Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan miehillä jonkinlainen aivohäiriö tai hahmottamisen puute mitä tulee kotitöihin?

Vierailija
11.03.2024 |

Tämä ei ole vitsiä tai tarua. Tarina täysin tosi. 

Teemme molemmat töitä, minulla perusarkityö, miehen työvuorot vaihtelevat. 

Meille tuli riitaa, kun huomasin, että yhdessä kauppaanmeno oli jo suuri saavutus ja sitä ei tosin aina tapahdu. Miehellä on harrastuksia ja vapaapäivät ovat lepoa ja harrastuksia varten. Tämä vielä kaikki ok. Hän on kunnollinen, käy yksin kaupassa, soittaa jopa mitä tarvitaan, MUTTA...

Kysynkin teiltä mielipiteitä? Mies siis vapaapäivinä ehkä 2 kertaa viikossa laittaa tiskejä, pyykkejä, vie roskat kun ne on valmiiksi lajilteltu ja käy kaupassa ja ruokaa ehkä 2 kertaa kuukaudessa. 

Hän on ammattiurheilija toisen työn lisäksi, joten, pesukone huutaa treenivaatteita ainakin kerran päivässä, ruokaa hän syö kuin gorilla, tiskiä tulee, minä teen ruokaa kuin hullu omien työpäivien jälkeen, 3kg lihalaatikko on iltapala ja huomisen työeväs. 

No ei tämäkään haittaa minua, hän maksaa ruuista suurimman osan. 

Mutta se hauskin osuus, riitaa tulee siitä, että hän voisi vapaapäivinä tehdä kotihommia enemmän. Hän on nyt merkinnyt meidän perhekalenteriin, kyllä, merkinnyt, tiskit, roskat, kauppa..., että näkisin miten paljon hän tekee...

En tiedä itkenkö vai nauraako, mutta teen ne asiat ilman kalenteria ja lukemattomia muita kodintöitä mitä ei edes mahtuisi kalenteriin. Näkymätöntä työtä. 

Kaipaan mielipiteitä arvon av-raati. 

Olenko liian vaativa ja miksi näen lähes naurettavana laittaa perhekalenteriin, joka on seinällä mitä kotitöitä mies on tehnyt? ...

Kiitän vastauksista. 

Kommentit (237)

Vierailija
21/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vetääkö se steroideja vai miksi ei aivot toimi?

Niin,luulet että kotityöt on jotain High-tech hommia.Sitä ei vaan kiinnosta nuo.

Oikeita miehiä ei akkojen hommat kiinnosta. Ne vie ja sinä vikiset.

Näin on Luoja tarkoittanut.

Vierailija
22/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella  on omat mieltymykset joiden mukaan elää. En näe että toisen tarvitsisi ryhtyä mihinkään erikoiseen jos toisella on täysin epärealistisen käsitys miten pitää elää. Se siivoaa ketä häiritsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meistä kumpikaan tuon enempää tee. Tämä on ihan sopimiskysymys. Et sinä ole mikään ylipäälikkö joka määrää mitä tehdään ja milloin.

Vierailija
24/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiurheilija, eikö hänellä ole varaa ostaa kotiin kaikki vempaimet ja siivooja kerran viikossa. Ikkunan ym. pesut tarvittaessa. Vaatteet pesulaan, kerran päivässä on kyllä rasittavaa ladata hikipyykkiä.
Ilmankos lapsukaisia ei haluta, on niin rasittavaa siivota omat jälkensä ja pestä huippu-urheiljan vaatteet. Vauva pissii housuun enemmän kuin huippu-urheilija.

Vierailija
25/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joskus lähtenyt 2 viikoksi lomalle. Lopputulema oli se, että miehen mielestä minä aiheutan niitä kotitöitä. Hänellä oli leppoisat viikot, koska söi vain nouto/valmisruokia ja ilmeisesti löhösi sohvalla. Roskia oli vienyt, mutta suu hymyssä ihmetteli kuinka astianpesukonettakaan ei tarvinnut pyörittää kuin kerran.

Vierailija
26/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala sinä vuorostasi kirjoittamaan samaan kalenteriin erivärisellä kynällä omat kotityösi. Verratkaa viikon päästä. Pikkumaista ehkä, mutta niin on mielestäni jo tuo miehenkin kotitöiden kalenterointi.

Ei ole pikkumaista. Tekisin itsekin jos joku jäkättäis mulle. Tosin elän naisena miehen kanssa, niin mulla on se etu, ettei kukaan jäkätä vaikka en tekiskään hulluna, vaan saan olla rauhassa.

Vierailija
27/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tietysti merkinnyt omaksi reviiriksesesi koko kodin sisutamalla mieleiseksesi, ei mies silloin halua puuttua mihinkään.

Olen eri mutta niin olen minäkin tehnyt, mies antoi vapaat kädet. Sanoi vaan että kyllä hän kertoo ellei miellytä. 

Vierailija
28/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen joskus lähtenyt 2 viikoksi lomalle. Lopputulema oli se, että miehen mielestä minä aiheutan niitä kotitöitä. Hänellä oli leppoisat viikot, koska söi vain nouto/valmisruokia ja ilmeisesti löhösi sohvalla. Roskia oli vienyt, mutta suu hymyssä ihmetteli kuinka astianpesukonettakaan ei tarvinnut pyörittää kuin kerran.

No niin, vihdoinkin selvisi mistä ne ns. kotityöt aiheutuvat. Kämppään ei tarvitse kuin palkata siivooja käymään muutaman kerran vuodessa...

Vierailija
29/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luoja näitä ihmisiä, jotka luulevat heidän standardinsa kotitöille olevan juuri oikea. 

Just se... Lisäksi AP on  suhteessa ammatti urheilijan kanssa joka käy duunissa. Yritä nyt edes vähän tukea sitä miestäsi. Ole tyytyväinen että hän tekee yhtään mitään kotona..

Vierailija
30/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on yksinkertainen ratkaisu. Lakkaat tekemästä. Teet ruoan itsellesi, peset omat pyykkisi. Kyllä se siihen pian havahtuu.

Vierailija
31/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hemmetissä sinne kauppaan pitäisi mennä yhdessä? Varsinkin jos siitä aiheutuu ylimääräistä vaivaa. Tätä en ole tajunnut koskaan. Mihin aikuinen ihminen tarvitsee toisen aikuisen ihmisen siellä kaupassa? Yli 20 v ollaan oltu yhdessä ja joskus 20 vuotiaina oli ihan hauskaa käydässä yhdessä, kun opetteli itsenäistymään.

Tilatkaa kotiin ruoat. Pääsette paljon helpommalla.

Vierailija
32/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on yksinkertainen ratkaisu. Lakkaat tekemästä. Teet ruoan itsellesi, peset omat pyykkisi. Kyllä se siihen pian havahtuu.

Luuletko et tuollaiset marttyyrit kykenee.. Eiköhän tuossa mies olis edelleen tyytyväinen ja ap ei.

Vierailija
33/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko sukulaisia?

Vierailija
34/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy yksin kaupassa, mut ei kelpaa ap:lle kun pitäis mennä yhdessä...

:D Onko tää joku provo nyt?

Vierailija
35/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko et tuollaiset marttyyrit kykenee.. Eiköhän tuossa mies olis edelleen tyytyväinen ja ap ei.

Siihen asti varmaan kun puhtaat vaatteet loppuvat eikä ole muuta syötävää kuin kynnet.

Vierailija
36/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vaimoltani. 

Teemme molemmat töitä, perusarkityöt. 

Suurin osa kotitöistä valuu niskoilleni.

Vaimoni laittaa satunnaisesti ruokaa, minä laitan säännöllisesti, usein vaimon ruoanlaittovuoroilla syömme yksinkertaisesti kaupasta nopeasti napattua einestä. En minäkään arkisin mitään gourmet-ruokaa laita, mutta lapsille kelpaavaa perusarkiruokaa kyllä, kuten makaronilaatikkoa, nakkikastiketta, kasvispastaa, keittoja, pyttipannua ynnä muuta sellaista, mitä lapset syövät ja mitä itse muistan lapsena syöneeni. Hän käy harvoin kaupassa, ja silloinkin minun täytyy laittaa kauppalista, koska hänellä ei tunnu enää olevan hajuakaan, mitä meillä on, ja mikä on mahdollisesti loppumassa.

Vaimo ei pyykkää eikä laita vaatteita koskaan. Ainoastaan hyvässä lykyssä laittaa viikatut vaatteet kaappiin, joskus olen viikannut hänelle kaappiinkin. 

Hän ei myöskään hirveästi siivoa. Joskus pyyhkii keittiön tasot tai siivoaa WC:tä, luuttuaa ehkä kerran kuussa, mutta ei imuroi, ei siivoa pesuhuonetta eikä saunaa, ei pese ikkunoita eikä mattoja, ei pyyhi pölyjä. Nämä kaikki jäävät minulle. Samoin kuin valtaosa keittiönkin siivoamisesta, sekä tietenkin tiskaaminen, astianpesukoneen täyttö/tyhjennys, roskien vienti, jätteiden lajittelu, kierrätykseen vieminen. 

Ei hän kyllä tee ulkonakaan juuri mitään. Harvoin tekee lumitöitä, ei hoida koskaan kukkapenkkejä (meillä on jonkin verran perennoja), ei laita kasvimaata (aikaisemmin itse laitoin, nyt en enää jaksa), niittää harvoin nurmikkoa, mutta ei koskaan trimmaa, ei aja kadunvieriä, ei haravoi, ei leikkaa pensasaitaa, marjapensaita tai omenapuita. Tekee kyllä joskus talon perushuoltotöitä, esim. laittaa valaisimia tai tekee jonkun pikku korjauksen, mutta ei isompaa remonttia, ei maalaa, ei puhdista rännejä eikä kattoja. Ei tee mitään autoon liittyvää.

Ainut asia, jota hän aktiivisesti ja mielellään tekee, on lasten kuskaus harrastuksiin sekä harrastusasioista sopiminen ja niiden hoitaminen. Onhan sekin jotakin. Mutta tuntuu, että hän on ottanut tuon kontolleen osaksi siksi, että hän voi vaikkapa lasten treeneissä istua katsomossa ja leikkiä kännykällä, kun taas itse olen usein kotona - tekemässä kotitöitä.

Minä ehdottomasti laittaisin perhekalenteriin esim. siivous- tai pyykkäysvuorot, mutta vaimoni (kokemuksesta tiedän) suuttuisi ja alkaisi huutaa naama punaisena. "ENKÖ MUKA TEE RIITTÄVÄSTI" "ENKÖ OLE MUKA MIELESTÄSI HYVÄ VAIMO".

- Et ole huono, mutta voisit olla paljon parempi.

Vierailija
37/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojalle kiitos omasta vaimosta joka tuki minua urheilu vuodet. Ap kaltaisen naisen kanssa olisi varmasti elämä ollut hirveää.

Vierailija
38/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudessa on paljon muitakin hommia kuin ne perinteiset kotitöiksi kutsuttavat työt. On lumitöitä, auton huoltamista, lemmikkien huoltamista, pihalla monenlaista taloon ja piharakennuksiin liittyvää huoltamista, kodinkoneiden huoltamista, laskujen maksamista.... lista on loputon. Jos perheessä on lapsia, heihin liittyvät asiat tavallisen hoitamisen lisäksi tulevat vielä tähän päälle. Kodin arjessa ne "kotityöt" ovat ehkä näkyvä osa, mutta kaikkea muutakin puuhaa on koko ajan. Miten nämä työt teillä jaetaan? 

Vierailija
39/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea, meen kohta paskalle ja sitten lähden ulos

...ja toivon, että koti on siivuttu kun palaan

Vierailija
40/237 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet tekevät vain ne työt, mitkä on pakko tehdä. Naiset tekevät ihan liikaa hommia. Tyhjänpäiväistä hinkkausta ja puunausta, josta ei ole yhtään mitään hyötyä. En ole ikinä ymmärtänyt naisten puunausneuroosia, ilmeisesti tarkoitus on tehdä naisystävät kateelliseksi.

Jos mies ei koe kotia omakseen - jos koti on täysin naisen mielen mukaan sisustettu - ei hänellä ole mitään syytä panostaa siihen. Vähän sama koiran kanssa: jos toinen haluaa koiran ja toinen ei, on aika turha kuvitella kumppanin vievän koiraa kuselle tai eläinlääkäriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi