Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäin työttömäksi 58 vuotiaana. Säästäminen tulevaisuuden varalle kostautui.

Vierailija
14.03.2024 |

Terveys meni, mutta sairaseläkkeelle en pääse. Työttömäksi jouduin. Ikäni olen tehnyt töitä ja säästänyt eläkepäivien varalle. Kuinkas kävikään. En saa tukia, vaan joudun ensin myymään omaisuuttani ja käyttämään säästöni elämiseen. Näin kai sen kuuluukin mennä. Entä jos olisin nauttinut elämästäni enemmän ja käyttänyt kaikki rahani huvituksiin. Nyt saisin tukia ja eläisin samanmoista elämää niiden varassa. Verot kyllä maksoin, mutta mitään en saa. Työttömyyden myötä eläkekin pienenee, kun siihen ikään pääsen. Entä nykysukupolvia joiden eläkeikä lähentelee 70 vuotta. Todennäköisesti lopputulos on sama. Tosin, en ole varma, maksetaanko sitten enää erilaisia tukia. Riittääkö valtiolle niihin raha. Säästäminen koitui epäonnekseni. 

Kommentit (150)

Vierailija
81/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos Ap myisit omaisuutesi ja käyttäisit kaikki rahat vaikka maailmanympärimatkaan jne. Pakkohan valtion olisi sitten sun eläminen maksaa? Tai jos ostaisi vaikka Chanelin laukkuja koko rahalla. Onko tällainen sallittua? Mikään moraalisaarna ei nyt kiinnosta.

Tiedän yhden, joka sai eron jälkeen osituksessa rahaa ja alkoi jossain välissä harmitella kallista vuokraa. Hän teki ihan taktisen päätöksen, että vähän matkusteli ja shoppaili, että sai rahat kulumaan ja irtisanoi sitten sen kalliin vuokra-asunnon. Kyllä hänelle sitten annettiin kaupungin edullinen vuokra-asunto, kun oli jäämässä kolmen lapsen kanssa ilman asuntoa. Ei Suomessa päästetä lapsiperhettä kadulle. Toimeentulotukeakin alkoi saada, kun säästöt oli käytetty.

Hänellä niitä säästöjä ei aivan mahdottomasti ollut, mutta yli 50000€ kuitenkin. Jos hän olisi jäänyt pidemmäksi aikaa siihen kalliimpaan vuokra-asuntoon, niin ennen pitkää ne säästöt olisivat menneet siihen ja jossain vaiheessa olisi tullut seinä vastaan. Hän teki harkitun peliliikkeen ja käytti ne rahat osittain huvituksiin, osittain siihen, että osti itselleen ja lapsille vaatteita varastoon. Ja sitten pääsi halvempaan asuntoon ja enemmän tukien varaan.

Tuo oli väliaikainen vaihe, kun lapset olivat pienempiä ja opinnot vielä kesken. On ollut kohtuuhyväpalkkaisissa hommissa jo pitkään eikä jäänyt lopullisesti veronmaksajien elätettäväksi.

Monillahan ne säästöt voi mennä vaikka päihdeongelman tai uhkapelien vuoksi. Kun kaikki on mennyt ja olet pohjalla, niin sitten alkaa kyllä saada apua. 

Vierailija
82/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitäisi päästä töihin kun oot jo kohta 60 ja oot eläkeläinen pian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kelalle joutumiseen on pienikään vaara niin hyvissä ajoin säästöt nostoina käteiseksi ja jemmaan. Aina.

Vierailija
84/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskapuhetta etteikö vähintäänkin työmarkkinatukea voisi saada, jos ei sairauspäivärahaa. Työnhakijaksi siitä.

Vierailija
85/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai just tämä työtön taas on niin sairas, ettei voi töitä tehdä, mutta ei sitten kuitenkaan muka sairaseläkkeelle pääse. Jotenkin myös sössinyt asiansakin niin lahjakkaasti, että sossun varaan jättäytynyt. 

Enpä usko apn tarinasta sanaakaan 

Hei! Itse olen työkyvytön sängyssä makaava ihmisraunio. Rahat loppu. Kahdeksan vuotta sairastettu lihastautia enkä vieläkään ole eläkkeelle päässyt! Avustajat auttavat arjessa. Mutta täysin työkuntoinen muka olen.

Vierailija
86/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole töihin ajatellut mennä? 

Luetun ymmärtämisessä puutteita?

Vierailija
87/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se niin kuulu mennäkin? Jos on varallisuutta niin tietenkin elättää itse itsensä 

Eihän siitä ole kyse vaan siitä että kun ihminen elää säästeliäästi eikä hurvittele turhuuksiin ja on saanut omistusasunnon hankittua niin siitä rangaistaan eikä jatkossa saa enää asumistukea mutta se joka elää kuin pellossa asuen vuokralla ja tuhlaa kaiken rahan niin sille annetaan asumistuki ja toimeentulotuki. Eli pitäisi myydä asunto ja tuhlata säästöt viinaan ja tupakkaan että saa tuet.

Vierailija
88/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saa ensin ansiosidonnaista, sitten työmarkkinatukea?

Porvoossa omat lait ja tulkinnat?

Vierailija
89/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai just tämä työtön taas on niin sairas, ettei voi töitä tehdä, mutta ei sitten kuitenkaan muka sairaseläkkeelle pääse. Jotenkin myös sössinyt asiansakin niin lahjakkaasti, että sossun varaan jättäytynyt. 

Hei! Itse olen työkyvytön sängyssä makaava ihmisraunio. Rahat loppu. Kahdeksan vuotta sairastettu lihastautia enkä vieläkään ole eläkkeelle päässyt! Avustajat auttavat arjessa. Mutta täysin työkuntoinen muka olen.

Oletko hakenut maksimisairaspäivärahan? Jos olet, milloin olet viimeksi hakenut määräaikaista kuntoutustukea (=työkyvyttömyyseläkettä)? Joku ei nyt ihan täsmää, että olet ollut kahdeksan vuotta avustettava työkyvytön sänkypotilas, jolle ei kuitenkaan myönnetä eläkettä.

Vierailija
90/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna -66 syntyneen eläkeikä on 70 v.

Vierailija
91/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo eläkkeen pieneneminen tarkoittaa? Eikö kertyneet eläkkeet ole ansaittuja? Usein puhutaan, että eläkkeelle lähdön  aikaistamisella eläke pienenee, mutta pieneneekö jo ansaittu eläke vai tarkoitetaanko tuolla sitä ansaitsematta jäänyttä eläkettä?

Vierailija
92/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka sanotte, jos on varallisuutta niin tottakai pitää itse maksaa. Joo kyllä! MUTTA, eikö koko jutun ydin ollutkin se, että varallisuutta ei kannata kerätä vaan käyttää tienaamansa rahat! Luetun ymmärtämistä vaatisi monella!

Meidän taloudessa pitäisi kuukaudessa laittaa johonkin ylimääräiseen 1500-2000€, jos ei sijoituksiin noita laittaisi.

Joutuisi parin kuukauden päästä miettiä, että mihin niitä enää laittaa.

Vierailija
93/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et saa työmarkkinatukea?

Jos olet kassan jäsen tai liitossa, saat ainakin 400 tai 500 päivää ansiosidonnaista. Työmarkkinatuki tulee siihen perään. Sitä saat kunhan jaksat olla työnhakijana ja hakea 4 työpaikkaa /kk.

Siis jos olet kassan jäsen. Pelkkä liitossa olo ei tuo ansiosidonnaista, silloinkin täytyy kuulua liiton kassaan.

Vierailija
94/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakenut maksimisairaspäivärahan? Jos olet, milloin olet viimeksi hakenut määräaikaista kuntoutustukea (=työkyvyttömyyseläkettä)? Joku ei nyt ihan täsmää, että olet ollut kahdeksan vuotta avustettava työkyvytön sänkypotilas, jolle ei kuitenkaan myönnetä eläkettä.

Kaikki mahdollinen on tehty. Tälläkin hetkellä on vakuutusoikeudessa eläke ja vammaistuki vireillä. Näin se vain menee. Ei auta vaikka erikoislääkärit ovat kirjoittaneet lausuntoja ja selkeät tutkimustulokset on olemassa jne. Eläkkeelle en vain pääse enkä saa vammaistukea. Työmarkkinatukea saan ja työkkärissä on vastaavia tapauksia kuin minä lukuisia. Vuosia kiusataan sairasta ihmistä. Eikä myönnetä että sairas se on!

Vierailija
95/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä typerin aloitus ikinä. Ensinnäkin, jos olet älynnyt kuulua kassaan, saat ansiosidonnaista. Toisekseen, säästöt on juuri sitä varten että niillä eletään jos jotain sattuu. Ei kai oikeesti ihmiset kuvittele että kaikki pitäisi jonkun muun maksaa. Entistä enemmän kannatan hallituksen toimia tämänkaltaisten typerysten juttuja lukiessa.

Vierailija
96/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisitko töihin vaikka 52-vuotiaan, jolla on epilepsia, nivelrikko, jolta on hiljattain leikattu syöpä ja joka on ilmeisesti jotenkin erikoinen, varmaan jonkin sortin nepsy?

Tällainen tapaus on kuitenkin periaatteessa täysin työkykyinen, epilepsia rajaa lähinnä lentäjän ja rekkakuskin ammatit pois.

Tällaisia monisairaita täysin työkykyisiä yli 50- vuotiaita työttämiä on paljon, eläkettä ei saa, mutta kukaan ei uskalla palkata.

Vierailija
97/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkettä et tule saamaan ikinä.Mene töihin!!

Vierailija
98/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna -66 syntyneen eläkeikä on 70 v.

Laskurin mukaan 1966 syntyneen eläkeikä on 65 vuotta 4 kk. Tavoite-eläkeikä on vanhemmillakin 70 vuotta, mutta eläkkelle pääsee aiemmin.

Vierailija
99/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki saa toimeentulotukea välttämättömiin menoihin vaikka on omaisuutta, mutta kun omaisuus realisoidaan on maksettu toimeentulotuki perittävää tuosta myyntitulosta. Tuli jo edellisen hallituksen aikana. Jännästi ei ihmiset tiedä asioiden oikeata laitaa. Mutulla voi kyllä mennä ihan kuka haluaa.

Ei ole edellisen hallituksen tekosia vaan ollut noin niin pitkään kuin muistan.

Vierailija
100/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kurjaa kun ihmiset eivät kaiken varalta ota etukäteen mitään selvää sosiaalituista mitä ehtoja, tarveharkinta niiden saamiseksi on ja mihinkä vaikuttaa puolison eläke tai palkkatulot. Sinne tuille kun voi tippua ihan kuka tahansa.

Olen itsekkin nuorena pätkätöiden lomassa välillä sossunluukulle joutuneena menettäny kaikki säästöni pienistä palkoista. Ei ollut tietoo eikä nettiä. Kyllähän sen jälkeen alkoi oppimaan ottaan ihan kaikesta selvää. Netti nykyään tosi hyvä kun sieltä saa ihan kaiken tiedon eikä muuta kuin alkaa vain opiskelemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi