Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi liittoihin kuulumattomat loiset saa liiton taistelemat edut?

Vierailija
11.03.2024 |

Ei mahdu oikeudentajuun tuo! Jos ei itse ole valmis laittamaan tikkua ristiin ajaakseen omia etujaan, niin miksi sitten pitäisi ne samat edut kuitenkin saada, kun muut on ne ensin taistelleet, ja liiton jäsenmaksut maksaneet? Liittoon kuuluminen on vapaaehtoista, joten jokainen joka haluaa voi halutessaan liittyä tai olla liittymättä. Kaikki liiton neuvottelemat edut ja palkat pitäisi kuulua vain liiton jäsenille. Muuthan sitten kai ovat tyytyväisiä siihen mitä on.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtä hakiessa pitää sitten sanoa kuuluuko liittoon vai ei. Saas nähdä kumpi palkataan.

Ei tarvitse. Eikä edes tarvitse siinä vaiheessa liittoon kuulua. Liittoon voi liittyä koska vaan.

Jos toinen saa liiton neuvottelemat ehdot ja toinen ei saa niin kyllähän se tulee ilmi palkasta puhuttaessa.

Mitä sitten? Sehän on varmaan sille toiselle sitten ok, kun ei kerran katso tarpeelliseksi itse kuulua liittoon.

Vierailija
22/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen esimerkiksi neuvotellut yleistä tuntipalkkaa pari euroa ylöspäin, mutta luopunut viikonlopun ja iltatöiden lisistä. Liittoon en kuulu väkipakollakaan. Kaupan alalla rivityöntekijänä

Joo joo! Mutta jos liitto neuvottelee jäsenilleen isommat palkat, niin ne tulee myös liittoon kuulumattomille. Se on väärin! Muut voisi tyytyä siihen mitä itse onnistuvat neuvottelemaan! Sama koskee muitakin asioita kuin palkkaa.

Samalla pitää olla oikeus työnantajalla potkia kaikki liittoon kuuluvat rähinöitsijät pois ja pitää vain ne jotka neuvottelevat asiansa itse. Kukaan ei tarvitse teitä mafiosoja työpaikalleen häiriköimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä etuja liitot on tässä 2000 luvulla ajanu? 

Itse kuulun ytk juurikin siksi ettei liitot minulle mitään etuja ajanu. Kallis jäsenmaksu oli ja kalenteri tuli postissa kotiin.

Palkkankorotuksia olen saannut kun olen käynnyt kysymässä lisää palkkaa. 

Vierailija
24/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtä hakiessa pitää sitten sanoa kuuluuko liittoon vai ei. Saas nähdä kumpi palkataan.

Ei tarvitse. Eikä edes tarvitse siinä vaiheessa liittoon kuulua. Liittoon voi liittyä koska vaan.

Jos toinen saa liiton neuvottelemat ehdot ja toinen ei saa niin kyllähän se tulee ilmi palkasta puhuttaessa.

Mitä sitten? Sehän on varmaan sille toiselle sitten ok, kun ei kerran katso tarpeelliseksi itse kuulua liittoon.

Niin on ja hän saa työpaikan. Liittoon kuuluvia ei sen jälkeen enää palkata jos on vaihtoehto tarjolla.

Vierailija
25/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen esimerkiksi neuvotellut yleistä tuntipalkkaa pari euroa ylöspäin, mutta luopunut viikonlopun ja iltatöiden lisistä. Liittoon en kuulu väkipakollakaan. Kaupan alalla rivityöntekijänä

Joo joo! Mutta jos liitto neuvottelee jäsenilleen isommat palkat, niin ne tulee myös liittoon kuulumattomille. Se on väärin! Muut voisi tyytyä siihen mitä itse onnistuvat neuvottelemaan! Sama koskee muitakin asioita kuin palkkaa.

Näin olen tehnytkin. Sanoin, että 40h soppari tällä ja tällä palkalla ja näitä lisiä ei tarvitse maksaa. Esimerkki neuvottelusta. Jos työnantaja haluaa neuvotella, saa tulla henkilökohtaisesti puhumaan

Hyvä! Mutta sinä oletkin sitten poikkeus. Yleensä kaikille kelpaa hyvin palkankorotukset ja muut edut. Harva kieltäytyy niistä, olet ensimmäinen jonka kuulen niin tehneen.

Vierailija
26/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kuulun ytk juurikin siksi ettei liitot minulle mitään etuja ajanu. Kallis jäsenmaksu oli ja kalenteri tuli postissa kotiin.

Mistä kukaan täällä voi tietää mikä ala on kyseessä, ja mikä liitto sitä edustaa? 

Vierailija
27/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ymmärtänyt tämän lakkoilun oikein? Se ei ole mitenkään työnantajan ja työntekijän välinen (oletpa liiton jäsen tai et) vaan poliittinen, laiton lakko. Protestoidaan valtion suunnittelemaa 1 palkatonta sairauslomapäivää vastaan, eli sitä saikkumaakarien koko työporukan kestämää rallin lopettamista vastaan. Ne maakarit tienaa saman palkan ja samat lomat, saman ansiosidonnaisen, kuin normaalit työnsä hoitavat kollegansa. Työnantaja voi edelleen paikallisesti sopia, että maksaa palkan myös ekasta saikkupäivästä sille, jolle haluaa maksaa (hyvä työntekijä)

Tämä lakkoilu (ketä?) Vastaan painaa Suomen suohon. Isot työnantajat lopettavat, lamauttavat. Lomalaisten lennot perutaan. Firmojen työlennot perutaan. Kenttähenkilöt ovat ilman palkkaa. Kuljetuksista riippuvat firmat lomauttavat henkilöstön, kaupat, ravintolat, huoltsikat. Jossain kohtaa kela-seinä sanoo, että tuet pienenee, kun avustettavien määrään ei ole varaa. 

Uskomatonta, miten typerää porukkaa suomalaiset on. 

Vierailija
28/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvempi saa kysymällä. Meille muille silloin tällöin tulevat prosentin-parin korotukset kuten myös päivitykset oikeuksiin ovat erittäin tärkeitä, ja soisin kaikkien osallistuvan näistä neuvottelemiseen. Liiton jäsenmaksu ei suuri raha ole, ja YTK on kuitenkin työnantajien perustama projekti joka on lyhyellä aikavälillä houkutteleva mutta pidemmän päälle nakertaa neuvotteluvoimaa ja kun lopulta työntekijän asema heikkenee ja palkkataso laahaa niin se heijastuu myös sinun palkkaasi.

Vierailija
29/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on ja hän saa työpaikan. Liittoon kuuluvia ei sen jälkeen enää palkata jos on vaihtoehto tarjolla.

Tajuatko, että kenenkään ei tarvitse kertoa kuuluuko liittoon vai ei, jos ei halua. Se on jokaisen oma asia. Liittoon voi myös liittyä vasta kun on jo töissä. Kuten moni tekeekin. Kysymys kuuluu miksi sellaisten jotka eivät maksa liiton jäsenmaksua, eivätkä halua kuulua liittoon, ovat kuitenkin valmiit ottamaan vastaan kaiken, minkä liitto neuvottelee työntekijöiden eduksi.

Vierailija
30/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska elämme demokraattisessa maassa. Tämä, ikävä kyllä, on unohtunut nykyiseltä hallitukselta - elkeet ovat diktaattorimaiset.

Vierailija
31/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä kukaan täällä voi tietää mikä ala on kyseessä, ja mikä liitto sitä edustaa? 

Olin teollisuusliittoon kuuluva. Mitään etuja ei minulle ikinä ajaneet. 

Liityin ytk joskus 2015 aikoihin koska ammattiliitto oli turha ja kallis. 

Kannatan myös kok ja ps puolueita.

Nyt meineillään olevat lakot on saannu minut entistä enemmän ytk ja kok/ps faniksi.

Olen sitä mieltä että irtisanomista tulee voida helpottaa koska surkeita ja laiskoja työntekijöitä on paljon. Jos irtisanomista ei voida helpottaa niin kyseisten työntekijöiden palkkaa tulee voida pudottaa oikealla tasolle mikä vastaa heidän työpanostaan yritykselle.

Vierailija
32/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ymmärtänyt tämän lakkoilun oikein? Se ei ole mitenkään työnantajan ja työntekijän välinen (oletpa liiton jäsen tai et) vaan poliittinen, laiton lakko. Protestoidaan valtion suunnittelemaa 1 palkatonta sairauslomapäivää vastaan, eli sitä saikkumaakarien koko työporukan kestämää rallin lopettamista vastaan. Ne maakarit tienaa saman palkan ja samat lomat, saman ansiosidonnaisen, kuin normaalit työnsä hoitavat kollegansa. Työnantaja voi edelleen paikallisesti sopia, että maksaa palkan myös ekasta saikkupäivästä sille, jolle haluaa maksaa (hyvä työntekijä)

Tämä lakkoilu (ketä?) Vastaan painaa Suomen suohon. Isot työnantajat lopettavat, lamauttavat. Lomalaisten lennot perutaan. Firmojen työlennot perutaan. Kenttähenkilöt ovat ilman palkkaa. Kuljetuksista riippuvat firmat lomauttavat henkilöstön, kaupat, ravintolat, huoltsikat. Jossain kohtaa kela-seinä sanoo, että tuet pienenee, kun avustettavien määrään ei ole varaa. 

Millä aloilla noita saikkumaakareita oikein pidetään listoilla? Meillä rakennusalalla ei sellaisia kauaa katseltaisi. En ole muillakaan aloilla törmännyt. Taidat olla johtoportaassa?

Vierailija
33/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne ole liitot, jotka juuri haluaa, että työehtosopimukset on yleissitovia? Työntekijäliitothan vastustaa paikallista sopimistakin?

Joo. Mutta miksi nekin jotka ei liittoon kuulu saa sitten ne asiat mitkä liittojen jäsenet, vaikka eivät ole mitään niiden asioiden eteen tehneet? Esimerkiksi hoitajien palkankorotukset. Miksi kaikki sai ne, eikä vain liiton jäsenet, jotka lakkoili palkkojensa eteen, ja osa otti ison riskin allekirjoittamalla lupauksen irtisanoutumisesta jos siihen olisi menty. Liitot neuvottelivat ja taistelivat lopulta hoitajille yleistä linjaa suuremmat korotukset, ja ne korotukset kyllä tuli sitten ihan riippumatta siitä kuka kuului liittoon ja kuka ei,

Koska kaikki liiton sopimat asiat sitoo niitäkin jotka eivät kuulu liittoihin, oli sitten kyse työntekijäliitoista tai työnantaja. Tämän takia ay-liitot ovat nyt paniikissa koska liittoihin kuuluvat ihmiset voivat sopia itselleen sopivat jutut liittojen ohi eikä ay-herrat tästä tykkää koska vähentää heidän valtaanta ja siirtää sitä työntekijöille ja työnantajille.

Vierailija
34/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt täysin oikein. Liitot tämänkin lakon takana ovat, eivät yksittäiset työntekijät. Ja jos nyt niin kävisi, että liitot saisivat läpi tavoitteensa, ja esimerkiksi juuri tuo ensimmäinen saikkupäivä jäisi edelleen palkalliseksi, niin miksi sen silloin pitäisi olla palakllinen myös liittoon kuulumattomille? Ihan hyvin voisi sitten koskea vain liiton jäseniä. Muut voivat myös jäädä tes:ien ulkopuolelle, kun kerran niin haluavat. Sitten kun työmarkkinakierroksella palkoista neuvotellaan, voi liittojen neuvottelemat palkankorotukset tulla pelkästään liiton jäsenille, ja muille pelkät yleisen linjan korotukset.

Vierailija
35/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska elämme demokraattisessa maassa. Tämä, ikävä kyllä, on unohtunut nykyiseltä hallitukselta - elkeet ovat diktaattorimaiset.

Häh? Demokratia ei nyt mitenkään sovi siihen kuvioon, että toiset tekee duunin (liitot), ja toiset yhtälailla nauttii tuloksista (pummit jotka ei liittoon kuulu)

Vierailija
36/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataan asiaan heti kun ei-kristityt liitto-oravat luopuvat kristillisistä vapaapäivistä.

Vierailija
37/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin teollisuusliittoon kuuluva. Mitään etuja ei minulle ikinä ajaneet. 

Liityin ytk joskus 2015 aikoihin koska ammattiliitto oli turha ja kallis. 

Kannatan myös kok ja ps puolueita.

Nyt meineillään olevat lakot on saannu minut entistä enemmän ytk ja kok/ps faniksi.

Olen sitä mieltä että irtisanomista tulee voida helpottaa koska surkeita ja laiskoja työntekijöitä on paljon. Jos irtisano

Jos teollisuusliitto seuraavalla liittokierroksella neuvottelee jäsenillee yleistälinjaa suuremmat palkankorotukset, niin kai sulle on ihan ok että sinä et niitä korotuksia saa?

Vierailija
38/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palataan asiaan heti kun ei-kristityt liitto-oravat luopuvat kristillisistä vapaapäivistä.

Nimeä yksikin kristillinen juhla jota Suomessa ei vietetty jossain muodossa ennen kristinuskoa.

Vierailija
39/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne liittoon kuulumattomat tekevät sen työsopimuksensa työnantajan kanssa, eikä se ay-liitto liity asiaan mitenkään, koska ei ole siinä sopimuksessa osapuolena. Työnantajan on vain pakko noudattaa jonkin alan yleissopimusta, mutta sen päälle saa maksaa tai sopia mitä huvittaa.

Vierailija
40/94 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Demokratia ei nyt mitenkään sovi siihen kuvioon, että toiset tekee duunin (liitot), ja toiset yhtälailla nauttii tuloksista (pummit jotka ei liittoon kuulu)

Miksi et anna ihmisten neuvotella ilman mafioita? Eihän liittoon kuulumattomat saa lakoista apuja kun joutuvat työttömäksi. Juuri täällä joku kertoi että Posti on lakossa eikä ole mitään jaettavaa eikä saa palkkaa eikä liitto auta kun ei kuulu liittoon. Ay-liitot ovat syöpäistä demarivassaripaskaa jotka eivät aja Suomen etua eikä kenenkään muunkaan, ehkä korkeintaan noiden läskien Ay-Rikujen asiaa jotka tienaavat 400k euroa vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän