Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten reagoisit jos palkkaasi alennetaan paikallisella sopimuksella?

Vierailija
12.03.2024 |

Pysyykö motivaati ja työteho samalla tasolla kuin ennen?

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmällä rahalla saa myös vähemmän tehoa, joten kustannustehokkuus säilyisi ennallaan. Joten suurta haittaa ei olisi. Näin alkuun. Mutta pidemmällä aikavälillä toinen työnantaja haluaisi minut palvelukseensa.

Ja kun työnantajat alallasi muodostavat kartellin ja sanovat että ota 900 euron palkka tai otamme intialaisia tilalle, mitä teet?

Äläpäs nyt, nämä ovat aiiiiivan korvaamattomia erityisasiantuntijoita, jotka neuvottelevat hyvät palkkansa itse. Heidän työnantajansa pystyvät myös maksamaan korkeampia palkkoja kuin kilpaileva firma, joka käyttää halpatyöntekijöitä. Siitä huolimatta näiden sankareiden työnantajat pystyvät kilpailemaan. Jollain matematiikalla, en tiedä millä, mutta näin on.

Vierailija
22/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalapalkkaisena ei ole varaa alentaa palkkaa yhtään. Lopettaisin työt, nytkin saa laskea tarkkaan että saa maksettua pakolliset elämisen kulut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, työtehokkuuskin putoaisi samalla prosentilla kuin palkka. Minulle tosin on työnnetty koko ajan palkankorotuksia, ja oletan että halutaan pitää tässä firmassa. Mutta tiedän kyllä meidänkin työpaikalla yksikköjä, jossa on niin hölmö pomo, että ei tunnista mitä kukakin alaisistaan oikeasti tekee ja ruskeakielet tekee vaikutuksen. Ja tuo on minusta vaarallista näissä paikallisissa sopimisissa, että voi olla tuollainen typeryys olla sellaisessa asemassa, että pystyy tuohon vaikuttamaan. 

Vierailija
24/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoutuisin. Muuttaisin pois Suomesta.

Vierailija
25/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että määräaikainen sopimukseni päättyi. Töissä oli kivaa ja työyhteisö ja työpaikka oli paras missä olen ollut, ja olisi v*tuttanut lakkoilla siellä. Mitä enemmän perehtyy heikennyksiin, mitä EK, anteeksi, hallitus nyt haluaa ajaa sitä vähemmän kiinnostaa edes hakea töitä.

Eikö tarkoitus ollut poistaa kannustinloukkuja ei lisätä niitä?

Vierailija
26/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä muutokset kohdistuu etenkin naisiin.

Vierailija
27/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkkaa on jo alennettu paikallisella sanelulla useammassa työpaikassa, koska on nimikkeen avulla pystytty alentamaan palkkaluokkaa. Ota tai jätä. V...ttaahan se kuin pientä oravaa, jos palkka pitäisi olla 2800 ja saa 1800.

Vierailija
28/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luottamusmies ilmoittaisi, että hän on mennyt paikallisesti sopimaan moista, niin suuttuisin. Jos taas neuvottelisin itse työnantajan kanssa ja palkanalennuksen oheen saisin vaikka lisää vapaita jne., niin miksipä ei. AY-liike haluaa paikallisen sopimisen nimenomaan luottamusmiehen kautta, jolloin voidaan tehdä niin, että isoissa firmoissa palkkoja nostetaan, pienissä lasketaan, jotta keskimäärin menee hyvin ja luottamusmies voisi selittää, että tässä on kyse kaikille hyvästä ratkaisusta.

Vierailija
29/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus pyrkii toimillaan aivovuotoon ja halpatyövoimaan, yhteiskuntaluokkiin, orjuuttamiisen.

Vierailija
30/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vuosi sitten yritys, jossa olen töissä lakkautti organisaation jossa olin töissä. Sain paikan saman talon sisältä ja suostuin palkan alennukseen. 

Vierailija
31/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin jatkossa myös vähemmän töitä. Sen palkanalennuksen verran.

Rupeaisin polttelemaan pikkusikareja ja pitämään tupakkataukoja sekä räpläämään kännykkää niinkuin jotkut jo tekevät, jopa pikkupomotkin. Olen ollut työpaikassa, tehtaassa jossa alensivat suorite- eli urakkapalkkoja. Tuotanto putosi huomattavasti, tilaukset alkoivat olla myöhässä kunnes tajusivat että virhe tuli tehtyä. Moni jäi tuntipalkkaiseksi kun huomasivat että turhaa touhua raataa hiki päässä. Paikallinen sopiminen muuten tarkoittaa sitä että sovitaan, ei sanella.

Vierailija
32/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aleneeko kuluttajahinnatkin saman verran? Uskallan epäillä. 

Vierailija
33/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun palkkaa on jo alennettu paikallisella sanelulla useammassa työpaikassa, koska on nimikkeen avulla pystytty alentamaan palkkaluokkaa. Ota tai jätä. V...ttaahan se kuin pientä oravaa, jos palkka pitäisi olla 2800 ja saa 1800.

Niin? Ei tullut mieleen vaihtaa työpaikkaa, vaan mutiset ainoastaan täällä.

Vierailija
34/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle käytännössä jo kävi näin aikoinaan kun posti vaihtoi työehtosopimusta. Palkka tippui 25% ja samalla työmäärä lisääntyi sen 20%. Otin lopputilin ja lähdin opiskelemaan. Onneksi olin vielä kolmekymppinen niin koin tämän vaihtoehdoksi. Sääliksi käy niitä jotka joutuivat jäämään orjiksi. Tuo oli kyllä niin törkeä temppu postilta etten ikinä tule unohtamaan. 

Vierailija
35/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä sitä alennettaisi mihinkään.

Alapeukuttajille tiedoksi, että ihan itse on tässä palkka sovittu jo 23 vuotta.

Talotekniikka-ala.

Ei paikallinen sopimus sitä alentaisi mihinkään, tes muutenkin määrittelee pohjapalkat.

Vierailija
36/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se olisi ihan reilua.

Kiva kun tienaat niin paljon että voit palkkaasi alentaa, kaikilla siihen ei ole varaa.

Ja kylmä totuus on, ettei "paikallisella sopimisella" tulla puuttumaan yli mediaanituloja ansaitseviin, vaan lähes ainoastaan alle mediaanituloja saaviin, eli lähinnä pienipalkkaisiin.

Teknologian kehitys tulee muuttamaan nykyisin hyvätuloisia ammatteja pienituloisiksi sekä kokonaan tarpeettomiksi.

Vierailija
37/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ei tullut mieleen vaihtaa työpaikkaa, vaan mutiset ainoastaan täällä.

Vaihdoin ja sama jatkui eri paikoissa. Et ehkä ole tietoinen mutta työpaikan saaminen ei ole mikään itsestäänselvyys.

Vierailija
38/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle käytännössä jo kävi näin aikoinaan kun posti vaihtoi työehtosopimusta. Palkka tippui 25% ja samalla työmäärä lisääntyi sen 20%. Otin lopputilin ja lähdin opiskelemaan. Onneksi olin vielä kolmekymppinen niin koin tämän vaihtoehdoksi. Sääliksi käy niitä jotka joutuivat jäämään orjiksi. Tuo oli kyllä niin törkeä temppu postilta etten ikinä tule unohtamaan. 

Ei ihme, että Posti hakee jatkuvasti kantajia, ja saa sellaisia jotka dumppaavat postit jonnekin puskaan tai roskikseen, kun ei kiinnosta jakaa niitä. Ennen vanhaan luotettu Suomen Posti on menetetty.

Vierailija
39/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuisin siihen hyvin todennäköisesti. Palkkani on niin suuri, että välillä hävettää itseänikin. Toki joustavuus työnantajaa kohtaan putoaisi jonkin verran. Nyt olen käytettävissä 24/7 ja joustan aina, jos vain on tarvis ja teen keskimäärin 50 tuntista työviikkoa kiinteällä kuukausipalkalla.

Vierailija
40/85 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sille on perustelut, niin miksipä ei. Saavutettuja etuja ei kaikissa tilanteissa voi ylläpitää.

Hyppää sinä EK:n edustaja kaivoon perheinesi. Toivon että perheenjäsenesi saa kivuliaan syövän.

Siinä on vastaus tämän yhteiskunnan syövältä. Hyi hitto millainen ajatusmaailma voi olla, v*tutti kuinka paljon tahansa.