillä on kaikilla oma roolinsa tässä kaikkeudessa.
Kaikki on tasapainossa.
Mikä mua eniten huolestuttaa on se, että nämä ihmiset ovat yleensä miehiä, aikuisia miehiä.
Kommentit (563)
En itsekään ymmärrä tätä silmitöntä vihaa susia kohtaan, jos asiasta ei mitään tiedä.
Meillä käy pihassa susia, mutta ei huoleta. Kissamme ovat sisäkissoja, joten niiden takia ei tarvitse huolehtia ja jos koiria olisi, ei niitä pidettäisi ulkona oman onnensa nojassa. Siinä saa katsoa peiliin, jos susi vie koiran pihasta yöllä. Lapset eivät saa kulkea yksinään täällä, joten heistäkään ei tarvitse huolehtia.
Tuotantoeläinten omistajien huolen susia kohtaan ymmärrän, täälläkin niitä on lähtenyt aika ajoin aika isot määrät. Ainakin yksi susilauma liikkuu täällä päin, mutta ei niitä useinkaan näe, kun kulkevat enimmäkseen öisin. Kerran todella aikaisin aamulla törmäsin suteen omassa pihassa, en tiedä missä muu lauma mahtoi olla silloin, vai oliko ehkä karkotettu. Aluksi sitä säpsähti kun tulla jolkotteli kulman takaa niin hiljaa, hetken aikaa katsottiin toisiamme ja sitten pinkaisi matkoihinsa.
Ei jäänyt pelottamaan tai mitään, se jatkoi matkaansa ja minä omaani. Toki laumaa karttaisin ihan varmuuden vuoksi, harvemmin laumatkaan kuitenkaan käyvät aikuisen kimppuun, varsinkaan kun ympärillä riittää lampaita ja muita eläimiä, peuroja ja hirviäkin täällä kulkee ihan riesaksi asti. Enkä tosiaan soittanut mitään medihelejä paikalle ja suu vaahdossa vaatinut metsästäjiä suden perään.
Joskus kyllä säikähdin kunnolla, kun olin lähdössä aamuyöllä talvella töihin ja aivan pilkkopimeässä säikäytin ilveksen, joka ärähtikin sitten ihan kunnolla minulle parin metrin päästä ennen karkuun pinkaisua.
kyllä susi luonnonsuojelijankin tappaa, meneppä joskus metsään jos uskallat ja odota.
Eihän ryssiäkään tarvitse pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku susivihaaja vastata kerrankin tuohon miksi muut eläimet ei aiheuta vastaavaa hysteriaa.
Koska ne vetää esim. koko lammaslauman kerralla raadoiksi.
Suurin osa noista tapauksista on karanneiden koirien aiheuttamia. Silti koirat ei aiheuta vastaavaa hysteriaa. Voitko selittää?
Lue hyvä ihminen uutisia. Jos osaat hakea Googlen kautta. Täällä koira paimentaa lampaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku susivihaaja vastata kerrankin tuohon miksi muut eläimet ei aiheuta vastaavaa hysteriaa.
Suurin osa noista tapauksista on karanneiden koirien aiheuttamia. Silti koirat ei aiheuta vastaavaa hysteriaa. Voitko selittää?
Jätetään karanneet koirat omistajiensa vastuulle ja keskustellaan niistä susien tappamista lammaslaumoista, joten ala selittää?
Tuo pelko on vain täysin irrationaalinen. Et sinä pelkää sitäkään että joku koiranomistaja päästää koiransa karkuun ja ne käy listimässä lammaslauman, vaikka se uhka on paljon todennäköisempi. Et kirjoittele palstoille huolikirjoituksia siitä m
Älä nyt vettu lässytä. Vastuu niistä karanneista koirista on helkkarin selkeä omistaja vastaa omistaja maksaa!!!
Mitä me tehdään niille susille, joiden pelkkä olemassaolo estää elinkeinonharjoittamisen ja aloittamisen. Ei syö susi lammasta, jota ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinto heräsi ap, oletko itse nähnyt sutta (muualla kuin eläinpuistossa) tai onko esimerkiksi lemmikkisi tai hyötyeläimesi tullut suden raatelemaksi?
En ole mies enkä keski-ikäinen enkä myöskään itse asu enää susialueella. Kuitenkin sen verran tiedän ihan omasta kokemuksesta, että tietyillä alueilla susista on ihan konkreettista haittaa ja uhkaa. Siinä ei ole kyse mistään ideologisesta vihasta, vaan käytännönasiasta. En minä turkiskuoriaisia, punkkeja, peuroja, rottia, hevosmuurahaisia tai muitakaan elollisia itsessään vihaa, mutta jos niitä on liikaa, niin kyllä ne haittaa aiheuttavat.
Ne elävät luonnollisessa ympäristössään. Jännä tämä ajattelumalli, että susia, karhuja tai vaikka haita vihataan, ihan kuin maailma olisi ihmisen leikkupuisto ja meret ihmisen uima-allas. Villieläimet välttävät ihmistä, mutta jos ihminen ajatte
Minä omistan nämä maat tässä ympärillä. Ne on minun reviiriä, eikä susi mahdu sille minun kanssa. Jommalta kummalta lähtee henki.
Vierailija kirjoitti:
kyllä susi luonnonsuojelijankin tappaa, meneppä joskus metsään jos uskallat ja odota.
Aika kauan taitaisi saada odotella. Nälkään ja janoon taitaisi kuolla nopeammin. Ja kyllä mä metsässä vaeltelen jatkuvasti.
Susia tarvitsevat muut metsäneläimet. Ihminen kun puuttuu luonnonkulkuun susivihassaan, niin samalla aiheuttaa kärsimystä myös muille elollisille. Pöllöjä kuolee nälkään talvisin, etenkin kovan hankikannon aikaan, koska ravinnon hankinta ei onnistu. Tällöin pelastus on suden tai ilveksen metsästyssaalis. Siitä riittää ravintoa niin pöllöille kuin muillekin petolinnuille ja pienpedoille, että selviävät talven yli. Karhuthan eivät talvisin metsästä, niin tarvitaan erityisesti sutta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei saa puhua mutta maalla meidän naapuri jätti eläimiään ja ns. metsästysjätettä kotipihan piiriin houkutellakseen nälkäisimpiä susia. Susihavainnoksi riittää ihan vaan vaikka pelkkä jalanjälki niin saa kaatoluvan. Kuului metsästysporukkaan. Ei mitenkään harvinainen käytäntö.
Onhan tuota yritetty nostaa esille. Vuohien ja lampaiden kasvattaminen on niin kannattamatonta, että petovahinkokorvauksella saa paremman tuoton eläimelle. Onhan näitä tapauksia ollut, missä tilallinen on itse tehnyt suden kallolla raatelujälkiä vuohiinsa.
Jos ne eläimet oikeasti olisivat arvokkaita, kyllä niitä susilta osattaisiin suojella. Nyt ne jätetään tietoisesti yksin vartioimatta susialueelle aitauksiin mitkä lähinnä pitävät lauman tiiviissä tilassa, mutta eivät suojaa yhtään mitään.
Eiköhän taida olla suurin osa ns, susien raatelemista kotieläimistäkin olla metsästäjien omien koirien raatelemia. Lapsuuden kodissanikin kävi metsästäjät kyselemässä onko nähty heidän karanneita koiriaan, myöhemmin samana päivänä löysimme lampaitamme revittyinä. Oliko asialla susi vai rehvakkaitten metsästäjien karussa olevat koirat?
Niin, että sä tuuppaat ne pikkukoululaiset yksin kävelemään susien keskelle ja jäät itse sisälle hautomaan susivihaa?
Tämä ketju kyllä on taas niin elävä todiste maalaisten tyhmyydestä. Niiden samojen ääliöiden, jotka eivät näe mitään ongelmaa siinä, että paikalliset ajelee kännissä huomattavasti useamman lapsen yli mitä susi yhdellekkään on muodostanut uhkaa.
No ne penskat viedäänkin sitten kouluun autolla tai taksilla. Omaan piikkiin.
Sinä pelle älä ala nimittelemään maalla-asuvia rattijuopoiksi... vai onko sinulla laittaa pöytään joku tilasto miten paljon maalaiset ajelee lasten yli päissään verrattuna kaupunkilaisiin? Ettet vaan keksinut piripäissäs itse?
Meidän pienessä kyläyhteisössä ainoat tappokiiman saaneet tyypit on kesämökkiläiset. Kauhea parku kun 2 viikkoa sitten oli kylänraitilla nähty susi ja siitä laitettiin tieto Facebook-sivulle. Ne sudet kuulemma hyökkää kimppuun eikä uskalla enää mökille tulla. Pitäisi heti tappaa.
Me täällä vakituisesti asuvat ollaan sitä mieltä, että katsellaan miten hommat kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ollut susia 199-luvulla
Eikä tarvitse olla nytkään
1800-luvulla sudet tappoi Suomessa 22 lastaJa sekin oli ihmisen itsensä aiheuttama asia, koska ihmiset olivat tappaneet sen ruoan, joka oli myös susien ruokaa. Ihan normisettiä siitä, miten ihminen toimii ja miksi luonnon monimuotoisuus on vaarassa kaikkialla. Ja siitä sitten syytetään sitä eläintä eikä ymmärretä mistä asioista mikäkin johtuu.
Ja se on aika kyseenalaista tappoivatko sudet noitakaan. Tuohon aikaan oli aika tyypillistä hankkiutua eroon vammaisista lapsista, ja selitellä asia sillä että petoeläimet söivät.
Vierailija kirjoitti:
Tilastollisesti suurimmat ulkopuoliset vaarat ovat:
1. Ajomatka
2. Metsästäjät ja metsästyskoirat
...
...
...
...
...
Susi ei pääse listalle, koska susi ei ole todistetusti tappnut ihmistä Suomessa. Vanhojen kertomusten todenperäisyys on aika kyseenalainen.
Vierailija kirjoitti:
Susia tarvitsevat muut metsäneläimet. Ihminen kun puuttuu luonnonkulkuun susivihassaan, niin samalla aiheuttaa kärsimystä myös muille elollisille. Pöllöjä kuolee nälkään talvisin, etenkin kovan hankikannon aikaan, koska ravinnon hankinta ei onnistu. Tällöin pelastus on suden tai ilveksen metsästyssaalis. Siitä riittää ravintoa niin pöllöille kuin muillekin petolinnuille ja pienpedoille, että selviävät talven yli. Karhuthan eivät talvisin metsästä, niin tarvitaan erityisesti sutta.
Näin. Amerikassa taannoin alettiin suojella hylkeitä metsästykseltä, ja kappas, yhtäkkiä onkin käsillä haiden valtava lisääntymineen. Muilla lajeilla on taitoa sopeutua ympäristöönsä, ihminen ei opi.
Vierailija kirjoitti:
En itsekään ymmärrä tätä silmitöntä vihaa susia kohtaan, jos asiasta ei mitään tiedä.
Meillä käy pihassa susia, mutta ei huoleta. Kissamme ovat sisäkissoja, joten niiden takia ei tarvitse huolehtia ja jos koiria olisi, ei niitä pidettäisi ulkona oman onnensa nojassa. Siinä saa katsoa peiliin, jos susi vie koiran pihasta yöllä. Lapset eivät saa kulkea yksinään täällä, joten heistäkään ei tarvitse huolehtia.
Tuotantoeläinten omistajien huolen susia kohtaan ymmärrän, täälläkin niitä on lähtenyt aika ajoin aika isot määrät. Ainakin yksi susilauma liikkuu täällä päin, mutta ei niitä useinkaan näe, kun kulkevat enimmäkseen öisin. Kerran todella aikaisin aamulla törmäsin suteen omassa pihassa, en tiedä missä muu lauma mahtoi olla silloin, vai oliko ehkä karkotettu. Aluksi sitä säpsähti kun tulla jolkotteli kulman takaa niin hiljaa, hetken aikaa katsottiin toisiamme ja sitten pinkaisi matkoihinsa.
Ei jään
Sama juttu. Koirilla on sudenkestävä aitaus, kissa on sisäkissa. Isovanhemmat vievät lapset kouluun. Susialueella pitää elää, kuten susialueella kuuluu. Tai muuttaa pois. Omaa tyhmyyttä, jos jättää koiran kettingin päähän yöksi ulos. Kukaan ei täällä tiedä, mitä susista ajattelen. Ja kuulen kaikki juorut! Ilmoitan heti poliisille, jos tiedän salakaadosta. Ihan sama, mitä uhkailua ja vainoa siitä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätetään karanneet koirat omistajiensa vastuulle ja keskustellaan niistä susien tappamista lammaslaumoista, joten ala selittää?
Tuo pelko on vain täysin irrationaalinen. Et sinä pelkää sitäkään että joku koiranomistaja päästää koiransa karkuun ja ne käy listimässä lammaslauman, vaikka se uhka on paljon todennäköisempi.
Hyvä että estää. Ei lampurina mitään tienaa. Ihmisillä on niitä pieni määrä harrastuksena työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, että sä tuuppaat ne pikkukoululaiset yksin kävelemään susien keskelle ja jäät itse sisälle hautomaan susivihaa?
Tämä ketju kyllä on taas niin elävä todiste maalaisten tyhmyydestä. Niiden samojen ääliöiden, jotka eivät näe mitään ongelmaa siinä, että paikalliset ajelee kännissä huomattavasti useamman lapsen yli mitä susi yhdellekkään on muodostanut uhkaa.
No ne penskat viedäänkin sitten kouluun autolla tai taksilla. Omaan piikkiin.
Sinä pelle älä ala nimittelemään maalla-asuvia rattijuopoiksi... vai onko sinulla laittaa pöytään joku tilasto miten paljon maalaiset ajelee lasten yli päissään verrattuna kaupunkilaisiin? Ettet vaan keksinut piripäissäs itse?
Oho, nyt taisi osua pahasti kun noin paljon hermostuit :D
Kyllähän se on ihan tilastollinen fakta, että rattijuopumuksesta aiheutuneista onnettomuuksista suurin osa tapahtuu taajamien ulkopuolella. Suomessa kuolee rattijuopumuksen johdosta vuosittain n. 50 ihmistä ja loukkaantuu useampi sata. Enemmistö tapauksista maaseudulla.
Ei ihan ole sudet päässeet vastaaviin lukemiin.
Koiranvihan ymmärrän sillä koirat tappavat paljon ihmisiä mutta susivihaa en itsekään ymmärrä.
Tuo pelko on vain täysin irrationaalinen. Et sinä pelkää sitäkään että joku koiranomistaja päästää koiransa karkuun ja ne käy listimässä lammaslauman, vaikka se uhka on paljon todennäköisempi. Et kirjoittele palstoille huolikirjoituksia siitä miten noin saattaa tapahtua ja mitä jos ne koirat olisivatkin hyökänneet lapsen kimppuun. Ymmärrätkö? Pelkosi johtuu jostain muusta kuin todellisesta uhasta. Yritä tiedostaa se ja hoitaa se.