Onkohan miehillä jonkinlainen aivohäiriö tai hahmottamisen puute mitä tulee kotitöihin?
Tämä ei ole vitsiä tai tarua. Tarina täysin tosi.
Teemme molemmat töitä, minulla perusarkityö, miehen työvuorot vaihtelevat.
Meille tuli riitaa, kun huomasin, että yhdessä kauppaanmeno oli jo suuri saavutus ja sitä ei tosin aina tapahdu. Miehellä on harrastuksia ja vapaapäivät ovat lepoa ja harrastuksia varten. Tämä vielä kaikki ok. Hän on kunnollinen, käy yksin kaupassa, soittaa jopa mitä tarvitaan, MUTTA...
Kysynkin teiltä mielipiteitä? Mies siis vapaapäivinä ehkä 2 kertaa viikossa laittaa tiskejä, pyykkejä, vie roskat kun ne on valmiiksi lajilteltu ja käy kaupassa ja ruokaa ehkä 2 kertaa kuukaudessa.
Hän on ammattiurheilija toisen työn lisäksi, joten, pesukone huutaa treenivaatteita ainakin kerran päivässä, ruokaa hän syö kuin gorilla, tiskiä tulee, minä teen ruokaa kuin hullu omien työpäivien jälkeen, 3kg lihalaatikko on iltapala ja huomisen työeväs.
No ei tämäkään haittaa minua, hän maksaa ruuista suurimman osan.
Mutta se hauskin osuus, riitaa tulee siitä, että hän voisi vapaapäivinä tehdä kotihommia enemmän. Hän on nyt merkinnyt meidän perhekalenteriin, kyllä, merkinnyt, tiskit, roskat, kauppa..., että näkisin miten paljon hän tekee...
En tiedä itkenkö vai nauraako, mutta teen ne asiat ilman kalenteria ja lukemattomia muita kodintöitä mitä ei edes mahtuisi kalenteriin. Näkymätöntä työtä.
Kaipaan mielipiteitä arvon av-raati.
Olenko liian vaativa ja miksi näen lähes naurettavana laittaa perhekalenteriin, joka on seinällä mitä kotitöitä mies on tehnyt? ...
Kiitän vastauksista.
Kommentit (237)
Kyllä, mutta tämän palstan perusteella huolestuttavan monella on.
Äläs nyt ap meinaatko siis että kaikilla työttömillä on "aivohäriö"
Vierailija kirjoitti:
Miehet tekevät vain ne työt, mitkä on pakko tehdä. Naiset tekevät ihan liikaa hommia. Tyhjänpäiväistä hinkkausta ja puunausta, josta ei ole yhtään mitään hyötyä. En ole ikinä ymmärtänyt naisten puunausneuroosia, ilmeisesti tarkoitus on tehdä naisystävät kateelliseksi.
Jos mies ei koe kotia omakseen - jos koti on täysin naisen mielen mukaan sisustettu - ei hänellä ole mitään syytä panostaa siihen. Vähän sama koiran kanssa: jos toinen haluaa koiran ja toinen ei, on aika turha kuvitella kumppanin vievän koiraa kuselle tai eläinlääkäriin.
Onko sinusta kylppärin lattiakaivon putsaaminen tyhjänpäiväistä hinkkaamista ja puunaamista? Entä kodinkoneiden huoltaminen? Jääkaappiakaan on ilmeisesti turha pestä olipa se miten likainen tahansa? Jotenkin arvaan, että sinun taloudessa ei liesituulettimen suodatinta ole vaihdettu tai pesty ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Miehet tekevät vain ne työt, mitkä on pakko tehdä. Naiset tekevät ihan liikaa hommia. Tyhjänpäiväistä hinkkausta ja puunausta, josta ei ole yhtään mitään hyötyä. En ole ikinä ymmärtänyt naisten puunausneuroosia, ilmeisesti tarkoitus on tehdä naisystävät kateelliseksi.
Jos mies ei koe kotia omakseen - jos koti on täysin naisen mielen mukaan sisustettu - ei hänellä ole mitään syytä panostaa siihen. Vähän sama koiran kanssa: jos toinen haluaa koiran ja toinen ei, on aika turha kuvitella kumppanin vievän koiraa kuselle tai eläinlääkäriin.
:D :D
Noin typerää syytä kotitöistä luistamiseen en ole vielä kuullutkaan ennen!
Vai että kun koti on sisustettu niin miehen ei tarvitse siivota. Mitä jos mies sanoisi oman mielipiteensä sisustusvaiheessa niin moinen tekosyy poistuisi automaattisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs jos alkaisi sisustaa osaa kodista, vaikka ostamalla uudet ja mieleiset verhot tämän tästä? Sanoisi, että nyt muuten haluaisin uuden ruokapöydän, pistäisi vanhan myyntiin ja hommaisi uuden jne.
Höhlä. Ei miehet verhoja tarvitse. Laita pöytä myyntiin, kyllä ukko sellaisen hommaa, jos tarvitsee.
Jos mikromanageroit niin kuin kenkätehtaan keskijohtaja, päätät ja suoritat hankinnat, etkä anna miehelle vastuuta ja vapautta, mitä luulet osallistuuko hän mihinkään? Ei tietenkään. Juuri tästä minä puhun.
Mielenkiintoisia kommentteja. Ehkäpä itsekin alan laittamaan ylös kaikki kotityöt kalenteriin, eipä siihen muuta mahdukaan sen jälkeen.
Yhdessäkaupassa käynti olisi tärkeää, että saamme ostettua ne asiat mitä oikeasti tarvitsemme ja suunnitella tulevat ruokakokonaisuudet, näin rahaa säästyisi. Mies todella käy kaupassa ja mukaan tarttuu kaikkea epäoleellista herkuista eineksiin tai vain osa listasta.
En ole mikään nalkuttava vaimoke tai siivousmarttyyri, mutta ilokseni halusin kuulla teidän mielipiteitä tuosta kotitöiden ylöskirjaamisesta, sillä en tiennyt itkeä vai nauraako.
Mutta kiitän kommenteista. Jokaisessa suhteessa on varmasti omat kompastinkivet. Tässä suhteessa on vaan pestävä ne hikipyykit päivittäin ja ehkä hellitettävä omista siivousstandardeista, kun ei toista häiritse pölypallerot, eikä sotkut tai sitten tehtävä itse tehtävä mukisematta hommat.
Terkuin ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta kylppärin lattiakaivon putsaaminen tyhjänpäiväistä hinkkaamista ja puunaamista? Entä kodinkoneiden huoltaminen? Jääkaappiakaan on ilmeisesti turha pestä olipa se miten likainen tahansa? Jotenkin arvaan, että sinun taloudessa ei liesituulettimen suodatinta ole vaihdettu tai pesty ikinä.
Minä asun yksikseni, kun ei akoista ole mihinkään muuhun kuin valittamaan kotiasioista. Olen laittanut kodin mieleisekseni ja siksi pidän sitä yllä aivan riittävällä innolla. Liesituulettimen puhdistan kun on tarve, en tavan vuoksi. Minä kun en käristä siinä mitään rasvaista ruokaa, se pysyy puhtaana aika pitkään.
Toivottavasti miehesi eroaa susta. Jos hän käy töissä ja on ammatti urheilija sun pitää oikeasti ymmärrtää että hän kuormittaa itseään äärirajoille. Sä olet varmaan hyväksynyt sen että sun puoliso on urheilija? Mikset sitten toimi niin.
Mun vaimo on urheilija ja käy töissä. Mä teen 95% kaikesta mitä kotona tapahtuu. Syy siihen on se että mä olen itse ristini valinnut ja kannan vastuun. Haluan myös että vaimo voi oikeasti panostaa kaikkensa harjoitteluun ja palautumiseen. Onhan tää välillä raskasta mulle mutta ei mitään tohon työmäärään nähden mitä vaimo tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on yksinkertainen ratkaisu. Lakkaat tekemästä. Teet ruoan itsellesi, peset omat pyykkisi. Kyllä se siihen pian havahtuu.
Luuletko et tuollaiset marttyyrit kykenee.. Eiköhän tuossa mies olis edelleen tyytyväinen ja ap ei.
Siihen asti varmaan kun puhtaat vaatteet loppuvat eikä ole muuta syötävää kuin kynnet.
Etkö tosiaan osaa lukea? Mieshän tekee itsekin kotona.
Se ei tee vaan ap:n edellyttämällä tavalla ja tahdissa. Kaupassa käy.. mutta yksin! Pitäis mennä yhdessä. Pyykkejä pesee, mutta ei ap:n mielestä tarpeeksi usein, jne.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia kommentteja. Ehkäpä itsekin alan laittamaan ylös kaikki kotityöt kalenteriin, eipä siihen muuta mahdukaan sen jälkeen.
Yhdessäkaupassa käynti olisi tärkeää, että saamme ostettua ne asiat mitä oikeasti tarvitsemme ja suunnitella tulevat ruokakokonaisuudet, näin rahaa säästyisi. Mies todella käy kaupassa ja mukaan tarttuu kaikkea epäoleellista herkuista eineksiin tai vain osa listasta.
En ole mikään nalkuttava vaimoke tai siivousmarttyyri, mutta ilokseni halusin kuulla teidän mielipiteitä tuosta kotitöiden ylöskirjaamisesta, sillä en tiennyt itkeä vai nauraako.
Mutta kiitän kommenteista. Jokaisessa suhteessa on varmasti omat kompastinkivet. Tässä suhteessa on vaan pestävä ne hikipyykit päivittäin ja ehkä hellitettävä omista siivousstandardeista, kun ei toista häiritse pölypallerot, eikä sotkut tai sitten tehtävä itse tehtävä mukisematta hommat.
Terkuin ap
Mutta miksi sinä sitä hikipyykkiä peset jos mies on se joka sitä tuottaa?
Lattiakaivon putsaus ei ole päivittäistä, samoin on liesituulettimen kanssa. Jääkaappia ei tarvitse sulatella, riittää kun välillä pikkasen siistii ja mätänevät jätteet heittää pois. Kahvinkeitin ilmoittaa milloin on putsauksen aika.
Juuri nyt Puopololle pari herraa esittelee hirvikarkotinta, jossa mummo mäkättämällä karkottaa hirvet :D
Miehet eivät viitsineet antaa omaa ääntään moiseen käyttöön ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän kodinkoneita ap tai muut palstätädit olisivat koskaan huoltaneet? Varmaan aika hiljaista sillä rintamalla.
Vierailija kirjoitti:
Terkuin ap
Kunnon marttyyri olet. Ei jestas sentään. Jos et tosiaan näe, mitä itse teet väärin, niin ei voi mitään.
Sinun. Tapasi. Ei. Ole. Ainoa. Oikea.
Ottakaa erillinen paperi, johon merkitsette eri värisillä kynillä tehdyt kotityöt. Se on oikeasti ihan hyvä idea saada konkreettisesti ne nähtäville, jos tuntuu ettei toinen näe, miten paljon tekee ja asiasta tulee riitaa. Pitäkää vaikka viikon verran sitä ja sovitte etukäteen, millaisia hommia sinne laitetaan. Tuli vain mieleeni joku vanha artikkeli, kun nainen oli merkinnyt tuollaiseen listaan jopa d-vitamiinin antamisen lapselle.
Vapailla olisi kiva tosiaan olla vapaalla, mutta yrittäkää saada isommat kotityöt tehtyä muina päivinä ja vapailla sitten niitä normi juttuja, esim. ne tiskit jne.
Vierailija kirjoitti:
Niin, no... Oma mieheni on ihana ihminen, mutta ei oikeasti tunnu tajuavan miksi esim. läpimärkiä kenkiä ei voi oikeasti vaan unohtaa puiselle lattialle. Monet tämän kotityö-unohdukset onkin sellaisia, joita enemmän tekemällä vaurioittaa omia tavaroitaan joko heti tai pitkässä juoksussa. Märkiä tavaroita paikoissa jossa niitä ei pitäisi olla, likaa paikassa mihin se pinttyy, homehtuu, jne. Mikään minun perässäkävely ja siivoukseni ei voi olla motiivi, koska tuota tapahtuu silloinkin kun olen vaikkapa pari viikkoa poissa. En pidä puunausneuroosina vaikkapa sitä, että hyllystä pyyhitään pinttyneet pölyt tai roskiskaapista pyyhitään puolihomeiset sipulinkuoret pois. Olen itseasiassa itsekin luonnostaan laiska siivoamaan, monessa asissa on pitänyt tsempata.
Mies on sisustanut kotimme täysin, että siitäkään ei voi olla kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on yksinkertainen ratkaisu. Lakkaat tekemästä. Teet ruoan itsellesi, peset omat pyykkisi. Kyllä se siihen pian havahtuu.
Luuletko et tuollaiset marttyyrit kykenee.. Eiköhän tuossa mies olis edelleen tyytyväinen ja ap ei.
Siihen asti varmaan kun puhtaat vaatteet loppuvat eikä ole muuta syötävää kuin kynnet.
Etkö tosiaan osaa lukea? Mieshän tekee itsekin kotona.
Se ei tee vaan ap:n edellyttämällä tavalla ja tahdissa. Kaupassa käy.. mutta yksin! Pitäis mennä yhdessä. Pyykkejä pesee, mutta ei ap:n mielestä tarpeeksi usein, jne.
Ymmärsin että mies pesee pyykkiä pari kertaa viikossa, vaikka sitä tulee niin paljon että päivittäin on pestävä. Kaupasta ostaa eineksiä ja heräteostoksia, ei sitä mitä tarvitaan ruoanlaittoon esim.
Ehdotan että ostat toisen kalenterin, pidät itsekin siihen samalla lailla kalenteria sun tekemistä hommista ja lyöt sen tiskiin miehelle. Että menikö tasan?
Meillä toimi työnjako, voisko sitä miettiä? Sovittiin mitä kukin tekee. Siis mun mies on entinen ammattiurheilija ja ymmärrän sen miten menee ruokaa ja pyykkiä, ja pitää olla lepopäivä, sillä poika urheilee myös.
- Mies pesi kaikki muut pyykit, paitsi mulla oli omille aroille vaatteille oma kori ja pesin ne itse. Muuten olisi silkkipaita ollut pilalla...
- Mies kävi kauppareissut listan mukaan, minä hain omat.
- Minä teen ruuat, mies oli ja on niissä aika tumpelo. Äiti ei kotona opettanut. Minä opetin kyllä meidän pojan :), josta tulikin hyvä kokki. Mieskin on jotain oppinut.
- Mies tiskaa käsin, minä tungen koneeseen.
- Minä imuroin ja pyyhin pölyt ja tahrat, mies tamppasi matot ja pesi lattiat. Sovitaan aina siivouspäivä.
- Meillä ei silitetä kuin pakon edessä. Jokainen silittää paitansa ihan itse. Ja pesee ja vaihtaa itse lakanansa. Kuivausrummusta takaisin sänkyyn.
- Koira on mun ja minä hoidan sen, mies hoitaa kun olen työmatkalla ja pyynnöstä viikolla.
Sitten meillä on joitain hommia, jotka hoidan aina joko minä/mies, kun paremmin tajuaa eikä niihin toinen osallistu ollenkaan.
Lapsista tuli hyvin omatoimisia, kun en juossut niiden sotkuja siivoamassa koko ajan, vaan siivosivat itse huoneensa ja osallistuivat kotitöihin. Pienestä saakka mm illalla kerättiin lelut lattialta.
Edelleenkin sama jako, vaikka nykyään asutaan kahdestaan, kolme kersaa lähtenyt kotoa. Meillä on onneksi sama siisteyskäsitys, eli kamat ei loju pitkin ja poikin.
Todella alentuvasti puhut miehestä muutenkin. Taidat olla kunnon Justiina.
Tuota rataa kehittyy kunnon äiti-poika -suhde, mikäli mies ei ole tarkkana ja pidä puoliaan.
"Mitähän kodinkoneita ap tai muut palstätädit olisivat koskaan huoltaneet? Varmaan aika hiljaista sillä rintamalla. "
Sekoitat nyt sanat huoltaminen ja korjaaminen. Ne tarkoittaa eri asioita.
No entäs jos alkaisi sisustaa osaa kodista, vaikka ostamalla uudet ja mieleiset verhot tämän tästä? Sanoisi, että nyt muuten haluaisin uuden ruokapöydän, pistäisi vanhan myyntiin ja hommaisi uuden jne.