Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Skitsofrenia. Aiheuttaako tunteiden latistumista se itse sairaus vai jokin siihen käytetty lääke?

Vierailija
13.03.2024 |

Netissä käydyn keskustelun perusteella olen aina ajatellut että kovat psykiatriset lääkkeet, kuten skitsofreniaan käytetyt psykoosilääkkeet, aiheuttavat sen tunteiden latistumisen ja ilmeettömyyden ja jähmeyden, jota skitsofreniaa sairastavilla joskus tapaa.

Joissain artikkeleissa kuitenkin väitetään, että se latistuminen ja jähmeys ei johtuisi lääkkeestä, vaan siitä itse skitsofreniasta. Esim. wikipediassa sanotaan hebefreenisesta eli nuoruusiällä puhkeavasta skitsofreniasta: "Koska hebefrenia etenee nopeasti, se on yleensä vaikeahoitoinen. Jo parin vuoden kuluttua sairauden toteamisesta potilaan tunteet saattavat olla täysin latistuneet, hänen puheensa on vaikeasti ymmärrettävää eikä häneen saa kunnolla kontaktia."

Eikös tuosta ole pääteltävissä että se ei johdu lääkkeestä vaan sairaudesta?

Tämä kiinnostaa minua, koska tunnen ihmisen joka on alkanut olla ilmeetön ja vaikuttaa siltä että tunteet ovat latistuneet. Se alkoi pari vuotta psykiatrisen diagnoosin (en tarkkaan tiedä mikä diagnoosi enkä aio kysyä) saamisen jälkeen. Koko ajan olen harmitellut, mitä lääkkeet ovat saaneet hänessä aikaan, mutta nyt ymmärrän ettei se ehkä johdukaan lääkkeistä.

Voisiko joku joka oikeasti tietää vähän valaista asiaa?

Kommentit (223)

Vierailija
221/223 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoosit itsessään vaurioittaa aivoja. Tosin sitä tekee myös lääkkeet. Että molempi on paha. Parempi kuitenkin syödä lääkkeet kuin sekoilla. On ne lääkkeet sentään nykyään aika hyviä, ei enää tarvitse tehdä lobotomiaa ja kaikenmaailman kallon porauksia.

Kaksinkertaiset tuhot. 😂

Mikä ttu sua naurattaa?? Ootappa vaan jos joskus sairastut syystä tai toisesta tähän sairauteen, niin voi olla että tulee itku

Vierailija
222/223 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alzheimerinkin tauti aiheuttaa tunteiden latistumista niillä joille ei ole edes vielä aloitettu lääkitystä. Miksei sitten tämä.

Alzheimerin tauti ei ole psykiatrinen vaan neurologinen perussairaus. Alzheimerin tauti on aivoja rappeuttava muistisairaus. Ei siis ole verrattavissa skitsofreniaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/223 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan lääkettä. Itse aikoinani söin Remeron, mirtazapiini 30mg. Turposin ja kuljin ilmeettömänä kuin zombie. Lopetettuani olin iloinen oma itseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä