Susiviha on noloa
Se on nolo asia mikä on jääny joihinkin ihmisiin jostain satojen vuosien takaisista tarinoista, se on ymmärtämättömyyttä. Se on oikeastaan pelkoa jotain sellaista kohtaa mistä itse ei ymmärrä yhtään mitään. Yleensähän ihminen nimenomaan alkaa vihaamaan asioita mistä hän ei ymmärrä mitään.
Hän ei ymmärrä miksi luonnoneläimet käyttäytyvät tietyllä tavalla, hän on niin eksynyt oikeasta elämästä ja miten oikea elämä pelaa täällä maanpäällä että hän ei vaan ymmärrä.
Hän ei edes ymmärrä sitä että hän on itsekin petoeläin. Hän pitää petoeläimiä "pahoina" otuksina, eikä hän edes tunnista peilistä että hän on itse myös sellainen.
Hän ei ymmärrä luonnonlakeja eikä mitään muutakaan, hän ei ymmärrä että myös petoeläimillä on kaikilla oma roolinsa tässä kaikkeudessa.
Kaikki on tasapainossa.
Mikä mua eniten huolestuttaa on se, että nämä ihmiset ovat yleensä miehiä, aikuisia miehiä.
Kommentit (563)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh. Täällähän on joku susivihaaja ottanut ihan kunnolla itseensä ja alkanut räyhäämään. Monenko ns. ituhipin auton renkaat olet puhkonut ja aseella uhannut kun ovat tulleet ns. sinun metsääsi retkeilemään tai tutkimaan samalla kun sinä haluaisit salametsästää poikien kanssa?
Ei ole sinihiuksiseen päähäsi pälkähtänyt ettei monikaan pidä petoeläimistä eikä kukaan normaalijärkinen halua niitä takapihalleen. Miksi tällaista pitää edes selittää??
Älä sitten rakennuta taloa/muuta alueelle joka on alunperin kuulunut susille. Ei niitä jostain syystä minunkaan takapihalleni ilmesty, en asu alueella joka niille alunperin kuuluu.
Olen asunut yli 40 vuotta täällä 70v, vanhassa talossa ja vasta viimeisen kolmen vuoden sisällä sudet tulleet pihalle.
Minulla on oikeus asua kotonani.
Meillä mökki varsinais-suomessa ja susia alueella paljon. Onneksi oma koira ei pihasta poistuvaa sorttia, mutta en kyllä jätä sitä ns vartiomatta. Parikymmentä vuotta tuolla mökkeilty ja aika monta susijuttua kuullut. Eniten arvelluuttaa laumasta karkoitetut yksilöt, saattavat olla yllättävänkin rohkeita ihmisen suhteen.
Eniten koko susi asiassa ihmetyttää että LUKE:n yksi asiamies kertoo vuosittain Suomen virallisen susikannan määrän.
Vastapuolella sitä mieltä että pahasti menee arviot alakanttiin mutta heitä ei asiassa kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Metsästäjät usein väittävät että metsästysaikaan ei saa muut liikkua metsässä tai että pitäisi pukeutua räikeästi, mutta tällaista lakia ei ole olemassakaan, vaan metsä kuuluu kaikille ja on aina metsästäjän vastuulla varmistaa että alueella ei liiku ihmisiä kun aletaan ampumaan. Ikävä kyllä monet retkeil
Tietysti metsästäjät toivovat, että muut pukeutuvat kirkkaisiin väreihin. Vaikka he kuinka huolella katsoisivat ympärilleen saattaisi joku vihreäpukuinen mummo kuusen alla jäädä näkemättä.
Täällä ainakin metsästäjät ovat asiallisia ja ystävällisiä. Käyn itse ihan surutta metsässä samaan aikaan, enemmänkin turvallisempi olo, kun tiedän, että siellä joku on lähistöllä aseen kanssa.
Faktuaalisesti sinun on kuitenkin turvalisempi liikkua metsässä jossa on susia, kuin metsässä missä on myös metsästäjiä. Suomessa kuolee vuosittain vähintään yksi ihminen metsästysonnettomuuessa, toisin kuin susien suuhun.
Viime syksynäkin seuratoveri ampui toisen metsäsätäjän jäniksenä. Itse en tuntisi turvalllisuutta noiden kanssa samassa metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mökki varsinais-suomessa ja susia alueella paljon. Onneksi oma koira ei pihasta poistuvaa sorttia, mutta en kyllä jätä sitä ns vartiomatta. Parikymmentä vuotta tuolla mökkeilty ja aika monta susijuttua kuullut. Eniten arvelluuttaa laumasta karkoitetut yksilöt, saattavat olla yllättävänkin rohkeita ihmisen suhteen.
Eniten koko susi asiassa ihmetyttää että LUKE:n yksi asiamies kertoo vuosittain Suomen virallisen susikannan määrän.
Vastapuolella sitä mieltä että pahasti menee arviot alakanttiin mutta heitä ei asiassa kuunnella.
Kuinka monen ihmisen haluaisit tulevan tiedottamaan vuosittain susikannasta? Ihan älyvapaa ajatus, että tiedon, joka kootaan monista eri lähteistä (mm. metsästäjien itsensä raportoimista susihavainnoista) tuloksen pitäisi kertoa joku suurempi delegaatio, että yksittäinen taliaivo ymmärtää, että kyseessä ei ole yhden ihmisen keksimä tieto.
Ja mikä edes on tuo mainitsemasi vastapuoli? Salametsästäjät?
Vierailija kirjoitti:
Sudet eivät karkoita laumansa jäseniä, koska laumat koostuvat yhdestä lisääntyvästä parista ja näiden poikasista (parhaimmillaan muutaman vuoden pesueesta jos näitä ei ole jo tapettu ihmisen toimesta). Kun koiras poikanen on tarpeeksi vanha, se saattaa lähteä etsimään omaa reviiriä ja naarasta jonka kanssa perustaa oma lauma. Tai sitten ihminen pistää näppinsä peliin ampumalla tai ajamalla lauman jäsenet erilleen, niinkin voi käydä. En olisi hirveän huolestunut ns. yksinäisestä sudesta, koska ne saalistavat ennen kaikkea laumana. Tilastot eivät myöskään tue sitä että kävisivät mielellään ihmisen kimppuun, yksin tai laumana.
Minusta on ihan hyvä perustaa käsitys susista ja niiden määrästä tieteellisiin tutkimuksiin (jätöksiä kerätään ja tutkitaan, jotta susiyksilöt voidaan tunnistaa toisistaan, kirjata missä lauma kulkee ja miten niillä menee) ja tilastoihin, eikä jonkun maalais-Markon mielipiteeseen asiasta.
Minä heräsin kerran teltassa siihen että ulkona räiskitään. Päätin oman turvallisuuden nimissä huutaa että älkää ampuko, että täällä on ihmisiä. Sain vastaani helvetin äkäisiä metsästäjiä. Hyvä ettei turpiin tullut. Syyttivät minua siitä että tarkoituksella häiritsin heidän metsästystä ja pelotin eläimet pois huudollani. Siis siksi että ilmoitin olevani paikalla etten tule vahingossa ammutuksi kun metsästäjät itse eivät olleet varmistaneet ettei metsässä liiku ihmisiä kuten asianmukaisesti kuuluu tehdä. Kun olin saanut retkeiltyä tarpeeksi ja palasin autolleni, oli siitä puhkottu rengas kostoksi.
Että ei se ihminen aseen kanssa todellakaan luo mitään turvallisuuden tunnetta. Villieläimet sentään ennemmin luikkivat pakoon kuin hyökkäävät.
Kieltämättä oli hieman huvittavaa joita vuosia takaperin kun metsästäjäpiireissä levisi huhu että Luonnonvarakeskus siirtoistuttaa susia (myöhemmin paljastui perättömäksi).
Ainoa joka meni paniikkiin oli työpaikan suurin metsämies, siis keski-ikäiken äijä jolla oli pyssyjä pienelle armeijalle :DD
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä oli hieman huvittavaa joita vuosia takaperin kun metsästäjäpiireissä levisi huhu että Luonnonvarakeskus siirtoistuttaa susia (myöhemmin paljastui perättömäksi).
Ainoa joka meni paniikkiin oli työpaikan suurin metsämies, siis keski-ikäiken äijä jolla oli pyssyjä pienelle armeijalle :DD
Mitä siirtoistuttaminen edes tarkoittaa? Jos se on sitä mitä luulen niin tuohan kuulostaa ihan joltain päivänselvältä aprillipilalta. Ja se upposi täysillä?
En haluaisi susia lapsieni lähettyville, koska sudet metsästävät heikkoja eläimiä, lapset ovat susien silmissä heikkoja eläimiä. Lasten nukuttaminen ulkona vaunussa kannattaa ehdottomasti lopettaa, jos omakotitalo on susien reviirillä.
Villipetojen vaarattomuuteen uskovat on ihme huurupäitä, kuten se karhu-Sulokin.
Vierailija kirjoitti:
Minä heräsin kerran teltassa siihen että ulkona räiskitään. Päätin oman turvallisuuden nimissä huutaa että älkää ampuko, että täällä on ihmisiä. Sain vastaani helvetin äkäisiä metsästäjiä. Hyvä ettei turpiin tullut. Syyttivät minua siitä että tarkoituksella häiritsin heidän metsästystä ja pelotin eläimet pois huudollani. Siis siksi että ilmoitin olevani paikalla etten tule vahingossa ammutuksi kun metsästäjät itse eivät olleet varmistaneet ettei metsässä liiku ihmisiä kuten asianmukaisesti kuuluu tehdä. Kun olin saanut retkeiltyä tarpeeksi ja palasin autolleni, oli siitä puhkottu rengas kostoksi.
Että ei se ihminen aseen kanssa todellakaan luo mitään turvallisuuden tunnetta. Villieläimet sentään ennemmin luikkivat pakoon kuin hyökkäävät.
En ole itse kohdannut tuollaista, mutta kyllä olen nyt maalla asuessani oppinut seuraamaan missä metsästäjiä kulkee. Varsinkin hirvestys on täällä niin suuri juttu. Vaikeaa on välillä metsässä ja metsätiellä kulkea siihen aikaan. Varmisti minustakin puhutaan kuinka pelotan eläimiä ja haittaan metsästystä yms. Eräskin metsästäjä (tiedän, että hän metsästää) paljasti sen yhdessä toisessa tilanteessa, kun kävelin yhden tuttuni ja koirani kanssa hänen ohitseen tiellä. Kysyi meiltä ollaanko nähty saaliseläimiä (en erittele mitä). Sanoin, ettei olla ja jälkiä on vaan nähty. Hän sitten sanoi, että me pidämme niin kovaa ääntä kulkiessamme, ettei nuo saaliseläimet näyttäydy. Tämä oli vähän oudosti sanottu. Kyseessä ei tuolloin ollut metsästystilanne ja tuo tie oli yleinen tavallinen tie minkä varrella myös asutusta. Tuli tavallaan se olo, että mekin jo häiritsemme tulevaa metsästystä, vaikka normaalisti kuljimme. Olen oppinut olemaan hiljaa kaikesta mikä liittyy metsästykseen.
Vierailija kirjoitti:
Villipetojen vaarattomuuteen uskovat on ihme huurupäitä, kuten se karhu-Sulokin.
Totta. Ei mitään mieltä mennä sinne metsään oikeen etsimällä etsimään niitä vaaroja, aseen luoman turvallisuudentunteen kanssa. Kyllä ne villieläimet voikin hyökätä jos niitä provosoidaan siihen ja varsinkin jos niiden poikasten henkeä uhkaa. Täyttä idiotismia. Helpommalla pääsee kun käy metsässä vain kylässä ja käyttäytyy sen mukaan kunnioittavasti, maassa maan tavalla. Ja jos kohtaa niitä asukkaita niin on aikamoinen tuuri käynyt, mutta molemmat yleensä tajuaa lähteä omiin suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh. Täällähän on joku susivihaaja ottanut ihan kunnolla itseensä ja alkanut räyhäämään. Monenko ns. ituhipin auton renkaat olet puhkonut ja aseella uhannut kun ovat tulleet ns. sinun metsääsi retkeilemään tai tutkimaan samalla kun sinä haluaisit salametsästää poikien kanssa?
Ei ole sinihiuksiseen päähäsi pälkähtänyt ettei monikaan pidä petoeläimistä eikä kukaan normaalijärkinen halua niitä takapihalleen. Miksi tällaista pitää edes selittää??
Älä sitten rakennuta taloa/muuta alueelle joka on alunperin kuulunut susille. Ei niitä jostain syystä minunkaan takapihalleni ilmesty, en asu alueella joka niille alunperin kuuluu.
Olen asunut yli 40 vuotta täällä 70v, vanhassa tal
Susi tuli silti ennen kuin 70v vanha talo. Ja tuskin ne sisälle ovat tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Metsästäjät usein väittävät että metsästysaikaan ei saa muut liikkua metsässä tai että pitäisi pukeutua räikeästi, mutta tällaista lakia ei ole olemassakaan, vaan metsä kuuluu kaikille ja on aina metsästäjän vastuulla varmistaa että alueella ei liiku ihmisiä kun aletaan ampumaan. Ikävä kyllä monet retkeil
Tietysti metsästäjät toivovat, että muut pukeutuvat kirkkaisiin väreihin. Vaikka he kuinka huolella katsoisivat ympärilleen saattaisi joku vihreäpukuinen mummo kuusen alla jäädä näkemättä.
Täällä ainakin metsästäjät ovat asiallisia ja ystävällisiä. Käyn itse ihan surutta metsässä samaan aikaan, enemmänkin turvallisempi olo, kun tiedän, että siellä joku on lähistöllä aseen kanssa.
Faktuaalisesti sinun on kuitenkin turvalisempi liikkua metsässä jossa on susia, kuin metsässä mi
Ei kannata joutua riitoihin mestästyskaverin kanssa.
Asumme itse susien, kettujen ja karhujen reviireillä.
Petokammo on lähinnä kaupunkilaisten, maaseudun elämää tuskin koskaan nähneiden, luonnosta vieraantuneiden kammo.
Sudet ovat vähitellen siirtyneet kohti asutuskeskuksia, mistä kertoo vuosia kestäneet tarkkailut. Eihän nyt kaikki alueet voi olla pelkästään noita elukoita varten ja että mitään ei saisi tehdä. Susi kun alkaa suhtautumaan liian rennosti ihmisen läheisyyteen, se voi muuttua vaaralliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Asumme itse susien, kettujen ja karhujen reviireillä.
Petokammo on lähinnä kaupunkilaisten, maaseudun elämää tuskin koskaan nähneiden, luonnosta vieraantuneiden kammo.
Lol olen aika varma ettei kaupunkialueet ole koskaan olleet petoelukoiden reviiriä. En tiedä missä kivikautisessa harhoissa jotkut täällä elävät.
Nykyisin, kun petoeläimetkin ovat elokuvien lemmikkeihin verrattavia otuksia, ei ole ihme, että jotkut hurahtavat niiden suojeluun ja jopa palvontaan.
Iät kaiket kaikkia peto- ja haittaeläimiä on tullut itäisen rajan takaa aiheuttamaan sairauksia, mm. echinokokki, rabies, salmonella,ja suurta haittaa elinkeinoille ja ihmisille, esimerkiksi sudet kulkevat edestakaisin rajan yli laumoina, karhut, supikoira, ahma, kettu. kaikki tuovat mukanaan "tuliaisia". Raja on ollut aina suuri ongelma ja ongelmien aiheuttaja.
Ja sitten näitä pitäisi vielä suojella.
Osittain itäisen Suomen "suuret" sairastavuusluvut selittyvät varmaan osaltaan näillä tuliaisilla.
Jos näkee petoeläimiä vain elokuvissa, voi kiihkoilla, toimia kirkasotsaisena ja fanaattisena "luonnonsuojelijana" ja saada vielä puolustajia yksi- ja kiilusilmäiselle tuho- ja haittaeläinten suojelulle, kun oikeasti taitaa olla vain kyse rajan läheisyydessä asuvien ihmisten halveksunnasta ja heidän elinkeinojensa ja kotiseudullaan asumisensa kyseenalaistamisesta.
Tässä mielessä trendit, muotivirtaukset ja villitykset performansseineen ja esityksineen saavat joskus suurta haittaa aikaan, kun niitä tulkitaan olosuhteisiin nähden täysin väärin ja niillä yritetään vain saada etuja ja näkyvyyttä, rahaa ja "kuuluisuutta" itselle, ihmisistä ja heille aiheutuvasta haitasta, sairauksista tai elinkeinojen tuhoutumisesta täysin piittaamatta. Keski-Euroopan tai sademetsien ongelmat eivät ole Suomen ongelmia, johan nyt terve järkikin sen sanoo. Täällä on aina eletty aivan erilaisissa olosuhteissa.
Kuinka niin? Onhan ihmisiä kuollut, Suomessakin paljon vielä reilu sata vuotta sitten. Senhän takia sudet metsästettiin lähes sukupuuttoon.
Lukaisepa Antti Lappalaisen kirja Suden jäljet.