Ystävyyden majatalo
Koko ketju katosi. Miksiköhän? Ei siinä lukenut minusta mitään, mitä olisi pitänyt poistaa.
Kommentit (519)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toipujat ja mt-kuntoutujat eivät varmaan ole helpoimpia autettavia. Siihen tarvittaisiin rautaista ammattitaitoa, eikä sekään aina auta. Kommuuni, jossa asuu monia eriasteisia ongelmia omaavia, on mahdoton hallita ilman sääntöjä. Siltikin tulee konfliktia, kuten Susanna on meille osoittanut.
Majiksen idea on ihana. Sinne pääsee helposti ja joskus jopa ilman maksua. Ihana ympäristö, yhteisöllisyys, talon töitä ja tapahtumia. Keskusteluapua saatavilla.
Paperilla tuo kuulostaa paratiisilta. Mutta totuus lienee ihan eri, kun mt-ongelmaiset alkavat riidellä keskenään ja talon isäntäväen kanssa.
Jatkan vielä.
En halua vähätellä mielen sairauksia.
Mutta onhan se selvää, että yhteisöasuminen nostaa "terveilläkin" kipupisteitä pintaan. Saati ihmisillä, jotka eivät osaa olla analyyttisiä ja harjoittaa itsereflektiota.
Et halua vähätellä mutta väität että mt-ongelmat tarkoittavat sitä ettei ossa olla analyyttinen ja harjoittaa itsereflektiota? Mihin tuo perustuu? Se ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toipujat ja mt-kuntoutujat eivät varmaan ole helpoimpia autettavia. Siihen tarvittaisiin rautaista ammattitaitoa, eikä sekään aina auta. Kommuuni, jossa asuu monia eriasteisia ongelmia omaavia, on mahdoton hallita ilman sääntöjä. Siltikin tulee konfliktia, kuten Susanna on meille osoittanut.
Majiksen idea on ihana. Sinne pääsee helposti ja joskus jopa ilman maksua. Ihana ympäristö, yhteisöllisyys, talon töitä ja tapahtumia. Keskusteluapua saatavilla.
Paperilla tuo kuulostaa paratiisilta. Mutta totuus lienee ihan eri, kun mt-ongelmaiset alkavat riidellä keskenään ja talon isäntäväen kanssa.
Jatkan vielä.
En halua vähätellä mielen sairauksia.
Mutta onhan se selvää, että yhteisöasuminen nostaa "terveilläkin" kipupisteitä pintaan. Saati ihmisillä, jotka eivät osaa olla analyyttisiä ja harjoittaa itsereflektiota.
Olipas ylimielistä tekstiä. Ettei mt-ongelmainen osaa muka harjoittaa itsereflektiota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinua pikku pöhköliiniä.
Jos majatalo joutuisi lopettamaan ja joku päätyisi itsemurhaan, syyllinen löytyisi Susannan näppikseltä, ei minun.
Mutta mielestäni itsemurha on vain tekijän vastuulla.
Kerrot mistä syyllinen löytyisi itsemurhan sattuessa ja heti perään toteat, että onkin tekijän vastuulla?
Kun logiikka on tätä tasoa, enpä jaksa enempiä argumentoida.
No mut hei, ei tarvii.
Tuskin kukaan erityisesti odottaa argumentoimistasi.
Chillisti vaan.
Mietin vain, millainen ihminen toimii näin.
Su-san-na pääsi majikseen keräämään voimia ja asui siellä vuosia. Viimeiset ajat olivat riitaiset.
Su-san-na hautoi asioita neljä vuotta. Sitten hän perusti blogin "majiksen uhrien" alustaksi. Lopuksi hän avautui täällä.
Sittemmin hän on sopinut Danielin kanssa mutta ylläpitää edelleen blogiaan.
Olisiko ollut reilumpaa ottaa yhteyttä Majikseen ja selvittää asiat. Nythän ne on muka selvitetty.
Onko jollain oikeus heittää rankkoja syytöksiä antamatta toiselle osapuolelle mahdollisuutta samaan?
Mielestäni tämä on pahansuovan ja katkeran ihmisen käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Su-san-na pääsi majikseen keräämään voimia ja asui siellä vuosia. Viimeiset ajat olivat riitaiset.
Su-san-na hautoi asioita neljä vuotta. Sitten hän perusti blogin "majiksen uhrien" alustaksi. Lopuksi hän avautui täällä.
Olisiko ollut reilumpaa ottaa yhteyttä Majikseen ja selvittää asiat. Nythän ne on muka selvitetty.
Onko jollain oikeus heittää rankkoja syytöksiä antamatta toiselle osapuolelle mahdollisuutta samaan?
Huhhuh. Jos asia on noin niin ymmärtää tuon Nylundin kirjan tästäkin kulmasta. En tunne ihmisiä mutta erinomaisen kirjan uhriutumisen kulttuurista (siis woken tuottamaa syyllisten ja syyttämisen hakemista jottei tarvitsisi kasvaa itse henkisesti) Nylund teki ja sillä on arvo aikamme kyynistä henkeä ymmärtäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Jos asia on noin niin ymmärtää tuon Nylundin kirjan tästäkin kulmasta. En tunne ihmisiä mutta erinomaisen kirjan uhriutumisen kulttuurista (siis woken tuottamaa syyllisten ja syyttä
Täytyypä lukea tuo kirja.
Tiedän paljon ihmisiä, jotka syyttävät muita ongelmistaan. He eivät myöskään ota vastuuta omista "vääristä " teoistaan.
Otetaas esimerkki DN:n jo kauan sitten rustaamasta "Minulla on oikeus"-lorusta. Yhdessä vanhemmassa versiossa on kohta:
"Minulla on oikeus...Olla epävarma, epäonnistuva, kaikkia ihanteitani pettävä tai uhmaava, uskomuksiani, arvojani ja unelmiani kyseenalaistava."
.Nykyinen versio menee näin:
"Olla epävarma, epäonnistuva, kaikkia ihanteitaan pettävä tai uhmaava, uskomuksiaan, arvojaan ja unelmiaan armottomasti pilkkaava."
Jotain on jossain vaiheessa nyrjähtänyt systeemissä. Monet ihmiset ottavat tosissaan DN:n kirjoituksia, ja myöhemmin sitten DN:llä on "oikeus" pilkata omia juttujaan. Tämä ei enää ole mitenkään realistista.
Tässä on nyt monta asiaa sekaisin.
Majatalon toiminta
Susannan väitetty kaltoinkohtelu
Danielin eriloinen persoona ja kirjoitukset.
Kaikkien ei tarvitse pitää Dn kirjoista ja filosofiasta. Majatalosta saa olla montaa mieltä.
Mutta alunperin näissä ketjuissa on ollut Susannan agenda Danielia ja Soilea vastaan. Ja ehkä mainostaa omaa blogiaan samalla.
Nämä kannattaa pitää irti toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Otetaas esimerkki DN:n jo kauan sitten rustaamasta "Minulla on oikeus"-lorusta. Yhdessä vanhemmassa versiossa on kohta:
"Minulla on oikeus...Olla epävarma, epäonnistuva, kaikkia ihanteitani pettävä tai uhmaava, uskomuksiani, arvojani ja unelmiani kyseenalaistava."
"Olla epävarma, epäonnistuva, kaikkia ihanteitaan pettävä tai uhmaava, uskomuksiaan, arvojaan ja unelmiaan armottomasti pilkkaava."
Jotain on jossain vaiheessa nyrjähtänyt systeemissä. Monet ihmiset ottavat tosissaan DN:n kirjoituksia, ja myöhemmin sitten DN:llä on "oikeus" pilkata omia juttujaan. Tämä ei enää ole mitenkään realistista.
Oppikirjaesimerkki siitä kun piru lukee raamattua. Mikään tekstin hengessä ei ole muuttunut. On vain itseironisempi kuin ennen eli kertoo kirjoittajan kypsyneen.
Vierailija kirjoitti:
Oppikirjaesimerkki siitä kun piru lukee raamattua. Mikään tekstin hengessä ei ole muuttunut. On vain itseironisempi kuin ennen eli kertoo kirjoittajan kypsyneen.
-No siis oikeastaan tarkoitin että molemmat versiot ovat arveluttavia. Eka versio kertoo että loru kertoo nimenomaan DN:n oikeuksista, eikä hänellä ole vastuuta kirjoittajana. Toinen versio oli yleisemmässä muodossa, mutta lisää oli tullut "armoton pilkkaaminen"
Vierailija kirjoitti:
No toi S on niin äkäsen näköinen fc profiilikuvassaan, että en usko hänen joustavan mielipiteestään yhtään.
Ohis
Voisitko pitää kurssin, jossa opettaisit kuinka henkilön yhdestä valokuvasta voi tehdä luonneanalyysin? Kurssin pitopaikka voisi olla vaikka Ystävyyden Majatalo. Se sijaitsee Salon Kruusilassa, oikein mukava paikka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toi S on niin äkäsen näköinen fc profiilikuvassaan, että en usko hänen joustavan mielipiteestään yhtään.
Ohis
Voisitko pitää kurssin, jossa opettaisit kuinka henkilön yhdestä valokuvasta voi tehdä luonneanalyysin? Kurssin pitopaikka voisi olla vaikka Ystävyyden Majatalo. Se sijaitsee Salon Kruusilassa, oikein mukava paikka!
Turussa tai Imatralla voisin, kun siellä suunnissa asioita muutenkin
Paljon maksat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-No siis oikeastaan tarkoitin että molemmat versiot ovat arveluttavia. Eka versio kertoo että loru kertoo nimenomaan DN:n oikeuksista, eikä hänellä ole vastuuta kirjoittajana. Toinen versio oli yleisemmässä muodossa, mutta lisää oli tullut "armoton pilkkaaminen"
No, mutta. Ihmiselle kai todellakin on jätettävä mahdollisuus sanoutua irti aiemmista mielipiteistään ja kirjoituksistaan. Muutenhan henkinen kasvu ei olisi edes mahdollista. Kuuluisa esimerkki on vaikkapa Wittgenstein, jonka varhaista ja vanhemmalla iällä kirjoitettua filosofiaa on hyvin hankala mitenkään yhdistää. Lukija saa sitten valita, yhtyykö nuoremman vai vanhemman Wittgensteinin näkemyksiin, vaikka kyse on yhden ja saman henkilön tuotoksista.
Ajauduin nuorena voimakkaaseen helluntailaisuudesta irtautuneeseen lahkoon. Lahkon johtohahmo oli ristiriitainen ja julma mies. Ja palvottu. Kerran menin hänen kotiinsa sielunhoidolliseen keskusteluun. Yllättäen hän kumartui suutelemaan minua suulle ja yritti kouria rintaa. Lähdin pois pikaisesti mutta en ikinä kertonut tuosta kenellekään. Päällimmäinen syy oli, että en voinut myöntää itselleni tapahtunutta. Eihän pyhä mies kouri seurakunnan nuorta sisarta, varsinkin kun vaimonsa oli viereisessä huoneessa.
Hävetti. Hävetti, että se tapahtui. Hävetti, etten kertonut vamolle. Hävetti, etten puhunut seurakuntalaisille. Hävetti kun en heti lähtenyt sieltä.
Pelkäsin, että jos avaan suuni, minut leimataan syntiseksi naiseksi tai valehtelijaksi. Oma maallisuuteniko oli saanut pyhän miehen pois raiteiltaan?
Todellisuudessa tämä johtaja oli kaikkea muuta pyhä hauras vanhus.
Kun lopulta uskalsin lähteä sieltä, olin aika pihalla. Koin, ettei minulla ollut oikeutta uskoa Jumalaan, koska en uskonut lahkon sääntöjen mukaan. Minua ällöttää ja puistattaa vielä vuosikymmenten jälkeen muisto siitä ukosta käsi rinnallani ja huulet huulellani.
Tietysti kaduttaa, että tämä seurakunta vei vuosia nuoruudestani. Surettaa, että sen kiiltokuvan alla oli pervopapparainen, joka syytti muita ja tuomitsi kadotukseen. Hävettää myöntää olleeni siellä.
Mutta! Eheytymiseni kannalta ratkaisevinta on ollut ottaa vastuu omista valinnoistani! Turha syytellä pussaavaa pervopappaa. Itse tein valintani liittyä seurakuntaan, itse suljin silmäni papparaisen seksuaaliselta ahdistelulta, itse suljin silmäni julmuudelta, jota moni sai kokea, jos uskalsi sanoa poikkipuolisen sanan. Itse päätin olla kertomatta. ja ihan itse annoin tuolle seurakunnalle parhaita nuoruusvuosiani. Sallin tuon kaiken tapahtua ja tein itse valintani.
Jos lähtisin syyttämään ulkopuolisia tahoja, jäisin katkeraksi ja ilkeäksi.
Kerron tämän nyt, koska haluaisin auttaa Su-san-naa ottamaan vastuun valinnoistaan, päästämään irti katkeruudesta ja menemään eteenpäin.
Todetaan yhdessä, ett pas*a reissu mutta tulihan tehtyä :)
Kun DN kerran jaa sellaista periaatetta että pitää olla mahdollisimman avoin, niin sitten varmaan on ihan hyvä että asioista puhutaan myös netissä. Ei kai siinä mittään.
Joo minä ainakin kannustan kaikkia pitämään "hampaiden pesu" netissä :)))))
Vierailija kirjoitti:
Joo minä ainakin kannustan kaikkia pitämään "hampaiden pesu" netissä :)))))
Mut sitten pitää kestää, ettei kaikki oo samaa mieltä
Linkit Susannan blogimerkintöihin on " siellä " sivulla 3 ne tuoreimmat linkitykset.