Miten ajattelet?
Ystäväni kertoi minulle että ajattelee usein sanoina päässään... Minä taas enimmäkseen ajattelen abstraktilla tasolla, enemmän tunteita ja kuvia jne. Vaikuttaa aika isolta erolta meidän päänaisäiset elämät!
Miten muilla?
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuulee ajatukset puheena, niin miten voi erottaa että onko tämä omaa ajatteluani vai skitsofrenisia ääniä?
En tiedä kuuleeko joku oikeasti ajatuksensa puheena samalla tavalla kuin jos joku muu puhuisi vieressä. Vaikka verbaalia ajattelua voi kutsua päänsisäiseksi puheeksi, ennemmin kuvailisin sitä "puheen ajatteluksi", eli mielessä on ikään kuin puheen käsite, vaikka mitään konkreettista ääntä ei kuulu. Eihän myöskään visuaalinen ajattelu ole sitä että näkisin edessäni kirjaimellisesti vihreän norsun samaan tapaan kuin vaikka tämän näyttöruudun tai teekupin, vaan "ajattelen näkeväni".
Siis näetkö sinä mitä sekä silmillä että päässäsi yhtä aikaa ja miten kummassa tämä on mahdoll
En minä mitään ristiriitoja nähnytkään, ihmettelin vain mitä sinä tarkoitat tässänäin. Nythän minä ymmärsin täysin, itsekin olen nähnyt juuri tällä tavalla asioita. Sehän on vielä vanha sanontakin että nähdä sielunsa silmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis näetkö sinä mitä sekä silmillä että päässäsi yhtä aikaa ja miten kummassa tämä on mahdollista? Miksi yhtä aikaa ja miksi joku näkee fyysisillä silmillänsä jotakin kuvia?
Kyllä, näen silmilläni samaan aikaa kun päässäni piirtyy kuvia. Ne ovat täysin erillisiä asioita toisistaan eivätkä sekoitu keskenään. Voin esim katsoa elokuvaa silmilläni ja samaa aikaan päässä voi olla piirtyneenä jotain muita kuvia joita mieleen tulee. Voin ajaa autolla ja hahmotella päässäni ajatusvisuaalisesti mitä kukkia istutan ja mihin järjestykseen tänä keväänä. Ne kukka-ajatukset ovat usein tarkempia kuin silmilläni näkemäni, mutta eivät mitenkään haittaa sitä reaalimaailman näkemistä.
Istuttelen pääkuvissani erilaisia kukkia eri kohtiin, vaihtelen niiden paikkoja ja värejä, joskus mukaan tunkee omat kädet multa
Selkeä vastaus mutta nyt kyseenalaistaisin sinun keskittymiskykyäsi sillä autolla ajaminenkin vaatii vahvaa keskittymistä joten jos huomaat uppoavasi ajatuksiisi tai huomaat että on vaikea keskittyä ajamiseen tai mihin tahansa niin käythän lääkärissä. Tälläisiä voi tulla monestakin eri syystä johtuen. Onko sinulla uuvahtamista tai esimerkiksi väsymystä tai muuta sellaista? Kannattaa huolehtia jaksamisesta kunnolla sillä muuten voi sattua onnettomuuksia. Toivotaan kuitenkin ettei nyt sellaisista ole kysymys ollenkaan eikä tietenkään sellaisia toivota kenellekään ikinä.
Ajattelen sanoina, kuvina ja tunteina yhtä aikaa. Selitän päässäni vaikkapa kauppalistaa sanoin ja samalla näen ne tuotteet kuvana.
jos ajattelen jotain henkilöä tai muistoa tai haaveilen niin siihen liittyy sanallisen selityksen ja kuvien lisäksi myös tunne.
tänään esimerkiksi haaveilin miehestä ja sanoitin mielessäni unelmamiestäni. Samalla näin mielessäni jonkinlaisen hahmon ja tilanteita joissa hänet voisi kohdata. Tunsin samalla innostusta, iloa, romanttisuutta, keveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis näetkö sinä mitä sekä silmillä että päässäsi yhtä aikaa ja miten kummassa tämä on mahdollista? Miksi yhtä aikaa ja miksi joku näkee fyysisillä silmillänsä jotakin kuvia?
Kyllä, näen silmilläni samaan aikaa kun päässäni piirtyy kuvia. Ne ovat täysin erillisiä asioita toisistaan eivätkä sekoitu keskenään. Voin esim katsoa elokuvaa silmilläni ja samaa aikaan päässä voi olla piirtyneenä jotain muita kuvia joita mieleen tulee. Voin ajaa autolla ja hahmotella päässäni ajatusvisuaalisesti mitä kukkia istutan ja mihin järjestykseen tänä keväänä. Ne kukka-ajatukset ovat usein tarkempia kuin silmilläni näkemäni, mutta eivät mitenkään haittaa sitä reaalimaailman näkemistä.
Istuttelen pääkuvissani erilaisia kukkia eri kohtiin, vaihtelen niiden paikkoja
En usko että on tarkoituksenmukaista nähdä koko ajan joitakin kuvia kun tekee asioita varsinkaan jos ne eivät liity toisiinsa. Olethan tarkkana ettei sinulla vain olisi kuormitustekijöitä, joskus tulee näköhäiriöitäkin ihmisille.
Miehelle selvisi totuus, joka tulee sinullekin järkytyksenä: "Miten olen voinut elää 25 vuotta tajuamatta, etteivät ihmiset ajattele kuten minä?"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miehelle-selvisi-totuus-joka-tulee-…
Tuollainen tuli vastaan kun vähän Googletin...
Vierailija kirjoitti:
"Ja jatkan vielä, että tätäkin kirjoittaessani päässä näkyy jatkuvasti kuvia. Esim nuo multaiset, pinkit puutarhahanskat joissa valkoisia kukkakuvioita ja silikoniset sormenpäät. Ei häiritse fyysistä näkemistä mitenkään. "
Hehe, mulla kyllä tuli kans heti mun oma versio nuista hanskoista kuvana päähän!
Toinen visuaalinen täällä siis! Paljon kuvia mut ei jatkuvasti...!
Liittyykö sinulla johonkin asiaan nämä kuvat vai pystytkö vain mitä haluat niin näkemään kuvina, muodostuvatko ne jotenkin automaattisesti siis?
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen sanoina, kuvina ja tunteina yhtä aikaa. Selitän päässäni vaikkapa kauppalistaa sanoin ja samalla näen ne tuotteet kuvana.
jos ajattelen jotain henkilöä tai muistoa tai haaveilen niin siihen liittyy sanallisen selityksen ja kuvien lisäksi myös tunne.
tänään esimerkiksi haaveilin miehestä ja sanoitin mielessäni unelmamiestäni. Samalla näin mielessäni jonkinlaisen hahmon ja tilanteita joissa hänet voisi kohdata. Tunsin samalla innostusta, iloa, romanttisuutta, keveyttä.
Ihan hauskaa läppää mutta kuulostaapa tutulta. Näkeminen on hienoa myöskin kyllä, kannattaa vain muistaa että jos keskittyminen vaikeutuu tai tulee muuta heikentävää kuormitustekijää niin tulee tarkastella tilannetta ja sitten käydä lääkärissä jos yhtään huolettaa. Uupumusta on monilla eri syistä ja sitten voi olla silmissäkin vikaa tai esimerkiksi verenpaineessa. Terveys on monimuotoinen asia nykyisin, jokin oire voi liittyä hyvin moneen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehelle selvisi totuus, joka tulee sinullekin järkytyksenä: "Miten olen voinut elää 25 vuotta tajuamatta, etteivät ihmiset ajattele kuten minä?"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miehelle-selvisi-totuus-joka-tulee-…
Tuollainen tuli vastaan kun vähän Googletin...
Kiitos, täytyypä lukaista. Monet keskittyvät liikaa itseensä koko elämänsä liikaa mutta olen myös kuullut yhden ihmisen suusta saman asian. En taas oikein itse ole ajatellutkaan edes että kaikki olisivat kuten minä mutta olen nyt itsekin oppinut miten suuria eroja meissä oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Selkeä vastaus mutta nyt kyseenalaistaisin sinun keskittymiskykyäsi sillä autolla ajaminenkin vaatii vahvaa keskittymistä joten jos huomaat uppoavasi ajatuksiisi tai huomaat että on vaikea keskittyä ajamiseen tai mihin tahansa niin käythän lääkärissä. Tälläisiä voi tulla monestakin eri syystä johtuen. Onko sinulla uuvahtamista tai esimerkiksi väsymystä tai muuta sellaista? Kannattaa huolehtia jaksamisesta kunnolla sillä muuten voi sattua onnettomuuksia. Toivotaan kuitenkin ettei nyt sellaisista ole kysymys ollenkaan eikä tietenkään sellaisia toivota kenellekään ikinä.
Voi luvata sinulle että ei tarvitse olla huolissaan, keskittymiskyky on hyvä enkä ajaessani uppoudu ajatuksiini niin syvästi että se näistä kuvista kärsisi, kai itsekin ajattelet asioita ajaessasi? Ei ole väsymystä tai muuta mutta kiitos huolenpidosta, koen olevani tasapainoinen, hyvinvoiva ja virkeä ihminen.
Jos pitäisi puhumista harrastaa päässä autoa ajaessa niin se varmaan vesikin huomiota liiaksi minulta ja auton ajamiseen en enää pystyisi keskittymään. Kyse on aivan siitä mihin on tottunut ja tämä on minun normaali olotilani.
Vierailija kirjoitti:
En usko että on tarkoituksenmukaista nähdä koko ajan joitakin kuvia kun tekee asioita varsinkaan jos ne eivät liity toisiinsa. Olethan tarkkana ettei sinulla vain olisi kuormitustekijöitä, joskus tulee näköhäiriöitäkin ihmisille.
Nytpä tuli niin alentuva kommentti että huhhuh. Visuaalinen ajattelu on joidenkin tapa ajatella, tai osa heidän ajatteluaan? Yrität kieltää joltain ajattelua? Olet huolissasi siitä, että joku ajattelee?
Miten näköhäiriöt liittyy ajatteluun? Visuaalisella ajattelulla ei ole mitään tekemistä fyysisen näkemisen kanssa, eivät ne istu toistensa päällä ja ole häiritsemässä näkökenttää vaikka kokemuksina niissä samaa onkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luvata sinulle että ei tarvitse olla huolissaan, keskittymiskyky on hyvä enkä ajaessani uppoudu ajatuksiini niin syvästi että se näistä kuvista kärsisi, kai itsekin ajattelet asioita ajaessasi? Ei ole väsymystä tai muuta mutta kiitos huolenpidosta, koen olevan
Mitä tarkoitat puhumisella päässä ajaessasi? Miksi se olisi huonompi asia? Et ehkä osaa ajatella sellaista kun se ei ole sinulle tuttua, ajattelevathan nyt monet lenkilläkin tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytpä tuli niin alentuva kommentti että huhhuh. Visuaalinen ajattelu on joidenkin tapa ajatella, tai osa heidän ajatteluaan? Yrität kieltää joltain ajattelua? Olet huolissasi siitä, että joku ajattelee?
Miten näköhäiriöt liittyy ajatteluun? Visuaalisella ajattelulla ei ole mitään tekemistä fyysisen näkemisen kanssa, eivät ne istu toistensa päällä ja ole häiritsemässä näkökenttää vaikka kokemuksina niissä samaa onkin!
Sinä nyt hermostuit täysin syyttä ja oikein kiukuttelet näihin viesteihin. Olin vain kiinnostunut sekä kohteliaasti vain muistutin samalla vaikka kaikille lukijoille että joskus sellaisia näköhäiriöitäkin tai muita kuormitustekijöitäkin voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja jatkan vielä, että tätäkin kirjoittaessani päässä näkyy jatkuvasti kuvia. Esim nuo multaiset, pinkit puutarhahanskat joissa valkoisia kukkakuvioita ja silikoniset sormenpäät. Ei häiritse fyysistä näkemistä mitenkään. "
Hehe, mulla kyllä tuli kans heti mun oma versio nuista hanskoista kuvana päähän!
Liittyykö sinulla johonkin asiaan nämä kuvat vai pystytkö vain mitä haluat niin näkemään kuvina, muodostuvatko ne jotenkin automaattisesti siis?
Jos ajattelen, asioita piirtyy. Jos muutan ajatuksiani niin sitten asioita piirtyy eri tavalla.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat puhumisella päässä ajaessasi? Miksi se olisi huonompi asia? Et ehkä osaa ajatella sellaista kun se ei ole sinulle tuttua, ajattelevathan nyt monet lenkilläkin tietenkin.
Nimenomaan ymmärrän että toisten tapa ajatella ei ole se joten minä ajattelen, ja tiedostan että jos sitä yrittäisin niin se veisi minulta niin paljon huomiota että autolla ajaminen ei enää olisi turvallista. Ei ole huonompi tai parempi vaan jokaisella on oma tapansa.
Sinä taas (vai oliko joku muu) epäili, että visuaalinen ajattelu jotenkin olisi kuormittavaa tai häiritsisi ajokykyä. (tai jopa aiheuttaisi jotain häiriöitä) Tietysti joku joka ei jatkuvasti visuaalisesti ajattele voi kokea että se on liian raskas tapa ajatella, aivan samoin kuin minä ajattelen että sanoin ajatteleminen olisi minulle raskasta ja jos jostain kummallisesta syystä olisi pakko sanoin ajatella niin en kyllä autoa uskaltaisi lähteä ajamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ymmärrän että toisten tapa ajatella ei ole se joten minä ajattelen, ja tiedostan että jos sitä yrittäisin niin se veisi minulta niin paljon huomiota että autolla ajaminen ei enää olisi turvallista. Ei ole huonompi tai parempi vaan jokaisella on oma tapansa.
Sinä taas (vai oliko joku muu) epäili, että visuaalinen ajattelu jotenkin olisi kuormittavaa tai häiritsisi ajokykyä. (tai jopa aiheuttaisi jotain häiriöitä) Tietysti joku joka ei jatkuvasti visuaalisesti ajattele voi kokea että se on liian raskas tapa ajatella, aivan samoin kuin minä ajattelen että sanoin ajatteleminen olisi minulle raskasta ja jos jostain kummallisesta syystä olisi
Minä se olin mutta näköhäiriöillä tarkoitin kaikkea häiritsevää näkökentässä joka voi johtua väsymyksestä tai vaikkapa stressistä. Monilla on ollut uupumusta sekä sellaisia väsymysoireyhtymänkin oireita. En tarkoittanut liittää sitä visuaaliseen näköön mutta kuormitustekijät altistavat keskittymiskyvyn heikentymiselle joka voi olla vaarallista koska tapaturmavaarakin kasvaa suhteessa vireystilaan. Muuten kyllä hienoa kaikki erilaiset tavat ajatellakin. Ei tämä ollut siis pahalla lainkaan. Olen lähimmäisistänikin aina huolissani sillä nykyaika on hektistä jo muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Sinä nyt hermostuit täysin syyttä ja oikein kiukuttelet näihin viesteihin. Olin vain kiinnostunut sekä kohteliaasti vain muistutin samalla vaikka kaikille lukijoille että joskus sellaisia näköhäiriöitäkin tai muita kuormitustekijöitäkin voi tulla.
Ei, kyllä sinä tulit tänne alentumaan ja olettamaan että toisenlaiset ovat jotenkin kuormittuneita. Vai miten näköhäiriöt liittyvät tapaan ajatella? Miksi näköhäiriöt edes vedit keskusteluun mukaan kun siihen eivät liity mitenkään?Miksi eri tapa ajatella olisi jotenkin kuormittavampaa ihmiselle jolle se on luontaista?
Jos et ymmärrä toisten tapaa niin kannattaa myöntää että et ymmärrä. En minäkään ymmärrä miten jotkut voivat ajatella puheen kautta mutta ymmärrän kuitenkin että jos he niin tekevät, se todennäköisesti on heille se paras tapa. Vaikka minulle puheajattelu olisikin kuormittavaa ja omituista, en epäilisi puheajattelijoiden ajokykyä tai älynlahjoja muutenkaan.
Kiitos kun pilasit mielenkiintoisen keskustelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä sinä tulit tänne alentumaan ja olettamaan että toisenlaiset ovat jotenkin kuormittuneita. Vai miten näköhäiriöt liittyvät tapaan ajatella? Miksi näköhäiriöt edes vedit keskusteluun mukaan kun siihen eivät liity mitenkään?Miksi eri tapa ajatella olisi jotenkin kuormittavampaa ihmiselle jolle se on luontaista?
Jos et ymmärrä toisten tapaa niin kannattaa myöntää että et ymmärrä. En minäkään ymmärrä miten jotkut voivat ajatella puheen kautta mutta ymmärrän kuitenkin että jos he niin tekevät, se todennäköisesti on heille se paras tapa. Vaikka minulle puhea
Ole hyvä :)
Vierailija kirjoitti:
Minä se olin mutta näköhäiriöillä tarkoitin kaikkea häiritsevää näkökentässä joka voi johtua väsymyksestä tai vaikkapa stressistä. Monilla on ollut uupumusta sekä sellaisia väsymysoireyhtymänkin oireita. En tarkoittanut liittää sitä visuaaliseen näköön mutta kuormitustekijät altistavat keskittymiskyvyn heikentymiselle joka voi olla vaarallista koska tapaturmavaarakin kasvaa suhteessa vireystilaan. Muuten kyllä hienoa kaikki erilaiset tavat ajatellakin. Ei tämä ollut siis pahalla lainkaan. Olen lähimmäisistänikin aina huolissani sillä nykyaika on hektistä jo muutenkin.
Niin, miten näkökentässä olevat häiritsevät asiat liittyvät tapaan ajatella? Tai miten väsymys, stressi tai kuormitus liittyvät tähän ketjuun yleensäkään? Miksi ihmeessä näitä alkuunsakaan toit keskusteluun mukaan kun oli oikeasti mielenkiintoista kuulla miten toisten ajatukset toimivat. Tässä on jo kerrottu että ne ajatuskuvat eivät mitenkään sekaannu visuaalisen näön kanssa eivätkä ole päällekkäin.
Ymmärrän että on vaikea kuvitella jotain jota ei itse ole kokenut, mutta ei sitä kannata väheksyäkään, tai olettaa että ei pysty ajamaan autoa, tai että se olisi kuormittavaa.
Pahoitteluni omalta osaltani muille keskustelun lukijoille, meni mielenkiintoinen tämän väännön vuoksi pilalle, mutta en jotenkin pystynyt jättämään tuollaista toisen tavan väheksymistä vain huomiotta.