Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan miehillä jonkinlainen aivohäiriö tai hahmottamisen puute mitä tulee kotitöihin?

Vierailija
11.03.2024 |

Tämä ei ole vitsiä tai tarua. Tarina täysin tosi. 

Teemme molemmat töitä, minulla perusarkityö, miehen työvuorot vaihtelevat. 

Meille tuli riitaa, kun huomasin, että yhdessä kauppaanmeno oli jo suuri saavutus ja sitä ei tosin aina tapahdu. Miehellä on harrastuksia ja vapaapäivät ovat lepoa ja harrastuksia varten. Tämä vielä kaikki ok. Hän on kunnollinen, käy yksin kaupassa, soittaa jopa mitä tarvitaan, MUTTA...

Kysynkin teiltä mielipiteitä? Mies siis vapaapäivinä ehkä 2 kertaa viikossa laittaa tiskejä, pyykkejä, vie roskat kun ne on valmiiksi lajilteltu ja käy kaupassa ja ruokaa ehkä 2 kertaa kuukaudessa. 

Hän on ammattiurheilija toisen työn lisäksi, joten, pesukone huutaa treenivaatteita ainakin kerran päivässä, ruokaa hän syö kuin gorilla, tiskiä tulee, minä teen ruokaa kuin hullu omien työpäivien jälkeen, 3kg lihalaatikko on iltapala ja huomisen työeväs. 

No ei tämäkään haittaa minua, hän maksaa ruuista suurimman osan. 

Mutta se hauskin osuus, riitaa tulee siitä, että hän voisi vapaapäivinä tehdä kotihommia enemmän. Hän on nyt merkinnyt meidän perhekalenteriin, kyllä, merkinnyt, tiskit, roskat, kauppa..., että näkisin miten paljon hän tekee...

En tiedä itkenkö vai nauraako, mutta teen ne asiat ilman kalenteria ja lukemattomia muita kodintöitä mitä ei edes mahtuisi kalenteriin. Näkymätöntä työtä. 

Kaipaan mielipiteitä arvon av-raati. 

Olenko liian vaativa ja miksi näen lähes naurettavana laittaa perhekalenteriin, joka on seinällä mitä kotitöitä mies on tehnyt? ...

Kiitän vastauksista. 

Kommentit (237)

Vierailija
81/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen ei kuulu kotitöitä tehdä. Ne ovat palvelusväen eli naisten töitä.

Palvelusväelle maksetaan palkkaa - rahana, minkä saaja voi käyttää miten haluaa. Tässä työllisyystilanteessa saat varmasti helposti henkilökuntaa.  

Vierailija
82/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Mies on loiseläin joka laittaa toisen lajinsa edustajan kantamaan jälkeläisensä ja teetättää sillä kaikki muutkin omaa elämäänsä helpottavat työt jos sen vain sallii niin tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsia? Jos on, kenellä? Jos ei, aikuisten välinen "perhekalenteri" kuulostaa kyllä surulliselta vitsiltä

Vierailija
84/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaadin viime syksynä miestä täyttämään kanssani kotityölistaa.

Suostuin pitkin hampain, mutta tajusin pian kuinka pitkä listani on.

Tämä lista muutti hänen vastahakoisuutensa! Tuli häpeä ja ahaa-elämämys!

En huomauttanut mistään. Pelkkä näkyvien listojen eri parisuus keskellä keittiön seinää, josta vieraatkin sen näkee, riitti häpeään, joka muutti meiningin.

Vierailija
85/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa erillinen paperi, johon merkitsette eri värisillä kynillä tehdyt kotityöt. Se on oikeasti ihan hyvä idea saada konkreettisesti ne nähtäville, jos tuntuu ettei toinen näe, miten paljon tekee ja asiasta tulee riitaa. Pitäkää vaikka viikon verran sitä ja sovitte etukäteen, millaisia hommia sinne laitetaan. Tuli vain mieleeni joku vanha artikkeli, kun nainen oli merkinnyt tuollaiseen listaan jopa d-vitamiinin antamisen lapselle.

Vapailla olisi kiva tosiaan olla vapaalla, mutta yrittäkää saada isommat kotityöt tehtyä muina päivinä ja vapailla sitten niitä normi juttuja, esim. ne tiskit jne. 

Molempien tulee siis saada vaikuttaa asiaan. Ei niin, että ap sanelee.

No tottakai! On vain hyvä jutella asia läpi ennen aloitusta, jos juuri toisen mielestä vaikka servettien asettelu ei ole listaan merkittävä kotityö. Vältytään väärinkäsityksiltä ja mahdolliset erimielisyydet siitä mikä listaan merkitään, voidaan selvittää ennen aloitusta niin ei sitten sen loputtua tarvitse tapella.

Vierailija
86/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostainhan toi malli on opittu, kotoa tai sitten ehkä kavereilta jotka toimii samoin? Mitä ikäluokkaa olette? Onko miehellä ollut joku ex joka on mahdollistanut tuon? 

Vierailija
87/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiä ei kiinnosta siivoaminen, koska siinä ei ole mitään jännittävää. Naisia taas ei motivoi asioiden jännittävyys, vaan suloisuus, hoiva ja turva.

Vierailija
88/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaupaan pitäisi mennä yhdessä? Minulla on takana jo 23 vuotta parisuhdetta, sinä aikana käyty yhdessä kaupassa ehkä 20 kertaa eikä asia ole minulle minkäänlainen ongelma. Mikä hyvä kotitöidenhoidon mittari se on, että toinen lykkii kärryjä ja toinen kerää niihin tavaraa?

Kumpikin näkee, mitä kuluu ja minkä verran sen hankinnassa kuluu aikaa ja rahaa. Kumpikin oppii ruoka- ja päivittäistavarahuollon. 

Et taida paljon osata organisoida tai olla hyvä puoliso. Sinä suosit sitä vanhaa passaaja-passattava-parisuhdemallia, joka tekee toisista  ihmisistä avuttomia ja toisista sorrettuja.

Mitäpä jos toinen tuo sen kuitin? Olisko mitään? 

Siitä näkyy kaikki.

Oikeesti... Asiat voi tehdä helpolla tavalla tai vaikealla. 

Ohis

Vierailija
89/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjaista yleistystä taas, laitetaas poistoon.

Vierailija
90/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset keksivät ihan itse valtavan määrän kotitöitä. AP kertoo vääntävänsä töiden jälkeen ruokaa kuin hullu sen sijaan että toteaisi, että meillä on eilistä lihakeittoa. Lapset saavat koulussa ja päiväkodissa ravitsevaa ruokaa, saman ruuan syöminen kahtena päivänä peräkkäin ei heidän kasvuaan haittaa. Lattioita ei ole tarpeen mopata joka päivä (ja jos on, niin myy se koira pois karvojaan pudottelemasta), treenivaateet voi pyykätä mieskin, siihen ei vaimoa kaivata jne. Ja mitä jo mainittuun kaupassakäyntiin tulee: miksi siellä pitäisi käydä yhdessä?

Yritin kyllä kertoa, että ruokaa tehdään kuin armeijalle päivittäin, eilistä lihakeittoa ei ole, se on syöty. Mies syö paljon, ottaa evästä myös töihin. 

Pyykkejä mies peseekin, toki vasta sitten kun koko kylppäri haisee ja likapyykki ei mahdu koriin. 

Kaupassa ei tarvitse joka päivä yhdessä talsia, tarkoitan, että kerta viikko tekisimme yhteisen isomman kauppareissun, muuten molemmat hakee pikkujuttuja. Olen huomannut, että rahaa säästyy, kun budjetoi ja suunnittelee viikon ruuat etukäteen. 

T. Ap

Vierailija
91/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehiä ei kiinnosta siivoaminen, koska siinä ei ole mitään jännittävää. Naisia taas ei motivoi asioiden jännittävyys, vaan suloisuus, hoiva ja turva.

Juu, siivoaminen on ihanan suloista ja turvallista puuhaa. :D

Vierailija
92/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaupaan pitäisi mennä yhdessä? Minulla on takana jo 23 vuotta parisuhdetta, sinä aikana käyty yhdessä kaupassa ehkä 20 kertaa eikä asia ole minulle minkäänlainen ongelma. Mikä hyvä kotitöidenhoidon mittari se on, että toinen lykkii kärryjä ja toinen kerää niihin tavaraa?

Kumpikin näkee, mitä kuluu ja minkä verran sen hankinnassa kuluu aikaa ja rahaa. Kumpikin oppii ruoka- ja päivittäistavarahuollon. 

Et taida paljon osata organisoida tai olla hyvä puoliso. Sinä suosit sitä vanhaa passaaja-passattava-parisuhdemallia, joka tekee toisista  ihmisistä avuttomia ja toisista sorrettuja.

No jos mies käy kaupassa maanantaina ja minä torstaina, niin mekö emme silloin tiedä, minkä verran kaupassakäyntiin menee aikaa ja rahaa? Ja mitä ihmeen passaamista on se, että kaupassa osaavat käydä molemmat ihan itsekseen, aikaakin säästyy, kun kaupassakäyntiin ei kulu yhteensä 4 tuntia vaan ainoastaan 2 tuntia.

Vierailija
93/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos toinen tuo sen kuitin? Olisko mitään? 

Siitä näkyy kaikki.

Oikeesti... Asiat voi tehdä helpolla tavalla tai vaikealla. 

Nää selittelyt mitä ap antaa kertoo jo siitä missä ne ongelmat on. Kannattaisi varmaan AP katsoa peiliin tai päästää mies pois. Hänkin varmaan voisi löytää helpoimman ihmisen rinnalleen. Joka tukisi häntä.

Vierailija
94/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En huomauttanut mistään. Pelkkä näkyvien listojen eri parisuus keskellä keittiön seinää, josta vieraatkin sen näkee, riitti häpeään, joka muutti meiningin.

Kuulostaa putous-vitsiltä 🤣 Oikein "vieraatkin näkevät!" 🤮

Ihmeellisissä suhteissa ihmiset elävätkin...

Ei tulis mieleenkään elää tuollaisessa nöyryyttävässä ja alistavassa suhteessa, jossa ei ajatella yhteistä hyvää.

Vierailija
95/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa erillinen paperi, johon merkitsette eri värisillä kynillä tehdyt kotityöt. Se on oikeasti ihan hyvä idea saada konkreettisesti ne nähtäville, jos tuntuu ettei toinen näe, miten paljon tekee ja asiasta tulee riitaa. Pitäkää vaikka viikon verran sitä ja sovitte etukäteen, millaisia hommia sinne laitetaan. Tuli vain mieleeni joku vanha artikkeli, kun nainen oli merkinnyt tuollaiseen listaan jopa d-vitamiinin antamisen lapselle.

Vapailla olisi kiva tosiaan olla vapaalla, mutta yrittäkää saada isommat kotityöt tehtyä muina päivinä ja vapailla sitten niitä normi juttuja, esim. ne tiskit jne. 

Jos se on vaikka joku viikon proggis niin just sillä viikolla varmasti molemmilla on ihan helkkaristi ollu kaikenlaista kotihommaa. 

Vierailija
96/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää oliko naivia. Jättävät tarkoituksella tekemättä. Ei kiinnosta ns naisten työt. esittävät muistamattomuutta ja osaamattomuutta. Käyttävät hyväkseen. Ehkä muutamat ensimmäiset avioliitossa kaikki Ok ja  ihan tarkoituksella vähitellen vähentävät osallistumista. Eihän ne hölmöjä ole. 

Vierailija
97/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä:Jääkaappi. Pakastin. Ilmalämpöpumppu. Pyykinpesukone. Tiskikone. Imurit. ( meillä ei ole liesituuletinta) puuhella, kolmen viikon välein nokien putsaus. Palohälyttimien patterien vaihto. Ompelukoneen kunnossapito ( sillä lyhennetään ja paikataan miehen housut). Lampunvaihdot. Kesäaikaan käytössä olevien tuulettimien putsaus. Sähkölieden+uunin putsaus.

Mies täyttää vesipumpun paisuntasäiliötä kerran vuodessa.

Meneekö tasan?

Olette poikkeus tilastoissa. Naiset jättää yleensä kovin mieluusti huolto-, korjaus- ja pihatyöt miehille ilman tunnontuskia.

Mä jättäisin, jos mies jättäisi mulle ilman tunnontuskia ruokahuollon, pyykit, siivouksen ja lapset. (Ei jättänyt, ei oltaisi yhdessä enää.)

Vierailija
98/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa putous-vitsiltä 🤣 Oikein "vieraatkin näkevät!" 🤮

Ihmeellisissä suhteissa ihmiset elävätkin...

Ei tulis mieleenkään elää tuollaisessa nöyryyttävässä ja alistavassa suhteessa, jossa ei ajatella yhteistä hyvää.

Mutta jos sen yhteisen hyvän ajatteleminen jää aina vain toisen vastuulle niin pakko asiaan on tulla muutos.

Vierailija
99/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia korjaantuu vain, että jätät tekemättä itse. Jos mies alkaa tehdä enemmän, hyvä. Jos lähtee litomaan, mitä siitä. Tuo on hyväksiläyttäjä.

Vierailija
100/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset keksivät ihan itse valtavan määrän kotitöitä. AP kertoo vääntävänsä töiden jälkeen ruokaa kuin hullu sen sijaan että toteaisi, että meillä on eilistä lihakeittoa. Lapset saavat koulussa ja päiväkodissa ravitsevaa ruokaa, saman ruuan syöminen kahtena päivänä peräkkäin ei heidän kasvuaan haittaa. Lattioita ei ole tarpeen mopata joka päivä (ja jos on, niin myy se koira pois karvojaan pudottelemasta), treenivaateet voi pyykätä mieskin, siihen ei vaimoa kaivata jne. Ja mitä jo mainittuun kaupassakäyntiin tulee: miksi siellä pitäisi käydä yhdessä?

Yritin kyllä kertoa, että ruokaa tehdään kuin armeijalle päivittäin, eilistä lihakeittoa ei ole, se on syöty. Mies syö paljon, ottaa evästä myös töihin. 

Pyykkejä mies peseekin, toki vasta sitten kun koko kylppäri haisee ja likapyykki ei mahdu koriin. 

Kaupassa ei tarvitse joka päi

Sinne kauppaan ei tarvitse käsi kädessä mennä budjetoimaan. Tuo on vaan sun oma päähänpinttymäsi, josta et halua joustaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi