Susiviha on noloa
Se on nolo asia mikä on jääny joihinkin ihmisiin jostain satojen vuosien takaisista tarinoista, se on ymmärtämättömyyttä. Se on oikeastaan pelkoa jotain sellaista kohtaa mistä itse ei ymmärrä yhtään mitään. Yleensähän ihminen nimenomaan alkaa vihaamaan asioita mistä hän ei ymmärrä mitään.
Hän ei ymmärrä miksi luonnoneläimet käyttäytyvät tietyllä tavalla, hän on niin eksynyt oikeasta elämästä ja miten oikea elämä pelaa täällä maanpäällä että hän ei vaan ymmärrä.
Hän ei edes ymmärrä sitä että hän on itsekin petoeläin. Hän pitää petoeläimiä "pahoina" otuksina, eikä hän edes tunnista peilistä että hän on itse myös sellainen.
Hän ei ymmärrä luonnonlakeja eikä mitään muutakaan, hän ei ymmärrä että myös petoeläimillä on kaikilla oma roolinsa tässä kaikkeudessa.
Kaikki on tasapainossa.
Mikä mua eniten huolestuttaa on se, että nämä ihmiset ovat yleensä miehiä, aikuisia miehiä.
Kommentit (563)
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että miksi lampurit ei hanki laumanvartijakoiria? Niitä käytetää monessa maassa susien takia. Miksei täällä?
Sudet tappavat laumanvartijakoiran ensimmäisenä ja käyvät sen jälkeen lampaiden kimppuun. Ei yksi koira pärjää edes yhdelle sudelle, laumasta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt faktoilla tuhoa landepaukkujen elämää. Hehän kuvittelevat olevansa ainoita susien kanssa tekemisissä olevia.
Mitä vettua sä vieläkin selität?
Se fakta on että ne lampaat on revittynä siellä ojan penkalla ja loput hukkui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelko näyttää usein ulospäin vihalta. Pelko isoa petoeläintä kohtaan puolestaan on täysin luonnollista ja suorastaan odotettavaa - ilman pelkoa kuolisit, kun susi syö sinut, joten on parempi pelätä ja pysyä kauempana.
Toisin sanoen susiviha on minusta ihan luonnollista.
Miksi sitä pelon kohdetta sitten mennään etsimällä kohtaamaan ja vielä houkutellaan omalle pihalle?
En osaa sanoa. En ole itse lähtenyt etsimään susia mistään. En myöskään ole pariinkymmeneen vuoteen käynyt missään isommassa metsässä itärajan läheisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelko näyttää usein ulospäin vihalta. Pelko isoa petoeläintä kohtaan puolestaan on täysin luonnollista ja suorastaan odotettavaa - ilman pelkoa kuolisit, kun susi syö sinut, joten on parempi pelätä ja pysyä kauempana.
Miksi sitä pelon kohdetta sitten mennään etsimällä kohtaamaan ja vielä houkutellaan omalle pihalle?
En osaa sanoa. En ole itse lähtenyt etsimään susia mistään. En myöskään ole pariinkymmeneen vuoteen käynyt missään isommassa metsässä itärajan läheisyydessä.
Niin. Ihmisellä ei ole oikeasti mitään pelättävää, eikä pelkääkkään vaikka miten yrittää puolustella murhanhimoaan sillä. On aseet, autot, koirat ja ansat, täysin ylivoimaiset keinot metsästää joissa ei ole mitään luonnollista. Susi kyllä pelkää ja pakenee ihmisiä, omassa kodissaan eli metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Susilaumat asuvat samalla alueella ja kulkevat samoja reittejä, sukupolvesta toiseen. Kuten jotkut ihmisetkin. Ainoa ero on se että ihminen pystyy halutessaan väistämään, muuttamaan minne tahansa, vaikka sinne missä ei ole susia. Susi ei voi muuttaa koska sille on jäänyt niin vähän tilaa ihmisten toimien takia. Syviä ihmisvapaita metsiä on vähän ja muiden susien reviirille ei voi mennä.
Iso yläpeukku tälle!!!
Muutetaan kaikki vttuun tästä sekolandiasta tonne keski-eurooppaan, jossa sudet ammutaan heti kun vilahtaa.
Hah hah, Suomessa on muuta sata sutta ja kauhea tappohimo päällä. Espanjassa kolme tuhatta, Romaniassa sama määrä. Italiassa ja Saksassa yli 1500 sutta. Euroopassa on yhteensä 15000 sutta ja mutta vain Suomessa on kaikki lastentappaj
Saksan pinta-ala on vain jonkin verran Suomea suurempi. Suomessa on 5,6 miljoonaa asukasta, Saksassa 84,7 miljoonaa. Suomessa arvioidaan olevan noin 300 sutta (jota pidän kyllä naurettavana vähättelynä, kun olen itsekin sellaisen nähnyt). Saksassa arvioidaan olevan tällä hetkellä vähintään jonkin verran yli 3000 sutta. Saksassa susikanta myös kasvaa hyvin nopeasti ja valloittaa uusia reviirejä. Tästä voimme päätellä jotain nössökansastamme eli kummassa maassa pelätäänkään susia ja kummassa suden kohtaaminen on oikeasti kymmeniä ellei satoja tai tuhansia kertoja todennäköisempää? Kyllä Saksassakin ituhipit toisaalta vauhkoavat, ettei yhtäkään ongelmasutta saisi ampua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoi helevata tota jankkaamista.
Mulla on laitumeksi kelpaavaa maata, jossa ei voi laiduntaa koska elukat kuolee.
Pitäisikö mulle maksaa vaikka kiinteää korvausta 10000€/ha/vuosi siitä, että en voi käyttää länttiäni laiduntamiseen vai pitääko tapattaa säännöllisesti niitä elukoita ja elää korvauksilla?
Niinpä niin. Tutkijatkin ovat ituhippejä jos eivät kerro sellaista versiota totuudesta joka kelpaa hulluille metsästäjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on laitumeksi kelpaavaa maata, jossa ei voi laiduntaa koska elukat kuolee.
Pitäisikö mulle maksaa vaikka kiinteää korvausta 10000€/ha/vuosi siitä, että en voi käyttää länttiäni laiduntamiseen vai pitääko tapattaa säännöllisesti niitä elukoita ja elää korvauksilla?
Eläimet ei kuole jos et tapa tai tapata niitä. Niin yksinkertaista. Miten noin tyhmä voi omistaa yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ihmisellä ei ole oikeasti mitään pelättävää, eikä pelkääkkään vaikka miten yrittää puolustella murhanhimoaan sillä. On aseet, autot, koirat ja ansat, täysin ylivoimaiset keinot metsästää joissa ei ole mitään luonnollista. Susi kyllä pelkää ja pakenee ihmisiä, omassa kodissaan eli metsässä.
No voi vettu teidän jankkaamista. Tuhohyönteisiin käytetään kemiallisia aseita jne...
Ne sudet on haaskoja tonkivia kapisia TUHOELÄIMIÄ. Inhimillisin tapa päästä eroon noista on se täysin ylivoimainen tuholaisen hävittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Eläimet ei kuole jos et tapa tai tapata niitä. Niin yksinkertaista. Miten noin tyhmä voi omistaa yhtään mitään?
Voi helevata teidän älykääpìöiden kanssa! Onko sulla paikallisen suslauman snäppiä, että voin kertoa ton niillekkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläimet ei kuole jos et
Maksatko sinä ne kulut, joita hänelle eläinten suojelemisesta tulee? Entä minulle? Mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helevata teidän älykääpìöiden kanssa! Onko sulla paikallisen suslauman snäppiä, että voin kertoa ton niillekkin?
Tuo kommentti kertookin sun todellisuudentajusta tai ennemmin sen lipsumisesta kaiken. Jaxuhalit.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eläimiä ei saa kaataa tai jättää haavoittuneena kitumaan (maaseudun tapojen mukaan) ilman lupia, tekosyidenkään varjolla.
Mistähän sinä tuonkin 'maaseudun tavan' keksit... yleensä se on laaki ja vainaa mutta jos tulee haavakko, niin se etsitään aina. Itse asiassa toissa viikolla etsittiin metsästä yötä myöten yhden espoolaisen Teslan vahingoittama hirviemä. Ois tainnut jäädä herra espoolaiselta löytämättä ja tappamatta. Siellä se könkkäs hangessa etujalka poikki.
Jos eläimiä haluaa pitää niin on niistä itse laillisestikin vastuussa. Ei anneta niiden vaeltaa vapaana tai jätetä yöksi saaliiksi. Ihan itse pitää kustantaa ne turvalliset aitaukset mistä eläimet ei karkaa tai mikään ulkopuolelta tunkeudu sisälle. Ihme loismeininki että tämäkin pitäisi muiden teille kustantaa vain siksi että haluatte pitää eläimiä mutta ette pitää niistä huolta. Eläintenpitokielto tollasille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinäkö kuvittelet olevasi jotenkin älykäs?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eläimiä ei saa kaataa tai jättää haavoittuneena kitumaan (maaseudun tapojen mukaan) ilman lupia, tekosyidenkään varjolla.
Mistähän sinä tuonkin 'maaseudun tavan' keksit... yleensä se on laaki ja vainaa mutta jos tulee haavakko, niin se etsitään aina. Itse asiassa toissa viikolla etsittiin metsästä yötä myöten yhden espoolaisen Teslan vahingoittama hirviemä. Ois tainnut jäädä herra espoolaiselta löytämättä ja tappamatta. Siellä se könkkäs hangessa etujalka poikki.
Jokaisesta kaadetusta sudesta (ja muista petoeläimistä) löytyy koteloituneita hauleja runsaasti. Laittomasti ammuttu, mutta jätetty kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että miksi lampurit ei hanki laumanvartijakoiria? Niitä käytetää monessa maassa susien takia. Miksei täällä?
Sudet tappavat laumanvartijakoiran ensimmäisenä ja käyvät sen jälkeen lampaiden kimppuun. Ei yksi koira pärjää edes yhdelle sudelle, laumasta puhumattakaan.
Ja sitten jos hommaat kunnon mastiffilauman niin samat paksuperseet alkaa vinkua tappajakoirista.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Tutkijatkin ovat ituhippejä jos eivät kerro sellaista versiota totuudesta joka kelpaa hulluille metsästäjille.
Niitähän ne tuppaa olemaan.