Miten voi ostaa vaikka perunoita, mandariineja, tomaatteja ym jos hedelmäpussit kielletään?
Iltiksessä oli uutinen siitä uudesta EU-laista, jossa kielletään osa nykyisistä pakkaustavoista ja jotkut yksittäispakatut ketsupit. Samassa luki, että kaupoista kielletään ne ohuet hedelmäpussit, joihin on nykyään tapana laittaa ostettavat hedelmät. En minä rupea punnitsemaan tomaatteja yksittäin ja laittamaan kahdeksaa tomaattia yksittäin pyörimään ostoskärryyn. Nehän liiskaantuvat ja likaantuvat. Perunoiden kohdalla jo hulluutta. Sama koskee mandariineja, omenoita, luumuja ym, ostan niitä kaikkia monta kerralla ja laitan pussiin, jotta pysyvät ehjinä ja jotta voi punnita kerralla kaikki. Ja ei, oma pussi mukaan kotoa ei ole vaihtoehto, koska pusseja pitäisi aina kuljettaa mukana useita meni minne vain, töihin ym, koska käyn kaupassa silloin kun satun kulkemaan kaupan ohi, heti töiden jälkeen jne. En lähde kauppaan kotoa varta vasten koskaan. Ja olen autoton ihminen, joka kulkee töihin bussilla ja metrolla, ei taskuihin vain mahdu aina kulkemaan kasaa muovipusseja.
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupat tarjoavat jatkossa normimuovipussin sijaan biopussin tai paperipussin. Molempia on jo kaupan heviosastoilla. Isot ja kestävät muovipussit (ne, joista maksetaan kassalla) eivät häviä ja kangaskassin saa taiteltua lompakon kokoiseksi paketiksi. Miten tästä saa ongelman?
No ihan tosi nyt! Mitä siihen lompakon kokoiseksi taittuvaan kangaskassiin mahtuu? Mä olen sinkkuihminen ja käytän reppua. Joskus ei reppuunkaan mahdu ostokset!
Yritäpä tukea vaikka kahteen tuollaiseen kangaskassiin viikonlopun ruokaostokset. Kilon tarjousbroilerinkoivet, litra maitoa ja toinen piimää. Paketti cannelloneja. Kilon jogurttiämpäri, perunat ja appelsiinit. Leivät ja tomaatit päällimmäiseksi. Ja ne irtotölkit saunakaljoiksi.
Onnea ja menestystä!
Yhtä paljon siihen kangaskassiin mahtuu kuin muoviseenkin. Ja helposti mahtuu kahteen kangaskassiin jopa viikon ruokaostokset. Mahdolliset vessapaperit kannan sitten kädessäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperipussi?
Kelpaa mutta ovat kaupalle paljon kalliimpia. Ruokien hinnat nousee taas lisää. Kiva kiva. Ap
Oletko valmis maksamaan mitään siitä, että maailma ei hukkuisi muoviroskaan?
Oletko niitä, joille kierrättäminenkin on ylivoimaista?
En koskaan heitä muovia luontoon. Pyrin vähentämään muovijätettä monella tavalla. Ostan esimerkiksi käsisaippuoissa aina vain isoja täyttöpakkauksia vanhoihin saippuapulloihin täytettäväksi, en osta niitä pumppupullobliwejä ym koskaan. En osta polyesterivaatteita vaan luonnonkuituisia vaatteita, jos vain mitenkään mahdollista. En osta koskaan limuja tai muitakaan muovipullojuomia. Jne. Ne vähät muovit mitä minun toiminnasta kertyy päätyy kaikki sinne jätteeseen minne pitääkin.
Lisäksi pidän huoneilman lämpötilan 19 asteessa eli en käytän lämmitykseen paljon vähemmän energiaa kuin moni (asun kerrostalossa niin en kuluta edes minkään ison asunnon lämmitykseen energiaa vaan pienen). En koskaan autoile. En koskaan lennä lentokoneella. Pyrin suosimaan lähiruokaa, ettei kuljetukset kuluttaisi ympäristöä. Ostan shampoissakin vain luomua. Kun retkeilen niin toimin aina leave no trace ideologian mukaisesti. Tuossa muutamia esimerkkejä.
Minua ei todellakaan voi syyttää ympäristötuholaiseksi. Ei edes sen takia, että haluan kaupassa laittaa ne kahdensan tomaattia siihen ohueen muovipussiin. Minun ympäristöjalanjälkeni on siitä hedelmäpussista huolimatta merkittävästi pienempi kuin suurimman osan suomalaisista ja eurooppalaisista.
Ap
Sulle on jo sanottu, että voit käyttää biopussia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä rupea punnitsemaan tomaatteja yksittäin ja laittamaan kahdeksaa tomaattia yksittäin pyörimään ostoskärryyn.
Miksi ne pitäisi yksinään punnita? Kaikki kerralla vaa'alle, kyllä ne siihen mahtuvat. Kotoa otat mukaan kangaspussin tai tyhjän purkin. Käytä vähän mielikuvitusta.
Aika hankala kyllä kiloa perunoita on punnita ilman pussia vaa'alla. Ja jos käyttää omaa kangaskassia, ottaa vaaka sen mukaan tuotteiden painoon. Kangaskassi painaa enemmän kuin ne ohuet pussit.
Totta. Voi kun olisi joku helpompi tapa tähän. Voi kun perunoita myytäisiin valmiiksipakatuissa kilon pusseissa. Miksei kukaan ole keksinyt jo tätä???
Olen jo parikymmentä vuotta täällä Helsingissä käyttänyt reppua työmatkoilla. Töihin mennessä eväät, juomapullo ym. tarpeelliset tavarat kulkevat repussa mukavasti mukana.
Töistä tullessa kaupan kautta osa tavaroista isoon kestokassiin (joka aina mukana) ja osa reppuun. Hedelmät ja vihannekset kestopusseihin (2 kpl). Jos kestopussit eivät riitä, otan paperipussin. Ei autoa, joten harvoin ne kaksi pientä pussia ei riitä, vaan kantokyky lisävihanneksille loppuu ennemmin. Esim. perunoita ja tomaatteja maitojen ja muiden ostosten lisäksi tänään, huomenna paprikoita ja sipuleita jne. Kestovihannespusseja pesen pyykkien mukana viikottain, joten ihan puhtaita ovat, kun kuljetan niitä. Yhteensä näitä pusseja minulla on 8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupat tarjoavat jatkossa normimuovipussin sijaan biopussin tai paperipussin. Molempia on jo kaupan heviosastoilla. Isot ja kestävät muovipussit (ne, joista maksetaan kassalla) eivät häviä ja kangaskassin saa taiteltua lompakon kokoiseksi paketiksi. Miten tästä saa ongelman?
No ihan tosi nyt! Mitä siihen lompakon kokoiseksi taittuvaan kangaskassiin mahtuu? Mä olen sinkkuihminen ja käytän reppua. Joskus ei reppuunkaan mahdu ostokset!
Yritäpä tukea vaikka kahteen tuollaiseen kangaskassiin viikonlopun ruokaostokset. Kilon tarjousbroilerinkoivet, litra maitoa ja toinen piimää. Paketti cannelloneja. Kilon jogurttiämpäri, perunat ja appelsiinit. Leivät ja tomaatit päällimmäiseksi. Ja ne irtotölkit saunakaljoiksi.
Onnea ja menestystä!
Yhtä paljon siihen kangaskassiin mahtuu kuin muoviseenkin. Ja
No ei todellakaan mahdu. Normaalisti kaupan muovipussi vetää 40 litraa. Tuo kirjoittajan puhui kangaskassista joka taittuu lompakon kokoiseksi. Niissä ei ole pohja- eikä sivukaistaleita ollenkaan. Siinä on kaksi noin 40 cm kantiltaan kangaspalaa ommeltu kolmelta sivulta yhteen. Ei taida vetää edes kymmentä litraa. Ei riitä edes minihiiren viikonloppuostoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka avuton pitää olla että tomaattien punnitseminen yksittäin tulee edes mieleen? Vaihtoehtoina ovat biojätepussi, paperikassi, ja kestokassi. Biojätepussi ostaminen kelvannee AP:llekin, ellet ole jämähtänyt 80-luvulle ja kietäydyt kierrättämästä ihan periaatteesta. Jos kaikilla ihmisillä olisi AP:n ajatusmaailma, maapallolla ei olisi otsonikerrosta ollenkaan sen sijaan, että freonia ei nykyään käytetä.
Biojätepussiin ei saa liimata sitä tarraa.
Tottakai saa.
Silloin se ei kelpaa biojätteeksi.
No sitten leikkaa vaikka se tarra pois. Suurin osa pussista menee kuitenkin biojätteisiin. Eikun, anna mun arvata.. sulla e
Onkohan yllätys ettei biojätteeksi kelpaa kohta enää biojätepussi?
Aprikoosit, banaanit ja tomaatit esim. liiskaantuu reppuun.
Polyesterivaatteet voi kieltää. Niistä menee joka pesussa mikromuovia kuituina jätevesiin ja edelleen kiertoon.
Muovipussit laitetaan roskikseen.
No ei todellakaan mahdu. Normaalisti kaupan muovipussi vetää 40 litraa. Tuo kirjoittajan puhui kangaskassista joka taittuu lompakon kokoiseksi. Niissä ei ole pohja- eikä sivukaistaleita ollenkaan. Siinä on kaksi noin 40 cm kantiltaan kangaspalaa ommeltu kolmelta sivulta yhteen. Ei taida vetää edes kymmentä litraa. Ei riitä edes minihiiren viikonloppuostoksiin.
Kangaskasseja on monen kokoisia. Ei kannata sitten ostaa niitä kaikista pienimpiä. Ja kyllä ne isotkin taittuu pieneen tilaan.
Miksi muuten se kolmas sauma?
Sellaiseet uudelleenkäytettävät tiheää muoviverkkoa oleva zip-pussit ?
Niitä olisi eri kokoisia ja niitä olisi myynnissä, vähän niinkuin kestokassit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä rupea punnitsemaan tomaatteja yksittäin ja laittamaan kahdeksaa tomaattia yksittäin pyörimään ostoskärryyn.
Miksi ne pitäisi yksinään punnita? Kaikki kerralla vaa'alle, kyllä ne siihen mahtuvat. Kotoa otat mukaan kangaspussin tai tyhjän purkin. Käytä vähän mielikuvitusta.
Aika hankala kyllä kiloa perunoita on punnita ilman pussia vaa'alla. Ja jos käyttää omaa kangaskassia, ottaa vaaka sen mukaan tuotteiden painoon. Kangaskassi painaa enemmän kuin ne ohuet pussit.
Totta. Voi kun olisi joku helpompi tapa tähän. Voi kun perunoita myytäisiin valmiiksipakatuissa kilon pusseissa. Miksei kukaan ole keksinyt jo tätä???
Mielestäni tässä juuri piilee ongelma. Motes nämä kaikki sadat muovipakkaukset? Niidenkö sallitaan olevan, ja miksi näin? Enemmän muovia siinä valmiissa perunapussissa on kuin ohuessa pussissa johon ne kaupassa laitetaan. Sama koskee kaikkia kelmutettuja tuotteitta ja ennen kaikkea just näitä tomaattipikareita etc kovamuovipakkauksia.
mäkkäriruokiinkin kätettiin se muovikansi, vain pilli hävitettiin itse saa tanan kelsintönä.
En siis kannata turhaa muovia, kannatan sitä että ollaan loogisia.
Vierailija kirjoitti:
Kangaskasseja on monen kokoisia. Ei kannata sitten ostaa niitä kaikista pienimpiä. Ja kyllä ne isotkin taittuu pieneen tilaan.
siksi, että jos meinaat yhdistää kalsi kappaletta kassiksi, niin joudut ompelemaan molemmat sivut sekä pohjan. Ei siellä muuten tavarat pysy
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne jo nykyisinkin saatavat vihreät biopussit kelpaa uudistuksen jälkeenkin? Eiköhän niihin siirrytä sitten kokonaan? Kartonkilaatikot pehmeäkuorisille on ihan hyvä idea sekin.
Toi oma pussi tai rasia on tosiaan hankala meille jotka emme erikseen lähde kauppaan suoraan kotoa.
Kyllä kauppiaat konstit keksii. Tuskinpa jää perunat ja tomaatit kauppaan tämän takia.
Harmi kun nämä biopussit taas sitten ovat ongelma biojätteen keräyslaitoksessa. Kotiin tulee siis biopussi, jolla ei ole minkään sortin järkevää käyttötarkoitusta, edes pakkaamiseen (menee rikki heti, on löperö eikä kestä mitään missä on kosteutta), koska biojätteetkin olisi suotavampaa kerätä esim. paperipussiin. Olen ymmärtänyt että muovinen hedelmäpussikin biopussina on laitoksella vähemmän hankala kuin ns. biopussi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kestopussi ollut yli 10 v käytössä.
Tuotteet vaa alle ja hintalappu kiinni pahvinpalaan ja kotona otan tarran pois.
Ostan 4-8 eri lajia kerralla. Kaikki ovat mahtuneet
Kerro lisää pahvin palastasi?
Minä olen päällystänyt kontaktimuovilla palan postikorttia ja se on kiinni kestopussissa. Hyvin lähtee tarrat irti.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Sellaiseet uudelleenkäytettävät tiheää muoviverkkoa oleva zip-pussit ?
Niitä olisi eri kokoisia ja niitä olisi myynnissä, vähän niinkuin kestokassit.
Joskus ostin tämmöisiä kun kaupassa oli tarjolla, mutta punnituslappu ei pysynyt kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siis kannata turhaa muovia, kannatan sitä että ollaan loogisia.
Samaa mieltä. Ei mitään logiikkaa näissä päätöksissä. Missä EU, siellä ongelma. Suomi kykenisi itsenäisestikin tekemään fiksut päätökset kansakunnan tavat ja ilmaston piirteet huomioonotten. Voitaisiin keskittyä meillä oleviin ongelmakohtiin eikä pilipalajuttuihin, jotka toimivat meillä jo hyvin eivätkä ole ongelma. EU on huono, tehoton ja maksaa järjettömiä summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin esimerkiksi SUOLAKURKUT jemmataan, kun muovipussit poistetaan käytöstä?
Rasiaan, biopussiin tms. Miten tällainen asia voi olla näin vaikea???
Oletko koskaan kokeillut kuinka hyvin biopussit kestävät ja pitävät mitään kosteaa? Lisäksi oma kokemus on että hedelmät ja vihannekset menevät helpommin kolhuille biopussissa kuin perinteisessä hedelmäpussissa.
Vierailija kirjoitti:
No-ku se neljäs on suuaukko, että saa tavarat kassiin. Oliks tää joku aivopieru vai vitsi 😂
Kahdelta sivulta yhteen ommeltu kassi päästäis pohjasta läpi...
No sitten leikkaa vaikka se tarra pois. Suurin osa pussista menee kuitenkin biojätteisiin. Eikun, anna mun arvata.. sulla ei ole saksia? Et osaa käyttää saksia? Sakset on liian tylsiä? Et viitsi leikata, kun se vie 5 sek kallisarvoista aikaasi?