Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäin työttömäksi 58 vuotiaana. Säästäminen tulevaisuuden varalle kostautui.

Vierailija
14.03.2024 |

Terveys meni, mutta sairaseläkkeelle en pääse. Työttömäksi jouduin. Ikäni olen tehnyt töitä ja säästänyt eläkepäivien varalle. Kuinkas kävikään. En saa tukia, vaan joudun ensin myymään omaisuuttani ja käyttämään säästöni elämiseen. Näin kai sen kuuluukin mennä. Entä jos olisin nauttinut elämästäni enemmän ja käyttänyt kaikki rahani huvituksiin. Nyt saisin tukia ja eläisin samanmoista elämää niiden varassa. Verot kyllä maksoin, mutta mitään en saa. Työttömyyden myötä eläkekin pienenee, kun siihen ikään pääsen. Entä nykysukupolvia joiden eläkeikä lähentelee 70 vuotta. Todennäköisesti lopputulos on sama. Tosin, en ole varma, maksetaanko sitten enää erilaisia tukia. Riittääkö valtiolle niihin raha. Säästäminen koitui epäonnekseni. 

Kommentit (150)

Vierailija
101/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatukea ei saa jos olet sairas/sairauslomalla lausunnolla, Te-toimisto kirjoittaa susta lausunnon jossa et sairauden vuoksi voi hakea työtä, olet työnhaun ulkopuolella. Silloin ei saa työmarkkinatukea. Monille tämä on vaikea ymmärtää. Silloin jäät toimeentulotuen varaan. 

Sitten ollaan sairauspäivärahalla. Ja kyllä toimeentulotuki on aina ollut viimeinen keino rahoittaa elämäänsä. Jos on säästöjä ne käytetään ensin, niin on ollut aina.

Vierailija
102/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai just tämä työtön taas on niin sairas, ettei voi töitä tehdä, mutta ei sitten kuitenkaan muka sairaseläkkeelle pääse. Jotenkin myös sössinyt asiansakin niin lahjakkaasti, että sossun varaan jättäytynyt. 

Enpä usko apn tarinasta sanaakaan 

Hei! Itse olen työkyvytön sängyssä makaava ihmisraunio. Rahat loppu. Kahdeksan vuotta sairastettu lihastautia enkä vieläkään ole eläkkeelle päässyt! Avustajat auttavat arjessa. Mutta täysin työkuntoinen muka olen.

No nouse ylös sieltä sängystä. Ilmeisesti olet oikeasti työ kuntoinen muttet halua olla. Huvittaa kun jotkut fibroilijat kulkee rollaattorin kanssa, vaikka voisivat kulkea ilmankin ja huutavat eläkettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas höpöä. Ei sinulta kukaan omaisuutta mihinkään vie, totta kai on kannattanut hankkia oma asunto ja muuta omaisuutta. Kun ei hautaan mitään saa mukaan, miksei käyttäisi sitä omaisuutta nyt.

Vierailija
104/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai just tämä työtön taas on niin sairas, ettei voi töitä tehdä, mutta ei sitten kuitenkaan muka sairaseläkkeelle pääse. Jotenkin myös sössinyt asiansakin niin lahjakkaasti, että sossun varaan jättäytynyt. 

Hei! Itse olen työkyvytön sängyssä makaava ihmisraunio. Rahat loppu. Kahdeksan vuotta sairastettu lihastautia enkä vieläkään ole eläkkeelle päässyt! Avustajat auttavat arjessa. Mutta täysin työkuntoinen muka olen.

No nouse ylös sieltä sängystä. Ilmeisesti olet oikeasti työ kuntoinen muttet halua olla. Huvittaa kun jotkut fibroilijat kulkee rollaattorin kanssa, vaikka voisivat kulkea ilmankin ja huutavat eläkettä.

Siis MITÄ VET TUA?! Toivottavasti et itse sairastu vakavasti missään vaiheessa elämääsi.

Vierailija
105/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kurjaa kun ihmiset eivät kaiken varalta ota etukäteen mitään selvää sosiaalituista mitä ehtoja, tarveharkinta niiden saamiseksi on ja mihinkä vaikuttaa puolison eläke tai palkkatulot. Sinne tuille kun voi tippua ihan kuka tahansa.

Olen itsekkin nuorena pätkätöiden lomassa välillä sossunluukulle joutuneena menettäny kaikki säästöni pienistä palkoista. Ei ollut tietoo eikä nettiä. Kyllähän sen jälkeen alkoi oppimaan ottaan ihan kaikesta selvää. Netti nykyään tosi hyvä kun sieltä saa ihan kaiken tiedon eikä muuta kuin alkaa vain opiskelemaan.

Mitä teet välttääksesi saman tilanteen?

Vierailija
106/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kustantaako yhteiskunta avustajat? yhteiskynna

Vierailija
107/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis MITÄ VET TUA?! Toivott

Mieti sitä. Tunnen paljon ihmisiä jotka sairauksista huolimatta käyvät töissä. Sitten valitettavasti on ihmisiä jotka kuvittelevat olevansa todella sairaita vaikkeivat ole. Tunnen MS tautisia jotka elävät eivätkä jää sänkyyn, tunnen pyörätuolissa olevia jotka käy töissä, sitten on näitä jotka jäävät sänkyyn kun eivät oikeasti viitsi tehdä mitään.

Vierailija
108/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatukea ei saa jos olet sairas/sairauslomalla lausunnolla, Te-toimisto kirjoittaa susta lausunnon jossa et sairauden vuoksi voi hakea työtä, olet työnhaun ulkopuolella. Silloin ei saa työmarkkinatukea. Monille tämä on vaikea ymmärtää. Silloin jäät toimeentulotuen varaan. 

Kyllä saa ja ihan yleinen käytäntö on nykyään. Senhän takia työttömien joukossa niin paljon sairaita ja työkyvyttömiä onkin. Jos Kela ei maksa sairauspäivärahaa tai päästä eläkkeelle, ollaan työttömänä työnhakijana sen perusteella, että ollaan valmiita vastaanottamaan sellaista työtä, mitä pystytään tekemään.

Käytännössä tällista työtä ei tarvitse olla olemassakaan, ja työnhakuvelvoitetta ei tietenkään ole. Ihan hölmöä, mutta näin se nykyisin menee.

Tämä lukee ihan laissa, koska 90-luvulla sama hakija saattoi  olla työkkärin mielestä työkyvytön eikä oikeutettu työttömyysturvaa  ja Kelan mielestä työkykyinen eikä oikeutettu sairasetuuksiin.Esim.jos sairaspäivärahapäivät on täynnä ja eläkehakemus vireillä tai hylätty saa työttömyysetuutta.

Vierailija
109/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut jo 10 vuotta sairaana enkä saanut työmarkkinatukea kuin sen ajan kun ne rapiat 500 päivää tuli täyteen. 

Haitko eläkettä/kuntoutustukea?

Vierailija
110/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni käy töissä vaikka on reuma, niin minäkin. Joudun luultavasti sairaseläkkeelle ennen vanhuuseläkettä, mutta se on ihan ok, koska ON sitä omaisuutta, ei tarvitse elää pelkillä tuilla. 

Vierailija
111/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia eläke olisi kannattanut varmistaa jo aikaisemmin jäämällä eläkkeelle.

Vierailija
112/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista se on demaridystopiassa

Vierailija
113/150 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia eläke olisi kannattanut varmistaa jo aikaisemmin jäämällä eläkkeelle.

Kiva, kun kerroit, että eläkkeelle voi jäädä omalla ilmoituksella.

Vierailija
114/150 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ilmeisesti viittaa säästämisellä käteiseen rahaan. Sehän nyt on ollut selviö kautta aikojen, että mitään ei yhteiskunnalta tipu, jos tilillä on rahaa. Eli säästötbpitää olla ns. Sukanvarressa tai ne pitää sijoittaa johonkin kultaan, tauluihin tms., jonka saa realisoitua tarvittaessa.

Vierailija
115/150 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Muistithan äänestää persuja tai kokoomusta, jotta varmistat naulat omaan arkkuusi?

Vierailija
116/150 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele itse ensin edes oikeinkirjoituksen alkeet, ennen kuin alat muita neuvomaan.

Vierailija
117/150 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet malliesimerkki persusadistista.

Vierailija
118/150 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Olen pedannut rahatilanteeni äkillisiä muutoksia ajatellen, en eläkeikää ajatellen. Olen ymmärtänyt jo vuosia sitten, että ei voi tietää miten elämä menee. Nyt saikulla 54 vuotiaana, työkyvyttömyyseläke haussa. Tuloillani just pärjään, yllätyksiin rahat säästöistä. Ongelma varmaan on, että porukka elää kuplasaan ja kuvittelee pysyvänsä terveenä for ever. AP ei nyt avannut tilannetta tarpeeksi, joten ihan turha kommentoida sen enempää. 

Vierailija
119/150 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vois viimeinkin kertoa miksi et saa työmarkkinatukea vaan sun pitää elää säästöillä.

Vierailija
120/150 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan täysipäinen kuvittele, ettei sairaus tai yt:t voisi osua myös omalle kohdalle.

Mutta kun on se velaton talo ja säästöjä, aika vaatimattomalla sairaseläkkeellä tai työttömyyskorvauksella elämä on ihan siedettävää. Verrattuna siihen, että eläisi kädestä suuhun ja pelkästään tukien varassa. 

Eli ihan oikein äänestin, en halua rahoittaa loputonta tukikuppausta ja kotona makaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme