Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä terapiaa

Vierailija
10.03.2024 |

Jos on vaikka todistanut jonkun itselleen vieraan ihmisen tekemän itsemurhan, niin mistä siellä keskustellaan? Ymmärrän toki että asia saattaa järkyttää hetken, mutta siis käytännössä miten siitä riittää keskusteltavaa vaikka kymmeneksi tai useammaksikin kerraksi? Tämä ei ole trolliviesti, en vaan oikeasti ymmärrä.

Kommentit (237)

Vierailija
21/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia auttoi siinä mielessä kun olin yksinäinen ja ajatukset pyörivät omassa päässä kehää ja ei saanut mitään järkevää näkökulmaa siihen. Voin sanoa kun ei ole ketään kenelle puhua niin psykoosi on jopa lähellä. Tuntui kuin olisin herännyt jostain unesta kun juttelin jollekin toiselle ihmiselle vuosien jälkeen.

Sitten kun sain pari ystävää ei terapialle ole ollut tarvetta. Masennukseen terapiasta ei ollut hyötyä, siihen auttoi kaikenlainen muu apu.

Vierailija
22/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin terapiassa kun oma lapseni teki itsemurhan. Samoin kävi hänen sisaruksensa löydettyään hänet kuolleena. Mutta ei ap:n sitä tarvitse ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiassa käydään monista syistä, kuten käsittelemään mielenterveysongelmia, oppimaan uusia taitoja selviytyäkseen haasteista, parantamaan ihmissuhteita, löytämään itsetuntemusta ja henkilökohtaista kasvua, sekä löytämään keinoja käsitellä stressiä ja ahdistusta. Terapia tarjoaa turvallisen tilan avoimelle ja luottamukselliselle keskustelulle, jossa ammattilainen voi auttaa yksilöä ymmärtämään itseään paremmin ja löytämään keinoja elämän parantamiseksi.

Vierailija
24/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla terapia paransi monta fobiaa, vaikken puhunut fobioista terapiassa. Kun menneisyyteen liittyviä asioita käsitteli terapiassa ja itsetuntemus parani, minulla ainakin irrationaaliset reaktiot kuten tunnetilojen raju vaihtelu, tiettyjen hyönteisten ja koirien pelko ja sosiaalisten tilanteiden pelko katosivat. Siihen liittyi monta ahaa-elämystä, ja toistoa. Terapian pitkäaikaisuus takaa sen että ahaa-elämyksiä pystyy kokemaan arkielämän tapahtumien johdosta yhä uudelleen. Monet arkielämän haasteiden juurisyyt ovat juurikin menneisyydessä. 

Jos et keksi juteltavaa terapiassa, koita miettiä kunnolla etukäteen, mitä haluat ifti sessiossa, äläkä mene sinne takki auki. Sinun pitää itse haluta oppia ja ratkoa asioita. 

Vierailija
25/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän ap luulee että hänen kuuluisi tietää mistä joku muu terapiassaan puhuu? Puhutaan asioista jotka mieltä painaa, ne on jokaisella erilaisia ja jokaisen terapiakävijän yksityisasia.

Vierailija
26/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kuvaus terapiasta on Todd Solondzin Happiness-elokuvassa. Estynyt, tylsä potilas (erinomainen Philip Seymour-Hoffman) jorisee omiaan ja terapeutti (Dylan Baker) haaveilee massamurhan toteuttamisesta konepistoolilla kauniissa puistossa.

Vierailija
27/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkään en ymmärrä. Kävin aikoinaan muutaman kerran itsediagnosoidun keskivaikean masennuksen takia. Muutamalla ekalla kerralla kerroin elämäntapahtumani ja kaikki vaikeat lapsuudenkokemukseni johon se terapeutti vaan totesi aina välillä että onpa hirveetä. Ja sitten se sano että voi mennä yli vuosikin ennen kuin tällä terapiassa käynnillä voi alkaa nähdä vaikutuksia. No ei menny ku muutama kerta kun en enää keksiny mitään sanottavaa ja tuntu että mun ois pitäny kannatella koko keskustelua. Sit se terapeutti lopulta ehdotti käyntien lopettamista. Useempi sata euroo täysin hukkaan.

No jos latelet kamalimmat elämänvaiheesi ("isä ra*skasi kun olin 5 ja löysin äidin h*rttäytyneenä kun olin 8")samaan tapaan kuin lukisit sääennustetta eli vailla mitään tunnereaktioita niin sehän on erittäin paha ongelma jo itsessään. Eli olet niin irrallaan omasta itsestäsi ja tunteistasi ettei "mikään tunnu miltään". Paraneminen tällaisesta voi olla todella pitkä prosessi. Olisiko kohdallasi kyse tästä?

Vierailija
28/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia pohjautuu psykologiaan.  Vaikka me ihmiset ollaan erilaisia. Meillä on silti hämmästyttävän paljon samanlaisia tapoja, ajatuksia, toimintamalleja ym ja tämä johtuu siitä että aivomme ovat identtisiä..

Kokenut/ hyvä terapeutti osaa kaivaa ne sun käyttäytymismallit/ virheet esiin ja saa sinut ymmärtämään itseäsi. Jolloin sinä voit korjata ongelmasi.

Vierailija
29/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapian tarkoitus on käsitellä sen potilaan asioita, eli jollei se potilas mitään kerro, ei oikein voi mitään terapiaakaan tapahtua.

Eli joo lähinnä se menee niin että potilas puhuu ja terapeutti kuuntelee ja antaa ohjeita tai apuja.

Ei se oikeasti ole mitään muuta.

Ihmiset pitää sitä kovin kummoisena asiana, ihankun ne tekis siel jotain ihmeitä. 

Olen parantunut, kävin kerran terapiassa.

Olen käynyt itsekin ja lopetin koska ihan turhaa se oli. Osaan itsekin ajatella ja käyttää apukeinoja ilman että joku niitä mulle erikseen tuputtaa..Jokainen osaa kyllä. Voimavaroja tosin ei vält ole mutta se onkin eri asia sitten.

Vierailija
30/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapia pohjautuu psykologiaan.  Vaikka me ihmiset ollaan erilaisia. Meillä on silti hämmästyttävän paljon samanlaisia tapoja, ajatuksia, toimintamalleja ym ja tämä johtuu siitä että aivomme ovat identtisiä..

Kokenut/ hyvä terapeutti osaa kaivaa ne sun käyttäytymismallit/ virheet esiin ja saa sinut ymmärtämään itseäsi. Jolloin sinä voit korjata ongelmasi.

Ai oikein virheitä hän sielä kaivaa?

Sepäs mukavaa, pitänee varata aika.

Vierailija
31/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten korjaat sen että olet nähnyt itsemurhan?

Vierailija
32/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten korjaat sen että olet nähnyt itsemurhan?

Se riippuu ihan siitä mitä tämän itsemurhan näkeminen sinussa aiheuttaa.

Vierailija
33/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapiassa voidaan myös tehdä ihmisen asioista ja kokemuksista traumoja vaikkeivat sitä edes ole ihmiselle itselleen mutta terapeutti saa uskomattoman niin. Aivopesua.

Vierailija
34/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Miksi johonkin kauan aikaa sitten tapahtuneisiin asioihin pitäisi olla joku voimakas tunnereaktio? Eikö se enemmän kerro siitä että asia ei vaan enää vaivaa erityisemmin jos siitä pystyy puhumaan tyynesti?

Vierailija
35/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun tarina. Pari pitkää suhdetta jotka on aina päättyneet siihen että akka alkaa valittaa/ mä alan dokaa ja erotaan tai mä petän ja erotaan.. En ole ikinä osannut ajatella mistä nää toimintamallit/ virheet johtuu. 

Muutama käynti terapiassa ja mä tajusin paljon asioita. Uskoisin että nyt vasta 46v olen henkisesti valmis tasapainoiseen ja hyvään suhteeseen.

4v nyt takana vaimon kanssa ja terapiasta on ollut hirveästi apua. Olen onnellisempi kuin koskaan. 

Vierailija
36/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapiassa voidaan myös tehdä ihmisen asioista ja kokemuksista traumoja vaikkeivat sitä edes ole ihmiselle itselleen mutta terapeutti saa uskomattoman niin. Aivopesua.

Miksi tää ihminen sitten on päätynyt terapiaan jos ei ole mitään ongelmaa. Aivan 🤗

Vierailija
37/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mitä ihmettä? Miksi johonkin kauan aikaa sitten tapahtuneisiin asioihin pitäisi olla joku voimakas tunnereaktio? Eikö se enemmän kerro siitä että asia ei vaan enää vaivaa erityisemmin jos siitä pystyy puhumaan tyynesti?

Toi siis vastaus viestiin 27 mutta tällä paskasivulla ei näköjään ees lainaukset toimi kunnolla

Vierailija
38/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää vastata viestiin 27 ni eipä onnistu :D

Vierailija
39/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tää ihminen sitten on päätynyt terapiaan jos ei ole mitään ongelmaa. Aivan 🤗

No minä hakeuduin terapiaan työpaikan ongelmien vuoksi mutta terapeutti päätti vahvasti että lapsuuteni oli suoraan sanottuna p*rseestä. Vain koska elämäni oli erilaista kuin hänen 😆 Otin loparit töistä ja sain uuden työn jossa 20 vuotta mennyt hyvin.

Mielestäni on turha kaivaa väkisin sieltä missä ei ole ongelmia vaan keskittyä nykyisyyteen ja niihin ongelmiin. Tämä terapeutti yritti luoda ongelmia ja negatiivisuutta asioista mitkä eivät liittyneet millään tavalla elämääni. Jos olisin jatkanut terapiaa niin varmaan olisin mennyt hänen tarinansa mukana, onneksi en ollut mitenkään vietävissä.

Vierailija
40/237 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaan ylipäätään mennään niin monen syyn vuoksi. Jos on joku tietty ongelma niin ei nyt herranjestas tehdä koko menneisyyttä ja elämää ongelmaksi!

Ongelma voi olla nykyhetkessä, täysin irrallisena eikä liity muihin elämän kohtiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi