Jäin työttömäksi 58 vuotiaana. Säästäminen tulevaisuuden varalle kostautui.
Terveys meni, mutta sairaseläkkeelle en pääse. Työttömäksi jouduin. Ikäni olen tehnyt töitä ja säästänyt eläkepäivien varalle. Kuinkas kävikään. En saa tukia, vaan joudun ensin myymään omaisuuttani ja käyttämään säästöni elämiseen. Näin kai sen kuuluukin mennä. Entä jos olisin nauttinut elämästäni enemmän ja käyttänyt kaikki rahani huvituksiin. Nyt saisin tukia ja eläisin samanmoista elämää niiden varassa. Verot kyllä maksoin, mutta mitään en saa. Työttömyyden myötä eläkekin pienenee, kun siihen ikään pääsen. Entä nykysukupolvia joiden eläkeikä lähentelee 70 vuotta. Todennäköisesti lopputulos on sama. Tosin, en ole varma, maksetaanko sitten enää erilaisia tukia. Riittääkö valtiolle niihin raha. Säästäminen koitui epäonnekseni.
Kommentit (150)
Työttömistä on yli 50 vuotiaita tällä hetkellä noin 103 000.
Suurimmalla osalla työkokemusta yli 10-20v. Töihin ei silti pääse.
Työttömyys johtuu taloudellisista ja tuotannollisista syistä?
Leikkaukset kohdistuu nyt heihin, ei siis niihin lusmuihin joilla Perussuomalaiset ratsastelee.
Minä säästän ja olen säästänyt jo pitkään. Osake ja rahastosalkku +400 000€.
Eläkkeelle pääsen neljän vuoden päästä ja silloin eläke on 3 000€ paikkeilla /kk.
Eiköhän tässä eläkkeellä joten kuten pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap saa työmarkkinatukea, säästöistä huolimatta, mutta toimeentulotukea ei saa jos on säästöjä.
tämä ja jos esim. kämppä maksettuna niin kyllä siitä saa jo vastikkeen maksettu ja jotakin muita kuluja. Ruokaan saa toki säästöjä käyttää. Jos on fiksu ja kuulunut tt-kassaan, niin ansiosidonnainenhan on vielä ihan hyvä.
Minulle tuli perintä ja sen jälkeen ero, josta myös sain muhkean summan osuutenani. Kuinka ollakaan tipuin työelämästä kuntoutustuelle ja nyt vuosia tämän jäljeen on rahat loppu. Näillä maksettu vuokrat ja elämisen yh äitinä. Haaveena oli joskus oma asunto näillä rahoilla, mutta en sellaista pystynyt yksinhuoltajana hankkimaan. Nyt kun lapset lentää pesästä on vain minimi toimeentulo ja yksiö 19 neliö jäljellä ja yksinäisyys sekä totaalinen köyhyys. Junan alle. Kyllä saa tapella ettei katkeroidu. Kiitos suomi.
Elämäni voisi olla niin erilaista. No olen ainakin hengissä vielä. Junana alle ehkä huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Yllätyksenä tulee monelle se, ettei kesämökin ja veneen menoja korvata toimeentulotuesta.
Oikeesti? Ei kai kukaan voi kuvitella, että Kela avustaisi kesämökin tai veneen ylläpidossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai just tämä työtön taas on niin sairas, ettei voi töitä tehdä, mutta ei sitten kuitenkaan muka sairaseläkkeelle pääse. Jotenkin myös sössinyt asiansakin niin lahjakkaasti, että sossun varaan jättäytynyt.
Enpä usko apn tarinasta sanaakaan
Hei! Itse olen työkyvytön sängyssä makaava ihmisraunio. Rahat loppu. Kahdeksan vuotta sairastettu lihastautia enkä vieläkään ole eläkkeelle päässyt! Avustajat auttavat arjessa. Mutta täysin työkuntoinen muka olen.
No nouse ylös sieltä sängystä. Ilmeisesti olet oikeasti työ kuntoinen muttet halua olla. Huvittaa kun jotkut fibroilijat kulkee rollaattorin kanssa, vaikka voisivat kulkea ilmankin ja huutavat eläkettä.
No voi Jeesus sentään, eihän kaikilla ole samanlaiset oireet vaikka sama sairaus. Toinen kuolee keuhkosyöpään kuukaudessa ja toinen elää saman syövän kanssa vaikka viisi vuotta tai paranee kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia eläke olisi kannattanut varmistaa jo aikaisemmin jäämällä eläkkeelle.
Kiva, kun kerroit, että eläkkeelle voi jäädä omalla ilmoituksella.
Periaatteessa voi, vaatii hiukan vaivannäköä ja onneakin se on lopulta itsestä kiinni haluaako jäädä, potilaalta aina kysytään omaa mielipidettä ja jos kaikki näyttää kannattavalta ei muuta kuin hyviä eläkepäiviä! 😊
Jos haluaa säästää niin ettei kukaan tiedä niin osta kultaa. Se pitää arvonsa infaaltiossakin ja on helppo vaihtaa rahaksi kun haluaa. Toimii myös valuuttana kriisiaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli perintä ja sen jälkeen ero, josta myös sain muhkean summan osuutenani. Kuinka ollakaan tipuin työelämästä kuntoutustuelle ja nyt vuosia tämän jäljeen on rahat loppu. Näillä maksettu vuokrat ja elämisen yh äitinä. Haaveena oli joskus oma asunto näillä rahoilla, mutta en sellaista pystynyt yksinhuoltajana hankkimaan. Nyt kun lapset lentää pesästä on vain minimi toimeentulo ja yksiö 19 neliö jäljellä ja yksinäisyys sekä totaalinen köyhyys. Junan alle. Kyllä saa tapella ettei katkeroidu. Kiitos suomi.
Elämäni voisi olla niin erilaista. No olen ainakin hengissä vielä. Junana alle ehkä huomenna.
Eli et ostanut sillä perinnöllä sitä omaa asuntoa, vaan tärväsit kaiken? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et ostanut sillä perinnöllä sitä omaa asuntoa, vaan tärväsit kaiken? Miksi?
Joo, ja unohtui sanoa että muidenko vika se on, että ei ostanut sitä asuntoa vaan humputteli kaiken, ja nyt on p.a.?
No onhan siinä nyt huikea ero. Omilla rahoilla luulisi olevan vapaampi ja mukavampi elää kuin tehdä tiliä kaikesta jollekin sossulle. Tukien idea on se että niitä maksetaan niille joilla muuta rahaa tai rahaksi muutettavaa ei ole. Ongelma niissä on se, että porukat jää roikkumaan niihin, koska se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
No onhan siinä nyt huikea ero. Omilla rahoilla luulisi olevan vapaampi ja mukavampi elää kuin tehdä tiliä kaikesta jollekin sossulle. Tukien idea on se että niitä maksetaan niille joilla muuta rahaa tai rahaksi muutettavaa ei ole. Ongelma niissä on se, että porukat jää roikkumaan niihin, koska se on mahdollista.
Työmarkkinatukea saa vaikka olisi miljonääri.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se niin kuulu mennäkin? Jos on varallisuutta niin tietenkin elättää itse itsensä
Tilanne on täysin rinnastettavissa 1600-luvun katovuosiin. Maanviljelijät joutuivat myymään maansa saadakseen ruokaa ja tilanteen palauduttua maa oli kriisissä kun tilat olivat tyhjinä eikä kukaan viljellyt maata. Koko talous romahti.
Joissain maissa kuten Ranskassa palattiin sadan vuoden jälkeen takaisin feodalismiin.
Englannissa taas otettiin käyttöön ensimmäin tukijärjestelmä. Tilanteen palauduttua Englanti oli jaloillaan parissa vuodessa ja kehittyi lopulta suurvallaksi.
Olen tehnyt kaikki mitä on sanottu, pitänyt velvollisuudet. Noudattanut lakeja. Maksanut verot. Opiskellut. Sanottiin aina että säästä säästä säästä!
Nyt kun pitäis olla vähän vastavuoroisuutta, lähtee lapsen rahat, realisoidaan henkivakuutus (kelan käskystä), myydään olematonkin omaisuus. Asutaan läävässä keskellä ei-mitään. Ei julkista liikennettä. Lääkäriin ei pääse. Poliisi ei tutki jos jotain tapahtuu.
Katson että yhteiskunta on irtisanonut yhteiskuntasopimuksen välillämme. Menen ulos ja poltan sotilaspassini. En aio enää ikinä äänestää.
Jos maahan tunkeudutaan tulen puolustamaan sitä mutta en osana Suomen armeijaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin se on. Ikänsä lorvaillut tai hyvin vähän työtä tehnyt vanha kansaneläkeläinen voi saada kunnan maksaman hoitopaikan lähes ilmaiseksi. Ikänsä raatanut varakkaampi joutuu maksamaan vanhuuden hoitopaikasta 6000 e/kk.
Jep jep. Moni muuttaa ulkomaille ja hankkii hoitajan kotiin.
Voitko kertoa, mitä muuta se varakkaampi siinä vaiheessa elämää enää rahoillaan tekisi?
Emme varmasti ala maksamaan rahakkaiden vanhusten hoitopaikkoja sen takia, että lapsensa saisivat isot perinnöt. Jokainen tehkööt ja käyttäkööt omat rahansa. Ja jos niitä ei ole, vasta sitten käydään yhteiskunnan kukkarolla.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai just tämä työtön taas on niin sairas, ettei voi töitä tehdä, mutta ei sitten kuitenkaan muka sairaseläkkeelle pääse. Jotenkin myös sössinyt asiansakin niin lahjakkaasti, että sossun varaan jättäytynyt.
Enpä usko apn tarinasta sanaakaan
Osatyökykyisiä ei palkkaa kukaan. Vaikka pystyisit tekemään työtä 80 % työajalla niin kukaan ei palkkaa jos työkykyä rajoittava sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa säästää niin ettei kukaan tiedä niin osta kultaa. Se pitää arvonsa infaaltiossakin ja on helppo vaihtaa rahaksi kun haluaa. Toimii myös valuuttana kriisiaikoina.
Miten aiot kuljettaa kultaa mukana jos tulee lähtö hyökkääjän alta? Miten siinä kiireessä vaihdat rahaksi? Mitä pystyt sillä maksamaan matkalla? Mitä noita preppaajia olen seurannut niin myyvät kultaa pois juuri näistä syistä.
Ei se voi, kun on russakkatrolli.