Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ajattelet?

Vierailija
13.03.2024 |

Ystäväni kertoi minulle että ajattelee usein sanoina päässään... Minä taas enimmäkseen ajattelen abstraktilla tasolla, enemmän tunteita ja kuvia jne. Vaikuttaa aika isolta erolta meidän päänaisäiset elämät! 

Miten muilla? 

Kommentit (301)

Vierailija
241/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea! Ajatukseni ovat elokuva, jossa on keskustelua, kuvia, tunnetiloja, musiikkia, mutta myös fyysisiä tuntemuksia, kuten lämpö, tuuli, kipu, kutina... Kaikkea mahdollista.

Siksi en pystyisi kirjoittamaan kirjaa. Jos kertoisin jonkun kävelevän huoneesta toiseen, pelkästään se veisi sivukaupalla aikaa selittää miltä kävely hänestä tuntuu, mitä ajattelee, millaisia mielikuvia/muistoja/ideoita/toiveita/tuntemuksia(esim vaatteet ympärillä) jne hänellä on mielessä, millainen ympäristö on, esim lämpö, tuoksu, ilmavirta, valo.... Ihan loputon suo, koska tarina olisi totaalisen vajaa ja tyhjä ilman kaikkia noita.    

Ja on melko turhauttavaa jutella ihmisten kanssa, jotka ei osaa kertoa edes jotain näistä. Esim jos kysyy oliko lukemasi kirja hyvä ja vastaus on ihan ok. Haluaisin kuulla vähän enemmän, miksi, tai mikä.   Jos kyselen lisää, mistä pidit kirjassa ja vastaus on se oli hyvä, niin mulle tulee vaikutelma, että se toinen on jotenkin vajaa päästä. Kuinka voi olla niin köyhä maailma, että ei osa edes vähän avata millaisia ajatuksia ja tunteita teksti herätti.   Itse kiipeilen seinille tuskasta, kun luen jotain ja haluaisin jakaa tuntemukset ja ajatukset jonkun toisen kanssa ja ai ihanuutta, kun bongaa jonkun, joka on saman lukenut ja haluaa siitä jutella ja kehitellä kuvioita eteenpäin 

Vierailija
242/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea! Ajatukseni ovat elokuva, jossa on keskustelua, kuvia, tunnetiloja, musiikkia, mutta myös fyysisiä tuntemuksia, kuten lämpö, tuuli, kipu, kutina... Kaikkea mahdollista.

Siksi en pystyisi kirjoittamaan kirjaa. Jos kertoisin jonkun kävelevän huoneesta toiseen, pelkästään se veisi sivukaupalla aikaa selittää miltä kävely hänestä tuntuu, mitä ajattelee, millaisia mielikuvia/muistoja/ideoita/toiveita/tuntemuksia(esim vaatteet ympärillä) jne hänellä on mielessä, millainen ympäristö on, esim lämpö, tuoksu, ilmavirta, valo.... Ihan loputon suo, koska tarina olisi totaalisen vajaa ja tyhjä ilman kaikkia noita.    

Ja on melko turhauttavaa jutella ihmisten kanssa, jotka ei osaa kertoa edes jotain näistä. Esim jos kysyy oliko lukemasi kirja hyvä ja vastaus on ihan ok. Haluaisin kuulla vähän enemmän, miksi, tai mikä.   Jos kyselen lisää, mistä pidit kirjassa ja vastaus on s

Vajaa päästä jos ei halua keskustella? Kaikkien ei ole helppo lennosta alkaa turisemaan ihan kaverina. Olen itse tehnyt niin että saatan kysellä jotakin ja jos en saa vastausta niin voin vaikka itse heittää vielä jotakin tai vaihtaa aihettakin esimerkiksi. En kuitenkaan ajattele että olisi vajaa päästä vaan enemmänkin teen huomion että ihmistä ei kiinnosta juuri sillä hetkellä tai ollenkaan tai esimerkiksi havaitsen että en vaivaakaan nyt enempää. 

Lopuksi kerrot että tulisi jatkaa kanssasi näiden asioiden edistämistä, onko siis intentiosi etsiä ihmisiä jotka voisivat olla sinulle hyödyksi tai elää sinun haluamallasi tavalla elämää?

Kannattaa huomioida että se mitä etsii ei asu kaikissa ihmisissä ja erilaistenkin ihmisten kanssa voi viettää aikaa, heille voi myös kertoa asioita jos heitä inspaa kuunnella. Kuuntele sinäkin muita, vuorovaikutuksellisuus on hyvä asia.

Kaikkien ei ole tarkoituskaan kirjoittaa kirjaa eikä varsinkaan samanlaisia tai edes yhtään samalla tavalla. 

Pieniä tarinoitakin on joskus kirjoitettu kuvaillen hyvin tarkasti tilanteita. Asioita voi tehdä monilla tavoilla, sinulle saattaisi olla helppo kirjoittaa omasta näkökulmastasi ja siitä miltä kaikki tuntuu. Kuvaelma siitä miten koet maailmaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuljen, en yleensä oikein ajattele vaan teen havaintoja ja nautin kaikesta.

Joskus jokin asia erityisesti kiinnittää huomioni ja saatan tehdä siitä enemmän havaintoja, saatan jäädä jopa tutkimaan tilannetta tai asioita vapaasti.

On taas eri asia paneutua johonkin tai oikein keskittyä johonkin. Se koko tilanne vaikuttaa siihen miten ajattelen, kaikki on kuitenkin havaintojen tekemistä ja tarvittaessa analysointia tai tiedon etsimistä. Pidän tutkimisesta joten päättelykykyä on tullut harjoiteltua.

Joskus taas jään ihan ajattelemaan pulmallisia asioita, mietin ongelmaa. Joskus saan ajatuksia asian tutkimiseen ja edistämiseen joka saattaa johtaa minut taas etsimään lisää tietoa.

Muuten en kyllä ajattele vaan lähinnä olen ja elän tätä elämää.

Vierailija
244/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen lähes aina englanniksi.

Minulle oili suuri oivallus ja järkytyskin lapsena tajuta että kaikki eivät ajattele suomeksi, luulin englannin kielistenkin siis ajattelevan suomeksi :D Nyt kun osaan itse englantia hyvin huomaan usein ajattelevani englanniksi. Suomeksi ajatellaan kaikki ikävät ja tylsät asiat, englanti on mukavien asioiden kieli.

Monille tulee yllätyksenä se että emme ole kaikki samanlaisia emmekä toimi ja ajattele samalla tavalla. Mielestäni on taas kiinnostavaa kuulla kuinka erilaisia olemmekaan, runsautta löytyy sillä jokaisella on usein aina jotakin täysin omanlaista tai henkilökohtaista ajattelutapaakin. Kun puhelee muiden kanssa näitäkin asioita niin oppii myös niistä toisista, se auttaa tulemaan toimeenkin. Samalla itse osaa kehittää sitä toimintaa kaikkien kanssa paremmin. Kun oppii tuntemaan toisia niin on helpompi olla ja lähestyäkin.

Vierailija
245/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi, näkeekö muutkin vuodet ja vuosiluvut outona kiemurtelevan janana mutta sitten viikon ja kuukaudet lähinnä ympyrä - soikiona? 

Vierailija
246/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaisi, näkeekö muutkin vuodet ja vuosiluvut outona kiemurtelevan janana mutta sitten viikon ja kuukaudet lähinnä ympyrä - soikiona? 

En näe mitään tuolla tavalla, jos siis jään miettimään. Voin toki itse miettiä asioita esimerkiksi noin ja kokeilla erilaisia versioita mutta en siltikään näe niitä varsinaisesti vaan se on näkymätön tieto tms.

Vierailija
247/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tähän liittyä jokin asiayhteys tai jos on tottunut ajattelemaan jonkin asian tietyllä tavalla? Muistisääntöjäkin joskus luodaan itselle helpottamaan asioita sekä elämää.

Vierailija
248/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää kuinka moni ajattelee englanniksi. Itse olen niitä, jotka ajattelee kanssa sanoina ja koska asun englanninkielisessä maassa ja käytän englantia päivittäisessä elämässä myös ajattelen lähestulkoon kokonaan englanniksi. Mutta jos esim. selaan tätä palstaa niin ajattelu saattaa muuttua suomeksi. Välillä nuo kaksi kieltä ovat molemmat päässä yhtä aikaa esim. yksi lause voi olla englanniksi ja seuraava suomeksi, mutta se menee niin luonnollisesti, että ei edes huomaa kuin kieli vaihtuu toiseksi. 

Vierailija
249/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävää kuinka moni ajattelee englanniksi. Itse olen niitä, jotka ajattelee kanssa sanoina ja koska asun englanninkielisessä maassa ja käytän englantia päivittäisessä elämässä myös ajattelen lähestulkoon kokonaan englanniksi. Mutta jos esim. selaan tätä palstaa niin ajattelu saattaa muuttua suomeksi. Välillä nuo kaksi kieltä ovat molemmat päässä yhtä aikaa esim. yksi lause voi olla englanniksi ja seuraava suomeksi, mutta se menee niin luonnollisesti, että ei edes huomaa kuin kieli vaihtuu toiseksi. 

Olen myös kuullut näistä. Jokaisella on täysin omanlainen tapa pärjätä niillä eri kielilläkin.

Vierailija
250/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheena.  Afantasia.

Vierailija
251/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tulee pahaa oloa ja sisäistä puhetta. On myös välillä jäänyt velvollisuuksia hoitamatta niin nekin stressaavat ja kuuntelen niitä mitä pitäisi tehdä, mitä olen tehnyt väärin sekä suren itseäni koska olen niin kelvoton.

Onko sulla ollu hyvin ankarat ja vaativat vanhemmat? Jos on niin todennäköisesti olet itsellesi aivan liian vaativa ja ankara. Hankkiudu siitä ajattelusta eroon. Olet oikeasti paljon paljon parempi kuin kuvittelet. 🥰

Vierailija
252/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tulee pahaa oloa ja sisäistä puhetta. On myös välillä jäänyt velvollisuuksia hoitamatta niin nekin stressaavat ja kuuntelen niitä mitä pitäisi tehdä, mitä olen tehnyt väärin sekä suren itseäni koska olen niin kelvoton.

Onko sulla ollu hyvin ankarat ja vaativat vanhemmat? Jos on niin todennäköisesti olet itsellesi aivan liian vaativa ja ankara. Hankkiudu siitä ajattelusta eroon. Olet oikeasti paljon paljon parempi kuin kuvittelet. 🥰

Ei silloin yleensä ole itselleen liian ankara jos vanhemmat ovat olleet. Itsekuri on hyväkin asia.

Vierailija
253/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nän vuosiluvut sellaisena janana. Jos muetin nykyistä aikaa ja samalla myös jotain vuosikymmeniä sitten tapahtuneita juttuja siirryn siinä janassa taaksepäin.  Viikonpäiviä en kyllä näe ympyränä vaan samanlaisina janoina.

Vierailija
254/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei silloin yleensä ole itselleen liian ankara jos vanhemmat ovat olleet. Itsekuri on hyväkin asia.

Tuossahan siis aloittaja kertoi ihan selkeästi että sättii itseänsä ihan oikeasta syystä. Ei ole siis hoitanut velvollisuuksia, silloin täytyykin ruoskia itseänsä joskus jotta pääsee eteenpäin ja ottaa sitä vastuuta oikeasti. Kaikki tunteet ovat sallittuja ja niillä on merkitystä.

Vierailija
255/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on niin että juuri sieltä vanhempien ainaisesta läksyttämisestä ja huonoksi haukkumisesta on päähän jäänyt sisäinen ajattelu huonosta omasta itsestä vaikka tosiasiassa olisi ihan hyvä. Vanhemmilla on suuri vastuu lapsen kasvatuksessa minuuden kehittymisessä eli pitää myös kehua lasta ei vain moittia ja rangaista.

Vierailija
256/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan siis aloittaja kertoi ihan selkeästi että sättii itseänsä ihan oikeasta syystä. Ei ole siis hoitanut velvollisuuksia, silloin täytyykin ruoskia itseänsä joskus jotta pääsee eteenp

Jos tulee sisäinen paha olo ja huonommuuden tunne johtuu se juurikin liian ankarasta kasvatuksesta. Normaalisti jos huomaa jotain tehneensä väärin se vaan korjataan ja ollaan tyytyväisiä työn tuloksesta.

Vierailija
257/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan siis aloittaja kertoi ihan selkeästi että sättii itseänsä ihan oikeasta syystä. Ei ole siis hoitanut velvollisuuksia, silloin täytyykin ruoskia itseänsä joskus jotta pääsee eteenp

Lainaus:

Ei tämä ole muuta kuin sisäisesti koettua huonommuutta jonka on aiheuttanut liian ankara jatkuvaan moittimiseen keskittyvä kasvatus. Onko koskaan kehuttu? Siitä lähtee hyvä itsetunto että onnistuu. Liian ankaralla kotikasvatuksella tehdään turhaan liian vaativasti itseensä suhtautuva aikuinen joka ei osaa nauttia työnsä hedelmistä.

Vierailija
258/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan täysin abstraktia on perusajattelu, kuin tietokone joka ajaa koodia sen kummemmin jahkailematta.

Mutta jos on jostain syystä tarve, niin kykenen tietysti luomaan muistin tai mielikuvituksen perusteella mielikuvia asioista.

Vierailija
259/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma Profiili kirjoitti:

Ääntä enimmäkseen ja kuvaa jos on silmät kiinni.

Minkälaisia kuvia sinä näet ja mihin ne siis liittyvät oikein?

Yleensä UKK Turhapuron kuvia.  Liittyvät jokapäiväiseen elämääni.

Onko tässä sarkasmia? Ei siis ehkä oikeasti ole se asia näin?

Ei siinä mitään sarkasmia ole! Yrittää olla hauska. Ei onnistunut.

Vierailija
260/301 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma Profiili kirjoitti:

Ääntä enimmäkseen ja kuvaa jos on silmät kiinni.

Minkälaisia kuvia sinä näet ja mihin ne siis liittyvät oikein?

Yleensä UKK Turhapuron kuvia.  Liittyvät jokapäiväiseen elämääni.

Onko tässä sarkasmia? Ei siis ehkä oikeasti ole se asia näin?

Ei siinä mitään sarkasmia ole! Yrittää olla hauska. Ei onnistunut.

On siinä sitä sarkasmiakin kuitenkin, kaikki huumori ei ole tarkoitus naurattaa ääneen mutta osa silti repeilee nauramaan ääneenkin. Sinäkin nauraisit mutta nyt sinulla on asenteellinen poikkeama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi