Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Suomi täynnä kuntia joissa ei elä enää kuin kymmeniä nuoria, mutta tuhansia eläkeläisiä

Vierailija
16.03.2024 |

https://yle.fi/a/74-20079218

Näiden kuntien talous tulee romahtamaan 10-20 vuoden sisällä, ellei vähintään eläkkeiden indeksikorotuksista leikata.

Myös palvelut kuolevat pois kun työtä tekeviä nuoria sukupolvia ei yksinkertaisesti synny, eikä kuntaan kukaan halua ulkopuolelta muuttaa asumaan.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei ne ulkomaalaisetkaan ihan tyhmiä ole. Tulevat työelämän heikennykset ajaa ulkomaalaiset muihin maihin töihin parempien palkkojen ja työehtojen perässä. Siinäpä makaatte paskavaipoissanne ilman hoitajia."

No kuule. Ei kiinnosta. Ei niitä suomalaisten vanhusten kakkavaipat kiinnosta, niinkuin ei suakaan oikeasti. Eipä tullut maahan tulleista isis-sotureistakaan vanhusten hoitajia vaikka kuinka luvattiin. 

Sinun tarvitse esittää vanhuksista murehtivasi, kun kirjoituksistasi käy selvästi ilmi, että käytät vanhuksia pelkkinä olkiukkoina, eikä maaperää kiinnosta  Ihmisten määrä voi vapaasti vähentyä, jos suomalaisia itseään ei kiinnosta. Ilmastokin kiittää 

Minua ei kiinnosta kohtalosi, enkä murehdi pätkääkään eläkeläisten asioita. Ei kiinnosta sitten yhtään. Odotan lähinnä milloin poistutte suurin joukoin pilaamasta hengitysilmaa ja kuluttamasta yhteiskunnan varoja.

Vierailija
42/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin eläkkeistä voi leikata, mutta se näkyy sitten pienempinä verotuloina valtiolle ja kunnille. Myös kulutukseen käytettävät tulot vähenevät. 

Tässä jutussa just mietitään sitä, miten eläkkeiden leikkaus näkyisi vanhusvaltaisissa kunnissa. Kuntatalous voisi entistä huonommin.

Aloituksen tekijä ymmärsi Ylen jutun nurinkurisisesti. Hän luuli, että jos kunnassa asuvilta eläkeläisiltä leikattaisiin indeksikorotukset pois tai jopa pienennettäisiin eläkkeitä eli tuloja, niin kunta välttäisi romahduksen. 

Tottakai ja sitten kunta tarjoaisi mieluiten jollekin ulkomailta tulevalle muslimiperheelle kunnan keskeisimmän kartanon ja kymppitonnin käyttörahaa kuukaudessa, asia tietenkin perusteltaisiin sillä, että perheen isä ( syyrian sodan veteraani) hoitaisi kaikki kunnan vanhukset 

Tää on jo niin nähty 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liminka ui vastavirtaan. Siellä on Suomen nuorin väestö tilastojen mukaan. 

Vierailija
44/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei ne ulkomaalaisetkaan ihan tyhmiä ole. Tulevat työelämän heikennykset ajaa ulkomaalaiset muihin maihin töihin parempien palkkojen ja työehtojen perässä. Siinäpä makaatte paskavaipoissanne ilman hoitajia."

No kuule. Ei kiinnosta. Ei niitä suomalaisten vanhusten kakkavaipat kiinnosta, niinkuin ei suakaan oikeasti. Eipä tullut maahan tulleista isis-sotureistakaan vanhusten hoitajia vaikka kuinka luvattiin. 

Sinun tarvitse esittää vanhuksista murehtivasi, kun kirjoituksistasi käy selvästi ilmi, että käytät vanhuksia pelkkinä olkiukkoina, eikä maaperää kiinnosta  Ihmisten määrä voi vapaasti vähentyä, jos suomalaisia itseään ei kiinnosta. Ilmastokin kiittää 

Minua ei kiinnosta kohtalosi, enkä murehdi pätkääkään eläkeläisten asioita. Ei kiinnosta sitten yhtään. Odotan lähinnä milloin poistutte suurin joukoin pilaamas

Lopeta sitten se olkiukkoilu. 

Vähän kun pintaa raapaisee paljastavat nämä "vanhuksista huolestuneet kunnon kansalaiset" yleensä hyvin nopeasti oikeat karvansa 

Vierailija
45/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lapseton ikisinkkumies ja toivon että suomessa vain sopeudutaan tilanteeseen että väestö vanhenee sekä vähenee. Samalla m a a hanmuuttoa lisätään sitä mukaan kun tarvitsemme lisää hoitajia tai muita työntekijöitä tänne.

Itse päättäjät ovat asiat sössineet siten ettei tänne ihmiset lapsia halua tehdä.

Vierailija
46/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kiinnosta kohtalosi, enkä murehdi pätkääkään eläkeläisten asioita. Ei kiinnosta sitten yhtään. OdotaN

En ole olkiukkoillut. Haluan vain teistä eläkeläisistä eroon.

Vierailija
47/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut eläisin mielummin eläkeläisten kuin nuorten keskellä. Nuoret ei anna öisin nukkua varsinkaan viikonloppuisin, aina moporalleista teknobileisiin ja nuoret ei osaa olla hetkeäkään paikoillaan ja pelkästä istumisesta kuuluu tyyliin kova pamaus alapuolen asukille:D koko ajan ryskettä, pauketta ja pamahduksia ei yhtään päivää tai yötä etteikö jotakin pamahdusta tms ääniefektiä kuuluisi...noissa liikkuu monesti huumeet (joita monet valopäät haluaa laillistaa) eli varmaan siksi eivät nuku vaan häiriköidään muita yötäpäivää.

Koska olet itse eläkeläinen? Minä en nuorista tiedä, mutta itse lapsiperheen äitinä tykkään kun on lasten ääniä ja elämää ympärillä. Tässä talossa asuu lähinnä eleläisiä, joten on lähdettävä puistoon.

Huumeita en tietenkään hyväksy, mutta ei ne ole mikään yleinen nuoruuteen liittyvä asia.

Vierailija
48/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoittaa, että näiden kuntien talous romahtaa, ellei vähintään eläkeindeksia leikata. Lukutaito!

Eläkkeiden leikkaus tarkoittaisi pienempiä eläkkeitä, pienempiä kunnan saamia veroja ja pienempää kulutusta. Eli eläkkeiden leikkaus olisi kuntien taloudelle myrkkyä.

Niin. Miksi arvelit vihreiden päätavoitteen olevan eläkeleikkaukset?

Vierailija
49/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lapseton ikisinkkumies ja toivon että suomessa vain sopeudutaan tilanteeseen että väestö vanhenee sekä vähenee. Samalla m a a hanmuuttoa lisätään sitä mukaan kun tarvitsemme lisää hoitajia tai muita työntekijöitä tänne.

Itse päättäjät ovat asiat sössineet siten ettei tänne ihmiset lapsia halua tehdä.

Kyllä, yhteiskunta leikkaa vain lapsiperheiltä, mutta ei eläkeläisiltä. Miksi kukaan tekisi lapsia kurjuuteen ja köyhyyteen. Ulkomaalaisetkin täältä kaikkoavat pian paremmin maksaviin maihin. Miksi kukaan tänne jäisi? Niille harvoille lapsillekin suosittelen muuttoa pois täältä vanhainkodista.

Vierailija
50/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen hoitajana vanhusten hoitokodissa pienessä vanhusvoittoisessa kunnassa. Uhkana on että terveyskeskus lähtee. Jos lähtee, niin todennäköisesti lähtee myös työikäinen väki. Kun kaikki palvelut viedään pois, niin väki muuttaa niiden perässä. Ei ole sitten työntekijöitä hoitokotiinkaan. Kelataksi ja tuulen viskoma muovipussi kohta ainoina kylän raitilla. 

Olisi ihan painajaismainen tilanne asua tuollaisessa kunnassa. Tsemppiä sinulle 👍🏻.

Vierailija
51/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näiden kuntien talous pelastu nimenomaan sillä, että eläkeläiset saa isoja indeksikorotuksia? Kun eihän kunta niitä eläkkeitä maksa. Isot eläkkeet tuo kuntaan rahaa.

Vierailija
52/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voikaan aloittaja ymmärtää väärin! Eiväthän kunnat eläkkeitä maksa, eläkeyhtiöt ne maksavat. Kunnille olisi hyvä, jos siellä asuvat saisivat hyvät eläkkeet. Indeksileikkaukset tekisivät hallaa kuntien taloudelle.

Siksi etelä-euroopan maatkin haalivat asukeikseen eläkeläisiä muista maista. 

Hyvä huomio 

Vierailija
53/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa rittäisi 20 kuntaa

Vierailija
54/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, yhteiskunta leikkaa vain lapsiperheiltä, mutta ei eläkeläisiltä. Miksi kukaan tekisi lapsia kurjuuteen ja köyhyyteen. Ulkomaalaisetkin täältä kaikkoavat pian paremmin maksaviin maihin. Miksi kukaan tänne jäisi? Niille harvoille lapsillekin suosittelen muuttoa pois täältä vanhainkodista.

Lapsiperheiltä joutaakin myös leikata. Hyvätuloisilta perheiltä tuet pois, raja voisi olla vaikka se että jos kotitalouden bruttotulot ylittää 7000e/kk niin tukia ei tipu.

Eläkkeet on jokainen itse kerryttänyt omasta palkasta joten niiden leikkaaminen on sama kun leikkaisi palkkoja.

Suomessa lapsia ei synny koska täällä on liian pienet palkat ja sitten yksinäisiä on tosi paljon.

Vierailija
55/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20079218
Suomessa on vino pino kuntia, jotka elävät eläkeläisten rahoista kartta näyttää, asutko sinä sellaisessa

Joka kuudennessa Suomen kunnassa eläkeläisten määrä lähestyy jo kriittistä pistettä. Yksi niistä on pieni Sysmä. Paikalliset kertovat nyt, miltä eläkkeiden leikkaus tuntuisi.

Pasi Peiponen
15.3. 13:39

Päivitetty 15.3. 15:04

Jos eläkkeistä saksittaisiin, miten kävisi vanhusvetoisten kuntien?

Siis kuntien, joissa merkittävä osa asukkaista on eläkeläisiä.

Asiantuntijat arvioivat Ylelle, että säästöt koskisivat tuntuvasti jo kymmenien väestöpohjaltaan kriittisesti ikääntyneiden kuntien talouteen

Riskikuntia yhdistää pitkään jatkunut supistunut väestönkehitys.

Timo Aron mukaan kolmen riskikertoimen kunnissa eläkeikäisiä on jo keskimäärin neljä kymmenestä asukkaasta.

Heidän osuutensa kunnan verotuloista kasvaa vuosi vuodelta työikäisen väestön vähentyessä, Aro kertoo.

Aron mukaan mahdolliset säästötoimet eläkkeistä ovat ilkeä yhtälö pienten ja vanhusvoittoisten kuntien kannalta.

Kaikki leikkaukset eläkkeisiin, indeksien tai muuta kautta, lisäävät näiden kuntien taloudellista haavoittuvuutta, Aro sanoo.

Vierailija
56/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kiinnosta kohtalosi, enkä murehdi pätkääkään eläkeläisten asioita. Ei kiinnosta sitten yhtään. Odotan lähinnä milloin poistutte suurin joukoin pilaamas

Ja hups vain kuinka aika kuluu! Vastahan minä olin vuosituhannen vaihteessa pienen lapsen äiti, hyvällä urapolulla 38-vuotiaana. Ja nyt 24 vuotta myöhemmin eläkeikä on kolmen vuoden päässä.

Eli jokainen on vuorollaan eläkeläinen.

Vierailija
57/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako eläkeläiset kunnallisveroa eläkkeestään? Jos maksaa niin silloin mitään ongelmaa ei ole.

Vierailija
58/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liminka ui vastavirtaan. Siellä on Suomen nuorin väestö tilastojen mukaan. 

Syvin lesta-seutua Suomessa, Kempeleen kanssa. Siinä todellisuudessa parikymppisillä jo pari muksua, tulevaisuus vähän niin ja näin.

Työkaveri kotoisin niiltä nurkilta ja kertoo hyvinkin sarkastia juttuja alueen meiningistä. Mm isovanhemmista joilla voi olla 150 lastenlasta, ei ole kovinkaan harvinaista noilla seutuvilla.

Vierailija
59/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoittaa, että näiden kuntien talous romahtaa, ellei vähintään eläkeindeksia leikata. Lukutaito!

Eläkkeiden leikkaus tarkoittaisi pienempiä eläkkeitä, pienempiä kunnan saamia veroja ja pienempää kulutusta. Eli eläkkeiden leikkaus olisi kuntien taloudelle myrkkyä.

prosentin indeksitaitto toisi valtion kassaan 800 miljoonaa euroa, joka olisi poissa esim. kunnan lapsikorotusten tai työllisyyden hoidon leikkauksista kun menot jyvitetään kaikkien kuntien kesken.

johan on kumma että kaikesta muusta voi leikata, jopa kaikkein köyhimpien ruokarahoista ja asumistuesta valtavia prosentuaalisia summia, eläkkeistä ei edes yhtä prosenttia?

millainen säästötalkoo se on, johon osallistuvat vain vähävaraiset, yksinhuoltajat ja lapsiperheet?

"Köyhiltä" ei mitään olla leikkkaamassa, mutta ahne sossu-loinen luulee, että leikkaamalla vanhuksiia sossu jakaa miljoonien osuuspotit. 

Työeläkeläisen työeläkkeet tulevat vakuutusyhtiöiltä ja niitä leikkaamalla valitettavasti se sossun pottikin päinvastoin pienenee :D 

Vierailija
60/127 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näiden kuntien talous pelastu nimenomaan sillä, että eläkeläiset saa isoja indeksikorotuksia? Kun eihän kunta niitä eläkkeitä maksa. Isot eläkkeet tuo kuntaan rahaa.

Juuri näin! Ketjun aloittaja ymmärsi jutun just väärinpäin ja näköjään myös peukuttajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä