Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ajattelet?

Vierailija
13.03.2024 |

Ystäväni kertoi minulle että ajattelee usein sanoina päässään... Minä taas enimmäkseen ajattelen abstraktilla tasolla, enemmän tunteita ja kuvia jne. Vaikuttaa aika isolta erolta meidän päänaisäiset elämät! 

Miten muilla? 

Kommentit (301)

Vierailija
141/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko looginen ajattelija? Miten looginen ajattelukykysi näkyy sinun toiminnassasi?

Olen looginen ajattelija, ja ammatiltani kemisti. Työskentelen tutkijana kemian alalla. Jopa kuulemma ärsyttävän looginen ja pragmaattinen. 

-yksi ketjuun aiemmin kirjoittaneista visuaalisista ajatteljoista

Vierailija
142/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mielenkiintoinen ketju, vaikkakin joku pahoinvoiva yksilö sen kovasti yrittääkin pilata.

Itse olen puheajattelija, mutta pystyn kyllä muodostamaan helposti visuaalisia kuvia päässäni. Ne eivät ole kuitenkaan sellaista teräväpiirtoa, mitä jotku visuaaliset ajattelijat täällä kertovat. Kuvat ikään kuin ilmestyvät terävinä päähäni, mutta jos yritän kohdistaa keskittymiseni niihin, ne alkavat haaleta ja "puhe" tulee tilalle.

Olen hyvä piirtämään, mutta tarvitsen mallikuvia avukseni. Pelkkä piirrettävän kuvan visualisointi ei riitä kovin tarkkaan tulokseen. Olen aina ihmetellyt ihmisiä jotka piirtävät yksityiskohtaisia kuvia "omasta päästään". Nyt ymmärrän, että he ovat varmasti näitä visuaalisia ajattelijoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa mielenkiintoinen ketju, vaikkakin joku pahoinvoiva yksilö sen kovasti yrittääkin pilata.

Itse olen puheajattelija, mutta pystyn kyllä muodostamaan helposti visuaalisia kuvia päässäni. Ne eivät ole kuitenkaan sellaista teräväpiirtoa, mitä jotku visuaaliset ajattelijat täällä kertovat. Kuvat ikään kuin ilmestyvät terävinä päähäni, mutta jos yritän kohdistaa keskittymiseni niihin, ne alkavat haaleta ja "puhe" tulee tilalle.

Olen hyvä piirtämään, mutta tarvitsen mallikuvia avukseni. Pelkkä piirrettävän kuvan visualisointi ei riitä kovin tarkkaan tulokseen. Olen aina ihmetellyt ihmisiä jotka piirtävät yksityiskohtaisia kuvia "omasta päästään". Nyt ymmärrän, että he ovat varmasti näitä visuaalisia ajattelijoita.

Kaikki eivät vain osaa piirtää vaikka kuinka yrittäisivät, olen yrittänyt joskus harjoitella mutta ei se vain nyt minulta luonnistu. Testailen itseäni joskus ja sitenkin oppii huomaamaan omia taitoja sekä sitä mihin itse pystyy ja minkä verran. Osa piirtää kyllä upeasti. Olen kuullut että joillakin on vain visio, he aloittavat tekemään jotakin ja kaikki valmistuu matkan varrella. Lopputulokseen vaikuttaa matkalla tulleet mahdolliset ajatusmuutoksetkin tai muut tekijät jotka muokkaavat teosta. Se visio on lähinnä ajatus, mielikuvakin ehkä valmiista lopputuloksesta mutta aina sille lopputulokselle ei ole selkeää kuvaa tietenkään vaan tieto siitä mitä on tekemässä. Näin voi joskus kehittää myös uusia asioita, joskus täytyy tekemisen ohella muuttaa toimintatapaakin tai voi huomata että eipä se toivomus onnistukaan. Ihmiset ovat kautta aikojen tutkineet asioita, kokeilleet sekä kehitelleet asioita joten tämä liittyy kaikkeen tekemiseen. Varmasti kokonaisuuteen vaikuttaa myös se mitä ollaan tekemässä mutta myös jokaisen tekijän omat henkilökohtaiset tavat tehdä. Tästäkin syystä ihan kaikkeen ei voi antaa yhtä ohjetta.

Vierailija
144/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään sisäisiä käskyjä tai muitakaan sellaisia haasteita kuin joillakin on, olemme monin paikoin erilaisia. Kiinnostava aihe ymmärtää vähän enemmän.

Ei nyt minullakaan sellaisia käskyjä ole tai muuta mutta saan älynväläyksiä, yhtäkkiä oivallan jotakin tai saan erittäin hyvän ajatuksen. Inspiroidun helposti kaikista hyvistä ajatuksistani.

Vierailija
145/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tulee pahaa oloa ja sisäistä puhetta. On myös välillä jäänyt velvollisuuksia hoitamatta niin nekin stressaavat ja kuuntelen niitä mitä pitäisi tehdä, mitä olen tehnyt väärin sekä suren itseäni koska olen niin kelvoton.

Sama juttu minullekin käy joskus. Myös joskus täytyy vaihtaa reittiä koska tuleekin niin vahvasti se ajatus että on pakko mennäkin toista kautta tai käydä jossakin yms.

Täysin luonnollista, toisinaan huomaa jälkikäteen että tämähän olikin hyvä valinta tai sattuman kauppa. 

Vierailija
146/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelle selvisi totuus, joka tulee sinullekin järkytyksenä: "Miten olen voinut elää 25 vuotta tajuamatta, etteivät ihmiset ajattele kuten minä?"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miehelle-selvisi-totuus-joka-tulee-…

Tuollainen tuli vastaan kun vähän Googletin... 

Kiitos, täytyypä lukaista. Monet keskittyvät liikaa itseensä koko elämänsä liikaa mutta olen myös kuullut yhden ihmisen suusta saman asian. En taas oikein itse ole ajatellutkaan edes että kaikki olisivat kuten minä mutta olen nyt itsekin oppinut miten suuria eroja meissä oikeasti on.

Minusta ei ole mitenkään epäloogista olettaa, että ajattelemisen "tekninen" prosessi toimisi kaikilla ihmisillä samalla tavalla. Se on kuitenkin hyvin perustavalaatuinen toiminto. Ymmärrän hyvin, että nämä eroavaisuudet ovat tulleet monelle yllätyksenä.

Vierailija
147/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ajatukseni ovat dialogeja jonkun toisen henkilön kanssa. Jos pidän silmiä kiinni, niin sitten ajatukseni ovat dialogeja tarkalla kuvalla.

Hurjaa.

Vierailija
148/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putin tappaa ihmisiä Ukrainassa.

Vierailija
149/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama kommentoi sana-ajattelun olevan hidasta. Ehkä he ajattelevat sana/puheajattelun syntyvän samalla tavalla kuin todellisen dialogin tai kirjoitetun tekstin?

Itse olen sana-ajattelija ja minulla on päässäni samanaikaisesti monta eri puheraitaa. Nämä raidat kulkevat lineaarisesti siten, että yksi raita on ns. pääajatus ja nämä loput kieppuvat sen ympärillä. Tilanteen mukaan nämä raidat vaihtavat paikkaa, katoavat, palaavat jne.

Nämä raidat kulkevat nopeasti, ne ovat ikään kuin mielen pikakirjoitusta. Konkreettisesti tämän huomaa kun kirjoittaa koneella ja ajatus kirjoittuu mielessä koko ajan niin paljo nopeampaa kuin mitä fyysesti tekstiä pystyy tuottamaan, vaikka minäkin olen nopea kirjoittamaan koneella.

Ei kuulosta nyt ihan terveeltä. Kyllä kaikista normaaleinta on tyhjä mieli ilman mitään dialogeja tai jatkuvia sanojen sekä kuvien tulvaa. Menkää

Mitä sinä oikein vaahtoat? En minäkään ajattele ylläkuvatulla tavalla, mutta ymmärrän että on erilaisia tapoja ajatella ja tämä ketju on sen erittäin hyvin osoittanut.

Itseäsi näyttää kyllä jokin vaivaavan ja pahasti.

Vierailija
150/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelen itsekseni.

Vierailija
151/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelle selvisi totuus, joka tulee sinullekin järkytyksenä: "Miten olen voinut elää 25 vuotta tajuamatta, etteivät ihmiset ajattele kuten minä?"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miehelle-selvisi-totuus-joka-tulee-…

Tuollainen tuli vastaan kun vähän Googletin... 

Kiitos, täytyypä lukaista. Monet keskittyvät liikaa itseensä koko elämänsä liikaa mutta olen myös kuullut yhden ihmisen suusta saman asian. En taas oikein itse ole ajatellutkaan edes että kaikki olisivat kuten minä mutta olen nyt itsekin oppinut miten suuria eroja meissä oikeasti on.

Minusta ei ole mitenkään epäloogista olettaa, että ajattelemisen "tekninen" prosessi toimisi kaiki

Juuri näinhän se on, ajattelemme usein vieläpä niin automaattisesti että emme osaa edes ajatella tätä prosessia. Sitten ovat erilaiset tavat kun teemme eri asioita. Hyvin mielenkiintoista mielestäni. Ketjua saisi kyllä jatkaa näiden asioiden äärellä ja hyviä kommentteja otetaan aina vastaan, jospa saisi aikaiseksi sujuvaa keskusteluakin tämänkin aiheen tiimoilta.

Vierailija
152/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoilla ja kuvilla, siis palaan esim. tapahtumiin hakemalla kuvan päähäni tapahtumista,

kuten unissakin. 

Vierailija
153/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ajatukseni ovat dialogeja jonkun toisen henkilön kanssa. Jos pidän silmiä kiinni, niin sitten ajatukseni ovat dialogeja tarkalla kuvalla.

Hurjaa.

Useammalta olen nyt kuullut tästä, erikoiselta minustakin tämäkin kuulosti mutta taas kun joku avaa sitä omaa toimintaansa ja lisäksi vielä oikeesti kertoo mihin se voi liittyä niin se avautuu taas uudella tavalla. Hassua miten tämä lyhyt selitys kuulostaakin tavallaan niin hurjalta sekä erikoiselta todellakin.

Vierailija
154/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelen itsekseni.

Aika moni itse asiassa tekee sitäkin.

Vierailija
155/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla kyllä mitään kuvia ja ääniä päässä ole! 😂

Kuulostaa jotenki tosi epävakaalta! 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jopa-50-000-ajatusta-paivassa-nain-…

Vierailija
156/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla kuitenkin ajatuksia päässäsi? Miten ne ilmenevät?

Mulla ei kyllä ole ollut koskaan, minä vain olen ja ihmettelen. Ohitse vain tästänäin.

Ihmettelet? Eikös se ole ajattelua, sanoja, kuvia???

Vierailija
157/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla soi musa päässä koko ajan niin en ehdi ajatella! 

Kuinka lujaa pitää musiikkia kuunnella ettei ehdi ajatella...

Mulla musiikin kuuntelu ei valitettavasti estä / haittaa ajattelua.

Usein /aina havahdun että musiikki / äänikirja on pyörinyt ja samalla olen ajatellut ihan omiani.

Vierailija
158/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei kyllä ole ollut koskaan, minä vain olen ja ihmettelen. Ohitse vain tästänäin.

Ei ole. En ole eläissäni kuullut mielessäni puhetta, ei sanan sanaa, ei yhtään mitään ääniä eikä kuvia paitsi muutaman kerran kun olen kuunnellut visualisaatiota tai yrittänyt saada jonkun näyn mieleeni. Tällöin kuvat ovat olleet joko hieman hämäriä tai täysin selkeitä kuin valokuvat mutta alkavat hämärtyä nopeasti tai katoavat jonnekin mustaan aukkoon hyvin suhteellisen nopeasti. 

Vierailija
159/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. En ole eläissäni kuullut mielessäni puhetta, ei sanan sanaa, ei yhtään mitään ääniä eikä kuvia paitsi muutaman kerran kun olen kuunnellut visualisaatiota tai yrittänyt saada jonkun näyn mieleeni. Tällöin kuvat ovat olleet joko hieman hämäriä tai täysin selkeitä kuin valokuvat mutta alkavat hämärtyä nopeasti tai katoavat jonneki

Tämä ilmiö on kiehtonut minua. Jos sinulle annetaan tehtäväksi laatia kirjoitus tai valmistella puhe, miten prosessoit asiaa mielessäsi ilman mielessä pyöriviä sanoja?

Vierailija
160/301 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. En ole eläissäni kuullut mielessäni puhetta, ei sanan sanaa, ei yhtään mitään ääniä eikä kuvia paitsi muutaman kerran kun olen kuunnellut visualisaatiota tai yrittänyt saada jonkun näyn mieleeni. Tällöin kuvat ovat olleet joko hieman hämäriä tai täysin selkeitä kuin valokuvat mut

Kirjoitin että ei kuulu mielessä sanoja eikä pyöri sanoja. Teen asiani normaalisti. Jos minun pitää kirjoittaa jotakin niin kirjoitan parhaan kykyni mukaan. Kaikki eivät vain pysty yhtäkkiä luomaan tarinaakaan, ainakaan luultavasti hyvää sellaista. Jos minun nyt pitäisi keksiä tarina niin miettisin hetken ja ehkä saisin jonkun langanpätkän josta alan sitä keksimään. Siitä tulisi joku huono keksitty tarina. Ei tuo kysymys nyt oikein minulle ehkä sopinut tai en ymmärtänyt mitä tarkoitat koska mielessäni ei siis kuulu niitä sanoja. Joku toinen osaa sinulle vastata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän