Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ajattelet?

Vierailija
13.03.2024 |

Ystäväni kertoi minulle että ajattelee usein sanoina päässään... Minä taas enimmäkseen ajattelen abstraktilla tasolla, enemmän tunteita ja kuvia jne. Vaikuttaa aika isolta erolta meidän päänaisäiset elämät! 

Miten muilla? 

Kommentit (301)

Vierailija
121/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva ketju! Mut mikä ihmeen kyselyikäinen täällä rölleilee? 

Mullaki aikalailla keskustelupainotteista, jotain kuvia jos tulee mieleen joku tärkee muisto. 

Tää on palstan vakitrollaajia, pilaa aina keskustelut joihin liittyy. Tuttu tyyppi ja kirjoitustyyli. Kyselee ensin mukauteliaana ja sit kun löytää jonkun hyvän kohdan johon tarttua niin alkaa väheksyminen ja suoranainen ilkeily pahoittelevan naamarin takaa.

No en tunne mutta noitahan täällä riittää jokaisessa ketjussa, aina on paha olla.

Vierailija
122/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama kommentoi sana-ajattelun olevan hidasta. Ehkä he ajattelevat sana/puheajattelun syntyvän samalla tavalla kuin todellisen dialogin tai kirjoitetun tekstin?

Itse olen sana-ajattelija ja minulla on päässäni samanaikaisesti monta eri puheraitaa. Nämä raidat kulkevat lineaarisesti siten, että yksi raita on ns. pääajatus ja nämä loput kieppuvat sen ympärillä. Tilanteen mukaan nämä raidat vaihtavat paikkaa, katoavat, palaavat jne.

Nämä raidat kulkevat nopeasti, ne ovat ikään kuin mielen pikakirjoitusta. Konkreettisesti tämän huomaa kun kirjoittaa koneella ja ajatus kirjoittuu mielessä koko ajan niin paljo nopeampaa kuin mitä fyysesti tekstiä pystyy tuottamaan, vaikka minäkin olen nopea kirjoittamaan koneella.

Ei kuulosta nyt ihan terveeltä. Kyllä kaikista normaaleinta on tyhjä mieli ilman mitään dialogeja tai jatkuvia sanojen sekä kuvien tulvaa. Menkää

Höpöti, suurimmalla osalla ihmisistä päässä tapahtuu asioita. Harvinaista on se jos siellä nupissa ei mitään tapahdu.

Internet osaa kertoa että oikeastaan kaikilla tapahtuu joko jompaa kumpaa tai molempia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama kommentoi sana-ajattelun olevan hidasta. Ehkä he ajattelevat sana/puheajattelun syntyvän samalla tavalla kuin todellisen dialogin tai kirjoitetun tekstin?

Itse olen sana-ajattelija ja minulla on päässäni samanaikaisesti monta eri puheraitaa. Nämä raidat kulkevat lineaarisesti siten, että yksi raita on ns. pääajatus ja nämä loput kieppuvat sen ympärillä. Tilanteen mukaan nämä raidat vaihtavat paikkaa, katoavat, palaavat jne.

Nämä raidat kulkevat nopeasti, ne ovat ikään kuin mielen pikakirjoitusta. Konkreettisesti tämän huomaa kun kirjoittaa koneella ja ajatus kirjoittuu mielessä koko ajan niin paljo nopeampaa kuin mitä fyysesti tekstiä pystyy tuottamaan, vaikka minäkin olen nopea kirjoittamaan koneella.

Ei kuulosta nyt ihan terveeltä. Kyllä kaikista normaaleinta on tyhjä mieli ilman mitään dialogeja

No jättäkää nyt näkijäkin rauhaan kun on niin normaalia. Kyllä on erikoista touhua tämä kiusanteko Suomessa.

Vierailija
124/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä ihan mielenkiintoinen kirjoitus visuaalisesta ajattelusta:

https://www.psychologytoday.com/gb/blog/rethinking-thought/201602/new-l…

Vierailija
125/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääosin puhun mielessäni. Välillä kuvitellen kirjoittavani kirjaa. Välillä puhun mielessäni niin paljon, että se kuivattaa suuta, ilmeisesti kieli tekee samalla jotain mikroliikettä suussa. Kun käyn nukkumaan niin näen enemmän kuvia kun rentoudun. Muutaman kerran olen ajatellut päivällä kuvina, siis saanut intuitiivisen kuvan / tunteen jostain sairaudesta tuntemallani ihmisellä ja ne ovat osuneet oikeaan.

Okei, interesting. Onko sinulla jokin itsetutkiskelu meneillään? Kerro ihmeessä lisää tästä ulostulostasi.

Oletko oppinut uuden sanan, ulostulo. Vau. 

Vierailija
126/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä täytyy myös tutkia. Kaikki tieto on hyväksi ja tietoa voi soveltaa elämässä monin eri tavoin. Todellakin hyvä tämä ketju.

Vierailija
127/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli hyvää luettavaa, kiitoksia tästä! 

Vierailija
128/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta nyt ihan terveeltä. Kyllä kaikista n

Minkähän takia täällä muut saavat olla kaikenlaisia selvänäkijöitä, ennustajia, mitä lie noitia sekä tehdä tulkintojakin omien päidensä tuotoksilla?

Vierailija
129/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen sanoina. Joskus luuppaa joku lauseenpätkä tai sana päässä. Ajattelen myös tuntein ja mielikuvin, ja joihinkin tunnetiloihin liittyy vahvoja mielikuvia, esimerkiksi häpeään vatsan lävistäminen. Ajatuksiahan tunteet ja mielikuvatkin on?

Vierailija
130/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen sanoina. Joskus luuppaa joku lauseenpätkä tai sana päässä. Ajattelen myös tuntein ja mielikuvin, ja joihinkin tunnetiloihin liittyy vahvoja mielikuvia, esimerkiksi häpeään vatsan lävistäminen. Ajatuksiahan tunteet ja mielikuvatkin on?

Joskus myös soi muiden ihmisten äänet ja heidän sanomansa asiat päässä.

Vierailija
131/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ongelmia kaikennäköisiä ja toimimme jokainen omalla tavalla. Nämähän ovat mielenkiintoisia kaikki asiat.

Vierailija
132/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä päässä puhun, onko ihan tavallista? Vai oonko joku hullu? 🤣

Jaa kuule ensin minäkin ihmettelin teitä päässänne puhujia koska en ymmärtänyt miksi joku kuulee omaa ääntänsä päässänsä mutta nyt ymmärrän enemmän. Pidän mustasta tyhjästä päästäni oikeastaan hyvinkin paljon.

Todennäköisesti sinullakin on sekä dialogia että kuvia päässäsi mutta jostain syystä et osaa niitä sellaisina hahmottaa? 

Vierailija
133/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus myös soi muiden ihmisten äänet ja heidän sanomansa asiat päässä.

Kyllä, tätäkin tapahtuu täysin syystä valitettavasti.

Vierailija
134/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä päässä puhun, onko ihan tavallista? Vai oonko joku hullu? 🤣

Jaa kuule ensin minäkin ihmettelin teitä päässänne puhujia koska en ymmärtänyt miksi joku kuulee omaa ääntänsä päässänsä mutta nyt ymmärrän enemmän. Pidän mustasta tyhjästä päästäni oikeastaan hyvinkin paljon.

Todennäköisesti sinullakin on sekä dialogia että kuvia päässäsi mutta jostain syystä et osaa niitä sellaisina hahmottaa? 

No tyhjästä on paha nyhjäistä.

Vierailija
135/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmottaminen on kyllä helpompaa kun on rehellinen ja ymmärtää sillä siihenhän se liityy.

Miten sinä hahmotat asioita tai kokonaisuuksia?

Mitä kaikkea voimme hahmottaa?

Hahmottaminen liittyy monenlaisiin asioihin. Kerro meille lisää!

Vierailija
136/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivinen sekä negatiivinen puoli löytyy lähes kaikesta. Miten ajattelet asioita? Onko sinulla suhtautumisongelmia tai joitakin muita ongelmia tai haasteita?

Vierailija
137/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahmottaminen on kyllä helpompaa kun on rehellinen ja ymmärtää sillä siihenhän se liityy.

Tuosta kommentista en kyllä hahmottanut mitään ponttia... 

Vierailija
138/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko looginen ajattelija? Miten looginen ajattelukykysi näkyy sinun toiminnassasi?

Vierailija
139/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta kommentista en kyllä hahmottanut mitään ponttia... 

Sinun täytyy hahmotella asiaa lisää. Palataan asiaan ehkä myöhemmin.

Vierailija
140/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon! Ilmeisesti päässä puhuminen on yleisempää jos sitä ollaan pidetty "oikeana" tapana ajatella? Tämä avasi minulle (ajatuskeskusteluja enimmäkseen käyvä) visuaalista ajattelua hieman paremmin, koko ketju myös! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan