Onkohan miehillä jonkinlainen aivohäiriö tai hahmottamisen puute mitä tulee kotitöihin?
Tämä ei ole vitsiä tai tarua. Tarina täysin tosi.
Teemme molemmat töitä, minulla perusarkityö, miehen työvuorot vaihtelevat.
Meille tuli riitaa, kun huomasin, että yhdessä kauppaanmeno oli jo suuri saavutus ja sitä ei tosin aina tapahdu. Miehellä on harrastuksia ja vapaapäivät ovat lepoa ja harrastuksia varten. Tämä vielä kaikki ok. Hän on kunnollinen, käy yksin kaupassa, soittaa jopa mitä tarvitaan, MUTTA...
Kysynkin teiltä mielipiteitä? Mies siis vapaapäivinä ehkä 2 kertaa viikossa laittaa tiskejä, pyykkejä, vie roskat kun ne on valmiiksi lajilteltu ja käy kaupassa ja ruokaa ehkä 2 kertaa kuukaudessa.
Hän on ammattiurheilija toisen työn lisäksi, joten, pesukone huutaa treenivaatteita ainakin kerran päivässä, ruokaa hän syö kuin gorilla, tiskiä tulee, minä teen ruokaa kuin hullu omien työpäivien jälkeen, 3kg lihalaatikko on iltapala ja huomisen työeväs.
No ei tämäkään haittaa minua, hän maksaa ruuista suurimman osan.
Mutta se hauskin osuus, riitaa tulee siitä, että hän voisi vapaapäivinä tehdä kotihommia enemmän. Hän on nyt merkinnyt meidän perhekalenteriin, kyllä, merkinnyt, tiskit, roskat, kauppa..., että näkisin miten paljon hän tekee...
En tiedä itkenkö vai nauraako, mutta teen ne asiat ilman kalenteria ja lukemattomia muita kodintöitä mitä ei edes mahtuisi kalenteriin. Näkymätöntä työtä.
Kaipaan mielipiteitä arvon av-raati.
Olenko liian vaativa ja miksi näen lähes naurettavana laittaa perhekalenteriin, joka on seinällä mitä kotitöitä mies on tehnyt? ...
Kiitän vastauksista.
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Sen huomaa aina tämänkaltaisissa keskusteluissa, että kovasti aihe houkuttelee miehiä puolustelemaan toisiaan. Toisaalta väitetään, että naiset itse vaativat liikoja tai sitten toisaalta kielletään, että tällaista ongelmaa ei ole ja naiset liioittelevat ja valehtelevat.
Kukaan ei ole kuitenkaan vielä onnistunut vastaamaan siihen yksinkertaiseen kysymykseen, että miksi niitä omia jälkiä ei voi siivota?
Miksi jätät roskat laittamatta roskikseen, miksi et pese omia pyykkejäsi, miksi jätät astiat pöydille etkä laita astianpesukoneeseen? Mua kiinnostaisi ihan oikeasti tietää. Eikö kotona ole opetettu, että omat jäljet pitää siivota? Eikö yhtään hävetä, että joku muu joutuu siivoamaan sotkusi? Itse en kehtaisi röhnöttää sohvalla ja katsoa, kun joku muu häärää mun vaatteita kuivumaan.
Onko niin, että sinä olet kysellyt asiaa vain omalta lähipiiriltäsi? On hölmöä olettaa, että kaikki muut paitsi sinä jättävät omat jälkensä siivoamatta.
Vierailija kirjoitti:
Alunperin kysyin kyllä mielipiteitä kalenteriin ylösmerkkaamisesta, mitä on minäkin päivänä tehty. Vastauksia monenmoista:). Kulut meillä puoliksi ja ei tuo autokuski niin kovasti minua kuljettele, kauppaostokset ja kodinhankinnat ovat mielestäni yhteisiä. Ruokaa menee paljon ja mies maksaa siitä suurimman osan. En vaan ymmärrä miten mies voi olla niin sokea kaikelle kodintöille. Minusta ei tule piikaa eikä kaulin kädessä huutavaa emäntää. Joten rauha, emme myöskään tarvitse terapiaa, kiitos.
Niin ja tämä ylivaativa pirttihirmu on tänään vapaapäivällä.
Kiitos kaikille, jotka kommentoi.
T. Ap
Kirjoitit aloituksessa, että teet ilman kalenteriakin enemmän kuin mies ja vieläpä "näkymötöntä työtä". Miten mies voisi tietää jostain, mikä on näkymätöntä? Mun mielestä olisi ihan ok, että sinäkin laittaisit kalenteriin omat hommasi ja myös ne "näkymättömät työt". Ylipäätään teillä taitaa olla aika erilaiset käsitykset siitä, mitä pitäisi kodinhoidon suhteen tehdä. Ja kuinka usein. Ehdotin jo sulle aiemmin, että teette listan kaikista kodinhoitoon liittyvistä hommista ja sitten sovitte - vaikka kalenteriin laittamalla - kumpi kulloinkin tekee.
Kahden aikuisen taloudessa ei pitäisi tulla jatkuvasti sellaista määrää sotkua, että siivottavaa ja muuta hommaa, että joka päivä olisi ihan poikki kotihommista. Lapsiperheissä tilanne on toinen. Hankkikaa kummallekin omat pyykkikorit ja miehelle vielä sellainen, missä voi säilyttää treenivaatteensa siihen asti, että pesee ne itse. Mä lakkasin pesemästä omien lastenikin pyykkejä, kun tulivat teini-ikään. Huolehtivat itse pesuun niin vaatteensa, lakanansa kuin pyyheliinansakin. Kun näytin ekan kerran, miten pesukone toimii, jätin pesukoneen päälle vielä koneen käyttöoppaan ja sanoin, että siitä voi tarkistaa. Ja sanoin myös, että jos pesukoneen käyttö on teknisesti liian vaativaa, sitten mun pitää varmaan viedä noi teknisesti vaativammat laitteet kuten tietokoneetkin pois. Ei tarvinnut viedä vaan hyvin onnistui pyykkihuolto seiskaluokkalaisiltakin.
Kerroit, että mies käy 2 kertaa viikossa kaupassa. Ehdotin aiemmin kotiinkuljetuspalvelun käyttöä, mutta olisiko mahdoton ajatus, jos kirjoittaisit miehelle kauppalistan (eli mitä itse haluat kaupasta tuotavan) ja antaisit sen miehelle mukaan? Sun ei tarvitsisi käydä kaupassa ollenkaan ellet itse halua. Oletko muuten harkinnut robotti-imurin hankkimista? Mä en ollut ajatellut asiaa aiemmin, mutta kun nuoremmalla sukupolvella jo jokaisella on robotti-imurit omissa kodeissaan, päätin minäkin hankkia sellaisen. Ihan mukavaa maata sohvalla ja katsella telkkaria, kun robotti-imuri imuroi. Tossa mun robossa on vielä sellainen harja, joka harjaa myös jalkalistojen päältä. Perusteellisempi imurointi tavallisella imurilla riittää nykyisin kerran kuukaudessa, vaikka mulla onkin sekä kissa että koira. Vessanpöntön kaiketi jokainen putsaa itse käytön jälkeen, ettei jää mitään ruskeita rantuja?
Pointtini on, että vaikka sinkku olenkin, en mäkään halua käyttää kaikkea vapaa-aikaani kotitöihin. Itseasiassa vain ruuanlaitosta tykkään, kaikkia muita kotitöitä inhoan. Joten pyrin tekemään kaiken mahdollisimman helpoksi. Jos ruuanlaittokaan ei nappaa, joko wolttaan tai haen paikallisesta ravintolasta mukaani jonkun sapuskan. Yhdestä annoksesta riittää mulle vähintään kahdeksi ateriaksi.
Tuli kyllä mieleen vielä sellainenkin asia, että onko sulla jokin tarve yrittää säästää rahaa, mutta miehellä ei tällaista tarvetta ole?
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuten huomaat, noita "projekteja" onkin useampi ja moni on pitkäkestoisempia kuitenkin. Kyllä niissä saa aikaa kulumaan. Vasta itsekin olen alkanut huomaamaan.
Sama kun miehet vähättelee jotain lasten synttärivalmisteluja tai juhlavaatteiden hankintaa hautajaisiin, päiväkodin tiedotteiden seuraaminen ja asianmukaisten kamppeiden toimittaminen, tai mitä nyt ikinä missäkin perheessä. Asioita, jotka ovat yleisesti sukupuolittuneita.
Ne asiat, joita ei itse koskaan (tai harvemmin) tee, niitä ei myöskään huomaa. Koska ne tapahtuu "itsestään".
Mutta se mikä on tilastoFAKTA eikä mielipide on se, että ns perinteiset miesten työt ovat edelleen kaikkein sukupuolittuneimpia. Eli siinä missä miehet kantavat vastuuta monissa muissa tehtävissä, naiset eivät ole ollenkaan samassa suhteessa omineet tehtäviä, joiden ajatellaan kuuluvan miehille. Tästä on tilastotietoa.
Ain
Moni mies on kiinnostunut tekemään niitä huoltojuttuja, se on heille harrastus ja mukava asia. Moni nainen ei ole sen kiinnostuneempi siivoamaan kuin mieskään, jolloin kyseessä on molemmille pakollinen paha.
Noin tekee mihenikin. Istuu 3 h vessassa, ja siksi kuulemma ei ole ehtinyt tehdä mitään.
AP: Ehditkin vastata jo tuossa siihen, mitä on tämä sun "näkymätön työ" Kannattaisko muuttaa kerrostaloon tai edes rivitaloon, jos kaikki omakotitalon hommat kaatuu sun niskaan.
Mä teen aamuisin niin, että kunkahvinkeittimessä kahvi on valumassa, tyhjennän tiskikoneen. Pitkin päivää, kun tulee tiskiä, laitan likaiset astiat suoraan koneeseen. Illalla sitten taas tiskikone päälle. Onnistuisiko teikllä niin, että vuoroaamuina kumpikin tyhjentää heti herättyään sen tiskikoneen? Ja sitten kumpikin laittaa käyttämänsä astiat suoraan tiskikoneeseen?
Kalenterin katsoisin olevan osoitus sinulle, että osallistuu puheistasi huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten voin imuroida ja siivota, kun nainen on korjannut auton, laittanut uudet vesirännit, kaivanut salaojan, tehnyt talven lumityöt, kaatanut puhapuut ja ravannut oksat ja tehnyt talven polttopuut.
Kannatan tasa-arvoa ei työt tasaisesti molemmille. Mutta ei onnistu, teen enemmän.
Niin, imurointia ja kotitöitä vaan saa tehdä joka päivä. Kuinka usein teidän auto on rikki? Joudutko korjaamaan sitä päivittäin? Ei kai rännejäkään vaihdeta tai salaojaa kaiveta montaa kertaa vuodessa?
Mielestäni ei mene ihan tasan jos teet jonkun isomman projektin pari kertaa vuodessa verrattuna siihen, että joku siivoaa sun sotkuja ja ruokkii sua joka päivä, monta kertaa päivässä.
Yksin asuvana hoidan kotona kaiken, joten en osaa pitää polttopuiden tekoa ja lumitöitä mitenkään valtavana ty
Mutta tekevätkö miehet itsekään noita ns. miestentöitä enää? Ainakin se usein mainittu autonhuolto on ulkoistettu suurimmaksi osaksi korjaamoille. Samoin monet maksavat siitäkin, että talvella joku käy kolaamassa pihan ihan kunnon välineillä. Mitä on ne miestentyöt joita nykymiehet vielä hoitavat aktiivisesti ja itse?
Vierailija kirjoitti:
Noin tekee mihenikin. Istuu 3 h vessassa, ja siksi kuulemma ei ole ehtinyt tehdä mitään.
Jos harrastat tuollaista liioittelua muuallakin kuin av-palstalla, kukaan ei ota sinua vakavasti. Ehkä se on tavoitteesikin.
Ai, luulin otsikon perusteella viestin sisällön ihan toisenlaiseksi. Luulin, että tässä puhutaan siitä, miksi miehet ei näe, että jotain pitäisi tehdä. Kuten yli pursuava roskis, leivänmurut pöydällä, lattialle läikähtänyt kahvi, homeinen hedelmä hedelmäkulhossa, likainen jääkaappi/ mikro/ uuni, puhtaat astiat tiskikoneessa, viemärin suuaukon tukkivia roippeita tiskialtaassa, jarruraitainen pönttö, likaisen nuhjuinen käsipyyhe, narulla roikkuvat kuivat pyykit jne jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Ai, luulin otsikon perusteella viestin sisällön ihan toisenlaiseksi. Luulin, että tässä puhutaan siitä, miksi miehet ei näe, että jotain pitäisi tehdä. Kuten yli pursuava roskis, leivänmurut pöydällä, lattialle läikähtänyt kahvi, homeinen hedelmä hedelmäkulhossa, likainen jääkaappi/ mikro/ uuni, puhtaat astiat tiskikoneessa, viemärin suuaukon tukkivia roippeita tiskialtaassa, jarruraitainen pönttö, likaisen nuhjuinen käsipyyhe, narulla roikkuvat kuivat pyykit jne jne jne.
Kyllä miehetkin näkee nuo asiat. Syy, miksi eivät tee kuitenkaan mitään on:
a) eivät välitä eli heitä ei haittaa em asiat
b) ovat tottuneet, etteä joku muun (yleensä äiti tai vaimo) tekee
En mäkään tekisi em asioita itse, jos en joko välittäisi niistä asioista tai jos joku muu tekisi mun puolestani.
Joku esitti hyvän kysymyksen onko ns. "miesten töitä" enää.
Kerrostaloasujalla ns. perinteisten miesten töiden osuus on huomattavasti pienempi kuin omakotiasujalla. Riippuu myös paikkakunnasta. Pääkaupungin varakas ja kiireinen väki käyttää paljon ravintolapalveluita, joten oma kokkaaminenkin on vähäisempää. Kerrostaloissa pihatyöt ja lumenajot hoituvat jonkin firman toimesta.
Talvella omakotiasujat kiipeävät itse kolan kanssa katolleen lumikuormaa vähenntämään. Kesällä heillä on pensasaitojen, omenapuiden ja nurmikoiden leikkuut, pihakukkien hoito sekä normaalit talon ja muiden rakennusten korjaukset. Rasittavimmat hommat ovat niillä, jotka lämmittävät puilla ja omistavat metsää. Kun tarvitsee parikymmentä kuutiota halkoja vuodessa, puiden kaato, katkominen, kuljetus, pilkkominen ja pinoaminen vie paljon aikaa. Meillä hommat hoidetaan vaimon kanssa yhdessä, myös metsätyöt. Ei olla nuoria enää. Kummallakaan ei ole valittamisen aihetta. Molemmat tykätään fyysisen työn tekemisestä, se kuuluu vielä elämään, vaikka väheneekin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaupaan pitäisi mennä yhdessä? Minulla on takana jo 23 vuotta parisuhdetta, sinä aikana käyty yhdessä kaupassa ehkä 20 kertaa eikä asia ole minulle minkäänlainen ongelma. Mikä hyvä kotitöidenhoidon mittari se on, että toinen lykkii kärryjä ja toinen kerää niihin tavaraa?
Me käydään kaupassa yhdessä, se on ihan mukavaa puuhaa. Kumpikin saa mieleiset tavarat ja voidaan yhdessä katsoa, mitä syödään. Kassalla sujuu hyvin ruuhkassakin, kun toinen purkaa tavarat hihnalle ja maksaa, toinen pakkaa tavarat kasseihin. Yksin on tympeä käydä kaupassa, kun samaa aikaan pitää olla kolmessa kohtaa yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi asua yhdessä, jos se on noin kurjaa? Meillä mies asuu kivassa keskustakolmiossa, on lämmin autohallipaikka ja kaikki palvelut lähellä. Minä asun kaupungin laidalla yksiössä, kylpyhuoneeseen ei mahdu edes pesukonetta. Mies ei suostu muuttamaan yhteen, koska on todennut, että kotitöistä syntyy vain riitaa, joten pidetään molemmat omat kotimme ja nautitaan elämästä. Hän ei ole antanut minulle edes avainta kotiinsa, en voi jäädä sinne, kun hän lähtee töihin. Otamme yhdessäolosta kaiken irti tekemättä parisuhteesta kotityövankilaa!
Sellaiset harhat palstapeikolla tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia kommentteja. Ehkäpä itsekin alan laittamaan ylös kaikki kotityöt kalenteriin, eipä siihen muuta mahdukaan sen jälkeen.
Yhdessäkaupassa käynti olisi tärkeää, että saamme ostettua ne asiat mitä oikeasti tarvitsemme ja suunnitella tulevat ruokakokonaisuudet, näin rahaa säästyisi. Mies todella käy kaupassa ja mukaan tarttuu kaikkea epäoleellista herkuista eineksiin tai vain osa listasta.
Tuo kalenteri voi hyvin olla miehen yritys tuoda kotityöpanosta näkyväksi. Jos sinä et kerro mitä sinä teet kotona, mitä se mies tietää kuinka paljon aikaa käytät?
Ja onko todellakin niin, ettei mies pysty mielestäsi edes käymään kaupassa oikein? Tämä nimittäin vähän kuulostaa, että esimerkiksi koko ruokahuolto olisi sinun valtakuntaa ja jos mies siihen sekaantuu, saa helposti näpeilleen. Onko kotona muutakin, jonka mies tekee sinusta aina
Olen eri mutta kun mieheni käy kaupassa, hän ostaa vain ne asiat jotka ovat kauppalistassa ( joka on jääkaapin ovessa, ja johon laitetaan ne mitä tarvii ostaa) . Hän tietää kyllä että siinä listassa ei ole kaikki mitä pitää ostaa, joten hän ostaa lisäksi aina leipää maitoa ja jukurttia, ja tämän johdosta kaapissa on monesti 6 litraa maitoa ja 5 pussia leipää. Asumme kahdestaan.
Kun minä menen kauppaan, niin muistan kyllä, ja jos en muista niin tarkistan, onko shampoota, wcpaperia, suodatinpusseja, leivinpaperia tai vaikka pyykinpesuainetta vielä jäljellä vai pitääkö ostaa.
En tiedä mikä on väärin kaupassa käymisen määritelmä, mutta aika paljon rahaa ja aikaa tuhraantuu siihen että mies käy joka päivä kaupassa hakemassa jotain mitä puuttuu, sen sijaan että ostaisi kaiken tarvittavan kerralla.
Ap, sinun tilanteessa on kaksi ongelmaa.
1. Mies ei siivoa omia jälkiään. Eli hän ei laita roskia roskiin, tiskejä tiskikoneeseen, pyykkejä pyykkikoriin yms ja sen takia sotkua on koko ajan. Suosittelen vakavaa keskustelua siitä että omat jäljet pitää siivota ja et ole (etkä halua olla) miehen äiti. Aina kun näissä ketjuissa mainitaan että voihan se mieskin ostaa siivouksen palveluna, niin käsi sydämelle, kuinka moni ostaisi siivoojan kulkemaan joka päivä miehen perään tekemään yllämainittua? Asunto pysyy kohtuullisen siistinä viikkosiivouksellakin, JOS kaikki aikuiset lähtökohtaisesti siivoavat omat jälkensä.
2. Mies ei osallistu yhteisiin kotitöihin. Vaikkei ruuanlaiton tarvitse mennä täysin puoliksi tai vuorotellen, niin teillä mies ilmeisesti olettaa että hänen vapaa-aikansa (puoliammattimainen urheilu, josta ilmeisesti ei tule palkkaa) on arvokkaampaa kuin sinun vapaa-aikasi, ja pitää itsestäänselvyytenä että hän saa käyttää sen omaan harrastukseensa ja sinä käytät sen hnen ruokkimiseen. Ilmeisesti myös sinä olet tähän jollain tasolla suostunut, kun olet edes aloittanut tämän palvelun. Miten miehen ruokahuolto sujui ennen kuin asuitte yhdessä? Hän tuskin kuoli nälkään, eli sai järjestettyä ruokailun jotenkin? Sama koskee pyykinpesua, hän tuskin joutui koskaan menemään ilman puhtaita vaatteita urheilemaan? Miksi sinä suostut olemaan miehen äiti ja teet kaikki nämä asiat hänen puolestaan? Miehen muistia voi virkistää ruokahuollon suhteen vaikka hankkimalla viikoksi pelkästään sinulle valmiita salaatteja ja keittoja, jota voit syödä illalliseksi ja sen jälkeen keskustella uudestaan työnjaosta. Sama pätee pyykkeihin ja muihin yhteisiin asioihin. Sinun panosta ei arvosteta, joten älä jatka sitä ennen kuin tilanne muuttuu. Jos käyttäydyt kuin ovimatto, sinun ylitse kävellään.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinun tilanteessa on kaksi ongelmaa.
1. Mies ei siivoa omia jälkiään. Eli hän ei laita roskia roskiin, tiskejä tiskikoneeseen, pyykkejä pyykkikoriin yms ja sen takia sotkua on koko ajan. Suosittelen vakavaa keskustelua siitä että omat jäljet pitää siivota ja et ole (etkä halua olla) miehen äiti. Aina kun näissä ketjuissa mainitaan että voihan se mieskin ostaa siivouksen palveluna, niin käsi sydämelle, kuinka moni ostaisi siivoojan kulkemaan joka päivä miehen perään tekemään yllämainittua? Asunto pysyy kohtuullisen siistinä viikkosiivouksellakin, JOS kaikki aikuiset lähtökohtaisesti siivoavat omat jälkensä.
2. Mies ei osallistu yhteisiin kotitöihin. Vaikkei ruuanlaiton tarvitse mennä täysin puoliksi tai vuorotellen, niin teillä mies ilmeisesti olettaa että hänen vapaa-aikansa (puoliammattimainen urheilu, josta ilmeisesti ei tule palkkaa) on arvokkaampaa kuin sinun vapaa-aikasi, ja pitää itsestäänselvyytenä että hän sa
Turha väännellä asioita omalle tarinalle sopivaksi. Ap kertoi selvästi jo aluksi, että hänen miehensä on ammattiurheilija toisen työn lisäksi. Siis ei mikään puoliammattilainen tai innokas harrastelija.
Mihin haluat vastauksen? Kun herään aloitan siivoamalla keittiön, terveyspirtelöt tehty ja kaikki pesemättä, keittiö kaaos, sen jälkeen keitän kahvit. Mieheni on paljon poissa, mutta äärettömän hyvä sotkemaan. Aamulla jatkan tavaroiden lajittelua oikeille paikoille, tiskit, vaatteet, märät pyyhkeet paikoilleen. Sitten teen työpäivän. Sen jälkeen kotityöt jatkuu, käyn kaupassa ihan itse, ostan lihaa ja proteiinia paljon, alan tekemään ruokaa, siivoan ruokahommista tulleet pannut sun muut, laitan tiskit, pesen vaatteet, laitan edelliset puhtaat kaappeihin, ripustan uudet vaatteet, ehkä siivoan vessan ja partakarvat lavuaarista, ehkä hellan, joka on pikamunakkaan jäljiltä likainen. Vien roskat, lajittelen postit ja tuhoan salaiset, laitan kalenteriin ylös tulevat tapahtumat, teen kauppalistan, vaihdan lakanat, pesen lakanat, huomaan, että ulkona pitää tehdä lumitöitä, korjaan narisevan oven, ompelen miehen revenneen hihan, autan aikuista lasta veroasioissa, suunnittelen tulevaa matkaa, vertailen hintoja ja teen ehdotuksia miehelle, ostan netistä uuden kahvinkeittimen, kun vanha räjähti, laitan pesukoneen alle pahvinpalan ettei heiluisi niin paljon linkoessa, siivoan jätekaivon, haen polttopuut, tillan öljyn, tilaan huollon jos tarve, kastelen kukat, täytän maustepurkit..lista on loputon.
Tämä on näkymätöntä työtä.
T. Ap, joka veti just herneen nenään ja ei voi laskea enää marttyyrin viittansa:)