Skitsofrenia. Aiheuttaako tunteiden latistumista se itse sairaus vai jokin siihen käytetty lääke?
Netissä käydyn keskustelun perusteella olen aina ajatellut että kovat psykiatriset lääkkeet, kuten skitsofreniaan käytetyt psykoosilääkkeet, aiheuttavat sen tunteiden latistumisen ja ilmeettömyyden ja jähmeyden, jota skitsofreniaa sairastavilla joskus tapaa.
Joissain artikkeleissa kuitenkin väitetään, että se latistuminen ja jähmeys ei johtuisi lääkkeestä, vaan siitä itse skitsofreniasta. Esim. wikipediassa sanotaan hebefreenisesta eli nuoruusiällä puhkeavasta skitsofreniasta: "Koska hebefrenia etenee nopeasti, se on yleensä vaikeahoitoinen. Jo parin vuoden kuluttua sairauden toteamisesta potilaan tunteet saattavat olla täysin latistuneet, hänen puheensa on vaikeasti ymmärrettävää eikä häneen saa kunnolla kontaktia."
Eikös tuosta ole pääteltävissä että se ei johdu lääkkeestä vaan sairaudesta?
Tämä kiinnostaa minua, koska tunnen ihmisen joka on alkanut olla ilmeetön ja vaikuttaa siltä että tunteet ovat latistuneet. Se alkoi pari vuotta psykiatrisen diagnoosin (en tarkkaan tiedä mikä diagnoosi enkä aio kysyä) saamisen jälkeen. Koko ajan olen harmitellut, mitä lääkkeet ovat saaneet hänessä aikaan, mutta nyt ymmärrän ettei se ehkä johdukaan lääkkeistä.
Voisiko joku joka oikeasti tietää vähän valaista asiaa?
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Epäilenpä, että nämä lääke vastaiset on juuri niitä, joilla se skitsofrenia on. Samaa näkee masentuneilla, ne lääkkeet muka aiheuttaa kaiken pahan. Oikeasti kyse on siitä, että sairaudentunto puuttuu tai on hämärtynyt. Skitsofreenikko kokee olevansa terve, harhatkin on ihan todellisia. Masentunut taas esimerkiksi ei ymmärrä itse, kuinka huonossa kunnossa oikeasti on. Eihän maailma ole niin paha paikka, miten masentunut sen kokee.
Se että haluaa keskustella lääkkeiden haitoista ei tarkoita sitä että vastustaa niitä aina ja joka tilanteessa. Mutta mitä olen nähnyt en kyllä neuroleptejä popsisi mihinkään lievempään vaivaan, vakavassakin sairaudessa koittaisin _vähitellen_ jättää pois jos tilanne on stabiili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilenpä, että nämä lääke vastaiset on juuri niitä, joilla se skitsofrenia on. Samaa näkee masentuneilla, ne lääkkeet muka aiheuttaa kaiken pahan. Oikeasti kyse on siitä, että sairaudentunto puuttuu tai on hämärtynyt. Skitsofreenikko kokee olevansa terve, harhatkin on ihan todellisia. Masentunut taas esimerkiksi ei ymmärrä itse, kuinka huonossa kunnossa oikeasti on. Eihän maailma ole niin paha paikka, miten masentunut sen kokee.
Se että haluaa keskustella lääkkeiden haitoista ei tarkoita sitä että vastustaa niitä aina ja joka tilanteessa. Mutta mitä olen nähnyt en kyllä neuroleptejä popsisi mihinkään lievempään vaivaan, vakavassakin sairaudessa koittaisin _vähitellen_ jättää pois jos tilanne on stabiili.
Mitä olet nähnyt?
Mielestäni lääkitys yritetään aina jättää pois ihan lääkärin tai psykologin seurannassa, en tiedä miten niitä pystyykään kukaan popsimaan jos ilmankin tulee toimeen. Kaikki lääkkeet on myrkkyjä ja voi aiheuttaa sivuvaikutuksia. Skitsofrenia on eri asia kuin masennus, harvemmin taitaa terapialla parantua. Ikävä sairaus itselle sekä läheisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten suollat tuollaista paskaa?
Koska mä voin.
Onko munaa vastata samaan kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutullani on skitsofrenia ja leponex lääkitys, hänellä ei ole tunteiden latistumista ollut. Itse olen mietiskellyt, että voiko skitsofrenia tai lääkitys aiheuttaa ihmisen taantumista lapsen tasolle, koska tuttavani vaikuttaa jotenkin jälkeenjääneeltä. Onko kenellekään tämmöisestä tietoa tai kokemuksia?
Samoja oireita tutulla. Sairastunut nuorena. Osittain taantumista lapsen tasolla. Usein joutuu samoja asioita toistelemaan kun muisti pätkii. Pärjää kuitenkin omassa huushollissa ja pitää arkiaskareista. Lääkehoito välttämätön, koska ilman lääkitystä masentuu, tulee luulotautiseksi ja saa raivokohtauksia. Nykyisin ketiaani lääkitys ja on sopinut hyvin.
Vättämätön siksi, koska muuten kukaan ei kestä ettei saa hallita toista kemiallisesti.
Hyvin on omaksuttu kaasuvalotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi leponexia käytetään niin paljon? Mitä sellaisissa maissa käytetään jossa ne leponexit ovat kielletty?
Koska joillakin skitsofreniaa sairastavilla Leponex on ainoa lääke, joka lievittää /poistaa oireita riittävästi. Oireiden lievityttyä tarpeeksi paljon ja pitkäaikaisesti, Leponex voidaan mahdollisesti vaihtaa toiseen lääkkeeseen.
Lääkärin mielestä ainoa lääke. Hän päättää mikä potilaalla toimii ja mikä ei. Ei potilas sitä päätä seuraamalla tuntemuksiaan.
Lääkismammako siellä kirjoittelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset kiinnostuksen kohteet ovat teidän tutuilla, joilla näkyy se lapsenmielisyys?
Esim. tylkkää värittää (ostaa) lasten värityskirjoja, piti värityskirjoista lapsena. On myös taitava piirtäjä ja piirtää mielellään satuhahmoja, maisemia joissa paljon kukkia ja värejä, eläimet kuvaa samanoloisina kuin lasten kuvakirjoissa. Ostaa kotiinsa koristeeksi pieniä pehmoleluja, "lapsellisia"pieniä posliini koristeita. Tavallaan haluaa palata lapsuuteen jolloin elämä oli vielä mukavaa ja oli normaali.Tunne elämän latistumista kuvaa se, että kertoo vaan asioita mitä tekee, näkee ja mitä on tapahtunut, ei osaa puhua tunteista. Silmistä kyllä näkee kun on jostain asiasta iloinen. On jo keski-ikäinen ja sairastui nuorena.
Totta. Silmistä näkee onko oikeasti iloinen potilaan puolesta vai haluaako edelleen jatkaa lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistat skitson ja psykon siitä, että se kävelee kuin olisi seipään niellyt. Näitä näkee esmes Iivisniemessä.
Et tunnista. Mistään lääkityksestä ei tunnista sairautta. Lääkityksen sivuvaikutuksilla ei ole mitään tekemistä sairauden kanssa.
Tunnistat lääkärin työn jäljen, et aitoa todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
haastan nämä asiantuntijat kokeilemaan neuroleptejä kolmeksi kuukaudeksi ja tulemaan sitten raportoimaan tänne, että miltä tuntuu
Hastan nämä neuroleptejä karttavat elämään kolme kuukautta hoitamattoman skitsofrenian vallassa. Äänet soimaavat sinua yötä päivää ja kehottavat tappamaan itsesi, mutta kolme kuukautta on sinniteltävä hengissä.
Haastan molemmat ryhmät kokeilemaan elämää todellisena kiusattuna lääkkeiden kanssa, niin katsotaan miltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Nyt uusin uutinen. Pakkolääkitykseen tarvitaan aluehallinnon lupa! Enää ei voida sairaalassakaan pakkolääkitä.
Voidaan aivan kuten ennenkin. Ei käytännön työ muutu parilla kliksuttelulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt uusin uutinen. Pakkolääkitykseen tarvitaan aluehallinnon lupa! Enää ei voida sairaalassakaan pakkolääkitä.
https://aamuset.fi/artikkeli/6270071
Siinä se.
Kollega ei kollegan työtä estä. Pikkujuttu. Arki ei muutu miksikään ja mitään valituksia ei hyväksytä, koska he saavat vain lisää lääketieteellistä informaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku jolla on Wikipedian tunnukset käydä korjaamassa ton ap:n lainaaman lauseen? Se on virheellinen väittämä. Skitsofrenia ei latista tunteita vaan sen tekee siihen käytetty lääke.
Kuka katsoo Wikipediasta lääketieteen terminologiaa... esim. käypä hoito sivusto parempi vaihtoehto.
Vapaaehtoinen ohjeistus parempi vaihtoehto? Kuka noista välittää muualla kuin paperilla. Ei terveydenhuolto ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://aamuset.fi/artikkeli/6270071
Siinä se.
Kollega ei kollegan työtä estä. Pikkujuttu. Arki ei muutu miksikään ja mitään valituksia ei hyväksytä, koska he saavat vain lisää lääketieteellistä informaatiota.
Karmivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutullani on skitsofrenia ja leponex lääkitys, hänellä ei ole tunteiden latistumista ollut. Itse olen mietiskellyt, että voiko skitsofrenia tai lääkitys aiheuttaa ihmisen taantumista lapsen tasolle, koska tuttavani vaikuttaa jotenkin jälkeenjääneeltä. Onko kenellekään tämmöisestä tietoa tai kokemuksia?
No tavallaan kaikki mt-ongelmat aiheuttaa taantumista. Siinä on varmaan montakin selittävää tekijää, kuten että sopeutuminen ja kasvaminen normaaliin aikuiselämään monine vastuualueineen heikentyy.
Ihmissuhteet, koulut ja työelämä, itsestään ja taloudestaan huolehtiminen, kaikki on kovan ponnistelun takana.
Kognitiivinen taantuminen tapahtuu kaikkien mt-ongelmien kohdalla. Siksi niistä tulisikin parantua, jotta voisi elämässä pärjätä. Jos aivot ovat elastiset, kov
Siksi tätä toipumista ei haluta terveydenhuollon henkilökunnalle. Muuten ei olisi tarvetta niin suurelle määrälle henkilökuntaa, jos siellä olisi vain psyykkisesti erittäin vahvoja ja terveitä ihmisiä töisaä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan ihan mikä biisi siellä pään sisällä mahtaa soida. Skitsofreenikot tehtailee rikosilmotuksia päänsisäisistä tapahtumista eli pitävät viranomaisille päiväkirjaa omista harhoistaan.
Niinhän terapiassakin tehdään. Mitä väliä kuka viranomainen, kun jokainen tietää jokaisen asiat aina kun halutaan näin toimia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi leponexia käytetään niin paljon? Mitä sellaisissa maissa käytetään jossa ne leponexit ovat kielletty?
Koska joillakin skitsofreniaa sairastavilla Leponex on ainoa lääke, joka lievittää /poistaa oireita riittävästi. Oireiden lievityttyä tarpeeksi paljon ja pitkäaikaisesti, Leponex voidaan mahdollisesti vaihtaa toiseen lääkkeeseen.
Lääkärin mielestä ainoa lääke. Hän päättää mikä potilaalla toimii ja mikä ei. Ei potilas sitä päätä seuraamalla tuntemuksiaan.
Lääkismammako siellä kirjoittelee?
Käsitykseni perustuu omaan kokemukseeni skitsofreniaa sairastavan läheisenä sekä katsomaani dokumenttiin, jossa käsiteltiin Leponexin käyttöä skitsofreniaa sairastavilla. Ja tiedän kyllä että lääkäri päättää lääkityksestä, toivottavasti kuitenkin potilaan oman kokemuksen huomioiden. Taisit nyt hiukan tahallisesti väärinymmärtää.
Miten suollat tuollaista paskaa?