Suomessa syntyvyys hälyttävän pieni. Mikä on se syy että sinulla ei ole lapsia?
Tähän syitä ja perusteluja omaan lapsettomuuteen tai pieneen lapsilukuun.
Asiallista keskustelua, kiitos.
Kommentit (547)
Pitäs nähdä pinppi jotta pystyy raskautumaan
Suurin haaveeni oli pitkään saada perhe ja omia lapsia. Sairastuin ja syrjäydyin. Nyt teen työtä kympin tuntiliksalla ja hallitus kyllä pitää huolen siitä, ettei ole varaa lisääntyä. Asumistuki kun lähtee saan käyttörahaa saman verran kuin saisin toimeentulotuella ollessa. Olen jo 31, loppuu kellosta aika kesken kun ei pitkän työttömyyden jälkeen helposti parempipalkkaisiin hommiin pääse.
Ei voi mitään. Toivon, etten pahasti katkeroidu vanhana ja yritän nauttia elämästä ilman elämäni suurinta haavetta. Koska raha.
Tämä tulee monelle ilmeisesti yllätyksenä, mutta syntyvyys kääntyy nousuun ainoastaan kahdella konstilla:
1. Vaihdetaan valtauskontoa, tiedätte kyllä mihin.
2. Ulkoistetaan raskaudet ja lastenhoito kokonaan. Tapaamisoikeus jää, mutta pakko ei ole mihinkään.
Esimerkiksi: näin siinä todennäköisesti kävisi kohdallani:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni lapseton käy kuitenkin ulkomailla? (ilmastoteko) vai sittenkin vain itsekkyyttä ja vastuuttomuutta
Saat lennellä elämäsi aikana aikas paljon vs. että lisäännyt. Yksilön kannalta pahin ilmastoteko on lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi: näin siinä todennäköisesti kävisi kohdallani:
Kyllä, ehdottomasti suurin virhe elämässä on lisääntyä. Siihen kun ei millään keksi yhtään järkisyytä, ei ensinmäistäkään.
Koska en halua. Ajatuskin oksettaa lapsista ja jostain panemisesta. 🤮🤮🤮
T. Aseksuaali
Ei pysty ottamaan riskiä lapsen hyvinvoinnin suhteen. Ensiksi talous kuntoon, eli omakotitalo tontilla, jottei lapsuus ole mitään kerrostalokaksion kuution muotoisessa laatikossa asumista katupölyn turmelemana.
Tässä ekana mieleen tulleet syyt:
- En halua lapsia enkä ole koskaan halunnut. Tämä on ollut päivänselvää jo silloin kun olin vielä itse lapsi.
- Olen aseksuaali nainen. Pidän kyllä miehistä mutta miehet eivät pidä minusta. Nainen saa olla ihan minkälainen sekopää vaan kunhan seksiä on tarjolla. Koska oma mielenkiintoni kyseiseen aktiviteettiin on lähes nolla, olen ikisinkku.
- Minulla on endometrioosi joka sai riehua vapaasti yli 20 vuoden ajan ja tehdä tuhojaan sisuskaluissani, koska lääkärien mielestä kivut kuuluvat naisen elämään. Vasta kun taju lähti kuukautiskivuista, asiaa alettiin tutkia. Leikkauksessa paljastui että endometrioosi on runnellut munasarjani lähes täysin. Ei sieltä mitään lasta olisi tulossa vaikka olisin halunnut. Mutta ai niin, ei ole miestä enkä halua :D.
Ja hyvä näin. Olen onnellinen ja ylpeä siitä että omalta kohdaltani katkaisen kärsimyksen kehän enkä tuota yhtään uutta elämää tänne tuntemaan monenlaista tuskaa ja hitaasti kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska en halua. Ajatuskin oksettaa lapsista ja jostain panemisesta. 🤮🤮🤮
T. Aseksuaali
Jesss, hengenheimolainen! Tuo kaikki on vaan niin turhaa. En tajua enkä tule koskaan tajuamaan miksi ihmiset tekevät tuota, mikä biologian vimma ajaa ihmiset tuohon. Ja nimenomaan että miltä se tuntuu, kun ei ole koskaan itse sitä tuntenut.
Se olisi varmaan tuo ikuinen tyttöystävän puuttuminen.
Minulla on kaksi koiraa, en halua lapsia
Mitä tämä asia nyt AP:lle kuuluu jos lapsia ei synny ?
Mä oon aina halunnut lapsia, mutta puolisot sitten lopulta ei. Eli sanoisin, että miesten haluttomuus vanhemmuuteen on estänyt oman vanhemmuuden. Uskon ydinperheeseen enkä tahtoisi yksinäni hankkia, mutta ikä alkaa tulemaan vastaan, niin on varmaan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä asia nyt AP:lle kuuluu jos lapsia ei synny ?
Miksi aiheesta ei saisi keskustella? Kuuluuhan se meille kaikille.
Ei ole lainkaan tukiverkostoja.
En ole koskaan halunnut lapsia. En koskaan ollut itseäni nuorempien seurassa kasvaessani - mielestäni lapset ovat arvaamattomia, enkä osaa käyttäytyä luonnollisesti lasten kanssa. Nykyisinkin vältän joutumista seurustelemaan lasten kanssa, koska tunnen itseni niissä tilanteissa vaivaantuneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Se olisi varmaan tuo ikuinen tyttöystävän puuttuminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lainkaan tukiverkostoja.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan halunnut lapsia. En koskaan ollut itseäni nuorempien seurassa kasvaessani - mielestäni lapset ovat arvaamattomia, enkä osaa käyttäytyä luonnollisesti lasten kanssa. Nykyisinkin vältän joutumista seurustelemaan lasten kanssa, koska tunnen itseni niissä tilanteissa vaivaantuneeksi.
Yes to all. Kaikki nämä.
Nyt jäi vaivaamaan, että mitä asioita nää on.