Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan miehillä jonkinlainen aivohäiriö tai hahmottamisen puute mitä tulee kotitöihin?

Vierailija
11.03.2024 |

Tämä ei ole vitsiä tai tarua. Tarina täysin tosi. 

Teemme molemmat töitä, minulla perusarkityö, miehen työvuorot vaihtelevat. 

Meille tuli riitaa, kun huomasin, että yhdessä kauppaanmeno oli jo suuri saavutus ja sitä ei tosin aina tapahdu. Miehellä on harrastuksia ja vapaapäivät ovat lepoa ja harrastuksia varten. Tämä vielä kaikki ok. Hän on kunnollinen, käy yksin kaupassa, soittaa jopa mitä tarvitaan, MUTTA...

Kysynkin teiltä mielipiteitä? Mies siis vapaapäivinä ehkä 2 kertaa viikossa laittaa tiskejä, pyykkejä, vie roskat kun ne on valmiiksi lajilteltu ja käy kaupassa ja ruokaa ehkä 2 kertaa kuukaudessa. 

Hän on ammattiurheilija toisen työn lisäksi, joten, pesukone huutaa treenivaatteita ainakin kerran päivässä, ruokaa hän syö kuin gorilla, tiskiä tulee, minä teen ruokaa kuin hullu omien työpäivien jälkeen, 3kg lihalaatikko on iltapala ja huomisen työeväs. 

No ei tämäkään haittaa minua, hän maksaa ruuista suurimman osan. 

Mutta se hauskin osuus, riitaa tulee siitä, että hän voisi vapaapäivinä tehdä kotihommia enemmän. Hän on nyt merkinnyt meidän perhekalenteriin, kyllä, merkinnyt, tiskit, roskat, kauppa..., että näkisin miten paljon hän tekee...

En tiedä itkenkö vai nauraako, mutta teen ne asiat ilman kalenteria ja lukemattomia muita kodintöitä mitä ei edes mahtuisi kalenteriin. Näkymätöntä työtä. 

Kaipaan mielipiteitä arvon av-raati. 

Olenko liian vaativa ja miksi näen lähes naurettavana laittaa perhekalenteriin, joka on seinällä mitä kotitöitä mies on tehnyt? ...

Kiitän vastauksista. 

Kommentit (237)

Vierailija
61/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hyvä idea merkata vaikkapa pari viikkoa ylös kaikki omat hommat. Näkee sitten molemmat sen todellisuuden sellaisena kuin se on. 

Meillä mies aina välillä sanoo että kyllä sinä hoidat näitä kotihommia niinnpaljon enemmän kuin hän, eli huomioi kyllä sen kuka peseenikkunat, lattiakaivot, hajulukot, saunat, vessat, jankäy läpi kaapit ja komerot turhan tavaran poistamiseksi. Huoltaa tiski/pyykkikoneen, imurit, mikron, kahvin ja vedenkeittimen, peseenjääkaapin, sulattaa pakastimen jne. Ei siinä paljon paina se että molemmat imuroi 50/50 tai laittaa omat astiat koneeseen.

Vierailija
62/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa erillinen paperi, johon merkitsette eri värisillä kynillä tehdyt kotityöt. Se on oikeasti ihan hyvä idea saada konkreettisesti ne nähtäville, jos tuntuu ettei toinen näe, miten paljon tekee ja asiasta tulee riitaa. Pitäkää vaikka viikon verran sitä ja sovitte etukäteen, millaisia hommia sinne laitetaan. Tuli vain mieleeni joku vanha artikkeli, kun nainen oli merkinnyt tuollaiseen listaan jopa d-vitamiinin antamisen lapselle.

Vapailla olisi kiva tosiaan olla vapaalla, mutta yrittäkää saada isommat kotityöt tehtyä muina päivinä ja vapailla sitten niitä normi juttuja, esim. ne tiskit jne. 

Jos lapsi ei itse osaa hoitaa d-vitamiinin ottamisen, niin se on jomman kumman vanhemman homma. Ihan jokaisen pitäisi nykyään tietää, mitä vaikutuksia d-vitamiinin puutteella on lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset kalenterikikat on ihan turhia. Siihen pitää merkitä työsuoritteen aika, syy työsuoritteen tekemiselle ja työn suorituksella saavutettu määrällinen hyöty.

Jos esim. pesee kolmesti viikossa kolmet alushousut kerrallaan, on kyse ajanhaaskauksesta.

Jos kaivaa tarpeetonta ojaa tontin laitaan 10 päivää putkeen, on myös kyse ajanhaaskauksesta.

Siksipä esim. työpaikoilla suunnitellaan työt etukäteen ja vastuuta jaetaan käytettävissä oleville resursseille. Se on turha mussuttaa jälkikäteen, jos pena teki hommansa tunnissa ja rupesi rötväämään, jos asioista ei ole sovittu.

Vierailija
64/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita omatkin tekemisesi sinne toisen värisellä kynällä. 

Vierailija
65/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asua yhdessä, jos se on noin kurjaa? Meillä mies asuu kivassa keskustakolmiossa, on lämmin autohallipaikka ja kaikki palvelut lähellä. Minä asun kaupungin laidalla yksiössä, kylpyhuoneeseen ei mahdu edes pesukonetta. Mies ei suostu muuttamaan yhteen, koska on todennut, että kotitöistä syntyy vain riitaa, joten pidetään molemmat omat kotimme ja nautitaan elämästä. Hän ei ole antanut minulle edes avainta kotiinsa, en voi jäädä sinne, kun hän lähtee töihin. Otamme yhdessäolosta kaiken irti tekemättä parisuhteesta kotityövankilaa!

Vierailija
66/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä:Jääkaappi. Pakastin. Ilmalämpöpumppu. Pyykinpesukone. Tiskikone. Imurit. ( meillä ei ole liesituuletinta) puuhella, kolmen viikon välein nokien putsaus. Palohälyttimien patterien vaihto. Ompelukoneen kunnossapito ( sillä lyhennetään ja paikataan miehen housut). Lampunvaihdot. Kesäaikaan käytössä olevien tuulettimien putsaus. Sähkölieden+uunin putsaus.

Mies täyttää vesipumpun paisuntasäiliötä kerran vuodessa.

Meneekö tasan?

Vierailija
67/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaupaan pitäisi mennä yhdessä? Minulla on takana jo 23 vuotta parisuhdetta, sinä aikana käyty yhdessä kaupassa ehkä 20 kertaa eikä asia ole minulle minkäänlainen ongelma. Mikä hyvä kotitöidenhoidon mittari se on, että toinen lykkii kärryjä ja toinen kerää niihin tavaraa?

Vierailija
68/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vaimoltani. 

Teemme molemmat töitä, perusarkityöt. 

Suurin osa kotitöistä valuu niskoilleni.

Vaimoni laittaa satunnaisesti ruokaa, minä laitan säännöllisesti, usein vaimon ruoanlaittovuoroilla syömme yksinkertaisesti kaupasta nopeasti napattua einestä. En minäkään arkisin mitään gourmet-ruokaa laita, mutta lapsille kelpaavaa perusarkiruokaa kyllä, kuten makaronilaatikkoa, nakkikastiketta, kasvispastaa, keittoja, pyttipannua ynnä muuta sellaista, mitä lapset syövät ja mitä itse muistan lapsena syöneeni. Hän käy harvoin kaupassa, ja silloinkin minun täytyy laittaa kauppalista, koska hänellä ei tunnu enää olevan hajuakaan, mitä meillä on, ja mikä on mahdollisesti loppumassa.

Vaimo ei pyykkää eikä laita vaatteita koskaan. Ainoastaan hyvässä lykyssä laittaa viikatut vaatteet kaappiin, joskus olen viikannut hänelle kaappiinkin. 

Hän ei myöskään hirveästi siivoa. Joskus p

Ei hyvää päivää teitä hiirulaisia, mihin alistutte aina... 

Marttyyreja on molemmissa sukupuolissa. 

Vierailija
69/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset kalenterikikat on ihan turhia. Siihen pitää merkitä työsuoritteen aika, syy työsuoritteen tekemiselle ja työn suorituksella saavutettu määrällinen hyöty.

Jos esim. pesee kolmesti viikossa kolmet alushousut kerrallaan, on kyse ajanhaaskauksesta.

Jos kaivaa tarpeetonta ojaa tontin laitaan 10 päivää putkeen, on myös kyse ajanhaaskauksesta.

Siksipä esim. työpaikoilla suunnitellaan työt etukäteen ja vastuuta jaetaan käytettävissä oleville resursseille. Se on turha mussuttaa jälkikäteen, jos pena teki hommansa tunnissa ja rupesi rötväämään, jos asioista ei ole sovittu.

Tilataanko konsultti tekemään tämä? Vai odotatko, että rouva toimii muun työnsä ohella tämänkin ilmaistyön tekijänä, kun mieshän (sinä) ei epäkypsyyttään siihen pysty.

Vierailija
70/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala sinä vuorostasi kirjoittamaan samaan kalenteriin erivärisellä kynällä omat kotityösi. Verratkaa viikon päästä. Pikkumaista ehkä, mutta niin on mielestäni jo tuo miehenkin kotitöiden kalenterointi.

Tai vastaavasti tee jokaista merkintää vastaava homma ja jätä muut kokonaan tekemättä. Parissa viikossa alkaa näkyä mitä on jäänyt puoliksi tehdyistä tekemättä. Jos mies pesee omia vaatteitaan, pese vain omiasi, jos mies pesee kaikki pyyhkeet, pese lakanat, kaupassa käynti vastaa yhtä ateriaa jne.

Vierailija
71/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä:Jääkaappi. Pakastin. Ilmalämpöpumppu. Pyykinpesukone. Tiskikone. Imurit. ( meillä ei ole liesituuletinta) puuhella, kolmen viikon välein nokien putsaus. Palohälyttimien patterien vaihto. Ompelukoneen kunnossapito ( sillä lyhennetään ja paikataan miehen housut). Lampunvaihdot. Kesäaikaan käytössä olevien tuulettimien putsaus. Sähkölieden+uunin putsaus.

Meneekö tasan?

Mistä olisit valmis luopumaan siten ettet koskaan käytä jotta mies voisi ottaa sen itselleen?

Vierailija
72/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaupaan pitäisi mennä yhdessä? Minulla on takana jo 23 vuotta parisuhdetta, sinä aikana käyty yhdessä kaupassa ehkä 20 kertaa eikä asia ole minulle minkäänlainen ongelma. Mikä hyvä kotitöidenhoidon mittari se on, että toinen lykkii kärryjä ja toinen kerää niihin tavaraa?

Kumpikin näkee, mitä kuluu ja minkä verran sen hankinnassa kuluu aikaa ja rahaa. Kumpikin oppii ruoka- ja päivittäistavarahuollon. 

Et taida paljon osata organisoida tai olla hyvä puoliso. Sinä suosit sitä vanhaa passaaja-passattava-parisuhdemallia, joka tekee toisista  ihmisistä avuttomia ja toisista sorrettuja.

Vierailija
73/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa erillinen paperi, johon merkitsette eri värisillä kynillä tehdyt kotityöt. Se on oikeasti ihan hyvä idea saada konkreettisesti ne nähtäville, jos tuntuu ettei toinen näe, miten paljon tekee ja asiasta tulee riitaa. Pitäkää vaikka viikon verran sitä ja sovitte etukäteen, millaisia hommia sinne laitetaan. Tuli vain mieleeni joku vanha artikkeli, kun nainen oli merkinnyt tuollaiseen listaan jopa d-vitamiinin antamisen lapselle.

Vapailla olisi kiva tosiaan olla vapaalla, mutta yrittäkää saada isommat kotityöt tehtyä muina päivinä ja vapailla sitten niitä normi juttuja, esim. ne tiskit jne. 

Jos lapsi ei itse osaa hoitaa d-vitamiinin ottamisen, niin se on jomman kumman vanhemman homma. Ihan jokaisen pitäisi nykyään tietää, mitä vaikutuksia d-vitamiinin puutteella on lapselle.

No tottakai vanhemman tulee huolehtia, enhän minä sitä sanonut. Tuossa artikkelissa vain oli kysymys siitä, että kumpi heillä vanhemmista käytti enemmän aikaa kotitöihin viikossa, niin nainen oli merkinnyt listaan tuon d-vitamiinin antamisen ajaksi 2min. En kyllä itse laskisi vitamiinin antamista kotityöksi, sitä vain tarkoitin.

Vierailija
74/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on tosiaan siinä, että toisella on siivousneuroosi, toiselle riittää vähempi. Sitten tämä neuroottinen osapuoli tekee itse, uhriutuu, ja toista osapuolta ei voisi vähempää kiinnostaa.

Ymmärrä tämä: jos jotain haluat ja teet sen yksin, se on oma asiasi. Ei siitä aiheutuvasta vaivasta voi toisia syyttää tai sillä muita painostaa. Se on henkistä väkivaltaa.

Vierailija
75/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molempien tulee siis saada vaikuttaa asiaan. Ei niin, että ap sanelee.

Vierailija
76/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa tapoja on monia. Käymme kaupassa aina yhdessä, mies ostaa tietyt tuotteet ja minä toiset.(esim. aamupala/päivällinen, leivät päällisineen/vihannekset)

Vierailija
77/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisia kommentteja. Ehkäpä itsekin alan laittamaan ylös kaikki kotityöt kalenteriin, eipä siihen muuta mahdukaan sen jälkeen. 

Yhdessäkaupassa käynti olisi tärkeää, että saamme ostettua ne asiat mitä oikeasti tarvitsemme ja suunnitella tulevat ruokakokonaisuudet, näin rahaa säästyisi. Mies todella käy kaupassa ja mukaan tarttuu kaikkea epäoleellista herkuista eineksiin tai vain osa listasta. 

En ole mikään nalkuttava vaimoke tai siivousmarttyyri, mutta ilokseni halusin kuulla teidän mielipiteitä tuosta kotitöiden ylöskirjaamisesta, sillä en tiennyt itkeä vai nauraako. 

Mutta kiitän kommenteista. Jokaisessa suhteessa on varmasti omat kompastinkivet. Tässä suhteessa on vaan pestävä ne hikipyykit päivittäin ja ehkä hellitettävä omista siivousstandardeista, kun ei toista häiritse pölypallerot, eikä sotkut tai sitten tehtävä itse tehtävä mu

Tämäkin on yksi mielipide. Tosi hyvää keskustelua noussut. Noista muista kotihommista, minä hoidan ne 90%, lattiakaivot, saunan pesut, lamppujen vaihdot, ovien kiristykset ja muut pesukoiden sihtien puhdistukset. Minun tapa ei ole oikea ja tiedostan hyvin, että minulla on korkeat standardit kodin siisteyden suhteen, enkä odota, että miehestä kuoriutuu kodin puunaaja. Hyvin tiedoston, että asun kiireisen miehen kannsa, pyykkejä pesen siksi, kun minua ne haisevat pyykit häiritsee, pyyhin pöydät ym. että on mukavampi olla kotona. Lähinnä tämä Justiina kysyi mielipiteitä tuosta kalenteroinnista.  

Ja niitä on tullut. Kiitos. 

T. Ap

Vierailija
78/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneekö tasan?

Olette poikkeus tilastoissa. Naiset jättää yleensä kovin mieluusti huolto-, korjaus- ja pihatyöt miehille ilman tunnontuskia.

Vierailija
79/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset keksivät ihan itse valtavan määrän kotitöitä. AP kertoo vääntävänsä töiden jälkeen ruokaa kuin hullu sen sijaan että toteaisi, että meillä on eilistä lihakeittoa. Lapset saavat koulussa ja päiväkodissa ravitsevaa ruokaa, saman ruuan syöminen kahtena päivänä peräkkäin ei heidän kasvuaan haittaa. Lattioita ei ole tarpeen mopata joka päivä (ja jos on, niin myy se koira pois karvojaan pudottelemasta), treenivaateet voi pyykätä mieskin, siihen ei vaimoa kaivata jne. Ja mitä jo mainittuun kaupassakäyntiin tulee: miksi siellä pitäisi käydä yhdessä?

Vierailija
80/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä marttyyri aina syyn keksii. Kuulemma vaatii jotain yhteistä suunnittelua :D

Minusta ihan pähkähullua, että molemmat käyttää samaan asiaan aikaa, joka usein muutenkin on kortilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi