HS: Laaja tutkimus: Pääkaupunkiseudun kouluissa vallitsee raadollinen luokkayhteiskunta
Huono-osaisten nuorten tulevaisuushorisontti saattoi yltää seuraavaan päivään siinä missä keskiluokkaiset ja työväenluokkaisetkin nuoret pohtivat monipuolisesti esimerkiksi lukioon menemistä ja sen hyötyjä tulevaisuuden työn kannalta.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010256005.html
Koulut eivät eriydy sillä perusteella mikä osuus on muuttajia, vaan ihan kantisten sosioekonomisilla eroilla.
Kommentit (262)
Osasin lukea ja laskea kouluun mennessä sekä monessakin suhteessa olin jälkikäteen ajateltuna todella älykäs lapsi. Opettajikseni osui kuitenkin alakoulussa sellaisia, jotka eivät halunneet minun menestyvän koska perheeni oli ns väärää uskontokuntaa eikä edes korkeasti koulutettua.
Koko peruskoulu meni lopulta alisuoriutuen koska en uskonut itseeni. Sain numeroikseni 6-9 välillä (suurin osa 7 tai 8) vaikka en mitenkään ponnistellut, tiesin vaan asiat kokeessa mutta jos minua olisi kannustettu olisin varmaan saanut helposti keskiarvoni yli 9. Opettajien mielestä en ollut vaivan näön arvoinen, toisin kuin lääkärin lapsi.
Tajusin vasta aikuisena olevani sittenkin älykäs. Ehkä olisin oikeassa koulussa ja seurassa huomannut oman potentiaalini paremmin. Opiskelin aikuisena useita korkeakoulututkintoja koska tiedonjanoni kasvoi vaan.
Kotoahan arvot ja malli opitaan. Tulen itse duunariperheestä ja kotikaupungissani suurin osa kavereistani tuli vastaavista perheistä. Meillä jotka jatkoi yliopistoon on yhteistä se että jokaisen vanhemmat painottivat koulunkäynnin tärkeyttä sekä ahkeruutta.