Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntokauppa piristyy kevättä kohti

Vierailija
12.03.2024 |

Tämä on hieno uutinen, kun on osake myynnissä.

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntojen hinnoissa on paljon ns. ilmaa. Kyllä se sieltä putoaa sen ilman verran ainakin ennen kuin kauppa käy.

Tai sitten ei. Putoaa vielä kenties sen pari prosenttia kunnes hinnat lähtevät jälleen nousuun.

Vierailija
42/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupankäynti piristyy kun hinnat laskevat. 

Kauppa on käynyt ennenkin kiivaana, vaikka hinnat ovat vain nousseet. Tuskin on mitään superalea luvassa, ja tuskin on luvassa myöskään ikuista kaupankäynnin jumia.

Asun vuokralla 500k€ talossa joka oli pakko laittaa myyntiin. Omistajat asuvat vuokralla kaksiossa 

Niin?

Kertoo tästä nykytilanteesta hyvin. On 2019 ollut varaa rakentaa 500k€ talo. Korot lähti nousuun ei ole varaa asua siin enää. Ja tää talo ei ollut ainoa missä sama tarina kun etsittiin vuokra asuntoja.

Kertoo siitä, että on lähdetty ottamaan omaan maksukykyyn näh

Kertoo myös siitä että pankit on lainoittaneet tosi ronskisti yli. Sama oli 90 lamassa. Ja kuinkas kävikään asunnot halpeni melko kivasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppa on käynyt ennenkin kiivaana, vaikka hinnat ovat vain nousseet. Tuskin on mitään superalea luvassa, ja tuskin on luvassa myöskään ikuista kaupankäynnin jumia.

Asun vuokralla 500k€ talossa joka oli pakko laittaa myyntiin. Omistajat asuvat vuokralla kaksiossa 

Niin?

Kertoo tästä nykytilanteesta hyvin. On 2019 ollut varaa rakentaa 500k€ talo. Korot lähti nousuun ei ole varaa asua siin enää. Ja tää talo ei ollut ainoa missä sama tarina kun etsittiin vuokra asuntoja.

Outo, ettei ole varaa asua omistamassaan omakotitalossa, mutta on kuitenkin varaa edelleen maksaa sen laina- yms. kustannuksia plus toisesta asunnosta vielä vuokraa siihen päälle.

Vierailija
44/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntojen hinnoissa on paljon ns. ilmaa. Kyllä se sieltä putoaa sen ilman verran ainakin ennen kuin kauppa käy.

Tai sitten ei. Putoaa vielä kenties sen pari prosenttia kunnes hinnat lähtevät jälleen nousuun.

Mihin sä perustat tän nousun? Tippuuko korot takasin 0-1?  Koska näillä koroilla ei yksinkertaisesti suomalaisilla ole rahaa ostella asuntoja.

Vierailija
45/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin?

Outo, ettei ole varaa asua omistamassaan omakotitalossa, mutta on

Outoa ettet tajua yhtälöä. Mä maksan heille 1800€kk. He maksavat nyt asumistestaan n500€.  Heille jää siis 1300€ + käyttö kulut voittoa.

Vierailija
46/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kiva yllätys pankki veti lainalupauksen pois. 

Vierailija
47/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sä perustat tän nousun? Tippuuko korot takasin 0-1?  Koska näillä koroilla ei yksinkertaisesti suomalaisilla ole rahaa ostella asuntoja.

Perustan sen talouden ja asuntomarkkinoiden asiantuntijoiden näkemyksiin, joiden en usko aivan hihasta arvoitaan vetelevän toisin kuin vauvapalsta-asiaintuntijat tekevät. Itselläni ja käytännössä kaikilla tuntemillani ihmisillä on edelleen varaa ostella asuntoja. Ongelma on vain se, ettei asunnot nyt oikein liiku ja siksi monia (kuten itseäni) ei huvita tässä tilanteessa alkaa myymään. Asumisen tarve ei kuitenkaan katoa mihinkään, eikä tämä odottelu tule olemaan mikään lopullinen asiaintila.

Vierailija
48/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa ettet tajua yhtälöä. Mä maksan heille 1800€kk. He maksavat nyt asumistestaan n500€.  Heille jää siis 1300€ + käyttö kulut voittoa.

Eli siinä omakotitalossa ei enää olekaan mitään laina- yms. kuluja, vaan maksamasi vuokra on omistajille puhdasta tuottoa. No sittenhän se ei liene mikään ei ole varaa -pakkotilanne, vaan järkevää sijoitustoimintaa. 

Vierailija
49/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä luulet että tapahtuisi markkinalla jos asiantuntijat sanoisi et kusessa ollaan?

Mitä heidän omaisuudelle kävisi?

Ovatkohan nää asiantuntijat ehkä vähän puolueellisessa tilanteessa?

Vierailija
50/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen katsellut kiinan ja amerikan talousjuttuja tubesta,työttömyys kasvaa tosi paljon ja talokaupat ja autokaupat on hyytynyt,veikkaan että suomessa myös vaikeutuu asiat.joko tosi iso alennus kaikkeen tai ei myyntiä ollenkaan jotain vuokraamista tms.?vuokraaminen aina iso riski kiinteistölle.

Vierailija
51/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo myös siitä että pankit on lainoittaneet tosi ronskisti yli. Sama oli 90 lamassa. Ja kuinkas kävikään asunnot halpeni melko kivasti.

Enpä tiedä. Luulisi, että siinä tapauksessa luottotappiot lisääntyisivät kuten 90-luvulla, mutta näin ei ole käynyt. Ihmiset selviävät edelleenkin todella hyvin lainoistaan ja ovat nousseiden korkojen takia jopa lyhentäneet niitä keskimääräistä pienemmiksi. 

Vierailija
52/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siinä omakotitalossa ei enää olekaan mitään laina- yms. kuluja, vaan maksamasi vuokra on omistajille puhdasta tuottoa. No sittenhän se ei liene mikään ei ole varaa -pakkotilanne, vaan järkevää sijoitustoimintaa. 

Kuinka tyhmä voi ihminen olla?

Totta v siinä on lainakulut mutta tää mun maksama vuokra kuittaa ne ja jää vielä parisataa nettoa. He myös säästävät koska mä maksan tän asunnon kulut.

Vierailija
53/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä luulet että tapahtuisi markkinalla jos asiantuntijat sanoisi et kusessa ollaan?

Mitä heidän omaisuudelle kävisi?

Ovatkohan nää asiantuntijat ehkä vähän puolueellisessa tilanteessa?

Tuskin ovat. Vauvapalstan kommentaattoreista sen sijaan en menisi takuuseen.

Vierailija
54/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta v siinä on lainakulut mutta tää mun maksama vuokra kuittaa ne ja jää vielä parisataa nettoa. He myös säästävät koska mä maksan tän asunnon kulut.

Ei sitä lainaa sitten kovin paljoa voi olla. Eikä heille vastoin aiempaa jollotustasi siis jääkään mitään 1300€ voittoa. Ja vastaukseksi ensimmäiseen kysymykseesi, aika tyhmä sinä näköjään voit olla, ja vieläpä kova valehtelemaankin.

Vierailija
55/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa ettet tajua yhtälöä. Voittoa tietenkin verrattuna siihen, että he itse asuisivat siinä asunnossa. Isolla lainamäärällä asunto on silti rahavirraltaan negatiivinen - viimeistään siinä vaiheessa, kun lyhennys lasketaan mukaan ja sitähän ei voi kovin pitkäksi aikaa jättää maksamatta. Korot tuolla rahalla saa todennäköisesti maksettua ja jää vähän ylikin.

-eri

Vierailija
56/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa ettet tajua yhtälöä. Voittoa tietenkin verrattuna siihen, että he itse asuisivat siinä asunnossa. Isolla lainamäärällä asunto on silti rahavirraltaan negatiivinen - viimeistään siinä vaiheessa, kun lyhennys lasketaan mukaan ja sitähän ei voi kovin pitkäksi aikaa jättää maksamatta. Korot tuolla rahalla saa todennäköisesti maksettua ja jää vähän ylikin.

-eri

Tuo iso lainamäärä aiheuttaa siis 1600€ kuukausittaiset kustannukset. Nyt he maksavat 500€ vuokraa, joten "ei ole enää varaa asua"-maksukyky oli siis n. tuhannesta eurosta kiinni. Melko persaukista porukkaa siis. Eipä olisi noilla spekseillä todellakaan kannattanut lähteä mitään puolen miljoonan omakotitaloa hankkimaan edes nollakorkojen aikana.

Vierailija
57/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä lainaa sitten kovin paljoa voi olla. Eikä heille vastoin aiempaa jollotustasi siis jääkään mitään 1300€ voittoa. Ja vastaukseksi ensimmäiseen kysymykseesi

No kyllä heille jää voittoa siihen nähden että asuisivat itse tässä asunnossa.  Ollaan aika lähellä 1500€ mitä he säästävät tällä järjestelyllä. Eli sitä lainaa voi olla aikalailla paljon.

Vierailija
58/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitellakaa tilanne Hypo julkaisi tiedotteen jossa korkojen pelätään nousevan ja inflaation olevan 2024 8%.. Myös työttömyys% näyttäisi nousevan 

mitä kävisi?

Markkinalla olisi jokaisen velka sijoittajan asunnot. Jokainen +-0 tyyppi pistäisi kämpän myyntiin.. Kukaan ei  ostaisi enää mitään.

Vierailija
59/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellakaa tilanne Hypo julkaisi tiedotteen jossa korkojen pelätään nousevan ja inflaation olevan 2024 8%.. Myös työttömyys% näyttäisi nousevan 

mitä kävisi?

Markkinalla olisi jokaisen velka sijoittajan asunnot. Jokainen +-0 tyyppi pistäisi kämpän myyntiin.. Kukaan ei  ostaisi enää mitään.

Salaliittoteoriasi siis on, että Hypon tietojen mukaan kaikki on menetetty, mutta valehtelevat ihan tietoisesti? 😂

Vierailija
60/112 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä. Luulisi, että siinä tapauksessa luottotappiot lisääntyisivät kuten 90-luvulla, mutta näin ei ole käynyt. Ihmiset selviävät edelleenkin todella hyvin lainoistaan ja ovat nousseiden korkojen takia jopa lyhentäneet niitä keskimääräistä pienemmiksi. 

Unohdat että toi projekti on pitkä.  Tää tilanne alkoi vasta pari vuotta sitten.

Ekaksi vedetään lyhennys vapaat tappiin, realisoidaan omaisuutta. Nyt alkaa monet vasta olla tossa pisteessä.  Sit pankki ilmoittaa et lainat on maksettava tai eräännytetään laina..

Koko pakettiin siitä kun alkoi korkojen nosto aiheuttaa ongelmia -> pakkomyynti kestää 2-3vuotta. Riippuen paljon on säästöjä ja omaisuutta.