Missä voin vielä säästää rahaa?
Rahat tiukalla enkä keksi enää missä voisin pihistää ja säästää rahaa vähentämällä turhaa kulutusta. Antakaa neuvoja. Nämä olen jo vuoden ajan tehnyt. En omista autoa vaan kuljen kaikki matkat kävellen tai bussilla (Pk-seutu). En harrasta mitään muuta kuin ulkoilua ja lukemista (vain kirjaston kirjoja). En tilaa yhtään lehteä, ei ole mitään maksullisia suoratoistopalveluita tms. En käy koskaan ravintoloissa enkä kahviloissa, en koskaan osta edes take away kahvia. En tilaa kotiin koskaan pizzaa tms. En käy lomamatkoilla. En meikkaa. Ostan vaatteita ja kenkiä vasta kun vanhat on jo aivan rikki. Yritän säästää sähkössä sammuttelemalla valoja ym. Asun vuokralla kerrostalossa niin ei ole omistusasunnon remppakuluja tms. Huonekaluja en ole ostanut vuosiin. En käy koskaan kampaajalla enkä kosmetologilla, leikkaan itse hiukseni.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole enää elämää. Istut kotona ja käyt kaupassa. Miksi olet syrjäytynyt noin pahasti, mikä syy?
En ole ap mutta varmaan raha, jos ei ole rahaa käydä kahviloissa ja leffoissa ym niin ei ole. Minkäs sille voi. Eikä hän kai istu kotona vaan sanoi harrastavansa ulkoilua.
Kuten joku jo on sanonut niin tulopuolta pitää kasvattaa. Ei ihan kuulosta että tuloja olisi jotain 2200e/kk. Miksi?
Hakusanat säästö ja säästövinkit löytää tältä palstalta monta ketjua aiheesta, kahlaa läpi jos löytyis jotain uutta. Itse en oikein enää löydä uusia mutta seurailen.
Suosittelen vuosibudjettia. Erosin jokunen vuosi sitten ja ihmettelin pari vuotta sitten mihin mun rahat oikein valuu......Tavoite oli säästää sinä vuonna 3000-4000 ja vasta 700 olin saanut huhtikuussa kasaan. Pääsin lopulta tavoitteeseen.
Minä tein exceliin vuosibudjetin. Kirjoitin yläriville kuukaudet, sitten vasemmalle sarakkeeseen että PALKKA ja sen eurot joka kuukauden alle. Jätin muutaman rivin tyhjää.
Jatkoin alas vasemmalla sarakkeeseen ja keräsin kaikki mun juoksevat laskut ja tein niistä luettelon siihen sarakkeeseen. Sitten viereiseen sarakkeeseen euromäärät. Sitten kävin eräpäivät läpi, säännölleenhän ne toistuu ja kirjasin euromäärän laskusta sen kuukauden kohdalle, jossa ne pitää maksaa. Vetäisin summan näistä laskuista joka kuukaudelle palkan alle, ja laitoin excelin laskemaan erotuksen eli paljonko jäi rahaa ruokaan ja paljonko säästöön. Alkoi tulla raakaa totuutta....(Esim. autoon (velaton tosin) meni 1200 vuodessa + bensat+katsastukset+korjaukset, vaikka ajelin sillä vain kerran viikossa kaupalle. Laskin että talvella taksi tulee jo halvemmaksi ja polkupyörä. Myin auton pois. Kilpailutin myös kotivakuutuksen ja vaihdoin pörssisähköön.)
Sitten kirjoitin otsikon Satunnaiset ja jatkoin alle satunnaisilla laskuilla. Koska laitoin excelin laskemaan automaattisesti tilipussin ja menojen erotuksen, niin aika äkkiä alkoi miettiä, tarvitseeko minun just nyt tilata niitä valokuvia tai ostaa sitä paitaa.
Sivulle 2 jatkoin ruokalaskujen kirjaamisella eli kuitit talteen. Äkkiä alkoi kuiteista löytyä pikkumenoja. Lopetin myös iltapäivälehtien, loton ja arpojen ostelun. Ja energiajuomat. Kaiken pienen höpön, johon huomaamatta menee rahaa. Limpparin vaihdoin marketin halvempaan jne.
Ja tunnustan, aloin myös nuukailla. En kaada pois ylijäänyttä kahvia, lämmitän mikrossa ja huuhtelen pesuaine- ja shampoopullot. Ostan harvemmin talouspaperia ja käytän tilalla vanhoista pyyhkeistä revittyä rättiä, mikrokuiturättejä jne. Ihan täältä opittua....
Tämä budjettilista myös helpottaa suunnittelua, kun miettii onko varaa johonkin.
Yritä vielä käydä sun kuitit läpi.
Vierailija kirjoitti:
Koska Lidl ei julkista netissä kaikkia hintoja, joutuu kauppojen vertailun tekemään niin, että tekee ostoslistan sekä K:n että S:n sovelluksella valiten aina sen kumpi on halvempi. Ja näiden listojen kanssa Lidliin katsomaan, löytyykö sieltä vielä halvemmalla. Tämä toimii, jos kaikki kaupat ovat kävelyetäisyydellä, niin voi käydä niissä vuoropäivinä. Pienillä ostoksilla yhdenkään bonusohjelma ei tuota kovin paljoa, joten keskittäminen tuskin kannattaa.
Olen vuosien varrella vertaillu s ja k marketteja, suuria siis. Ei ole paljon eroa, mutta s oli vähän edullisempi kummallakin kerralla.
Kerro nyt vihdoin ap ,sinun kaikki tulot ja menot yksityiskohtaisesti, niin mietitään yhdessä ,mistä saa lisää rahaa.
Laita asuntosi vuokralle 1-2 yö /kk . Saat helposti satasen. Nuku tuo yö kaverilla/vanhemmilla/tai vaikka vietä kesäyö ihaillen nousevaa aurinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen vuosibudjettia. Erosin jokunen vuosi sitten ja ihmettelin pari vuotta sitten mihin mun rahat oikein valuu......Tavoite oli säästää sinä vuonna 3000-4000 ja vasta 700 olin saanut huhtikuussa kasaan. Pääsin lopulta tavoitteeseen.
Minä tein exceliin vuosibudjetin. Kirjoitin yläriville kuukaudet, sitten vasemmalle sarakkeeseen että PALKKA ja sen eurot joka kuukauden alle. Jätin muutaman rivin tyhjää.
Jatkoin alas vasemmalla sarakkeeseen ja keräsin kaikki mun juoksevat laskut ja tein niistä luettelon siihen sarakkeeseen. Sitten viereiseen sarakkeeseen euromäärät. Sitten kävin eräpäivät läpi, säännölleenhän ne toistuu ja kirjasin euromäärän laskusta sen kuukauden kohdalle, jossa ne pitää maksaa. Vetäisin summan näistä laskuista joka kuukaudelle palkan alle, ja laitoin excelin laskemaan erotuksen eli paljonko jäi rahaa ruokaan ja paljonko säästöön. Alkoi tulla raakaa totuutta....(Esim. autoon (velaton tosin
Eli ylijäänyttä kahvia kannata ainakaan kaataa pois. Laitat sen niihin jääkuutiopusseihin ja pakastat. Jos sinulla on tehosekoitin nautit kesällä kun saat tehdä omat jääkahvisi nakkaamalla muutaman palan pakastettua kahvia ja maitoa ja makeutusta jos käytät. Pyöräyttää kahvin murskaksi ja nautit.
Ihan samalla tavalla voi yksin asuva tehdä itselleen jogurttijäätelöä. Laittaa rasvaisempaa maustamatonta jogurttia kuten kreikkalaista tai Bulgarian jogurttia jääpalapusseihin ja antaa pakastua. Jäätelönnälässä nakkaa niitä kuutioita sekaisin pakastemarjojen tai vaikka tuoreen hedelmän kanssa tehosekoittimeen ja antaa koneen käydä kunnes voit ottaa kotijäätelön pois sekoittimesta ja nauttia.
Itse ratkaisin asian niin että hankin pienen lisätyön josta jää 100e/kk käteen. Tämä siis kokoaikaisen palkkatyöni lisäksi.
NOIN 35-VUOTIAS taksifirman pomo pyrki alentamaan elinkustannuksiaan tammikuussa Espoossa. Yritys epäonnistui.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010337490.html
Kuten täällä joku jo sanoikin - hyödynnä leipäjonot. Siitä kertyy helposti säästöä ruokamenoissa.
Samoin , minäkään en keksi muuta kun käyn ilta alessa, tänään sain juuston ja ison nakkipaketin -50%, ilahdutti. Paluumatkalla löysin 2 tölkkiä. Tiistaisin lähikirkossa on ruokailu, joskus käyn siellä syömässä.
Osta vaatteet kirppikseltä. Myy omat vanhat vaatteet siellä. Pyydä ystävää leikkaamaan hiuksesi. Suihkussa vain joka toinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nuori ja kaunis, etsi rikas ja vanha aviomies.
En ole. Ap
Ota joku köyhä 30v vanhempi mies. Kaksi köyhää pärjää paremmin kuin yksi.
Mitä järkeä on ottaa vanhempi mies? Nuoremmasta miehestä on enemmän iloa.
Ei sitä marjaa ja sientäkään ole joka vuosi tarjolla.
Onkiminen ei vaadi kalastuslupaa - vapa ja onki maksavat yhteensä alle kympin, ämpäreitä ja matoja saa ilmaiseksi.