Mä en ihan ymmärrä miksi ihmiset eivät halua muuttaa halvempaan asuntoon jos on mahdollista
ettekö ymmärrä, että sitten kuk menette töihin, teudön on helpompi säästää ja voitte jopa ostaa onan asunnon sen sijaan että eläositte koko elämänne kalliissa vuokra-asunnossa
Kommentit (93)
Ei tahdo löytyä jos täytyy pitää saman kokoinen asunto edelleen. Itse muutan pienempään mutta en nyt yksin taloudellisista syistä joten se on helpompaa, perheen olisi edullisempaa asua yhdessä, yksin asuvalla elämä on kalliimpaa herkemmin ja käytännössä onkin. Sitä mieltä olen. Raha ei kuitenkaan ratkaise meillä kaikilla tärkeitä valintoja.
Ongelma lienee se, että niitä "halvempia" asuntoja ei ihan tuosta noin vain löydy. Se ei myöskään hirveästi auta, että jostain ihan peräkylästä voisi löytyä halpa asunto, jos kyseiseltä paikkakunnalta ei löydy töitä ja julkinen liikenne on niin huono, että pitäisi käytännössä olla oma auto.
Minä ostan purkukuntoisen rintamamiestalon keskeltä ei mitään vähän ennen kuin putoan ansiosidonnaiselta Kelan päivärahoille. Siellä on lähikauppa n. 10km päässä, ja potentiaaliset työpaikat ainakin 50km päässä. Kesäkelillä pyörilen kauppaan, talvella hiihdän. Autoa ei ole eikä tule. Te-toimisto saa tehdä hartiavoimin töitä, että löytävät minulle työpaikan. Julkinen liikenne sieltä on loppunut jo 30 vuotta sitten.
Ota vähän vähemmän, mitään selvää saa
Suomi on täynnä pieniä kuntia joissa on halpaa asua. Niin asutaan mihin rahat riittää, ei siinä mitään kummaa pitäisi olla. Aivan liian hövelit tuet olleet näemmä tähän asti.
Jos ei tee töitä ei voi odottaa saavansa sanoja etuja mitä työssäkäyvät kustantaa palkallaan. Ei se vaan voi mennä niin ja hyvä kun tähän puututaan lopulta.
Kyllä se maksajille kuuluu. Missään muussa maassa ei köyhälle makseta yksiötä, saati kallista. Hyvä että tukia leikataan.
Kaikkein halvimmat asunnot ovat usein sellaisissa taloissa joissa asuu kaikenmaailman häröjä ja huru-ukkoja ja -akkoja.
Mieluummin maksaa enemmän että saa suht rauhallisen asunnon.
Muuttaminen on yksi kamalimmista tietämistäni asioista eikä se ole ilmaistakaan tai helppoa, jos on autoton sinkku, jolla ei ole ketään jonka pyytää avuksi. En saa tukia eikä muutto muutenkaan ole ajankohtaista, mutta ymmärrän täysin, ettei kukaan muukaan jonkun pienen säästön takia halua. Ihan kuin niitä halpoja asuntoja olisi edes saatavilla, ei vaikkapa perheellinen voi missään pienessä huonokuntoisessa murjussa asua. Muistan asuntoja katsellessani, että halvimmat olivat aina niitä, joissa olisi saanut asua lyhyen aikaa ennen putkiremppaa tai muuta vastaavaa, ei siis järkevän ihmisen valintoja, koska säästö uppoaa muuttoihin tai ei riitäkään.
Halvempaan / pienempään muuttaminen ei välttämättä ole kovinkaan kannattavaa. Esimerkiksi itsellä se tilanne, ettei vuokra ole noussut yli 1,5 vuoteen. Niissä asunnoissa, joita nyt on ollut vapaana on paljon kalliimpi neliövuokra kuin nykyisessä eli hyöty vähän halvemmasta tai pienemmästä on olematon.
Pitäisi muuttaa kauemmaksi keskustasta ja kulkeminen maksaa. Lisäksi vuokrani on alle toimeeentulotuen vuokramaksimin joten en hyötyisi siitä itse mitenkään. Plus vielä se että tämä talo on rauhallinen joten en edes haluaisi ottaa riskiä että seinänaapurina onkin jotain häiriköitä.
En asu pk-seudulla enkä isossa kaupungissa.
Sitten jos ja kun saan töitä alan miettimään halvempaan muuttamista jos onnistuisi. Tällä hetkellä saan myös toimeentulotukea joten virallinen säästäminenkin on kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan purkukuntoisen rintamamiestalon keskeltä ei mitään vähän ennen kuin putoan ansiosidonnaiselta Kelan päivärahoille. Siellä on lähikauppa n. 10km päässä, ja potentiaaliset työpaikat ainakin 50km päässä. Kesäkelillä pyörilen kauppaan, talvella hiihdän. Autoa ei ole eikä tule. Te-toimisto saa tehdä hartiavoimin töitä, että löytävät minulle työpaikan. Julkinen liikenne sieltä on loppunut jo 30 vuotta sitten.
Tämä on ihan käypä suunnitelma jos tykkää asua rauhassa ja asunnon huono kunto ei ole ongelma.
Oho, kello on vasta yksitoista perjantaina ja noin kännissä jo. Tai siis edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on täynnä pieniä kuntia joissa on halpaa asua. Niin asutaan mihin rahat riittää, ei siinä mitään kummaa pitäisi olla. Aivan liian hövelit tuet olleet näemmä tähän asti.
Jos ei tee töitä ei voi odottaa saavansa sanoja etuja mitä työssäkäyvät kustantaa palkallaan. Ei se vaan voi mennä niin ja hyvä kun tähän puututaan lopulta.
Meinaatko, että työllisyys paranee sillä, että työttömät asutetaan paikkoihin joissa ei voi työllistyä? Sittenhän he vasta ovatkin veronmaksajille riippakivi hamaan tulevaisuuteen asti.
Koska tykkään asua nykyisessä asunnossani enkä jaksa sitä muuttorumbaa
Koska eivät itse maksa asumistaan
Vierailija kirjoitti:
Ei tahdo löytyä jos täytyy pitää saman kokoinen asunto edelleen. Itse muutan pienempään mutta en nyt yksin taloudellisista syistä joten se on helpompaa, perheen olisi edullisempaa asua yhdessä, yksin asuvalla elämä on kalliimpaa herkemmin ja käytännössä onkin. Sitä mieltä olen. Raha ei kuitenkaan ratkaise meillä kaikilla tärkeitä valintoja.
Ei raha varsinkaan silloin ratkaise jos ei ole itse tienannut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se maksajille kuuluu. Missään muussa maassa ei köyhälle makseta yksiötä, saati kallista. Hyvä että tukia leikataan.
Kimppakämppiä ei Suomessa ole kuin opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Oho, kello on vasta yksitoista perjantaina ja noin kännissä jo. Tai siis edelleen.
Niin, jos maksaisit palkastasi veroja ymmärtäisit aloituksen paremmin. No, pitää olla armollinen työttömille ja antaa anteeksi kykenemättömyys ymmärrykseen. Tuet kilahtaa tilille niin mitäpä teitä muu kiinnostaa. Taidatte uskoa taikaseinään.
Vttuako se sinulle kuuluu miten ja missä asun? Painu vain sinne Kainuun persereikämökkiisi itkemään kun ei ole töitä kodin lähellä.