Skitsofrenia. Aiheuttaako tunteiden latistumista se itse sairaus vai jokin siihen käytetty lääke?
Netissä käydyn keskustelun perusteella olen aina ajatellut että kovat psykiatriset lääkkeet, kuten skitsofreniaan käytetyt psykoosilääkkeet, aiheuttavat sen tunteiden latistumisen ja ilmeettömyyden ja jähmeyden, jota skitsofreniaa sairastavilla joskus tapaa.
Joissain artikkeleissa kuitenkin väitetään, että se latistuminen ja jähmeys ei johtuisi lääkkeestä, vaan siitä itse skitsofreniasta. Esim. wikipediassa sanotaan hebefreenisesta eli nuoruusiällä puhkeavasta skitsofreniasta: "Koska hebefrenia etenee nopeasti, se on yleensä vaikeahoitoinen. Jo parin vuoden kuluttua sairauden toteamisesta potilaan tunteet saattavat olla täysin latistuneet, hänen puheensa on vaikeasti ymmärrettävää eikä häneen saa kunnolla kontaktia."
Eikös tuosta ole pääteltävissä että se ei johdu lääkkeestä vaan sairaudesta?
Tämä kiinnostaa minua, koska tunnen ihmisen joka on alkanut olla ilmeetön ja vaikuttaa siltä että tunteet ovat latistuneet. Se alkoi pari vuotta psykiatrisen diagnoosin (en tarkkaan tiedä mikä diagnoosi enkä aio kysyä) saamisen jälkeen. Koko ajan olen harmitellut, mitä lääkkeet ovat saaneet hänessä aikaan, mutta nyt ymmärrän ettei se ehkä johdukaan lääkkeistä.
Voisiko joku joka oikeasti tietää vähän valaista asiaa?
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Skitsofreniassa käytetään runsasta lääkitystä sairastuneille, mutta entäpä terapia? Entä jos psykoosista on yli 10v niin eikö yritetä kokeilla vähemmän raskaampaa lääkettä? Leponexin tilalle vaikka ketipinoria ja terapiaa.
Olen täysin maallikko tässä, mutta hämmästelen asiaa.
Toimivaa lääkitystä ei ihan helposti lähdetä purkamaan. Eikä skitsofreniaa voida terapialla varsinaisesti poistaa, joten kun terapiaan pääsystä on muutenkin kirkuva pula, se keskitetään lähinnä helpommin työelämään kuntoutettaviin tapauksiin. Eikä heihinkään kaikkiin resurssit riitä.
Toki omilla rahoilla kuka tahansa pääsee yksityiselle terapiaan. Kallista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän myrkkyjä.
Ja enemmän päihteitä? Nehän eivät ole myrkkyä, vain lääkkeet ovat.
Se jähmeys ja ilmeettömyys mikä näkyy ulospäin, johtuu ainakin psykoosilääkkeistä. Kyseessä on tunnettu ilmiö nimeltä lääkeparkinsonismi.
Se johtuu siitä, että psykoosilääkkeet vähentävät dopamiinin määrää aivosoluissa. Seurauksena on osittain Parkinsonin taudin oireistoa muistuttava tila.
En tiedä liittyykö lääkeparkinsonismiin tunteiden latistumistakin, mutta helpostihan ilmeetön ihminen vaikuttaa ulospäin siltä, että tunteetkin ovat latistuneet.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minun tuntemani skitsofreenikot eivät ole mitenkään erityisen tunteettoman oloisia. Tosin he eivät kaikki syö lääkkeitä, mutta osa syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutullani on skitsofrenia ja leponex lääkitys, hänellä ei ole tunteiden latistumista ollut. Itse olen mietiskellyt, että voiko skitsofrenia tai lääkitys aiheuttaa ihmisen taantumista lapsen tasolle, koska tuttavani vaikuttaa jotenkin jälkeenjääneeltä. Onko kenellekään tämmöisestä tietoa tai kokemuksia?
Sama koskee myös erästä tuttua, joka on noin kolmikymppinen. On älykäs ihminen, älyssä ei ole mitään vikaa, mutta on jotenkin lapsenmielinen ikäisekseen. Saattaa olla sellaista outoa höpöttelyä ja itsestäänselvyyksien kyselemistä ja varmistelua jossain ohjatuissa toiminnoissa tai vaikka kaupassa. Myös ihmissuhteissaan hän varmistelee jatkuvasti asioita.
Ihmissuhde hänen kanssaan ei ole tasavertainen henkisesti, vaikka hän on tosi ihana ihminen ja tosi lempeä, eikä yhtään pelot
Mielenkiintoista, hänessä kuulostaa olevan paljon samaa kuin omassa tutussani, joka myös saanut diagnoosin nuorena. (Pahoittelut, että lainaus ei kunnolla toimi)
T. Se, jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku jolla on Wikipedian tunnukset käydä korjaamassa ton ap:n lainaaman lauseen? Se on virheellinen väittämä. Skitsofrenia ei latista tunteita vaan sen tekee siihen käytetty lääke.
Kuka katsoo Wikipediasta lääketieteen terminologiaa... esim. käypä hoito sivusto parempi vaihtoehto.
Ainakin mulla kaventui tunnekirjo, kun menin psykoosiin. Tai näin ainakin muistelisin. Kun jouduin sitten lopulta sairaalaan, niin mulla oli aika monia lääkkeitä ja sekin teki olon jotenkin pönäkäksi tai miten sitä kuvailisi. Mielestäni voi johtua molemmista syistä.
Hitusen ohi aiheen, mutta onko kaksisuuntaiseen käytössä muita kuin psykoosilääkkeitä? Mulla epäillään sitä. Pelottaa vaan alkaa mahdollisesti käyttämään lääkettä, joka voi aiheuttaa dementian kaltaisia muutoksia aivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miten tutullasi on näkynyt esim leponexin käyttö? Kiinnostaisi tietää onko samanlaisia kokemuksia kuin minun tutullani. Skitsofrenia on aika uusi juttu monille, ei ole kovin yleinen kuitenkaan.
Hänellä oli jo tutustuessamme tuo lääkitys, joten en osaa sanoa, millainen ollut ennen sitä tai mitä tuo lääkitys tehnyt. Mutta tunteita hänellä selvästi on ja nauraakin usein. Joskus hän on lopettanut hetkellisesti lääkityksensä ja mennyt psykoosiin, jolloin uskonut esim. hoitajien yrittävän myrkyttää häntä. On jotenkin lapsenomainen kaikkiaan, kiinnostuksen kohteet, kyselee ja varmistelee samoja asioita useaan kertaan, tuntuu harmistuvan suuresti samankaltaisista asioista kuin lapsi harmistuisi.
T. Se, jonka tutulla leponex lääkitys
Vierailija kirjoitti:
Hitusen ohi aiheen, mutta onko kaksisuuntaiseen käytössä muita kuin psykoosilääkkeitä? Mulla epäillään sitä. Pelottaa vaan alkaa mahdollisesti käyttämään lääkettä, joka voi aiheuttaa dementian kaltaisia muutoksia aivoihin.
On, ns. mielialantasaajia, jotka on alunperin kehitetty epilepsian hoitoon, sekä litium. Lääkitys voi myös vaihdella sen mukaan, onko sillä hetkellä (hypo)mania, masennus vai tasainen vaihe.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut saavat apua eräistä epilepsialääkkeistä. Niitä nykyään kokeillaan ensimmäisenä. Mutta ota nyt huomioon, että ihan kaikki lääkkeet "aiheuttaa jotain".
Parempi olisi olla terve.
Nimenomaan sairaus itse eli skitsofrenia aiheuttsa tunteiden latistumusta.
Sehän selvitetään jo Terveyskirjaston testeissä, taudin yhtenä oireena.
Tekstin ovat psykiatrin ammattilaiset, lääkärit.
Joskus vihastuttaa, kun täälläkin niin moni tollukka huuteelee niin itsevarmasti, ettö se latistuminen johtuu lääkkeistä. Ei se johdu.
Tekstit on vapaasti luettavissa verkossa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus vihastuttaa, kun täälläkin niin moni tollukka huuteelee niin itsevarmasti, ettö se latistuminen johtuu lääkkeistä. Ei se johdu.
Kyllä johtuu lääkkeistä, elävässä elämässä koettu ja nähty. Tuhannet ja tuhannet ihmiset samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Miten olet noin pihalla? Kokeile itse jotain lääkettä ja tule vasta sitten huutelemaan.
Lääke. Hiirikokeissa neuroleptit kutistivat niiden aivoja 20%.
Lääkkeet aiheuttaa.