Miten voi ostaa vaikka perunoita, mandariineja, tomaatteja ym jos hedelmäpussit kielletään?
Iltiksessä oli uutinen siitä uudesta EU-laista, jossa kielletään osa nykyisistä pakkaustavoista ja jotkut yksittäispakatut ketsupit. Samassa luki, että kaupoista kielletään ne ohuet hedelmäpussit, joihin on nykyään tapana laittaa ostettavat hedelmät. En minä rupea punnitsemaan tomaatteja yksittäin ja laittamaan kahdeksaa tomaattia yksittäin pyörimään ostoskärryyn. Nehän liiskaantuvat ja likaantuvat. Perunoiden kohdalla jo hulluutta. Sama koskee mandariineja, omenoita, luumuja ym, ostan niitä kaikkia monta kerralla ja laitan pussiin, jotta pysyvät ehjinä ja jotta voi punnita kerralla kaikki. Ja ei, oma pussi mukaan kotoa ei ole vaihtoehto, koska pusseja pitäisi aina kuljettaa mukana useita meni minne vain, töihin ym, koska käyn kaupassa silloin kun satun kulkemaan kaupan ohi, heti töiden jälkeen jne. En lähde kauppaan kotoa varta vasten koskaan. Ja olen autoton ihminen, joka kulkee töihin bussilla ja metrolla, ei taskuihin vain mahdu aina kulkemaan kasaa muovipusseja.
Kommentit (245)
Ihan aidosti... millä tavalla ihmiset ratkaisevat arkielämässä ongelmia. Jos tällaisesta asiasta menee pasmat sekaisin??? Voi avuottomuus. Täällä on jo monta käytännöllistä vaihtoehtoa tarjottu. Älkää heittäytykö niin saakelin avuttomiksi!
Vierailija kirjoitti:
Kaupat tarjoavat jatkossa normimuovipussin sijaan biopussin tai paperipussin. Molempia on jo kaupan heviosastoilla. Isot ja kestävät muovipussit (ne, joista maksetaan kassalla) eivät häviä ja kangaskassin saa taiteltua lompakon kokoiseksi paketiksi. Miten tästä saa ongelman?
No ihan tosi nyt! Mitä siihen lompakon kokoiseksi taittuvaan kangaskassiin mahtuu? Mä olen sinkkuihminen ja käytän reppua. Joskus ei reppuunkaan mahdu ostokset!
Yritäpä tukea vaikka kahteen tuollaiseen kangaskassiin viikonlopun ruokaostokset. Kilon tarjousbroilerinkoivet, litra maitoa ja toinen piimää. Paketti cannelloneja. Kilon jogurttiämpäri, perunat ja appelsiinit. Leivät ja tomaatit päällimmäiseksi. Ja ne irtotölkit saunakaljoiksi.
Onnea ja menestystä!
Vähittäistä siedätyshoitoa kohti tulevaisuusen ruokavaliota: syöt hyönteisiä ja olet onnellinen.
Mä olen iät ajat autottomana käyttänyt reppua ja muita kestokasseja. Jos ei ole kotona lähtiessä mukana niin sitten ostan kaupasta uuden kestokassin. Se ohut kangaskassi ei paljoa takintaskussa tilaa vie. Mulla myös repussa/käsilaukussa on yleensä aina joku kassi ihan siltä varalta että tulee paketin noutoilmoitus kesken päivän tai käynkin kaupassa.
Miksi tästäkin asiasta pitää tehdä isompi ongelma?
Se joka sanoi että tomaatit menee likaiseksi vaa'alla, luuletko ettei kukaan ole kaupassa likaisilla käsillään niitä sinua ennen hipeltänyt? Myös niille voi kotoa ottaa pussin, jos kauppojen edelleen tarjoamat biopussit ei kelpaa.
Työnnä ne vaikka perseeseesi ja mieti samalla, miten ihmeessä ihmiset ovat selvinneet miljoonia vuosia ilman muovipusseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka avuton pitää olla että tomaattien punnitseminen yksittäin tulee edes mieleen? Vaihtoehtoina ovat biojätepussi, paperikassi, ja kestokassi. Biojätepussi ostaminen kelvannee AP:llekin, ellet ole jämähtänyt 80-luvulle ja kietäydyt kierrättämästä ihan periaatteesta. Jos kaikilla ihmisillä olisi AP:n ajatusmaailma, maapallolla ei olisi otsonikerrosta ollenkaan sen sijaan, että freonia ei nykyään käytetä.
Biojätepussiin ei saa liimata sitä tarraa.
Tottakai saa.
Silloin se ei kelpaa biojätteeksi.
Ne jätteet poltetaan. Tulee biokaasua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupat tarjoavat jatkossa normimuovipussin sijaan biopussin tai paperipussin. Molempia on jo kaupan heviosastoilla. Isot ja kestävät muovipussit (ne, joista maksetaan kassalla) eivät häviä ja kangaskassin saa taiteltua lompakon kokoiseksi paketiksi. Miten tästä saa ongelman?
No ihan tosi nyt! Mitä siihen lompakon kokoiseksi taittuvaan kangaskassiin mahtuu? Mä olen sinkkuihminen ja käytän reppua. Joskus ei reppuunkaan mahdu ostokset!
Yritäpä tukea vaikka kahteen tuollaiseen kangaskassiin viikonlopun ruokaostokset. Kilon tarjousbroilerinkoivet, litra maitoa ja toinen piimää. Paketti cannelloneja. Kilon jogurttiämpäri, perunat ja appelsiinit. Leivät ja tomaatit päällimmäiseksi. Ja ne irtotölkit saunakaljoiksi.
Onnea ja menestystä!
No sinne reppuun se kassi. Taskuun. Kai sulla joku väline pienien tavaroiden kuljettamiseen on mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset varmaan kuoli nälkään ennen muovin keksimistä.
Vielä 60 luvulla Suomen kaikki kaupat oli sellaisia joissa ostettiin tiskiltä kauppiaalta pyytämällä kaikki ostokset. Itsepalvelukaupat eivät ole kovinkaan vanha keksintö
Kaikki? Eihän toki, kyllä meillä tavarat oli hyllyissä ihan itse otettavissa, maito oli "irtomaitoa", laskettiin omaan pääläriin ennen kuin tuli pussimaito.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä huijaa kun ostan vaikka omenia tai tomaatteja. Mutta jos minut pakotetaan ostamaan jotain kestopusseja tai käyttämään paperipusseja, niin nehän painaakin enemmän kuin se ohut muovipussi. Minä alan sitten ottamaan aina yhden ylimääräisen tuotteen punnituksen jälkeen. Helppo sujauttaa paperipussiin kun sitä ei sulje kuten muovipussia.
Et ikinä huijaa, mutta varkaaksi aiot.
Voi kyynel nyt taas, kyllä on muutosvastaista sakkia.
Mulla on kestopussi ollut yli 10 v käytössä.
Tuotteet vaa alle ja hintalappu kiinni pahvinpalaan ja kotona otan tarran pois.
Ostan 4-8 eri lajia kerralla. Kaikki ovat mahtuneet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperipussi?
Kelpaa mutta ovat kaupalle paljon kalliimpia. Ruokien hinnat nousee taas lisää. Kiva kiva. Ap
Oletko valmis maksamaan mitään siitä, että maailma ei hukkuisi muoviroskaan?
Oletko niitä, joille kierrättäminenkin on ylivoimaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperipussi?
Kelpaa mutta ovat kaupalle paljon kalliimpia. Ruokien hinnat nousee taas lisää. Kiva kiva.
Jännä miten paperipusseista luovuttiin juuri siksi, että luonto pelastuu. Ympäri mennään etc.
Ämpäri mukaan, siihen pottu kerrallaan hinta jokaisessa potussa, siinpä laskette😂😁🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Ihan aidosti... millä tavalla ihmiset ratkaisevat arkielämässä ongelmia. Jos tällaisesta asiasta menee pasmat sekaisin??? Voi avuottomuus. Täällä on jo monta käytännöllistä vaihtoehtoa tarjottu. Älkää heittäytykö niin saakelin avuttomiksi!
Jotkut ovat täysin avuttomia, ja juuri tällaisten urpojen takia tarvitaan tällaisia uusia sääntöjä kuten muovipusseista luopuminen, kääntyvät korkit, paperipillit etc.
Paperipussit. Niitä on nykyisinkin kaupoissa. Paistopisteen tuotteiden pusseja voi käyttää hedelmiin ja vihanneksiin. Ne säilyvätkin paremmin ilman muovia.
Jos kotona on unohtunut muovipussiin jokin elintarvike niin nopeammin on mennyt huonoksi.
Yksittäispakatuille ketsupeille voi keksiä uuden tavan pakata.
Milloin kielletään yksittäispakatut jugurttipurkit ja muoviset margariinirasiat?
Muovipullot?
Muoviset keittiövälineet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperipussi?
Kelpaa mutta ovat kaupalle paljon kalliimpia. Ruokien hinnat nousee taas lisää. Kiva kiva.
Jännä miten paperipusseista luovuttiin juuri siksi, että luonto pelastuu. Ympäri mennään etc.
Ainakin paperipusseista on paljon vähemmän haittaa maailman valtamerissä. On hyvä, että tällaisia muutoksia tehdään, joskaan ne eivät olisi välttämättömiä, jos ihmiset viitsisivät kierrättää. Mutta kun sekin on eräille niin ylivoimaista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kestopussi ollut yli 10 v käytössä.
Tuotteet vaa alle ja hintalappu kiinni pahvinpalaan ja kotona otan tarran pois.
Ostan 4-8 eri lajia kerralla. Kaikki ovat mahtuneet
Kerro lisää pahvin palastasi?
Silloin se ei kelpaa biojätteeksi.