Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ajattelet?

Vierailija
13.03.2024 |

Ystäväni kertoi minulle että ajattelee usein sanoina päässään... Minä taas enimmäkseen ajattelen abstraktilla tasolla, enemmän tunteita ja kuvia jne. Vaikuttaa aika isolta erolta meidän päänaisäiset elämät! 

Miten muilla? 

Kommentit (301)

Vierailija
41/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma Profiili kirjoitti:

Ääntä enimmäkseen ja kuvaa jos on silmät kiinni.

Minkälaisia kuvia sinä näet ja mihin ne siis liittyvät oikein?

Minulla on iltaisin tapana ajatella että lennän vuoristoisen kuusimetsän yllä... Vähän kuin 3D-leffaa katsoisi mutta parempaa! On rentoutusharjoitus minulle ja valmistaa unille menoon todella hyvin. 😊

Joskus muitakin maisemia mutta tuo on suosikkini. 

Nythän minä tajusin tämän. Olen itsekin tuollaisia harjoituksia tehnyt joskus mutta en ole nähnyt kuvia että olen joutunut ihan yrittämällä yrittämään näitä mielikuvamatkoja tekemään. Usein kuitenkin kun näitä tein niin olin vain silmät kiinni ja näin vain mustaa ja yritin kuunnella musiikkia t

Minä näen kyllä silmät aukikin, ei se häiritse mutta sekin voi häiritä kuten kaikki muukin voi häiritä keskittymistä tai ajatteluakin.

Vierailija
42/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla kyllä mitään kuvia ja ääniä päässä ole! 😂

Kuulostaa jotenki tosi epävakaalta! 

Aika monella on nykyisin ja meistä jokainen on täysin omanlainen kykyineen sekä tapoineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle kysymys, mitä tarkoitat tällä abstraktilla ajattelullasi? Kertoisitko enemmän siitä sekä näistä sinun tunneajatteluistasi.

En oikein osaa selittää. Ei ole sanoja eikä kuvia enimmäkseen. Jokin asia vaan tulee mieleen ja sitä ajattelen ja pohdin ilman niitä sanoja tai kuvia.

Sitten on nämä kuva- ja tunneajattelut erikseen, tosin saattaa nuita joskus olla päällekkäinkin. Esim jos mietin jotain ihmistä niin saatan päässäni kokea tämän ihmisen joko tunteena, kuvana tai molempina.

Enimmäkseen päässä on tuota abstraktia jota tosiaan en osaa kuvailla että mitä se on... Helpompi kertoa että se ei ole kuvia eikä ääniä! 😊

Kuvauksesi sopii myös minun päänuppiini, olen samanlainen.

Vierailija
44/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku psykologi on sanonut, että sanat merkitsevät kehittyneempää ajattelua, koska abstraktia asiaa on hankala kuvana käsitellä.

Vierailija
45/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abstraktin puolella täällä, todella nopeatempoista ja aiheesta seitsemänteen sekunnissa... En oikein aina itsekään pysy perässä että miten ajatusketju meni tähän suuntaan... Joskus jotain kuvia myös... 

Vierailija
46/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä näen kuvia enimmäkseen, myös vaikka silmät olisivat auki. Sellaisia päässä olevia, ei silmien edessä! Ovat jopa tarkempia kuin mitä silmillä pystyy näkemään, silmät kun ovat tarkkoja vain pienellä alueella ja näkökentän laidoilla ei niinkään. Nämä pään sisäiset ovat tarkkoja kaikkialle... Siis myös ylös, alas ja taakse.

Sanoja en päässäni oikeastaan kuule, jollen sitten vaikka mielessäni harjoittele puhetta. 

Sitten on myös aivan abstraktia. 

Kuulostaa erikoiselta. Mihin nämä kuvat liittyvät? Onko sinulla erityistaitoja? Olet ilmeisesti paljon ajatteleva ihminen.

Kuvat liittyvät siihen mitä milloinkin ajattelen. Esim jos mietin jotain tilannetta joka on tapahtunut niin näen sen tilanteen ja paikan todella tarkasti, lattian ja katon kuviointia myöten.

Ehkä sinulla on vain valokuvamuisti ja vedät niitä täydellisiä kuvamuistoja esiin kun ajattelet paikkoja joissa olet ollut.

Vierailija
47/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen vähän kaikilla täällä mainituilla tavoilla. Ihmettelen miten pari on sanonut että kuulee pelkästään puhetta, sehän on todella hidas tapa ajatella? Yhden lauseen aikana ehtisi käsitellä 10 muuta asiaa abstraktisti!

Vierailija
48/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä kiehtova aihe. Muistan että joitakin vuosia sitten tästä kohistiin netissä vähän laajemminkin, kun paljastui että ihmiset ovat aina luulleet että kaikki ajattelevat samalla tavalla, mutta näin ei ollutkaan.

Vierailija
49/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä aihe! Ja isoja eroavuuksia täällä... Mun päässä ei oikein tapahdu mitään, pitäisiköhän tässä olla kateellinen ku muut näkee jotain leffoja ihan ilmaiseksi? 😂

No älä muuta nyt sano! Minä luulin olevani kummallinen enkä ymmärrä näistä hölkäsen pöläystä. 

Vierailija
50/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuulee ajatukset puheena, niin miten voi erottaa että onko tämä omaa ajatteluani vai skitsofrenisia ääniä?

Vierailija
51/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku psykologi on sanonut, että sanat merkitsevät kehittyneempää ajattelua, koska abstraktia asiaa on hankala kuvana käsitellä.

Ei se nyt suoranaisesti ole verrattavissa sillä voi nähdä kuvan ja ymmärtää kaiken olennaisen. Ei tarvitse sanojakaan välttämättä. Paljon on tutkittu lisää mutta tämä avoimuus nyt yllättää ja saamme lisää tietoutta yleisellekin tasolle. Tämähän auttaa meitä jokaista myös lastemme kasvatuksen suhteen. Olisikin aika jo luopua liiallisesta vertailusta sekä arvostelusta.

Vierailija
52/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen vähän kaikilla täällä mainituilla tavoilla. Ihmettelen miten pari on sanonut että kuulee pelkästään puhetta, sehän on todella hidas tapa ajatella? Yhden lauseen aikana ehtisi käsitellä 10 muuta asiaa abstraktisti!

Tämäkin on totta mutta eivät ole välttämättä tässä verrannollisia keskenään nämäkään asiat. Monilla on myös useita tapoja ajatella eikä aina pysty samaan suoritukseenkaan.

Vierailija
53/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä kiehtova aihe. Muistan että joitakin vuosia sitten tästä kohistiin netissä vähän laajemminkin, kun paljastui että ihmiset ovat aina luulleet että kaikki ajattelevat samalla tavalla, mutta näin ei ollutkaan.

En ole itse sellaista ajatellut mutta olet oikeassa, äärimmäisen kiehtova aihe minustakin ja tärkeä sekä hyödyllinen. Opimme tunnistamaan asioita paremmin ihmisten kesken.

Vierailija
54/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuulee ajatukset puheena, niin miten voi erottaa että onko tämä omaa ajatteluani vai skitsofrenisia ääniä?

No kai sinä nyt kuulet mitä puhut itsellesi? 😀

Vierailija
55/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen lähes aina englanniksi.

Miksi ajattelet englanniksi? Oletko kaksikielinen tai muuten erityisen innostunut englanninkielestä? Miten sitten onnistuu jos joku vaikka keskeyttäisi sinut, vastaatko suomeksi kuitenkin ja onko mitään haittaa tästä ollut elämässäsi sinulle?

Olen eri, mutta joskus vain huomaan ajattelevani englanniksi ilman sen kummempaa syytä. Usein tämä kuitenkin tapahtuu silloin kun olen vaikkapa netissä törmännyt johonkin mielenkiintoiseen englanninkieliseen keskusteluun ja alan sitten pohtia asiaa. Useimmiten kuitenkin ajattelen ihan suomeksi. Englanti on ollut nuoresta asti suuri osa elämääni, koska olen viettänyt paljon aikaa englanninkielisillä nettisivustoilla.

Vierailija
56/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kuuleeko joku oikeasti ajatuksensa puheena samalla tavalla kuin jos joku muu puhuisi vieressä. Vaikka verbaalia ajattelua voi kutsua päänsisäiseksi puheeksi, ennemmin kuvailisin sitä "puheen ajatteluksi", eli mielessä on ikään kuin puheen käsite, vaikka mitään konkreettista ääntä ei kuulu. Eihän myöskään visuaalinen ajattelu ole sitä että näkisin edessäni kirjaimellisesti vihreän norsun samaan tapaan kuin vaikka tämän näyttöruudun tai teekupin, vaan "ajattelen näkeväni".

Vierailija
57/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ääniharhoissa lienee puhuja selkeästi ulkopuolisen oloinen ja tunkeileva, ei  henkilön itsensä kontrolloitavissa?

Vierailija
58/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana-ajattelu on todella hidasta...

Vierailija
59/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kuuleeko joku oikeasti ajatuksensa puheena samalla tavalla kuin jos joku muu puhuisi vieressä. Vaikka verbaalia ajattelua voi kutsua päänsisäiseksi puheeksi, ennemmin kuvailisin sitä "puheen ajatteluksi", eli mielessä on ikään kuin puheen käsite, vaikka mitään konkreettista ääntä ei kuulu. Eihän myöskään visuaalinen ajattelu ole sitä että näkisin edessäni kirjaimellisesti vihreän norsun samaan tapaan kuin vaikka tämän näyttöruudun tai teekupin, vaan "ajattelen näkeväni".

Miten tämä vieressä kuuleminen liittyy skitsofreniaan? Meediot sekä selväkuulijat voivat kuulla puhetta mistä tahansa, tietysti. Jokainen on varustettu samoilla aisteilla ja kuka tahansa voi saada vaikka minkälaisia kokemuselämyksiä elämänsä aikana. Kummitustaloissakin voi kuulla ääniä puheena tai muuna äänenä. Puheen kuuleminen ei ole merkki skitsofreniasta, skitsofrenia on psyykkinen sairaus.

Vierailija
60/301 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enimmäkseen ajattelen kuvina.

Sitten käyn mielessäni  keskusteluja ihmisten kanssa.

T: nimim. Assburger

Analysoitko siis keskusteluja muiden kanssa vai mitä tämä tarkoittaa sinulle?

Toisinaan, mutta enimmäkseen kyse on siitä, että ajatellessani jotain asiaa, käyn aiheesta usein mielikuvituskeskustelua aiheeseen liittyvän todellisen tai kuvitellun henkilön kanssa. Mielikuva keskustelusta on visuaalinen, kuin unta näkisi.

Mutta yleensä ajatteluni on visuaalista, sanatonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi