Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan miehillä jonkinlainen aivohäiriö tai hahmottamisen puute mitä tulee kotitöihin?

Vierailija
11.03.2024 |

Tämä ei ole vitsiä tai tarua. Tarina täysin tosi. 

Teemme molemmat töitä, minulla perusarkityö, miehen työvuorot vaihtelevat. 

Meille tuli riitaa, kun huomasin, että yhdessä kauppaanmeno oli jo suuri saavutus ja sitä ei tosin aina tapahdu. Miehellä on harrastuksia ja vapaapäivät ovat lepoa ja harrastuksia varten. Tämä vielä kaikki ok. Hän on kunnollinen, käy yksin kaupassa, soittaa jopa mitä tarvitaan, MUTTA...

Kysynkin teiltä mielipiteitä? Mies siis vapaapäivinä ehkä 2 kertaa viikossa laittaa tiskejä, pyykkejä, vie roskat kun ne on valmiiksi lajilteltu ja käy kaupassa ja ruokaa ehkä 2 kertaa kuukaudessa. 

Hän on ammattiurheilija toisen työn lisäksi, joten, pesukone huutaa treenivaatteita ainakin kerran päivässä, ruokaa hän syö kuin gorilla, tiskiä tulee, minä teen ruokaa kuin hullu omien työpäivien jälkeen, 3kg lihalaatikko on iltapala ja huomisen työeväs. 

No ei tämäkään haittaa minua, hän maksaa ruuista suurimman osan. 

Mutta se hauskin osuus, riitaa tulee siitä, että hän voisi vapaapäivinä tehdä kotihommia enemmän. Hän on nyt merkinnyt meidän perhekalenteriin, kyllä, merkinnyt, tiskit, roskat, kauppa..., että näkisin miten paljon hän tekee...

En tiedä itkenkö vai nauraako, mutta teen ne asiat ilman kalenteria ja lukemattomia muita kodintöitä mitä ei edes mahtuisi kalenteriin. Näkymätöntä työtä. 

Kaipaan mielipiteitä arvon av-raati. 

Olenko liian vaativa ja miksi näen lähes naurettavana laittaa perhekalenteriin, joka on seinällä mitä kotitöitä mies on tehnyt? ...

Kiitän vastauksista. 

Kommentit (237)

Vierailija
101/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset keksivät ihan itse valtavan määrän kotitöitä. AP kertoo vääntävänsä töiden jälkeen ruokaa kuin hullu sen sijaan että toteaisi, että meillä on eilistä lihakeittoa. Lapset saavat koulussa ja päiväkodissa ravitsevaa ruokaa, saman ruuan syöminen kahtena päivänä peräkkäin ei heidän kasvuaan haittaa. Lattioita ei ole tarpeen mopata joka päivä (ja jos on, niin myy se koira pois karvojaan pudottelemasta), treenivaateet voi pyykätä mieskin, siihen ei vaimoa kaivata jne. Ja mitä jo mainittuun kaupassakäyntiin tulee: miksi siellä pitäisi käydä yhdessä?

Yritin kyllä kertoa, että ruokaa tehdään kuin armeijalle päivittäin, eilistä lihakeittoa ei ole, se on syöty. Mies syö paljon, ottaa evästä myös töihin. 

Pyykkejä mies peseekin, toki vasta sitten kun koko kylppäri haisee ja likapyykki ei mahdu koriin. 

Kaupassa ei tarvitse joka päi

Oletko koskaan kuullut, että ruokaa voi oikeasti tehdä lähes samalla vaivalla enemmän? Keitä lihakeittoa 10 litraa ja kerro sitten meille, syökö mies sitä ihan oikeasti tuollaisen määrän kerralla. Lisäksi kukaan muu kuin sinä ei ole keksinyt, että miehen tulee saada evääksi laittamaasi ruokaa, moni muu osaa ostaa reissumiehelle valmisaterian (tai oikeastaan reissumies ostaa sen itse). Rahaa ei tarvitse ajatella, jos kumpikin maksaa itse omat kulunsa eikä ajatella, että miehelle kuuluu perheen elättäminen ja puolet kotitöistä, naiselle vain puolet kotitöistä.

Vierailija
102/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vaadin viime syksynä miestä täyttämään kanssani kotityölistaa.

Suostuin pitkin hampain, mutta tajusin pian kuinka pitkä listani on.

Tämä lista muutti hänen vastahakoisuutensa! Tuli häpeä ja ahaa-elämämys!

En huomauttanut mistään. Pelkkä näkyvien listojen eri parisuus keskellä keittiön seinää, josta vieraatkin sen näkee, riitti häpeään, joka muutti meiningin.

Kuulostaa putous-vitsiltä 🤣 Oikein "vieraatkin näkevät!" 🤮

Ihmeellisissä suhteissa ihmiset elävätkin...

Ei tulis mieleenkään elää tuollaisessa nöyryyttävässä ja alistavassa suhteessa, jossa ei ajatella yhteistä hyvää.

Jep, "Meidän Maunolla on tällainen lista töistään seinällä, kun on ollut oikein ahkera saa tarran!"

Ei helvetti on taas kyllä niin aikuismaista menoa :D :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kunnioita, arvosta eikä rakasta enää jos ei yhteisiä asoita hoideta. 

Vierailija
104/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nainen ei eroa, koska silloin menettää perheen rahat. Vastaavasti voisi tehdä listan siitä, mitä kaikkea maksetaan miehen tuloilla ja mitä naisen tuloilla ja sitten mietittäisiin, että miksi nainen ei koskaan maksa lasten fillareita, urheiluvälineitä eikä yllättäen edes puhelimia, miksi miehen pitää aina ola maksajana. Ruuat maksetaan puoliksi, samoin asumiskulut, mutta kaikki ns. ylimääräinen onkin miehen vastuulla.

Vierailija
105/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää oliko naivia. Jättävät tarkoituksella tekemättä. Ei kiinnosta ns naisten työt. esittävät muistamattomuutta ja osaamattomuutta. Käyttävät hyväkseen. Ehkä muutamat ensimmäiset avioliitossa kaikki Ok ja  ihan tarkoituksella vähitellen vähentävät osallistumista. Eihän ne hölmöjä ole. 

Vierailija
106/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsia? Jos on, kenellä? Jos ei, aikuisten välinen "perhekalenteri" kuulostaa kyllä surulliselta vitsiltä

Ei ole yhteisiä lapsia, minulla on aikuinen lapsi. Perhekalenteri siitä syystä, että laitamme ylös työvuorot, jotka miehellä vaihtelee ja kaikki muutkin menot kampaajasta huoltomiehen käyntiin yhteisesti näkyville. Tämä on toiminut hyvin, mutta nämä "roskat, tiskit, pyykit" merkinnät vähän huvittaa. 

T. Ap 

Vierailija
107/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ihmettelee miksi pitäisi käydä kaupassa yhdessä, no meillä esim käydään mielellään yhdessä koska käydään yleensä useammassa liikkeessä, siis ruokakaupassa tai jopa kahdessa, sit jossain tokmannityylisessä, usein samalla reissulla myös kahvilassa tai baarissa, tai torilla. Joka tapauksessa jo kaikkien kamojen autosta purkamisessa on kiva olla kaksi, samoin ruokakaupassa toinen ohjaa kärryä ja toinen keräilee, ja kumpikin saa ne omat heräteostoksensa ja muun mieleisensä samalla. 

Vierailija
108/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä:Jääkaappi. Pakastin. Ilmalämpöpumppu. Pyykinpesukone. Tiskikone. Imurit. ( meillä ei ole liesituuletinta) puuhella, kolmen viikon välein nokien putsaus. Palohälyttimien patterien vaihto. Ompelukoneen kunnossapito ( sillä lyhennetään ja paikataan miehen housut). Lampunvaihdot. Kesäaikaan käytössä olevien tuulettimien putsaus. Sähkölieden+uunin putsaus.

Mies täyttää vesipumpun paisuntasäiliötä kerran vuodessa.

Meneekö tasan?

Olette poikkeus tilastoissa. Naiset jättää yleensä kovin mieluusti huolto-, korjaus- ja pihatyöt miehille ilman tunnontuskia.

Mä jättäisin, jos mies jättäisi mulle ilman tunnontuskia ruokahuollon, pyykit, siivouksen ja lapset. (Ei jättänyt, ei oltaisi yhdessä enää.)

Niin. Mut useinhan menee, et nuo sun luettelemat jaetaan ja miehille jätetään vielä ns "miesten työt"

Vierailija
109/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisia kommentteja. Ehkäpä itsekin alan laittamaan ylös kaikki kotityöt kalenteriin, eipä siihen muuta mahdukaan sen jälkeen. 

Yhdessäkaupassa käynti olisi tärkeää, että saamme ostettua ne asiat mitä oikeasti tarvitsemme ja suunnitella tulevat ruokakokonaisuudet, näin rahaa säästyisi. Mies todella käy kaupassa ja mukaan tarttuu kaikkea epäoleellista herkuista eineksiin tai vain osa listasta. 

Tuo kalenteri voi hyvin olla miehen yritys tuoda kotityöpanosta näkyväksi. Jos sinä et kerro mitä sinä teet kotona, mitä se mies tietää kuinka paljon aikaa käytät?

Ja onko todellakin niin, ettei mies pysty mielestäsi edes käymään kaupassa oikein? Tämä nimittäin vähän kuulostaa, että esimerkiksi koko ruokahuolto olisi sinun valtakuntaa ja jos mies siihen sekaantuu, saa helposti näpeilleen. Onko kotona muutakin, jonka mies tekee sinusta aina väärin? 

Miehet kyllä osaavat pitää näppinsä erossa kotitöistä, joista tulee vastaukseksi nalkutusta siitä jos kaikki ei mene juuri sillä lailla kuin puoliso toivoisi.

Vierailija
110/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä:Jääkaappi. Pakastin. Ilmalämpöpumppu. Pyykinpesukone. Tiskikone. Imurit. ( meillä ei ole liesituuletinta) puuhella, kolmen viikon välein nokien putsaus. Palohälyttimien patterien vaihto. Ompelukoneen kunnossapito ( sillä lyhennetään ja paikataan miehen housut). Lampunvaihdot. Kesäaikaan käytössä olevien tuulettimien putsaus. Sähkölieden+uunin putsaus.

Meneekö tasan?

Olette poikkeus tilastoissa. Naiset jättää yleensä kovin mieluusti huolto-, korjaus- ja pihatyöt miehille ilman tunnontuskia.

Mä jättäisin, jos mies jättäisi mulle ilman tunnontuskia ruokahuollon, pyykit, siivouksen ja lapset. (Ei jättänyt, ei oltaisi yhdessä enää.)

Niin. Mut useinhan menee, et nuo sun luettelemat jaetaan ja miehille jätetään vielä ns "miesten työt"

Ok. meillä täällä kaupungissa ja kerrostalossa ei ole minkäänlaisia "miesten töitä" eli niihin vedoten ei voi sohvalle asemoitua.

Vierailija
111/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala sinä vuorostasi kirjoittamaan samaan kalenteriin erivärisellä kynällä omat kotityösi. Verratkaa viikon päästä. Pikkumaista ehkä, mutta niin on mielestäni jo tuo miehenkin kotitöiden kalenterointi.

Kyllä äijällä aikaa riittää, jos ehtii kalenteriin kirjoittelemaan muistiin kaiken maailman pikkuhommat. Ei ilmeisesti tajua, että jos jotain uutta haluaa, jostain vanhasta pitää luopua. Koska vuorokauteen ei pysty tunteja lisäämään. Eli halutessaan lähteä parisuhteeseen ja perhe-elämään, jotain aikaisemmasta pitää voida luopua. Ei, en minäkään tajunnut tätä selvää asiaa ennen ensimmäistä avioeroa. Nyt on tietenkin helppo neuvoa, mutta noin se vaan menee. Paitsi tietenkin, että jos sinä et olekaan äijän vaimo, vaan äiti? Eli kumpaa?

Vierailija
112/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsia? Jos on, kenellä? Jos ei, aikuisten välinen "perhekalenteri" kuulostaa kyllä surulliselta vitsiltä

Ei ole yhteisiä lapsia, minulla on aikuinen lapsi. Perhekalenteri siitä syystä, että laitamme ylös työvuorot, jotka miehellä vaihtelee ja kaikki muutkin menot kampaajasta huoltomiehen käyntiin yhteisesti näkyville. Tämä on toiminut hyvin, mutta nämä "roskat, tiskit, pyykit" merkinnät vähän huvittaa. 

T. Ap 

Niin sua tuntuu huvittavan kaikki, halveksit ja nimittelet gorillaksi, et tiedä "pitäiskö itkeä vai nauraa", etkä näe omassa toiminnassa mitään vikaa. Kaikki mitä sinä haluat on oikein. Miestä pilkkaat.

Tiedätkö et tuo halveksunta on paljon myrkyllisempää kuin se, ettei mies pompi sun toiveiden mukaan?

Vierailija
113/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ihmettelee miksi pitäisi käydä kaupassa yhdessä, no meillä esim käydään mielellään yhdessä koska käydään yleensä useammassa liikkeessä, siis ruokakaupassa tai jopa kahdessa, sit jossain tokmannityylisessä, usein samalla reissulla myös kahvilassa tai baarissa, tai torilla. Joka tapauksessa jo kaikkien kamojen autosta purkamisessa on kiva olla kaksi, samoin ruokakaupassa toinen ohjaa kärryä ja toinen keräilee, ja kumpikin saa ne omat heräteostoksensa ja muun mieleisensä samalla. 

Meilläkin optimoidaan ajot, monta asiaa kerralla. Ostokset noudetaan kerran viikossa keräiltynä. Mies on kuskina koska mun ajokorttiluokkani ei riitä nykyiseen autoon. Syitä on monia.

Vierailija
114/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää tuntuu nykytytöillä olevan kaikin puolin, lapsi olisi varmasti este kaikkeen.

Onneksi moni osaa hoitaa kaiken myös parisuhteessa, se tekee sen minkä parhaiten taitaa. Kauppaan en ole tarvinnut aina maksajaa mukaan.

Vierailija
115/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetääkö se steroideja vai miksi ei aivot toimi?

Aika nopeasti taas ensimmäinen vastausviesti on oneliner jossa haukutaan miestä.

Palsta ei pääse yllättämään.

Vierailija
116/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneekö tasan?

Mä jättäisin, jos mies jättäisi mulle ilman tunnontuskia ruokahuollon, pyykit, siivouksen ja lapset. (Ei jätt

Ei tosiaan mitään huollettavaa ja korjattavaa??? Ei mitään omaisuuttakaan?

Tuskin edes tiedät mitä se mies tekee :D

Vierailija
117/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloituksen otsikossa puhutaan "miehistä" ?

Onko naisilla taipumus tappaa vauvansa? Tilastojen mukaan KYLLÄ!

Vierailija
118/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloituksen otsikossa puhutaan "miehistä" ?

Onko naisilla taipumus tappaa vauvansa? Tilastojen mukaan KYLLÄ!

Yleistäjäapinan taktiikkaa, saa paljon mukavammin lietsottua kaikki haukkumaan.

Vierailija
119/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis laittaako hän työt etukäteen kalenteriin vai vasta sitten, kun on tehnyt ne?

Mä en näe ongelmaa siinä, että merkkaa kotityöt kalenteriin. Mä olen nainen ja mulla on adhd (diagnosoitu nuorena, jos joskus liki 20 vuotta sitten) ja koska mun mutsillakin ilmeisesti on adhd, niin en mä ole kotoa saanut mitään järkevää mallia ja opetusta kotitöiden tekemiseen. Siinä vaiheessa kun sain diagnoosin mä aloin opetella asioiden järkevää hoitamista ja siinä se kalenteri oli todella hyvä. Mä merkkasin sinne just noin että tiskit, kauppa, vessan siivous jne. Yleensä etukäteen, mutta saatoin myös merkitä vaikka pesseeni pyykkiä, niin kestin paremmin kärryillä siinä milloin ois hyvä seuraavan kerran pyykätä. Sitä paitsi kun merkkaa ylös jonkun kotityön, josta ei tykkää (mun kohdalla siis kaikki), niin siitä tulee hyvä mieli :) "jes, sainpas tämäkin tehtyä!" 

Enää mä en tartte kalenteria, mutta en mä näe mitään pahaa siinä että sitä käyttää. Ehkä jos se sun mies inhoaa kotitöitä, niin sille tulee vähän parempi mieli kun se kirjaa ylös mitä se on tehnyt, eikä ne merkinnät oo niinkään sua varten, vaan sitä itseään? 

Vierailija
120/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika monesti miettinyt sitä, että onko miesten aivot vaan niin erilaiset, että kotityöt on niille hankalia hahmottaa, vai onko niin, että ympäristö muokkaa miehet (eli poikalapsia kohdellaan ja kasvatetaan eri tavalla kuin tyttölapsia). 

Omiin kokemuksiini perustuen päättelin näin: on olemassa ns. miesten aivot (ne kuuluisat putkiaivot) ja niihin vaikuttaa lapsuuden kasvatus siten, että kun näkevät yhdenlaisen käyttäytymismallin, niin eivät pysty sitten aikuisena sitä muuttamaan. Esim. jos joku asia on lapsuudenkodissa tehty näin, niin tekevät sitä sitten koko elämänsä samalla tavalla. Naisten aivoilla ei jumituta näihin lapsuuden malleihin noin tiukasti, vaan aivot mukautuvat sitten tilanteen mukaan toimimaan.

Hyvä esimerkki ex-mieheni käyttäytymisetä roskapussien kanssa. Hän lähti joka aamu ihan tyhjin käsin töihin, eikä koskaan vienyt siinä samalla roskia (roskis oli autokatoksen vieressä, olisi siis samalla voinut nakata sinne). Minä sitten lähdin töihin vähän myöhemmin ja havaitsin, että roskis on täynnä, puin lapset, otin oman kassin, lasten hoitokassit + roskapussin käsiini. Oli siis aika paljon tavaraa käsissä. 

Tästä tuli aika usein sanomista, mutta sitten vihdoin ymmärsin mistä on kyse. Minusta roskis oli täynnä ihan eri aikaan kuin miehen mielestä ja kun katselin anoppilassa touhuja niin huomasin, että siellä oli lähes aina roskiskaapin ovi auki keittiössä (ei voinut laittaa kiinni kun oli roskapussi niin täynnä) ja aika usein se oli jo nostettu pois kaapista lattialle. 

Eli mun miehelleni oli jäänyt noin tuo tapa täydestä roskiksesta jumiin aivoihin, että roskis piti viedä vasta sitten kun ensin se oli niin täynnä, että kaappia ei voinut sulkea, sen jälkeen se oli vielä lattialla jonkun aikaa, jonka jälkeen se sitten vietiin. Minä siis lähdin viemään sitä liian aikaisin ja hän ei vaan ymmärtänyt, että nyt tuo pitää viedä, koska seuraava vaihe olisi ollut tuo ovi auki vaihe. Sama koski sitten siivoamista, pyykin pesua, kaupassa käyntiä jne. Olin vain liian aikaisin liikkeellä :).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä