Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Skitsofrenia. Aiheuttaako tunteiden latistumista se itse sairaus vai jokin siihen käytetty lääke?

Vierailija
13.03.2024 |

Netissä käydyn keskustelun perusteella olen aina ajatellut että kovat psykiatriset lääkkeet, kuten skitsofreniaan käytetyt psykoosilääkkeet, aiheuttavat sen tunteiden latistumisen ja ilmeettömyyden ja jähmeyden, jota skitsofreniaa sairastavilla joskus tapaa.

Joissain artikkeleissa kuitenkin väitetään, että se latistuminen ja jähmeys ei johtuisi lääkkeestä, vaan siitä itse skitsofreniasta. Esim. wikipediassa sanotaan hebefreenisesta eli nuoruusiällä puhkeavasta skitsofreniasta: "Koska hebefrenia etenee nopeasti, se on yleensä vaikeahoitoinen. Jo parin vuoden kuluttua sairauden toteamisesta potilaan tunteet saattavat olla täysin latistuneet, hänen puheensa on vaikeasti ymmärrettävää eikä häneen saa kunnolla kontaktia."

Eikös tuosta ole pääteltävissä että se ei johdu lääkkeestä vaan sairaudesta?

Tämä kiinnostaa minua, koska tunnen ihmisen joka on alkanut olla ilmeetön ja vaikuttaa siltä että tunteet ovat latistuneet. Se alkoi pari vuotta psykiatrisen diagnoosin (en tarkkaan tiedä mikä diagnoosi enkä aio kysyä) saamisen jälkeen. Koko ajan olen harmitellut, mitä lääkkeet ovat saaneet hänessä aikaan, mutta nyt ymmärrän ettei se ehkä johdukaan lääkkeistä.

Voisiko joku joka oikeasti tietää vähän valaista asiaa?

Kommentit (223)

Vierailija
101/223 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutullani on skitsofrenia ja leponex lääkitys, hänellä ei ole tunteiden latistumista ollut. Itse olen mietiskellyt, että voiko skitsofrenia tai lääkitys aiheuttaa ihmisen taantumista lapsen tasolle, koska tuttavani vaikuttaa jotenkin jälkeenjääneeltä. Onko kenellekään tämmöisestä tietoa tai kokemuksia?

Samoja oireita tutulla. Sairastunut nuorena.  Osittain taantumista lapsen tasolla. Usein joutuu samoja asioita toistelemaan kun muisti pätkii. Pärjää kuitenkin omassa huushollissa ja pitää arkiaskareista. Lääkehoito välttämätön, koska ilman lääkitystä masentuu, tulee luulotautiseksi ja saa raivokohtauksia. Nykyisin ketiaani lääkitys ja on sopinut hyvin.

Vierailija
102/223 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutullani on skitsofrenia ja leponex lääkitys, hänellä ei ole tunteiden latistumista ollut. Itse olen mietiskellyt, että voiko skitsofrenia tai lääkitys aiheuttaa ihmisen taantumista lapsen tasolle, koska tuttavani vaikuttaa jotenkin jälkeenjääneeltä. Onko kenellekään tämmöisestä tietoa tai kokemuksia?

Samoja oireita tutulla. Sairastunut nuorena.  Osittain taantumista lapsen tasolla. Usein joutuu samoja asioita toistelemaan kun muisti pätkii. Pärjää kuitenkin omassa huushollissa ja pitää arkiaskareista. Lääkehoito välttämätön, koska ilman lääkitystä masentuu, tulee luulotautiseksi ja saa raivokohtauksia. Nykyisin ketiaani lääkitys ja on sopinut hyvin.

Huh huh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/223 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ö

Vierailija
104/223 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset kiinnostuksen kohteet ovat teidän tutuilla, joilla näkyy se lapsenmielisyys? 

Vierailija
105/223 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi leponexia käytetään niin paljon? Mitä sellaisissa maissa käytetään jossa ne leponexit ovat kielletty?

Vierailija
106/223 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi leponexia käytetään niin paljon? Mitä sellaisissa maissa käytetään jossa ne leponexit ovat kielletty?

Koska psykiatria ei välitä. Eri terapiamuotoja käytetään ulkomailla. 

Vierailija
107/223 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ö

Vierailija
108/223 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska joillakin skitsofreniaa sairastavilla Leponex on ainoa lääke, joka lievittää /poistaa oireita riittävästi. Oireiden lievityttyä tarpeeksi paljon ja pitkäaikaisesti, Leponex voidaan mahdollisesti vaihtaa toiseen lääkkeeseen. 

Vierailija
109/223 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ö

Vierailija
110/223 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

haastan nämä asiantuntijat kokeilemaan neuroleptejä kolmeksi kuukaudeksi ja tulemaan sitten raportoimaan tänne, että miltä tuntuu

Hastan nämä neuroleptejä karttavat elämään kolme kuukautta hoitamattoman skitsofrenian vallassa. Äänet soimaavat sinua yötä päivää ja kehottavat tappamaan itsesi, mutta kolme kuukautta on sinniteltävä hengissä. 

No ei mulla vaan tommosta ole ja minulla on diagnoosi. En ole käyttänyt neuroleptejä yli kymmeneen vuoteen. Haaste on siis mennyt oikein hyvin.

Vierailija
111/223 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielisairas on psykoosissa ja lääke auttaa vähän viemään pois pahimpia harhakuvitelma. Hulluudessaan nämä pedot voivat hyökätä sivullisten kimppuun esimerkiksi hakkaamalla kirveellä päähän mikä ei varmaan tunnu mukavalta iskujen vastaanottajasta.

Jos lääke ei auta niin sitten sähköhoito voi rauhoittaa. Viime kädessä riehuja laitetaan rautoihin ja telkien taakse lopuksi ikää. Amerikassa poliisi yleensä ampuu uhkailijat hengiltä.

Skitsofreenikoista kannatta pysyä erossa aina koska ne toimivat arvaamattomasti. Ei voi ennustaa milloin alkaa raivohullu riehunta.

Vierailija
112/223 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset kiinnostuksen kohteet ovat teidän tutuilla, joilla näkyy se lapsenmielisyys? 

Esim. tylkkää värittää (ostaa) lasten värityskirjoja, piti värityskirjoista lapsena. On myös taitava piirtäjä ja piirtää mielellään satuhahmoja, maisemia  joissa paljon kukkia ja värejä, eläimet kuvaa samanoloisina kuin lasten kuvakirjoissa. Ostaa kotiinsa koristeeksi pieniä pehmoleluja, "lapsellisia"pieniä posliini koristeita. Tavallaan haluaa palata lapsuuteen jolloin elämä oli vielä mukavaa ja oli normaali.Tunne elämän latistumista kuvaa se, että kertoo vaan asioita mitä tekee, näkee ja mitä on tapahtunut, ei osaa puhua tunteista. Silmistä kyllä näkee kun on jostain asiasta iloinen. On jo keski-ikäinen ja sairastui nuorena. 

Vierailija
113/223 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

haastan nämä asiantuntijat kokeilemaan neuroleptejä kolmeksi kuukaudeksi ja tulemaan sitten raportoimaan tänne, että miltä tuntuu

Hastan nämä neuroleptejä karttavat elämään kolme kuukautta hoitamattoman skitsofrenian vallassa. Äänet soimaavat sinua yötä päivää ja kehottavat tappamaan itsesi, mutta kolme kuukautta on sinniteltävä hengissä. 

No ei mulla vaan tommosta ole ja minulla on diagnoosi. En ole käyttänyt neuroleptejä yli kymmeneen vuoteen. Haaste on siis mennyt oikein hyvin.

Itsellänikin on oikein mainiosti mennyt viimeiset kymmenen vuotta. Olen suorittanut kaksi maisterin tutkintoa lähes jatkuvasti samalla töitä tehden, minulla sattuu olemaan skitsofreniadiagnoosi, mutten oikeastaan koskaan syönyt siihen kovinkaan pitkään mitään lääkkeitä. Se lääkearsenaali ja kokeilurumba mitä psykiatriassa tarjottiin oli lähinnä terveydelle  haitallista aiheuttaen erinäisiä uusia ja jännittäviä "sivuoireita" (siis ainoita oireita, joita koin) ja hullunkurista. Ihmiset oikeasti luulevat hoitavansa jotain biologista sairautta, kun toinen sanoo uskovansa telepatiaan. Diagnoosista oli sen verran minulle hyötyä että tajusin, miten vähällä järjellä noita diagnooseja oikeasti tehtaillaan ja miten heikolle näytölle diagnostiikka ja hoito pohjautuvat. 

Vierailija
114/223 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellänikin on oikein mainiosti mennyt viimeiset kymmenen vuotta. Olen suorittanut kaksi maisterin tutkintoa lähes jatkuvasti samalla töitä tehden, minulla sattuu olemaan skitsofreniadiagnoosi, mutten oikeastaan koskaan syönyt

Mitkä ovat sinun kiinnostuksen kohteet?

Vierailija
115/223 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketiaani ja olantiini auttaa.

Vierailija
116/223 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ö

Vierailija
117/223 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilenpä, että nämä lääke vastaiset on juuri niitä, joilla se skitsofrenia on. Samaa näkee masentuneilla, ne lääkkeet muka aiheuttaa kaiken pahan. Oikeasti kyse on siitä, että sairaudentunto puuttuu tai on hämärtynyt. Skitsofreenikko kokee olevansa terve, harhatkin on ihan todellisia. Masentunut taas esimerkiksi ei ymmärrä itse, kuinka huonossa kunnossa oikeasti on. Eihän maailma ole niin paha paikka, miten masentunut sen kokee. 

Vierailija
118/223 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilenpä, että nämä lääke vastaiset on juuri niitä, joilla se skitsofrenia on. Samaa näkee masentuneilla, ne lääkkeet muka aiheuttaa kaiken pahan. Oikeasti kyse on siitä, että sairaudentunto puuttuu tai on hämärtynyt. Skitsofreenikko kokee olevansa terve, harhatkin on ihan todellisia. Masentunut taas esimerkiksi ei ymmärrä itse, kuinka huonossa kunnossa oikeasti on. Eihän maailma ole niin paha paikka, miten masentunut sen kokee. 

Seli seli. Lässyn lässyn. Syö itse lääkkeitä ja katotaan vasta sitten. Ehkäpä olet niin mentaalisesti sairas, että olet sairaudentunnoton? 

Vierailija
119/223 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän maailma ole niin paha paikka. 😂.

Vierailija
120/223 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilenpä, että sulla viiraa päässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä