Miten reagoisit jos palkkaasi alennetaan paikallisella sopimuksella?
Pysyykö motivaati ja työteho samalla tasolla kuin ennen?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun palkkaa on jo alennettu paikallisella sanelulla useammassa työpaikassa, koska on nimikkeen avulla pystytty alentamaan palkkaluokkaa. Ota tai jätä. V...ttaahan se kuin pientä oravaa, jos palkka pitäisi olla 2800 ja saa 1800.
Niin? Ei tullut mieleen vaihtaa työpaikkaa, vaan mutiset ainoastaan täällä.
Työpaikoilla on muitakin ns etuja kuin palkka. Esim pitämättömät lomat ja irtisanomisaika.
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt 25 vuotta paikallisella sopimuksella. Jos se ei ole hyvä, vaihdan työnantajaa.
Paljon tehokkaampaa kuin AY-liikkeiden yleissopimukset. Minulla on korkea palkka ja hyvåt työehdot.
Niin TES ei kuitenkaan estä sopimista paremmista ehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmällä rahalla saa myös vähemmän tehoa, joten kustannustehokkuus säilyisi ennallaan. Joten suurta haittaa ei olisi. Näin alkuun. Mutta pidemmällä aikavälillä toinen työnantaja haluaisi minut palvelukseensa.
Silloin pitää etsiä työntekijä, jota työnteko kiinnostaa. Omien havaintojeni perusteella palkankorotuskaan ei ole oikotie onneen, kun sorvia ei väännetä palkankorotuksesta huolimatta yhtään sen tehokkaammin.
Olen keikkalainen ja päätuloni on eläkkeeni, joten en vain enää ottaisi keikkoja. Saan nyt 14e+ tunti ja se on kipuraja millä otan riskin saada jonkun tartuntataudin tai sairaalabakteerin riesakseni.
Vierailija kirjoitti:
Halpa ja hyvä ei ole olemassa. Halpa työvoimalla saa vain pazkaa.
Halpatyövoimalla saa ainakin hyviä pitsoja ja kebabia. Toisaalta tuleehan niistäkin lopulta paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmällä rahalla saa myös vähemmän tehoa, joten kustannustehokkuus säilyisi ennallaan. Joten suurta haittaa ei olisi. Näin alkuun. Mutta pidemmällä aikavälillä toinen työnantaja haluaisi minut palvelukseensa.
Silloin pitää etsiä työntekijä, jota työnteko kiinnostaa. Omien havaintojeni perusteella palkankorotuskaan ei ole oikotie onneen, kun sorvia ei väännetä palkankorotuksesta huolimatta yhtään sen tehokkaammin.
Joo ihminen ei ole robotti johon vain väännetään lisää tehoja niin suoriutuu nopeammin. Varmasti vaikea ymmärtää tietysti. Palkankorotuksella pidät työntekijän, mitään tehoja se ei lisää. Typerää edes luulla niin. Et itsekään toimi yhtään sen tehokkaammin kuin kehosi kykenee toimimaan.
Turussa voi nyt opiskella jopa alle kahdessa vuodessa pohjan, että pääsee hakemaan farmaseutiksi. Jos ei halua farmaseutiksi edes yrittää, voi silti työllistyä lääketeknikkona apteekkiin, valitettavasti palkat on kyllä tosi pienet. Ilmeisesti työtilanne on hyvä heilläkin. (En yhtään ihmettelisi, että heille tulisi lupa jossain vaiheessa antaa esimerkiksi lääkeneuvontaa käsikauppalääkkeistä tai toimittaa reseptejä farmaseutin kuittauksella. Opiskelussa on osittain samoja opintoja kuin farmaseuteilla=näkynee palkassa jos oikeudet näihin tulee)
Farmaseuteista on pula, joten palkat on ihan ok ja pienillä paikkakunnilla työajat ihan mukavat. Isot apteekit kiireisiä, pienet rauhallisia ja asiakkaat oppii tuntemaan.
Jos yhtään kiinnostaa niin ensin lääketeknikoksi Turussa (myös oppisopimuksella!) ja sitten farmasiaa opiskelemaan. Pienet tulot voi sillä tavalla muuttaa mediaanituloiksi.
Työ voi olla puuduttavaa, mutta sentään palkka kompensoi riittävästi. Työterveyshuolto on ollut loistava niissä paikoissa, joissa olen itse työskennellyt.
T. Paskoilta palkoilta kohtalaisille tuloille, rahaa jää myös sijoittamiseen
Tämä vinkkinä heille, jotka tuskastelevat pienten palkkojen kanssa ja paikallinen sopiminen ei välttämättä mene ihan toiveiden mukaan
Esimerkiksi vielä 1960-luvulla töitä tehtiin myös lauantaisin, kunnes työmarkkinajärjestöt sopivat keskenään lyhyemmästä työviikosta ja laki työajan muuttamisesta säädettiin.
Palkkaa ei voi noin vain laskea, se vaatii uuden työsopimuksen ja siihen allekirjoituksen. Pakko ei ole allekirjoittaa. Eli palkka ei laske ellet itse siihen suostu.
Mun palkka on aina sovittu paikallisesti, alallani ei ole työehtosopimusta. Oman kokemukseni mukaan hyvälle työntekijälle kyllä maksetaan hyvin ja palkkaa nostetaan, vaikka pakko ei olisi. Se lisää motivaatiota, eli hyvällä työpanoksella on mahdollista parantaa palkkaansa.
Vierailija kirjoitti: Uutta työpaikkaa etsimään.
Voit sitten paikallisesti sopia vielä surkeammasta palkasta. Mut hei, kutsumuksestahan sitä tultä tehdään eikä rahasta, eikä palkalla ole tarkoituskaan tulla toimeen. Mutta tukia ei sitten tipu, loinen.
Jättäisin työnantajan kuseen vaihtamalla työpaikkaa.
Meillä ahtaajilla riipaistaisiin kännit. Kuka vaan pystyisi näitä hommia tekemään, joten ei paljon haittaa
Se olisi paluu tilanteeseen joka oli ainakin ennen kunnan hommissa; työnantaja on maksavinaan palkkaa ja työntekijä on tekevinään töitä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Uutta työpaikkaa etsimään.
Voit sitten paikallisesti sopia vielä surkeammasta palkasta. Mut hei, kutsumuksestahan sitä tultä tehdään eikä rahasta, eikä palkalla ole tarkoituskaan tulla toimeen. Mutta tukia ei sitten tipu, loinen.
En ole sinun kaltainen almuihin nojautuva. Olen neuvotellut tähänkin mennessä itselleni keskimääräistä paremmat sopimukset.
Riippuu tilanteesta ja työnantajasta. Jos sillä vältettäisiin yt, konkurssi tms niin olisin valmis harkitsemaan joustoja palkassa tai työajassa. Kunhan sovittaisiin, että miten toimitaan kun rahaa tulee ikkunoista eli silloin tulisi bonareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii kunhan työnantaja ymmärtää että työt tehdään sitten hitaammin ja huonommin
Tyypillinen sosialisti vassari.
Ryhtyisin laiskottelemaan ja jos työnantaja sanoo irti niin siirryn ansiosidonnaiselle ja Kelan avustuksia täysipäiväisesti hakemaan.
- tyypillinen ihminen
Vierailija kirjoitti:
Halpa ja hyvä ei ole olemassa. Halpa työvoimalla saa vain pazkaa.
Niin, näkeehän sen halpatyömaista. Meilläkin tuotantoa siirrettiin niihin, mutta meillä meni niin paljon aikaa niiden hosumien korjaamisiin, että ne vedettiin takaisin tänne tehtäväksi. Sähkölaitteista kun on kyse niin niiden on oltava tehty turvallisiksi.
Olen työskennellyt 25 vuotta paikallisella sopimuksella. Jos se ei ole hyvä, vaihdan työnantajaa.
Paljon tehokkaampaa kuin AY-liikkeiden yleissopimukset. Minulla on korkea palkka ja hyvåt työehdot.