Vaihdanko liian usein vaatteita vai onko niitä liikaa jos yksieläjänä pesen 2 koneellista viikossa??
Kommentit (63)
Miksi tuo olisi liikaa? Meillä on 2 aikuista ja 3 peruskouluikäistä lasta perheessä. Pyykkiä pestään yksi koneellinen joka ilta. Lisäksi lakanapyykit joka toinen viikko (3 koneellista). Inhoan lakanoiden ja pyyhkeiden pesua, mutta pakko sitäkin on tehdä. Isoin työ on viikkaaminen ja niiden lakanoiden vaihto, mutta en halua likaisissakaan olla. Meillä oli mieheni kanssa ensimmäisessä yhteisessä kodissa vain pulsaattorikone. Sinne piti vaihtaa vedet monta kertaa pesun aikana ja pyykki oli usein märkää pesun jälkeen. Silloin tuli pestyä pyykkiä mahdollisimman harvoin ja välillä pesin paitoja ja farkkuja vain sankossa käsin. Alusvaatteet, t-paidat, urheiluvaatteet ja sukat oli pakko pestä pulsaattorikoneella, kun ei niitä käsinpesulla puhtaaksi saa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käsipyyhkeitä kalsaria ja sukkaa tulee koooko ajan
hikiset treenikamat pesen heti ja lakanat tulee kerran vkossa myöskin joten kyllä pyykkiä tulee!
Pesetkö käsineen treenikamat vai koneessa kaksi-kolme vaatekappaletta?
Vierailija kirjoitti:
Hyi, inhottaisi jos likaiset alusvaatteet lojuu jossain monta viikkoa ennen pesua.
No hyi itsellesi jos alusvaatteesi ovat jotenkin likaisia käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hyi, inhottaisi jos likaiset alusvaatteet lojuu jossain monta viikkoa ennen pesua.
Miksi ne ovat jotenkin superlikaiset yhden päivän tai puolikkaan päivän käyttämisestä? Etkö osaa pestä p_rsettäsi vai onko joku muu ongelma kenties? Siellähän ne pyykkikorissa odottavat vuoroaan.
Mulla ei ole 30 paria alkkareita tai sukkia, vaan vain reilun viikon tarpeiksi.
Vierailija kirjoitti:
1 koneellinen viikko on ainakin itselle riittänyt.
Kannattaa ajatella siltä kannalta että vaatteet kuluu pesussa ja useimmille riittää tuuletus.
Alusvaatteet, sukat, t-paidat pesen usein, mutta esim. neuleet ja housut parvekkeelle yön yli toimii ihan hyvin jos ei ole näkyvää likaa.
Alushousut ja sukat parvekkeelle, ellei näkyvää likaa liikaa. Kaappiin ja taas päälle.
Säästetään, kierrätetään itsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No hyi itsellesi jos alusvaatteesi ovat jotenkin likaisia käytön jälkeen.
Alushousuissa on aina hikeä, virtsaa ja ulostepartikkeleita, vaikka kuinka puhdas kuvittelisi olevansa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tähän tarvitaan äkkiä jonkun asiantuntijan apua.
On aivan kohtuutonta olettaa että aikuinen ihminen selviäisi enää 2020-luvun Suomessa itse tällaisista ylipääsemättömistä haasteista ilman julkisen sektorin tarjoamaa ammattiapua.
Eivät ne Martatkaan ihan joka paikkaan taivu.
No ei täällä kyllä' ammattiapua saa, huuhaa-palstalla!
Vierailija kirjoitti:
En pärjäisi noin vähillä pesuilla kun vaatteilla on eri värejä ja pesulämpötiloja.
M
En minäkään. Lakanat vaihdan kerran viikossa. Pyyhkeet ja tyynyliinat 2krt viikossa.
Sivusta siisti nainen
Minä juuri käänsin kalsarit toisinpäin ja parin viikon päästä kaverin kanssa päikseen.
Pesin 3 kertaa tällä viikolla, tosin käytän joskus pikapesua kevyesti likaantuneille yksittäisille vaatteille. Monta kertaa pohdittu että käsipyyhkeiden pitää olla ohuita, että voi harventaa. Kesähelteellä paksut pyyhkeet alkavat haisemaan.
Asun yksin ja pesen vähintään kaksi koneellista pyykkiä viikossa. Lakanat ja pyyhkeet kerran. Urheiluvaatteet on pestävä urheilun jälkeen ja muutenkin tykkään usein vaihtaa puhdasta päälle.
Vaihdat. Minulla on ollut samat vaatteet puoli vuotta päällä enkä ole pessyt yhtäkään koneellista pyykkiä.
Kuinka vähän omistatte urheiluvaatteita, jos ne pitää heti pestä käytön jälkeen? Itse laitan kosteat urheiluvaateet kuivumaan ja sitten siitä kuivana pesukoriin odottamaan täyttä koneellista.
Alushousuissa on aina bakteereja, jotka lisääntyvät muhiessaan ja pesua odottaessaan. Pesu 60 asteessa auttaa, jotkut suosittelevat vielä muista vaatteista erillään pesemistä. Nopea käyttö kuivausrummussa vähentää bakteerien määrää. Pitsihepeneet on sitten asia erikseen.
Aivan järkyttävää pyykkäämistä yksin elävillä ihmisillä. Täytyy ihan laboratorio-olosuhteissa elää
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää pyykkäämistä yksin elävillä ihmisillä. Täytyy ihan laboratorio-olosuhteissa elää
Kaikki ei halua haista pahalta.
Hajuun tottuu tietysti itse, mutta voi sen silti tiedostaa.
Vaihdan lakanat kahden viikon välein ja pesen kerralla kahden vaihtoviikon lakanat välillä 60 asteessa ja välillä 90 asteessa. Pyyheliinoja yritän kerätä isomman läjän saadakseni koneen täyteen ja pesen frotee- ja keittiöpyyhkeet välillä jopa 90 asteessa. Kirjopyykkiä pesen viikottain ja alusvaatteeni pesen yleensä käsin. Mustia vaatteita minulla on vähemmän ja niitä täytyy kerätä vähän kauemmin jotta kone tulee edes puolilleen täyteen.
Aika normimäärältä kuulostaa. Itsellä sukat ja alusvaatteet menee vaihtoon päivittäin. Muita vaatteita käytän muutaman päivän peräkkäin. Ja pyyhkeet ja petivaatteet kerran viikossa.
Itse pesen vain päivittäisessä liikunnassa hikisiksi tulevat t-paidat ja kalsarit. Pyykkiä tarvitsee pestä kerran tai pari kahdessa viikossa, riippuen miten on pyyhkeitä ja liinavaatteita kertynyt myös.