Skitsofrenia. Aiheuttaako tunteiden latistumista se itse sairaus vai jokin siihen käytetty lääke?
Netissä käydyn keskustelun perusteella olen aina ajatellut että kovat psykiatriset lääkkeet, kuten skitsofreniaan käytetyt psykoosilääkkeet, aiheuttavat sen tunteiden latistumisen ja ilmeettömyyden ja jähmeyden, jota skitsofreniaa sairastavilla joskus tapaa.
Joissain artikkeleissa kuitenkin väitetään, että se latistuminen ja jähmeys ei johtuisi lääkkeestä, vaan siitä itse skitsofreniasta. Esim. wikipediassa sanotaan hebefreenisesta eli nuoruusiällä puhkeavasta skitsofreniasta: "Koska hebefrenia etenee nopeasti, se on yleensä vaikeahoitoinen. Jo parin vuoden kuluttua sairauden toteamisesta potilaan tunteet saattavat olla täysin latistuneet, hänen puheensa on vaikeasti ymmärrettävää eikä häneen saa kunnolla kontaktia."
Eikös tuosta ole pääteltävissä että se ei johdu lääkkeestä vaan sairaudesta?
Tämä kiinnostaa minua, koska tunnen ihmisen joka on alkanut olla ilmeetön ja vaikuttaa siltä että tunteet ovat latistuneet. Se alkoi pari vuotta psykiatrisen diagnoosin (en tarkkaan tiedä mikä diagnoosi enkä aio kysyä) saamisen jälkeen. Koko ajan olen harmitellut, mitä lääkkeet ovat saaneet hänessä aikaan, mutta nyt ymmärrän ettei se ehkä johdukaan lääkkeistä.
Voisiko joku joka oikeasti tietää vähän valaista asiaa?
Kommentit (223)
Tutullani on skitsofrenia ja leponex lääkitys, hänellä ei ole tunteiden latistumista ollut. Itse olen mietiskellyt, että voiko skitsofrenia tai lääkitys aiheuttaa ihmisen taantumista lapsen tasolle, koska tuttavani vaikuttaa jotenkin jälkeenjääneeltä. Onko kenellekään tämmöisestä tietoa tai kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoosit itsessään vaurioittaa aivoja. Tosin sitä tekee myös lääkkeet. Että molempi on paha. Parempi kuitenkin syödä lääkkeet kuin sekoilla. On ne lääkkeet sentään nykyään aika hyviä, ei enää tarvitse tehdä lobotomiaa ja kaikenmaailman kallon porauksia.
Kaksinkertaiset tuhot. 😂
No ei tavallaan, jos kerran psykoosit jää kokonaan pois. Tietysti se vaatii sen, että sitten tosiaan on lääkityksellä jatkuvasti. Harmittavan moni ei siihen suostu ja silloin tosiaan tulee kaksinkertaiset tuhot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoosit itsessään vaurioittaa aivoja. Tosin sitä tekee myös lääkkeet. Että molempi on paha. Parempi kuitenkin syödä lääkkeet kuin sekoilla. On ne lääkkeet sentään nykyään aika hyviä, ei enää tarvitse tehdä lobotomiaa ja kaikenmaailman kallon porauksia.
Kaksinkertaiset tuhot. 😂
No ei tavallaan, jos kerran psykoosit jää kokonaan pois. Tietysti se vaatii sen, että sitten tosiaan on lääkityksellä jatkuvasti. Harmittavan moni ei siihen suostu ja silloin tosiaan tulee kaksinkertaiset tuhot.
Lääkkeet aiheuttaa enemmän tuhoa.
Vierailija kirjoitti:
Tutullani on skitsofrenia ja leponex lääkitys, hänellä ei ole tunteiden latistumista ollut. Itse olen mietiskellyt, että voiko skitsofrenia tai lääkitys aiheuttaa ihmisen taantumista lapsen tasolle, koska tuttavani vaikuttaa jotenkin jälkeenjääneeltä. Onko kenellekään tämmöisestä tietoa tai kokemuksia?
No tavallaan kaikki mt-ongelmat aiheuttaa taantumista. Siinä on varmaan montakin selittävää tekijää, kuten että sopeutuminen ja kasvaminen normaaliin aikuiselämään monine vastuualueineen heikentyy.
Ihmissuhteet, koulut ja työelämä, itsestään ja taloudestaan huolehtiminen, kaikki on kovan ponnistelun takana.
Sairaus itsessäänkin aiheuttaa , kyseessä on etenevä sairaus. Toki osa kokee joidenkin psyykelääkkeiden vaikuttavan tunnekokemuksiin. Asia on monimutkainen joa aiemmat tunnekokemukset ovat olleet hyvin voimakkaita niin kun vaihtelu tasaantuu niin usein koetaan että tunteet hävisivät, turtuivat tms.koska eivät tunnu kuten aiemmin. Samaa ilmiötä tapahtuu jonkin verran mielialalääkkeiden ja esim adhd-lääkitysten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tavallaan kaikki mt-ongelmat aiheuttaa taantumista. Siinä on varmaan montakin selittävää tekijää, kuten että sopeutuminen ja kasvaminen normaaliin aikuiselämään monine vastuualueineen heikentyy.
Ihmissuhteet, koulut ja työelämä, itsestään ja taloudestaan huolehtiminen, kaikki on kovan ponnistelun takana.
Kognitiivinen taantuminen tapahtuu kaikkien mt-ongelmien kohdalla. Siksi niistä tulisikin parantua, jotta voisi elämässä pärjätä. Jos aivot ovat elastiset, kovasta psykoositilastakin voi toipua aikaisempaa parempaankin kognitiiviseen kuntoon, mutta tämä edellyttää aivoilta jojomaista käyttäytymistä. Tällöin sanonta "mikä ei, vahvistaa" voi pitää paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Jep. On ne vaan myrkkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko, että tutkijat pystyvät objektiivisesti tutkimaan ei-lääkittyjen psykoosipotilaiden aivojen volyymitasoja? Ei sellaisia tutkimuksia ole juuri olemassakaan, koska ei ole eettistä jättää lääkitsemättä psykoosisairaita ja siten tutkimuksiin ei voi rekrytoida psykoosisairaita, joilla ei ole koskaan ollut lääkitystä. Tilastolliset korrelaatiot eli ryhmätason erot eivät kerro juuri mitään siitä, että mikä oikeastaan aiheuttaa tilastollisia ryhmätason eroja aivotasolla, vaan tähän tarvitaan kausaalipäättelyn mahdollistamia tutkimusasetelmia eli satunnaistettuja koe-asetelmia tai esimerkiksi p
Ehkäpä ne tuhot ei johdu suoraan psykoosista, vaan epäsuorasti? Esimerkiksi juuri älyttömänä kiihtyneisyytenä, valvomisena vuorokaudesta toiseen, verenpaineet pilvissä voi saada pieniä aivoinfarkteja ja niin edelleen.
Joka tapauksessa psykoosit vaurioittaa aivoja, ihan tavallinen masennuskin näkyy aivoissa vaurioina, miksei sitten psykoosit?
Psykoosisairaus on kuitenkin tavallaan masennus tuhatkertaisena. Mutta joo, moni jättää lääkkeet ottamatta ja käyttää vaikka alkoholia mieluummin, liuotin kun ei aivoja tuhoa..
Vierailija kirjoitti:
Sama koskee myös erästä tuttua, joka on noin kolmikymppinen. On älykäs ihminen, älyssä ei ole mitään vikaa, mutta on jotenkin lapsenmielinen ikäisekseen. Saattaa olla sellaista outoa höpöttelyä ja itsestäänselvyyksien kyselemistä ja varmistelua jossain ohjatuissa toiminnoissa tai vaikka kaupassa. Myös ihmissuhteissaan hän varmistelee jatkuvasti asioita.
Ihmissuhde hänen kanssaan ei ole tasavertainen henkisesti, vaikka hän on tosi ihana ihminen ja tosi lempeä, eikä yhtään pelottava tai uhkaava. Kiinnostuksen kohteet ovat lapselliset ja käytös lapsenomaista. Jos hänen kanssaan viettää aikaa, niin aktiviteetitkin ja kellonajat ovat aika rajallisia. Hyvin rajallista elämää viettää ja vanhemmat ovat liiankin aktiivisesti hänen elämässään, vaikka he eivät ole hänen omaishoitajiaan. Sekin tekee sen, miksi tuttu tuntuu niin lapsenomaiselta, kun ihmissuhde hänen kanssaan on yhtä rajallista kuin teininä, kun ihmisillä oli kotiintuloajat.
Vaikuttaakohan tähän myös ikä, että missä iässä on diagnoosin saanut? En tiedä kauheasti yksityiskohtia, mutta sai nuorena diagnoosin.
Eräällä tutulla on ollut psykoosi viimeksi ehkä 2009-2010. Silti on hänellä vahva lääkitys käytössä, vaikka se tekee hänestä jollain lailla "pysähtyneen". Leponexista huolimatta on hänellä jatkuvaa varmistelua asioita.
Onkohan tässäkään järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän varmaan vaikuttaa myös ikä. Ystäväni skitsofreninen serkku pääsi eläkkeelle heti 18v täytettyään. Aikoinaan yritti lukiota käydä ja kuntouttavaa työtoimintaa. Aikuistuminen tältä osin on jäänyt kesken ja se näkyy hänessä taantumisena tai lapsenmielisyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama koskee myös erästä tuttua, joka on noin kolmikymppinen. On älykäs ihminen, älyssä ei ole mitään vikaa, mutta on jotenkin lapsenmielinen ikäisekseen. Saattaa olla sellaista outoa höpöttelyä ja itsestäänselvyyksien kyselemistä ja varmistelua jossain ohjatuissa toiminnoissa tai vaikka kaupassa. Myös ihmissuhteissaan hän varmistelee jatkuvasti asioita.
Ihmissuhde hänen kanssaan ei ole tasavertainen henkisesti, vaikka hän on tosi ihana ihminen ja tosi lempeä, eikä yhtään pelot
Perinnöllinen taipumus näissä on todella vahva. Traumaattiset kokemukset saa sen puhkeamaan helposti. Esimerkiksi sotien jälkeen varsinkin miehillä todetaan aina paljon skitsofreniaa.
Vierailija kirjoitti:
Eräällä tutulla on ollut psykoosi viimeksi ehkä 2009-2010. Silti on hänellä vahva lääkitys käytössä, vaikka se tekee hänestä jollain lailla "pysähtyneen". Leponexista huolimatta on hänellä jatkuvaa varmistelua asioita.
Ei.
Miten tutullasi on näkynyt esim leponexin käyttö? Kiinnostaisi tietää onko samanlaisia kokemuksia kuin minun tutullani. Skitsofrenia on aika uusi juttu monille, ei ole kovin yleinen kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmissuhde hänen kanssaan ei ole tasavertainen henkisesti, vaikka hän on tosi
Sen verran tiedän, että hänen kohdalla johtuu traumasta. Paljon häntä lääkitään, mutta terapia voisi olla hyvä juttu. Kun on hänellä paljon menneessä ajatukset. Elämänlaatu voisi parantua siitä.
Skitsofreniassa käytetään runsasta lääkitystä sairastuneille, mutta entäpä terapia? Entä jos psykoosista on yli 10v niin eikö yritetä kokeilla vähemmän raskaampaa lääkettä? Leponexin tilalle vaikka ketipinoria ja terapiaa.
Olen täysin maallikko tässä, mutta hämmästelen asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kognitiivinen taantuminen tapahtuu kaikkien mt-ongelmien kohdalla. Siksi niistä tulisikin parantua, jotta voisi elämässä pärjätä. Jos aivot ovat elastiset, kov
Näin on. Mulla on kokemus pelkästään rajusta masennuksesta ja jo se tuntui tyhmentävän minua valtavasti. Yhtäkkiä en osannut enää edes kaupassa laskea ostosteni loppusummaa, vaikka aiemmin pääni toimi kuin laskukone.
Eikä laskutaitoni ole koskaan palautunut ennalleen, joten todellakin tunnen että aivoistani kärähti jokin osa pois. Ja tämä on vain yksi esimerkki, näitä oli muitakin, esimerkiksi keskittymiskyky, josta sentään pieni osa on parantunut vuosien varrella. Ei kuitenkaan siinä määrin, että pystyisin enää opiskelemaan, joten olen jämähtänyt hanttihommiin töihin. Ja olen kiitollinen siitäkin.
Ja ennen kuin ryntäätte syyttämään taantumisestani lääkkeitä, niin se tapahtui kauan ennen kuin suostuin syömään niitä. Annoin kasettini hajota ihan liian pitkälle, ennen kuin suostuin ottamaan minkäänlaista apua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on. Hän toimi järkevästi ja vastuullisesti, tiedostaen omat heikkoutensa. Hän on turvassa. Toisin kuin ollessaan sekaisin, jolloin häntä voisi muut hyväksikäyttää helposti, tai pahimmillaan olisi itse se hyväksikäyttäjä, joka vain lisäisi hänen traumoja ja oireita.
Ei mitkään lääkkeet paranna ketään. Ne vaan auttaa pahimpiin oireisiin.
Jep.