Miten ajattelet?
Ystäväni kertoi minulle että ajattelee usein sanoina päässään... Minä taas enimmäkseen ajattelen abstraktilla tasolla, enemmän tunteita ja kuvia jne. Vaikuttaa aika isolta erolta meidän päänaisäiset elämät!
Miten muilla?
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan molemmilla tavoilla.
Tää pinnallinen ajatus puetaan usein puheeksi. Joskus ulkomailla ajatus kieli voi vaihtua, eikä tarvitse enää kääntää.
Sitten se syvällisempi ajattelu tapahtuu abstraktisti, tai loogisena päättelynä, matemaatikkana, 3D visualisointina. Ihan miten vaan sen haluaa kuvailla.
Jotkut asiat tulee selkärangasta, tai kuten differentiaalin proffan sanoi että terve näkee suoraan.
Tunteet taas eivät oikeestaan ole ajattelua vaan ehkä vaistojen/hormonien viemää virtaa.
Parhainta ajattelua on kutsuttu flow-tilaksi.
Viikossa pystyy kehittymään asiantuntijaksi alalle kuin alalle, jollain tasolle.
Hemmetin hyviä asioita! Flow on perusajatus. Viisas proffa, suoraan on hyvä nähdä. Onnea kaikille narsisteillekin!
Kaikki fiksummat on susta narsisteja?
Kaikkien pitäisi olla tasa-arvoisen tyhmiä?
Muistan kun olin kouluttamassa niin opetettava valitti että tulee päänsärky kun käytiin läpi asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvat liittyvät siihen mitä milloinkin ajattelen. Esim jos mietin jotain tilannetta joka on tapahtunut niin näen sen tilanteen ja paikan todella tarkasti, lattian ja katon kuviointia myöten.
Eideettinen muisti. Mielestäni joskus rasittavakin, sillä aina ei tahtoisi elää tilannetta uudelleen niin autenttisesti. Tähän muistityyppiin liittynee vilkas ajatusmaailma. Itselläni pää on kuin tehdas, varsinkin kun pitäisi nukahtaa. Aikoinaan opiskelu sujui pääosin oppikirjan sivuja "skannaamalla". Mietin joskus, olisiko eideetikosta hyötyä vaikkapa rikostutkimuksessa.
Itse myös jostain syystä vaikka olen täysin suomalaissyntyinen eikä mitään ulkomaista perimää, ajattelen suurimmaksi osaksi englanniksi. Puhun muille toki suomeksi.
Miehille tyypillisesti miehenä myös varaudun eri tilanteiden käsittelyyn kehittämällä mielessäni etukäteen valmiiksi eräänlaisia lyhyitä käsikirjoituksia vastauksista eri keskustelun/kanssakäymisen skenaarioihin jotta minulla on jo valmiiksi mietittynä tapa toimia ja vastata, pystyn reagoimaan nopeasti tilanteisiin siten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvat liittyvät siihen mitä milloinkin ajattelen. Esim jos mietin jotain tilannetta joka on tapahtunut niin näen sen tilanteen ja paikan todella tarkasti, lattian ja katon kuviointia myöten.
Eideettinen muisti. Mielestäni joskus rasittavakin, sillä aina ei tahtoisi elää tilannetta uudelleen niin autenttisesti. Tähän muistityyppiin liittynee vilkas ajatusmaailma. Itselläni pää on kuin tehdas, varsinkin kun pitäisi nukahtaa. Aikoinaan opiskelu sujui pääosin oppikirjan sivuja "skannaamalla". Mietin joskus, olisiko eideetikosta hyötyä vaikkapa rikostutkimuksessa.
Minulla on sama ongelma ja varsinkin myös nukahtaessa. Löysin tähän ratkaisun siitä kun kierrätin vanhan luurin ja vanhat tietokoneen kaiuttimet mitkä asettelin tyynyn viereen ja luuri jatkuvaan virtaan ständiin, soittamaan 6-10 tuntia pitkiä "space ambient" äänimaailmavideoita hyvin hilljaisella volyymillä, niin että sen nippa nappa kuulee.
Yliaktiiviset aivoni alkoivatkin kiinnittää huomiota tämän äänen käsittelyyn ja normitilanne missä kaikenlaiset ajatukset ja typerimmät mainosrenkutukset soivat päässäni poistui ja se rauhoitti ajatusmaailman hyvin. Nykyään nukun todella hyvin ja saan unen päästä kiiinni nopeasti kiitos tämän ratkaisun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan molemmilla tavoilla.
Tää pinnallinen ajatus puetaan usein puheeksi. Joskus ulkomailla ajatus kieli voi vaihtua, eikä tarvitse enää kääntää.
Sitten se syvällisempi ajattelu tapahtuu abstraktisti, tai loogisena päättelynä, matemaatikkana, 3D visualisointina. Ihan miten vaan sen haluaa kuvailla.
Jotkut asiat tulee selkärangasta, tai kuten differentiaalin proffan sanoi että terve näkee suoraan.
Tunteet taas eivät oikeestaan ole ajattelua vaan ehkä vaistojen/hormonien viemää virtaa.
Parhainta ajattelua on kutsuttu flow-tilaksi.
Viikossa pystyy kehittymään asiantuntijaksi alalle kuin alalle, jollain tasolle.
Hemmetin hyviä asioita! Flow on perusajatus. Viisas proffa, suoraan on hyvä nähdä. Onnea kaikille narsisteillekin!
<
Et sä nyt tainnut ymmärtää tätäkään asiaa oikein, ei tuonne päinkään jos nyt tarkemmin ajattelet asiaa tässä kommentissa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun olin kouluttamassa niin opetettava valitti että tulee päänsärky kun käytiin läpi asioita.
Voihan sitä päätä särkeä monestakin syystä, jännityskin tekee sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tarkoitus ole elää uudelleen, se uudelleen eläminen on jo extraa siinä. Jos on tapahtunut rikos ja muistat oikein niin miksipä ei mutta miten ne kaikki nämä eideetikot näkisivät mitä tahansa vai mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Itse myös jostain syystä vaikka olen täysin suomalaissyntyinen eikä mitään ulkomaista perimää, ajattelen suurimmaksi osaksi englanniksi. Puhun muille toki suomeksi.
Miehille tyypillisesti miehenä myös varaudun eri tilanteiden käsittelyyn kehittämällä mielessäni etukäteen valmiiksi eräänlaisia lyhyitä käsikirjoituksia vastauksista eri keskustelun/kanssakäymisen skenaarioihin jotta minulla on jo valmiiksi mietittynä tapa toimia ja vastata, pystyn reagoimaan nopeasti tilanteisiin siten.
Ei se nyt kaikille miehillekään ole tyypillistä. Miksi suunnittelet etukäteen, yritätkö ohjailla tapahtumia, oletko epävarma tai jännittääkö sinua vai mikä tässä suunnittelussa on tarkoitus? Harjoitellakin voi moniakin asioita tälläkin tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tarkoitus ole elää uudelleen, se uudelleen eläminen on jo extraa siinä. Jos on tapahtunut rikos ja
En nyt oikein ymmärrä vastauksesi sisältöä, se on kuin paradoksi. Tarkoitus tai ei, eideettisen muistin kanssa voi siis joutua ikään kuin elämään uudelleen tilanteita, koska muistaa niistä kaikki yksityiskohdatkin niin hyvin. Ja eideetikot eivät näe "mitä tahansa", vaan omiin kokemuksiin perustuvia muistoja ja asioita. Tarkoitin lähinnä, että saattaisimme olla hyviä rikospaikkatutkijoita = huumoria.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen lähes aina englanniksi.
Nauran kun kuvittelen tämän rikkinäisen suomienglannin AV-mamman päässä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tarkoitus ole elää uudelleen, se uudelleen elämi
Ymmärsin tämän kaiken mutta sinä et ymmärtänyt minua. Rikospaikkatutkija vaikka kyse on sinun omista muistoistasi? Huumorikin tuli perille, keskity itse asiaan, menee maku turisemisesta kun puutut tai jäät jumiin epäolennaisiin asioihin mutta ei se myöskään haittaa vaikka varmistat että ymmärsin, ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt kaikille miehillekään ole tyypillistä. Miksi suunnittelet etukäteen, yritätkö ohjailla tapahtumia, oletko epävarma tai jännittääkö sinua vai mikä tässä suunnittelussa on tarkoitus? Harjoitellakin voi moniakin asioita tälläkin tavalla.
Tässäkin on muuten perää.
Vierailija kirjoitti:
En voi kuvailla ajatuksenjuoksuani muulla kuin sillä että se on ajattelua. Ei ole mitään sanoja tai kuvia vaan salamannopeaa ajatuksen kulkua. Monesti ihmetyttää millä nopeudella se kulkee. Harmi ettei sitä pystytä vielä mittaamaan.
Minäkin hahmotan usein asioiden yhteydet salamannopeasti, jos sitä pitäisi kuvailla niin ehkä jonkinlaisina kaavioina. Mutta koska en yleensä ajattele sanoilla, ajatusten pukeminen sanoiksi voi olla hidasta. Jotkut kuvittelevat siksi, että ajattelisin jotenkin hitaasti, jos etsiskelen sanoja. Tuntuu oudolta, että joillekin puhuminen voi olla ääneen ajattelemista, ja ajatus ja sanat kulkisivat samaa tahtia. Toisaalta kirjoitan hyvin, jos minulla on aikaa 'kiinnittää' sanat täsmällisesti. Silloin pitää jähmettää ajatusrakennelma pitkäksi aikaa odottamaan sanoja.
Miten ja mitä ajattelet tänä iltana?
Vierailija kirjoitti:
Muistin tämän ketjun juuri. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistin tämän ketjun juuri. 😊
Hyvä aihe tälläkin ketjulla, en meinannut muistaa tätä ketjua. Kiitos kun muistit tämän ketjun.
Niinhän ne väittävät, että käsitetasolla ajattelu edellyttäisi korkeampaa älykkyyttä ja mahdollistaisi tehokkaampia tuloksia kuin pelkästään kielen tasolla tapahtuva.
Luulen, että suurin osa ihmisistä ei käsitteellistä tekniikkaa hallitse, vaan joutuu turvautumaan työläämpään sanojen prosessointiin; ainakin itselläni näin on.
Mutta jos sana-ajattelutasolla pysytään, niin vieraiden kielten opiskelussa on kokemukseni mukaan huomattavasti tehokkaampaa pyrkiä heti alusta alkaen ajattelemaan uudella kielellä kuin yrittää muodostaa mielessään käännöksiä äidinkielestään.
Mä ajattelen yhtä aikaa lauseina muita asioita, luen näitä vastauksia ja sitten päässä soi Töpinää Tassuihin tunnari töö töö töö töö töpinäksi ja näen vielä mielessäni Kotka 10 sarjan jakson loppukuvassa Kai Vaineen.
Kuvia, ääntä, abstraktia. Kaikkia nopealla tahdilla ja päällekkäin... Usein vielä soi musiikkikin päässä...