Miten ajattelet?
Ystäväni kertoi minulle että ajattelee usein sanoina päässään... Minä taas enimmäkseen ajattelen abstraktilla tasolla, enemmän tunteita ja kuvia jne. Vaikuttaa aika isolta erolta meidän päänaisäiset elämät!
Miten muilla?
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama kommentoi sana-ajattelun olevan hidasta. Ehkä he ajattelevat sana/puheajattelun syntyvän samalla tavalla kuin todellisen dialogin tai kirjoitetun tekstin?
Itse olen sana-ajattelija ja minulla on päässäni samanaikaisesti monta eri puheraitaa. Nämä raidat kulkevat lineaarisesti siten, että yksi raita on ns. pääajatus ja nämä loput kieppuvat sen ympärillä. Tilanteen mukaan nämä raidat vaihtavat paikkaa, katoavat, palaavat jne.
Nämä raidat kulkevat nopeasti, ne ovat ikään kuin mielen pikakirjoitusta. Konkreettisesti tämän huomaa kun kirjoittaa koneella ja ajatus kirjoittuu mielessä koko ajan niin paljo nopeampaa kuin mitä fyysesti tekstiä pystyy tuottamaan, vaikka minäkin olen nopea kirjoittamaan koneella.
Ei kuulosta nyt ihan terveeltä. Kyllä kaikista normaaleinta on tyhjä mieli ilman mitään dialogeja tai jatkuvia sanojen sekä kuvien tulvaa. Menkää
Höpöti, suurimmalla osalla ihmisistä päässä tapahtuu asioita. Harvinaista on se jos siellä nupissa ei mitään tapahdu.
Internet osaa kertoa että oikeastaan kaikilla tapahtuu joko jompaa kumpaa tai molempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama kommentoi sana-ajattelun olevan hidasta. Ehkä he ajattelevat sana/puheajattelun syntyvän samalla tavalla kuin todellisen dialogin tai kirjoitetun tekstin?
Itse olen sana-ajattelija ja minulla on päässäni samanaikaisesti monta eri puheraitaa. Nämä raidat kulkevat lineaarisesti siten, että yksi raita on ns. pääajatus ja nämä loput kieppuvat sen ympärillä. Tilanteen mukaan nämä raidat vaihtavat paikkaa, katoavat, palaavat jne.
Nämä raidat kulkevat nopeasti, ne ovat ikään kuin mielen pikakirjoitusta. Konkreettisesti tämän huomaa kun kirjoittaa koneella ja ajatus kirjoittuu mielessä koko ajan niin paljo nopeampaa kuin mitä fyysesti tekstiä pystyy tuottamaan, vaikka minäkin olen nopea kirjoittamaan koneella.
Ei kuulosta nyt ihan terveeltä. Kyllä kaikista normaaleinta on tyhjä mieli ilman mitään dialogeja
No jättäkää nyt näkijäkin rauhaan kun on niin normaalia. Kyllä on erikoista touhua tämä kiusanteko Suomessa.
Tässäpä ihan mielenkiintoinen kirjoitus visuaalisesta ajattelusta:
https://www.psychologytoday.com/gb/blog/rethinking-thought/201602/new-l…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääosin puhun mielessäni. Välillä kuvitellen kirjoittavani kirjaa. Välillä puhun mielessäni niin paljon, että se kuivattaa suuta, ilmeisesti kieli tekee samalla jotain mikroliikettä suussa. Kun käyn nukkumaan niin näen enemmän kuvia kun rentoudun. Muutaman kerran olen ajatellut päivällä kuvina, siis saanut intuitiivisen kuvan / tunteen jostain sairaudesta tuntemallani ihmisellä ja ne ovat osuneet oikeaan.
Okei, interesting. Onko sinulla jokin itsetutkiskelu meneillään? Kerro ihmeessä lisää tästä ulostulostasi.
Oletko oppinut uuden sanan, ulostulo. Vau.
Vierailija kirjoitti:
Tätä täytyy myös tutkia. Kaikki tieto on hyväksi ja tietoa voi soveltaa elämässä monin eri tavoin. Todellakin hyvä tämä ketju.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli hyvää luettavaa, kiitoksia tästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta nyt ihan terveeltä. Kyllä kaikista n
Minkähän takia täällä muut saavat olla kaikenlaisia selvänäkijöitä, ennustajia, mitä lie noitia sekä tehdä tulkintojakin omien päidensä tuotoksilla?
Ajattelen sanoina. Joskus luuppaa joku lauseenpätkä tai sana päässä. Ajattelen myös tuntein ja mielikuvin, ja joihinkin tunnetiloihin liittyy vahvoja mielikuvia, esimerkiksi häpeään vatsan lävistäminen. Ajatuksiahan tunteet ja mielikuvatkin on?
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen sanoina. Joskus luuppaa joku lauseenpätkä tai sana päässä. Ajattelen myös tuntein ja mielikuvin, ja joihinkin tunnetiloihin liittyy vahvoja mielikuvia, esimerkiksi häpeään vatsan lävistäminen. Ajatuksiahan tunteet ja mielikuvatkin on?
Joskus myös soi muiden ihmisten äänet ja heidän sanomansa asiat päässä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ongelmia kaikennäköisiä ja toimimme jokainen omalla tavalla. Nämähän ovat mielenkiintoisia kaikki asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä päässä puhun, onko ihan tavallista? Vai oonko joku hullu? 🤣
Jaa kuule ensin minäkin ihmettelin teitä päässänne puhujia koska en ymmärtänyt miksi joku kuulee omaa ääntänsä päässänsä mutta nyt ymmärrän enemmän. Pidän mustasta tyhjästä päästäni oikeastaan hyvinkin paljon.
Todennäköisesti sinullakin on sekä dialogia että kuvia päässäsi mutta jostain syystä et osaa niitä sellaisina hahmottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus myös soi muiden ihmisten äänet ja heidän sanomansa asiat päässä.
Kyllä, tätäkin tapahtuu täysin syystä valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä päässä puhun, onko ihan tavallista? Vai oonko joku hullu? 🤣
Jaa kuule ensin minäkin ihmettelin teitä päässänne puhujia koska en ymmärtänyt miksi joku kuulee omaa ääntänsä päässänsä mutta nyt ymmärrän enemmän. Pidän mustasta tyhjästä päästäni oikeastaan hyvinkin paljon.
Todennäköisesti sinullakin on sekä dialogia että kuvia päässäsi mutta jostain syystä et osaa niitä sellaisina hahmottaa?
No tyhjästä on paha nyhjäistä.
Hahmottaminen on kyllä helpompaa kun on rehellinen ja ymmärtää sillä siihenhän se liityy.
Miten sinä hahmotat asioita tai kokonaisuuksia?
Mitä kaikkea voimme hahmottaa?
Hahmottaminen liittyy monenlaisiin asioihin. Kerro meille lisää!
Positiivinen sekä negatiivinen puoli löytyy lähes kaikesta. Miten ajattelet asioita? Onko sinulla suhtautumisongelmia tai joitakin muita ongelmia tai haasteita?
Vierailija kirjoitti:
Hahmottaminen on kyllä helpompaa kun on rehellinen ja ymmärtää sillä siihenhän se liityy.
Tuosta kommentista en kyllä hahmottanut mitään ponttia...
Oletko looginen ajattelija? Miten looginen ajattelukykysi näkyy sinun toiminnassasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta kommentista en kyllä hahmottanut mitään ponttia...
Sinun täytyy hahmotella asiaa lisää. Palataan asiaan ehkä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon! Ilmeisesti päässä puhuminen on yleisempää jos sitä ollaan pidetty "oikeana" tapana ajatella? Tämä avasi minulle (ajatuskeskusteluja enimmäkseen käyvä) visuaalista ajattelua hieman paremmin, koko ketju myös!
No en tunne mutta noitahan täällä riittää jokaisessa ketjussa, aina on paha olla.