Mä en ihan ymmärrä miksi ihmiset eivät halua muuttaa halvempaan asuntoon jos on mahdollista
ettekö ymmärrä, että sitten kuk menette töihin, teudön on helpompi säästää ja voitte jopa ostaa onan asunnon sen sijaan että eläositte koko elämänne kalliissa vuokra-asunnossa
Kommentit (93)
Autistille muuttujat ovat vaikeita. Jankkauslevyt palstalla vakioita. Elämässä niitä on paljon. Lasten hoitopaikka, kumppanin työpaikka, sukulaisten hoitoa, ynnä muuta. Ihminen joka on ollut töissä vaikka 25 vuotta ja saneerataan yt:llä kortistoon voi omistaa pienen asunnon. Ja on nyt työtön. Riikka ja Petteri kostaa viemällä 25 vuotta maksetun asunnon.
Maakunnissa menee nyt ja tulevaisuudessa tosi huonosti taloudellisesti Soten myötä ei ole terveyspalvelut ihan nurkan takana. Tänne ei siis pitkäaikaissairaiden kyllä kannata tulla kela-taksia arpomaan pääseekö ensi kuussa lääkäriinkään.
Jos mihin vain töihin voisi kävellä kuka vain se vaatisi patologisen valehtelijan luonnetta.
Minulla ei ole pienintäkään epäilystä, että et ymmärrä 😁
Pitäisikö työttömien lapset (jotka tehty ennen kuin jäi työttömäksi) ottaa huostaan vai? Lapseton työtön nyt hyvin voikin asua yksiössä.
Se ja sama missä asun työttömänä kunhan vuokra hyväksytään kokonaisuudessan toimeentulotuessa. Sama raha jää käteen olipa vuokrani 200e tai 400e/kk. Sitten tilanne olisi toinen jos joutuisin maksamaan vaikka 100e/kk itse vuokraa perusosasta. Se tekee vuodessa jo 1200e joten tuolle summalla olisi muutakin käyttöä, kuten vaikka matkailu. Sitten voisi muuttaa jonnekin perähikiällä missä kuitenkin olisi jonkinlainen mahdollisuus liikkumiseen junien tms muodossa. Työllistymisen voisi tietty unohtaa.
Mulla se ainakin on mahdollista, talvet asun rivitalo yksiössä ja 120 neliön hirsitalo on talvet kylmillään. Edullisempi ja helpompi maksaa kesällä yhtiövastke tyhjästä asunnosta kun lämmittää taloa ja tehdä lumitöitä.
AP:lle tiedoksi ettei pankit anna asuntolainaa vain sen perusteella että on työsuhde. Palkallakin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan purkukuntoisen rintamamiestalon keskeltä ei mitään vähän ennen kuin putoan ansiosidonnaiselta Kelan päivärahoille. Siellä on lähikauppa n. 10km päässä, ja potentiaaliset työpaikat ainakin 50km päässä. Kesäkelillä pyörilen kauppaan, talvella hiihdän. Autoa ei ole eikä tule. Te-toimisto saa tehdä hartiavoimin töitä, että löytävät minulle työpaikan. Julkinen liikenne sieltä on loppunut jo 30 vuotta sitten.
Puuttuvat kulkuyhteydet eivät sitten ole laillinen syy kielyäytyä työpaikasta tai ilmaistöistä. Varaudupa karensseihin. Toimeentulotukea et sitten saa, talo pitää myydä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö työttömien lapset (jotka tehty ennen kuin jäi työttömäksi) ottaa huostaan vai? Lapseton työtön nyt hyvin voikin asua yksiössä.
Ei mitään huostaanottoa vaan huutolaisiksi vaan!
T. Orpo ja Purra
Jos on mahdollista henkilö varmaan punnitsee monia asioita:
- Kuinka suuri hyöty rahallisesti tulee halvemmasta kokonaisbudjettiin nähden.
-Kuinka paljon huonompi halvempi asunto olisi ottaen huomioon monet seikat kuten koki, kunto ja sijainti.
- Kuinka hankalaa mutta olisi hänelle ja perheelle esim. lasten kannalta hosxedim. koululaisia.
Varmaan mitä vähemmän aikaa asunut asunnossa ja mitä vaatimattomampi hyöty halvemmasta tulisi, ei helposti halua muuttaa, vaan pysyä samassa.
Mikä on hyvä säästö kalliimman ja halvemman välillä vähän riippuu monesta asiasta.
Esim. olisiko sinulle 200€ säästö paljon? Tai 70€? Muuttaisitko perheellesi huonompaan ja ehkä jopa eri alueelle kyseisten summien takia?
Jos taas asunto ei merkittävästi huonompi varmaan melko sama,vaikka muuttaminen on kyllä ruljanssiq iso juttu. Tuskin monikaan hirveän usein haluaa muuttaa. Harva ihan pienen summan takia muuttaakaan.
En minäkään ymmärrä. Olen itse muuttamassa halvempaan pariin vuoden päästä. Tämä onkin omistusasunto eli kun itse maksaa kaiken, niin asumisen hintakin kiinnostaa. Mieluummin halvempi asunto ja enemmän rahaa muuhun elämiseen, kun kaikki kallistuu muutenkin.
Monella voi olla syynä ihan niinkin yksinkertainen juttu kuin lapset. Ei ole mikään pikku juttu vaihtaa koulua. Ei varsinkaan, jos samalla alueella on asuttu pitkään ja siellä on ne kaverit ja ystävät sekä lapsilla että aikuisilla.
Koulun saattaa pystyä pitämään samana muutosta huolimatta, mutta aina tähän ei kunnan/kaupungin puolelta suostuta. Tai jos pystyy pitämään, miten matkat maksetaan?
Ja ylipäätään muuttaminen on kallista, eikä kaikilla ole tuosta noin vain sormia napsauttamalla muuttoporukkaa kasassa joille riittää palkkioksi ruoat ja hyvä mieli. Ei minullakaan, jolla on raha-asiat ihan ok vielä toistaiseksi. En tunne ketään, kellä olisi pakettiauto mitä pyytää lainaan. En keksi ihan heti ketään, jolla olisi aikaa tulla auttamaan.
Viimeksi kun muutimme, selvisimme muutamalla satasella koska oli mahdollisuus muuttaa hitaaseen tahtiin omistusasunnosta hiljalleen valmistuvaan omakotitaloon. Tällainen ei yleensä ole mitenkään mahdollista kun muuttaa vuokrakodista toiseen vuokrakotiin.
Olen kolmekymppinen opiskelija, kahden lapsen yh. Nyt asumme kaverini omistamassa kolmiossa, hinta sama kuin kaupungin kaksiossa. Todellakin asumme tässä ainakin kouluni päättymiseen asti.
Ymmärrän olevani todella etuoikeutettu ja olen kiitollinen, että kaverini vuokrasi kämppänsä meille.
Ei työttömyys ole pysyvä olotila. Keskustelupalstojen trollit ei ole todellisuus. Todellisuus on se, että suurin osa työllistyy edes johonkin tai lähtee kouluun. Sitten kun koulu alkaa muutetaan järkevän matkan päähän opinahjosta.
Vierailija kirjoitti:
Autistille muuttujat ovat vaikeita. Jankkauslevyt palstalla vakioita. Elämässä niitä on paljon. Lasten hoitopaikka, kumppanin työpaikka, sukulaisten hoitoa, ynnä muuta. Ihminen joka on ollut töissä vaikka 25 vuotta ja saneerataan yt:llä kortistoon voi omistaa pienen asunnon. Ja on nyt työtön. Riikka ja Petteri kostaa viemällä 25 vuotta maksetun asunnon.
Maakunnissa menee nyt ja tulevaisuudessa tosi huonosti taloudellisesti Soten myötä ei ole terveyspalvelut ihan nurkan takana. Tänne ei siis pitkäaikaissairaiden kyllä kannata tulla kela-taksia arpomaan pääseekö ensi kuussa lääkäriinkään.
Jos mihin vain töihin voisi kävellä kuka vain se vaatisi patologisen valehtelijan luonnetta.
Siis mitä? Omistusasunto ja koet päättäjien kostavan sulle, että jäät työttömäksi?
Millä logiikalla?
Minä tiedän esim. että on henkilöitä, joilla ylikallis asunto ja ehkä vähän tiukkaakin rahasta, mahdollisuus saada halvempi, mutta eivät halua muuttaa, vaikka ei edes lapsia koulussa tai päiväkodissa, eikä erityisiä syitä, miksi eivät voisi muuttaa, vaikka toiselle alueelle.
Syitä voi olla monia, mutta ymmärrettävää on esim. että ei jaksa muuttorumbaa, varsinkin jos on juuri pari vuotta asunut asunnossa. Jotkut eivät jaksa, vaikka olisivat kauemminkin asuneet, varsinkin jos yksin.
Mutta jos ihan asumistukea (ei tt tukea) saavia niin ylimeneviä vuokria ei kai niissä ole otettu huomioon koskaan, joten omaan piikkin menee? En tiedä, koska niin sekavia juttuja saa tuostakin aiheesta lukea.
On tosi ikävää, jos kohtuullisen hintainen asunto onkin vaikka kolmen vuoden kuluttua jo usean satasen kalliimpi. Paljoan niitä vuokria saikaan korottaa vuosittain?
Vierailija kirjoitti:
AP:lle tiedoksi ettei pankit anna asuntolainaa vain sen perusteella että on työsuhde. Palkallakin väliä.
Jotenkin huvittavaa, että jotkut unohtavat tuon. Heille, käy työssä ja voit ostaa oman. Ei aina voi. Ei vaikka kaksi kävisi töissä. Vatsinkaan jos edes jompi kumpi työsuhteista ei ole kokoaikainen tai vaikka 2 joilla yht. 4500 brutto ja 2 lasta. En tiedä jos ei säöstöjä saako edes kolmion Kontulasta tuolla palkalla? Jos puhutaan vaikka neliöstä 87m2 min ja pääkaupunkiseutu, ei saa ihan surkeat palkat olla.
Niin että meillekin ihmeteltiin, että miksi emme osta. "Mene sinäkin töihin niin voitte ostaa...'eh eivöt tienneet, että vaikka olisin mennyt töihin samalla palkallq un mies emme olisi voineet ostaa. Tuollainen tilanne oli ainakin 15 vuoden ajan.
Miksi surkeaa tilannetta muille paljastaisi. Paitsu hieman ärsyttää, jos jotkut oikeasti luuli, että se on vain siitä kiinni, kun se naikkonen ei olut töissä ja laiskotteli vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se maksajille kuuluu. Missään muussa maassa ei köyhälle makseta yksiötä, saati kallista. Hyvä että tukia leikataan.
Kimppakämppiä ei Suomessa ole kuin opiskelijoille.
Kimppakämppä on mikä tahansa asunto, jossa asuu ihmisiä jotka eivät ole perhe. Asuntoon voi kuka tahansa hakea toista asukasta, jos alivuokraus ei ole mahdollista. Ei asuntoja tarvitse erikseen mainostaa kimppakämppinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, kello on vasta yksitoista perjantaina ja noin kännissä jo. Tai siis edelleen.
Niin, jos maksaisit palkastasi veroja ymmärtäisit aloituksen paremmin. No, pitää olla armollinen työttömille ja antaa anteeksi kykenemättömyys ymmärrykseen. Tuet kilahtaa tilille niin mitäpä teitä muu kiinnostaa. Taidatte uskoa taikaseinään.
Mitenkäs itselläsi liikenee aikaa pyöriä täällä mouhottamassa keskellä arkipäivää? Mikä työ tuollaisen päätoimisen suunsoiton mahdollistaa?
Ap:n kommentti: ettekö ymmärrä, että sitten kuk menette töihin, teudön on helpompi säästää ja voitte jopa ostaa onan asunnon sen sijaan että eläositte koko elämänne kalliissa vuokra-asunnossa.
kuka, teudön, onan ja eläositte? Onko ap itse töissä? Kun tulee tämänkaltaista tekstiä?