Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä muilla liian vaativat iäkkäät vanhemmat?

Vierailija
09.03.2024 |

Mä en oikein jaksaisi enää olla koko ajan auttamassa, sekä omat että miehen vanhemmat vaativat liikaa. 

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttiani ei julkaistu vaikkei siinä ollut mitään törkeää. Sanoin vaan äidille, että jos hänellä on laittaa rahaa minulle, niin maksakoon jollekin hädänalaiselle henkilölle (tämä oli se, minkä takia kommenttiani ei julkaistu).

Aluksi äiti ei uskonut, mutta pidin kiinni siitä, että autan vain oman aikatauluni ja jaksamiseni mukaan. Ja jos se ei riitä, niin ostakoon apua.

Vierailija
82/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen pian 70 vuotta enkä ole koskaan tilannut ruokaa netistä, en kaupoista enkä ravintoloista. Minulla on viimeistä huutoa oleva älypuhelin ja tablettitietokone, ja niitä käytän päivittäin. Pankkitunnukset löytyy ja ajan tasalla olevat passi ja henkilökortti. Puoliso hoitaa kauppa-asiat, laskut, veroilmoitukset jne. Jos minulla ei olisi puolisoa, niin olisin nyt suoraan sanottuna erittäin pahassa tilanteessa. Tarvitsisin asioidenhoitajan, mutta en tiedä mistä lähtisin sellaista etsimään. Onneksi on rahaa millä maksaa palveluista. Jälkikasvua emme vaivaa asioillamme."

Tässä kohtaa olisi hyvä tehdä se valtuutus, mikäs sen virallinen nimi olikaan. Edunvalvontavaltuutus. Käy lastesi ja miehesi kanssa keskustelu siitä kenet valtuutat hoitamaan asioitasi kun et itse enää pysty. On mahdollista hankkia myös ulkopuolinen edunvalvoja. Se voi olla ystävä tms. Veikkaan kuitenkin että lapsesi ottavat tehtävän vastaan, koska ulkopuolinen

Tilanteeni on nyt tietenkin hyvä, koska minulla on puoliso, mutta tilanteessa jossa olisin yksinäisenä ja vähävaraisena, niin tilanne voisi olla aika ankea. "Paperit" meillä onkin tarkoitus tehdä lähiaikoina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolleita on, joten ei tule vaatimuksia. 

N43

Pitäiskö onnitella😳vai pahoitella😏

Tulin ketjuun, koska olin aiemmin uupunut vanhempieni juoksulikka. Olen suorastaan katkera siitä, että he veivät minulta mahdollisuuden nauttia heidän seurastaan viimeisinä vuosinaan. Piti vaan koko ajan vääntää kättä siitä, että minkä verran autan. 

Vierailija
84/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pian 70 vuotta enkä ole koskaan tilannut ruokaa netistä, en kaupoista enkä ravintoloista. Minulla on viimeistä huutoa oleva älypuhelin ja tablettitietokone, ja niitä käytän päivittäin. Pankkitunnukset löytyy ja ajan tasalla olevat passi ja henkilökortti. Puoliso hoitaa kauppa-asiat, laskut, veroilmoitukset jne. Jos minulla ei olisi puolisoa, niin olisin nyt suoraan sanottuna erittäin pahassa tilanteessa. Tarvitsisin asioidenhoitajan, mutta en tiedä mistä lähtisin sellaista etsimään. Onneksi on rahaa millä maksaa palveluista. Jälkikasvua emme vaivaa asioillamme. 

No mikset opettele käyttämään sitä taplettia kaikissa mahdollisissa asioissa. Se on ihan hauskaa ja helppoa ,kun opit. On yks simänräpäys ,kun puoliso voi olla pois pelistä ,ja sinä voit elää suht virkeänä vielä 30 vuotta. Olen vanhempi ja opetellut kaikki tarvittavat asiat tapletilla. Het ,kun tulee joku uusi käytännön juttu ,niin sisäistän sen.Niin kauan kun järki pelaa, se on helppoa.

Vierailija
85/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen pian 70 vuotta enkä ole koskaan tilannut ruokaa netistä, en kaupoista enkä ravintoloista. Minulla on viimeistä huutoa oleva älypuhelin ja tablettitietokone, ja niitä käytän päivittäin. Pankkitunnukset löytyy ja ajan tasalla olevat passi ja henkilökortti. Puoliso hoitaa kauppa-asiat, laskut, veroilmoitukset jne. Jos minulla ei olisi puolisoa, niin olisin nyt suoraan sanottuna erittäin pahassa tilanteessa. Tarvitsisin asioidenhoitajan, mutta en tiedä mistä lähtisin sellaista etsimään. Onneksi on rahaa millä maksaa palveluista. Jälkikasvua emme vaivaa asioillamme."

Tässä kohtaa olisi hyvä tehdä se valtuutus, mikäs sen virallinen nimi olikaan. Edunvalvontavaltuutus. Käy lastesi ja miehesi kanssa keskustelu siitä kenet valtuutat hoitamaan asioitasi kun et itse enää pysty. On mahdollista hankkia myös ulkopuolinen edunvalvoja. Se voi olla ystävä tms. Veikkaan kuitenkin että la

Tehkää ihmeessä heti. Vähän se vaivannäköä kaipaa, mut sitten saa olla huoleti. Minä pyysin muistiyhdistyksestä valmiin pohjan ja teimme itse. Lakiasiantuntija tarkisti se , että oli ok, 2 läheistä siihen laitettiin ja yksi suvun ulkopuolinen. Ei tiedä ,tarvitaanko koskaan.

Vierailija
86/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pian 70 vuotta enkä ole koskaan tilannut ruokaa netistä, en kaupoista enkä ravintoloista. Minulla on viimeistä huutoa oleva älypuhelin ja tablettitietokone, ja niitä käytän päivittäin. Pankkitunnukset löytyy ja ajan tasalla olevat passi ja henkilökortti. Puoliso hoitaa kauppa-asiat, laskut, veroilmoitukset jne. Jos minulla ei olisi puolisoa, niin olisin nyt suoraan sanottuna erittäin pahassa tilanteessa. Tarvitsisin asioidenhoitajan, mutta en tiedä mistä lähtisin sellaista etsimään. Onneksi on rahaa millä maksaa palveluista. Jälkikasvua emme vaivaa asioillamme. 

No mikset opettele käyttämään sitä taplettia kaikissa mahdollisissa asioissa. Se on ihan hauskaa ja helppoa ,kun opit. On yks simänräpäys ,kun puoliso voi olla pois pelistä ,ja sinä voit elää suht virkeänä vielä 30 vuotta. Olen vanhempi ja opetellut kaikki tarvittavat asiat tapletilla. Het ,kun tulee jo

Kysymys ei ole siitä, että osaanko. Olen käyttänyt tietokoneita jo 1980-luvun alkupuolelta. Kukaan ei pysty ennustamaan, kuka on ensin pois pelistä, mutta todennäköisesti se olen minä. 

Vierailija
87/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta seuranneena todennut, että monet vanhemmat ovat läheisriippuvaisia. Kun lapset eivät pidä muutoin yhteyttä, keksivät monenlaisia avuntarpeita. Itse olen kehityksen kulussa mukana mielenkiinnolla. Siksi lapseni ottavat yhteyttä vain, kun tarvitsevat rahaa, tietotekniiikka-apua tai lapsenvahtia ym. Kysyn samaa, kuin keskustelun aloittaja, tuleeko minun olla apuna aina lähes isovanhempi-iässä oleville lapsilleni ilman vastapalveluja. Joskus olisi huojentavaa tietää, ettei joutuisi yksin kotona odottamaan toimintakyvyttömänä halvaantuneena heidän seuraavaa avuntarvettaan.

Vierailija
88/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikset opettele käyttämään sitä taplettia kaikissa mahdollisissa asioissa. Se on ihan hauskaa ja helppoa ,kun opit. On yks simänräpäys ,kun puoliso voi olla pois pelistä ,ja sinä voit elää suht virkeänä vielä 30 vuotta. Olen vanhempi ja opetellut ka

No mistä sitten on kyse? Osaat hoitaa asiat mutta et vaan voi? Miksi et?

Vierailija
89/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini 79 v on ollut aina tosi uusavuton. Netin käyttö, no no. Jotain sanapelejä pelaa ja uutisotsikot vilkaisee, mutta laskujen maksu, ei onnistu.

lääkäriaikojen tilaaminen ei onnistu, ei puhelimellakaan

lääkäriin meno ei onnistu

ei mikään suunnittelu/toteutus ei suju

eli minä ainoana lapsen teen/suunnittelen/toteutan kaiken.

on helppoa olla vanha. Sanoi vaan että en osaa ja sitten ne kaatuu jonkun muun hoidettavaksi.

Tee huoli-ilmoitus äidistäsi. Sillä tavalla saattaa saada vanhukselle apua. Ainakin sosiaalityön täytyy käydä kartoittamassa avun tarve.

Kotihoito käy 2 x viikossa ja kauppapalvelu tuo ruuat. Silti minulle jää monia asioita hoidettavaksi.

Vierailija
90/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netin kautta ruuan tilaaminen , siis vaikka tapletilla on äärimmäisen hyvä konsti. Sitä on tullut harrastettua jo säännöllisesti 4 vuotta kerran kuukaudessa. Ei tarvitse olla kuin kaksi jk/pk tai jääkaappi ja pakastinarkku( saa halvalla). Toki se vaatii järjestelmällistä luonnetta. Sovellus on helppo käyttää, mutta toki se muuttuu/ kehittyy jatkuvasti, joten täytyy  positiivisesti suhtautua muutoksiin ja kilauttaa välillä kauppakassipalveluun ,jos ei diggaa. 

Itse en lopeta, niin kauan ,kuin nuppi ja sormet toimii.

Mitä tulee siivoukseen , niin parin vk välein kantsii tilata , jos ei itse siivoa kuntoilumielessä( tai ei pysty). Yli 75 vuotiaan ei tarvi maksaa alvia!

itse olen 77v,,nuoria ei ole tarvinnut vielä vaivata. Netti on loistava .

Oma

Usein vanhempien lempilapsi on se jota toivotaan asioidenhoitajaksi. Se hauska hömppäveikko joka on sössinyt raha- ja muutkin asiansa. Mut kun se on niin kiva hauska. Ja kohta on perinnöt menneet taivaan tuuliin.

Vierailija
91/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on lähimmäisenrakkaus huipussaan tässä ketjussa. 

Vierailija
92/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vielä, teen vaihtuvat ostolistat, jotka printtaan paperille. No niitä sitten pitää muuttaa vain periaatteen vuoksi, jos listalla lukee roskapusseja niin äitini viivaa sen yli ja kirjoittaa tilalle roskakasseja.

kohta saa laatia lappunsa itse.

Joo, en ite ehkä kehtais tossa kohtaa enää alkaa pätemään tollasta. Et siirretään pilkkua vaan siirtämisen vuoksi. Missä on kiitollisuus sinun työpanostasi kohtaan.

Vierailija
93/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on lähimmäisenrakkaus huipussaan tässä ketjussa. 

??

Vierailija
94/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhuksilla ei ole sen vertaa osaamista, ettei pysty tilaaman ruokia verkosta, eikä ketään, joka auttaa, niin kuka auttaa sitten? Onko kotiavulla tällaista palvelua?

Meillä Lahdessa kotihoito tilaa kerran viikossa yhdessä isäni kanssa viikon ruokaostokset. Mikrossa lämmitettäviä valmisruokia, puuroja, hedelmiä ja muita helppoja välipaloja. Tulee huomattavasti edullisemmaksi, kuin ateriapalvelu ja asiakas saa valita mieleisensä ruoat.

Vierailija
95/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut rajat. Käyn kerran viikossa. En käy heidän puolestaan kaupassa, tilatkoon verkkokaupasta. En siivoa, ostakoon siivojan.

Mikä sinua rasittaa?

No koko ajan otetaan yhteyttä ja tarvitaan neuvoa/apua johonkin.

Appivanhemmat ei ole ikinä käyttäneet nettiä eikä ole heillä mitään laitettakaan. He soittavat ostoslistat minulle ja sitten minä tilaan.

Ap

pystytkö niputtamaan ne vierailuun? Teet ne, kun tulet käymään.

minun äitini on myös onneton netin käytöstä. Pakotan hänet tilaamaan ja minä istun vieressä.

Itse en pysty niputtamaan samaan käyntiin. Äitini keksii heti jonkun uuden jutun kun entiset on tehty ja

Hän on aina ollut kova hyppyyttämään. Ajattelee asiat usein monimutkaisesti ja epäkäytännöllisesti. Olen aika monta kertaa sanonut että pitää miettiä pakolliset tarvittavat asiat ja lisätä ne kauppalistaan. Ei yksitellen. Nyt olen ihan sanonutkin että lisää puuttuvat seuraavaan kauppalistaan, jotka tavarat kauppapalvelu sitten hakee hänelle. Vastaus oli että ei siellä kumminkaan ole vaseliinia, tuovat varmaan jotain moottoriöljyä. Kunhan änkyröi. Välillä nousee savu korvista ja otan pariksi päivää etäisyyttä.

Vierailija
96/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivusta seuranneena todennut, että monet vanhemmat ovat läheisriippuvaisia. Kun lapset eivät pidä muutoin yhteyttä, keksivät monenlaisia avuntarpeita. Itse olen kehityksen kulussa mukana mielenkiinnolla. Siksi lapseni ottavat yhteyttä vain, kun tarvitsevat rahaa, tietotekniiikka-apua tai lapsenvahtia ym. Kysyn samaa, kuin keskustelun aloittaja, tuleeko minun olla apuna aina lähes isovanhempi-iässä oleville lapsilleni ilman vastapalveluja. Joskus olisi huojentavaa tietää, ettei joutuisi yksin kotona odottamaan toimintakyvyttömänä halvaantuneena heidän seuraavaa avuntarvettaan.

Hyväksikäyttösuhde on aina törkeää ja väärin, tapahtui se kummin päin vain. 

Lastenlasten hoitamista en laskisi avunantamisena, koska mielestäni isovanhempi on kaikista aikuisista se, joka siitä hyötyy eniten. 

Minulla on 2 lastenlasta, 4v. tyttö ja 7v. poika ja olisin vaikka valmis maksamaan siitä ilosta, että saan viettää aikaani noiden rakkaiden seurassa. Ja koska saan tehdä sitä ihan ilmaiseksi, koen sen olevan lottovoitto.

Vierailija
97/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 79 nainen.  Käytän nettiä, maksan laskuni verkossa, tilaan joskus ruokaa k-kaupasta, verot omaverossa, reseptit kannassa. En tarvitse apua. Toivottavasti koskaan.

Vierailija
98/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini 79 v on ollut aina tosi uusavuton. Netin käyttö, no no. Jotain sanapelejä pelaa ja uutisotsikot vilkaisee, mutta laskujen maksu, ei onnistu.

lääkäriaikojen tilaaminen ei onnistu, ei puhelimellakaan

lääkäriin meno ei onnistu

ei mikään suunnittelu/toteutus ei suju

eli minä ainoana lapsen teen/suunnittelen/toteutan kaiken.

on helppoa olla vanha. Sanoi vaan että en osaa ja sitten ne kaatuu jonkun muun hoidettavaksi.

Tee huoli-ilmoitus äidistäsi. Sillä tavalla saattaa saada vanhukselle apua. Ainakin sosiaalityön täytyy käydä kartoittamassa avun tarve.

Kannattaa olla kartoituksessa itse paikalla, että se ei mene näin.... en mie mittään tarvi, tytär hoitaa. 

Näin on. Ja muistisairaat osaa esittää yllättävän hyvin pärjäävää vieraalle ihmiselle. Toisinaan tulee läheisiltä puheluita asiakkaan tapaamisen jälkeen, että mitähän se äiti tai isä on oikein höpöttänyt kun on palvelut evätty. T. Sossu

Vierailija
99/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tässä vanhempia autellessa selvinnyt että jos suhde on huono niin kannattaa erota kun lapset lähtee pesästä. Kuvittele että sulla ei ole kumppanillesi mitään sanottavaa ja olet käytännössä sen omaishoitaja 24/7/365 voimiesi äärirajoilla. 

Vierailija
100/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee vanhempieni pihatöitä, koska he ovat itse päättäneet asua ikääntyneinä omakotitalossa ja asunto sijaitsee alueella, josta sen saisi helposti kaupaksi. Kumpikin heistä on järjissään. En koe, että minun pitäisin kitkeä rikkaruohoja tai leikata nurmikkoa. Olen sanonut, että myykää talo, jos resurssit ei riitä sen ylläpitoon

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi