Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä muilla liian vaativat iäkkäät vanhemmat?

Vierailija
09.03.2024 |

Mä en oikein jaksaisi enää olla koko ajan auttamassa, sekä omat että miehen vanhemmat vaativat liikaa. 

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netin kautta ruuan tilaaminen , siis vaikka tapletilla on äärimmäisen hyvä konsti. Sitä on tullut harrastettua jo säännöllisesti 4 vuotta kerran kuukaudessa. Ei tarvitse olla kuin kaksi jk/pk tai jääkaappi ja pakastinarkku( saa halvalla). Toki se vaatii järjestelmällistä luonnetta. Sovellus on helppo käyttää, mutta toki se muuttuu/ kehittyy jatkuvasti, joten täytyy  positiivisesti suhtautua muutoksiin ja kilauttaa välillä kauppakassipalveluun ,jos ei diggaa. 

Itse en lopeta, niin kauan ,kuin nuppi ja sormet toimii.

Mitä tulee siivoukseen , niin parin vk välein kantsii tilata , jos ei itse siivoa kuntoilumielessä( tai ei pysty). Yli 75 vuotiaan ei tarvi maksaa alvia!

itse olen 77v,,nuoria ei ole tarvinnut vielä vaivata. Netti on loistava .

Oma äitini on vähän sinua vanhempi mutta ei ole koskaan halunnut oppia käyttämään tietotekniikkaa.  Me lapset asumme toisilla paikkakunnilla ja kyllä on välillä vaikeaa hoitaa asioita. Joku joutuu aina käyttämään vapaapäivänsä hänen asioiden hoitamiseen. Olisi omiakin asioita hoidettavana vaikka suurimman osan pystyykin netissä tekemään. Hänellä ei ole edes pankkia omalla paikkakunnalla,  joutuu junalla matkustamaan naapurikaupunkiin. Onneksi vielä liikkuu hyvin, jaksaa kävellä. Ostaa myös pihatyöt palveluna. Mutta kuinka kauan tämä kestää...

Vierailija
22/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita rajat. Omaa terveyttä ja jaksamista saa ja pitää suojella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut rajat. Käyn kerran viikossa. En käy heidän puolestaan kaupassa, tilatkoon verkkokaupasta. En siivoa, ostakoon siivojan.

Mikä sinua rasittaa?

No koko ajan otetaan yhteyttä ja tarvitaan neuvoa/apua johonkin.

Appivanhemmat ei ole ikinä käyttäneet nettiä eikä ole heillä mitään laitettakaan. He soittavat ostoslistat minulle ja sitten minä tilaan.

Ap

Miksi miehesi ei hoida omien vanhempiensa asioita? Törkeää.

Vierailija
24/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tehtäväsi on huolehtia ennen kaikkea omista lapsistasi ja omasta hyvinvoinnistasi. Älä ole vanhempiesi ilmainen piika. Rahalla saa kotipalvelua.

Vierailija
25/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhuksilla ei ole sen vertaa osaamista, ettei pysty tilaaman ruokia verkosta, eikä ketään, joka auttaa, niin kuka auttaa sitten? Onko kotiavulla tällaista palvelua?

Vierailija
26/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut rajat. Käyn kerran viikossa. En käy heidän puolestaan kaupassa, tilatkoon verkkokaupasta. En siivoa, ostakoon siivojan.

Mikä sinua rasittaa?

Appivanhemmat ei ole ikinä käyttäneet nettiä eikä ole heillä mitään laitettakaan. He soittavat ostoslistat minulle ja sitten minä tilaan.

Ap

pystytkö niputtamaan ne vierailuun? Teet ne, kun tulet käymään.

minun äitini on myös onneton netin käytöstä. Pakotan hänet tilaamaan ja minä istun vieressä.

Itse en pysty niputtamaan samaan käyntiin. Äitini keksii heti jonkun uuden jutun kun entiset on tehty ja toimitettu

Esim. Ai niin, tarttisin purkin vaseliinia huulirasvaksi. Mulla on niitä puikkomallisia mitä olet ostanut mutta ne ei käy kun niitä joutuu silleen hinkkaamaan huuliin. Pitää olla purkissa, se on joustavampaa.

Äidilläni käy kotihoito 2 x viikossa. Kauppapalvelu tuo ruuat. Minä laitan laskut maksuun, hoidan pyykit, autan siivouksissa, käytän lääkärit ym. Silti, aina riittää passuutettavaa.

Vierailija
27/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käske niitten tehdä ostoslista sinne Doroonsa tekstiviestinä. Sitten kopsaa sen ruokakaupan netti tilaukseen, kun sinulla on aikaa.

Ymmärrän tilanteesi, usein saa olla hakemassa heille jotain puhelinnumeroita jonnekin, kun puhelinluetteloita ei enää ole. Ja selvittämässä heille selkokielellä heille saapuneita posteja. Kun luetun ymmärryskin alkaa olla puutteellista. Luullaan ja kuvitellaan kaikenlaista ihmeellistä. 

Jos heillä on älykännykkä tai tapletti, laita siihen Fonectan appi, saavat ilmaiseksi hakea sietä 10 numeroa kuukaudessa. Älä tee sinä sitä, pakota itse hakemaan. Jos eivät viitsi tallettaa, pyydä ne kirjoittamaan MUISTIKIRJAAN.

Vierailija
28/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinua rasittaa?

Ap

pystytkö niputtamaan ne vierailuun? Teet ne, kun tulet käymään.

minun äitini on myös onneton netin käytöstä. Pakotan hänet tilaamaan ja minä istun vieressä.

Itse en pysty niputtamaan samaan käyntiin. Äitini keksii heti jonkun uuden jutun kun entiset on tehty ja toimitettu

Esim. Ai niin, tarttisin purkin

minä sanon äidilleni, että tuon vaseliinia seuraavan kerran, kun olen tulossa.

pyykit hän osaa laittaa itse koneeseen. Autan vain lakanoiden vaihtamisessa.

Lääkäriin vien, jos pystyn. Jos en töiden takia pysty joustamaan, niin en edes kysy, miten hän pääsee sinne.

Enkä siivoa. Olen kysynyt, haluanko, että etsin hänelle siivooja. Ei halua. 

äiti 86 v

Vierailija
29/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netin kautta ruuan tilaaminen , siis vaikka tapletilla on äärimmäisen hyvä konsti. Sitä on tullut harrastettua jo säännöllisesti 4 vuotta kerran kuukaudessa. Ei tarvitse olla kuin kaksi jk/pk tai jääkaappi ja pakastinarkku( saa halvalla). Toki se vaatii järjestelmällistä luonnetta. Sovellus on helppo käyttää, mutta toki se muuttuu/ kehittyy jatkuvasti, joten täytyy  positiivisesti suhtautua muutoksiin ja kilauttaa välillä kauppakassipalveluun ,jos ei diggaa. 

Mitä tulee siivoukseen , niin parin vk välein kantsii tilata , jos ei itse siivoa kuntoilumielessä( tai ei pysty). Yli 75 vuotiaan ei tarvi maksaa alvia!

Oma äitini on vähän sinua vanhempi mutta ei ole koskaan halunnut oppia käyttämään tietotekniikkaa.&nb

Laittakaa kaikki jatkuvat peruslaskut E-laskuiksi. Sitten tietysti teille lapsille valtuutus hoitaa hänen pankkiasioitaan. Jos joku e-lasku pitää esim hyväksyä. Ei se vaikeaa ole. Tuskin niitä laskuja niin paljon tulee. Suomi.fi myös valtuutus teille,, saa tarpeen tullen hoitaa monia asioita, apteekki yms. Käyppä siellä suomi.fi sivuilla. Meillä molemmilla ikäihmisillä on ristiin valtuutus ja myös tyttärelle. Pyydä äitiäsi tekemään edunvalvontavaltakirja, sitä voi tarvita tulevaisuudessa ja sit ottaa käyttöön ,jos käy niin.Helpompi handlata sitten kaikki jutut. Tv se 77v.

Vierailija
30/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini 79 v on ollut aina tosi uusavuton. Netin käyttö, no no. Jotain sanapelejä pelaa ja uutisotsikot vilkaisee, mutta laskujen maksu, ei onnistu.

lääkäriaikojen tilaaminen ei onnistu, ei puhelimellakaan

lääkäriin meno ei onnistu

ei mikään suunnittelu/toteutus ei suju

eli minä ainoana lapsen teen/suunnittelen/toteutan kaiken.

on helppoa olla vanha. Sanoi vaan että en osaa ja sitten ne kaatuu jonkun muun hoidettavaksi.

Vierailija
31/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini 79 v on ollut aina tosi uusavuton. Netin käyttö, no no. Jotain sanapelejä pelaa ja uutisotsikot vilkaisee, mutta laskujen maksu, ei onnistu.

on helppoa olla vanha. Sanoi vaan että en osaa ja sitten ne kaatuu jonkun muun hoidettavaksi.

Ja kotihoitokin käskee vaan kysymään tytärtä apuun. Itse en aio elää vanhaksi.

Vierailija
32/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kaikki ja vielä mielenterveysongelmat päälle ja vanhusten surkea keskinäinen parisuhde... Äiti valittaa kaikesta ihan tauotta mutta mikään ratkaisu ei käy.

Vierailija
33/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain tämän tapaista tarkoitin, kun yhtenä päivänä avasin keskustelun "Tunnetko olevasi vastuussa lapsillesi."

Pitää ottaa vastuuta itsestään myös vanhana. Ei heittäytyä avuttomaksi. 

Vierailija
34/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vielä, teen vaihtuvat ostolistat, jotka printtaan paperille. No niitä sitten pitää muuttaa vain periaatteen vuoksi, jos listalla lukee roskapusseja niin äitini viivaa sen yli ja kirjoittaa tilalle roskakasseja.

kohta saa laatia lappunsa itse.

Vierailija
35/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityistä kotipalvelua on nykyään joka kunnassa ja rahalla tekevät mitä sovitaan esim siivoukset ja kauppskäynnit.

Älkää suostuko palvelemaan aikuisia ihmisiä, jotka ovat vuosikymmeniä hoitaneetet asiat itse. Ihminen "laitostuu" hyvin äkkiä kotonakin, kun joku alkaa tekemään puolesta. 

Vierailija
36/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille voi hyvin sanoa "ei". Kukaan ei kuole, jos ei ole vaseliinia tai joku ruokatavara puuttuu. Kylmästi sovitte, että kahden viikon välein apu ja matkakulut maksuun. 

Vierailija
37/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies auttaa omia vanhempiaan ja sä omiasi. Ota vapaata välillä töistä ja lepää, jos voimat loppuvat. Jos joku on tarvitseva, iäkkäiden hyvinvointi on muista riippuvaista täysin. Osan saa tilattua apteekista ja kaupasta, osa pitää hakea. Lisäksi siivouksesta voi maksaa vaikka 1. kahdessa viikossa ja he valitsevat ajan. Lisäksi pyytäkää muiden sukulaisten apua reippaasti! Antakaa rahaa taksiin jos iäkkäillä ei ole. Kekseliäisyys. Lisäksi on olemassa asuintaloja joiden lähellä on kauppa, apteekki ja palveluja. Mutta osa kaipaa rauhaa ja maisemia, pelkkä talomassa ikkunamaisemana ei toimi.

Vierailija
38/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi ei viitsi tehdä niin miksi sinun pitää tehdä? 

Vierailija
39/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini on vähän sinua vanhempi mutta ei ole koska

Tätä olen ehdottanut jo vuosia kuten myös äitini mutta asia ei etene. Äitini haluaa että yksi sisaruksistani hoitaa hänen asioitaan mutta tämä sisarus ei saa sitä tehtyä. Äidistä se ei ole kiinni. Itse kyllä epäilen että äidin rahat katoaa sillä sekunnilla kun antaa käyttöoikeuden rahoihinsa. 

Vierailija
40/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhuksilla ei ole sen vertaa osaamista, ettei pysty tilaaman ruokia verkosta, eikä ketään, joka auttaa, niin kuka auttaa sitten? Onko kotiavulla tällaista palvelua?

Tilaatko itse ruuat netistä, minä tilaan ja olen jo vanhus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä