Yrittäjä ihmettelee: työtä hakevat vain kielitaidottomat tei te-keskuksen pakottamat
Helsinkiläisen kahvilan pitäjä ihmettelee.
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010275443.html?utm_medium=p…
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
"Niin kauan kuin yksilöperusteinen irtisanominen on erittäin vaikeaa, työlästä ja riskialtista, ei työnantajilla ole muita keinoja riskin torjumiseen kuin 0-tuntisopimus (huonolle työntekijälle ei sitten löytynytkään tunteja) sekä riskin pienentämiseen pyrkimys sellaisten ihmisten palkkaamiseen, joiden työntekokyvystä ja -halusta on jotain todistusaineistoa (henkilö on työssä). Entuudestaan tuntemattoman työntekijän, jota kukaan muukaan ei ole palkannut, palkkaaminen on suuri riski. Palkkaisitko itse?"
Työtön on yleensä ollut töissä, osa pitkäänkin ja osa vaativissa tehtävissä ennen yt-potkuja tms. Sinustako hän on automaattisesti riskirekrytointi? Tässä ketjun keississä on kyse hyvin simppelistä kahvion ylläpito- ja myyntityöstä, joka ei ole vaikea juttu yhdellekään normifiksulle henkilölle ikään katsomatta. Ja urheiluseura haluaa palkata nimenomaan nuoria, joille paikka voi olla elämän ensimmäinen palkkatyö.
Mä en ole ollut kahvila-alalla mutta kokemusta löytyy rutkasti pienistä firmoista joissa on omistajan lisäksi se 1-5 työntekijää hieman sesongista riippuen ja omakohtainen kokemukseni on, että poikkeuksetta nämä yrittäjät on sellaista ihmistyyppiä joka ei itse tule toimeen kenenkään kanssa. Ja tämä on taatusti sitten ollutkin se syy, että on perustettu oma firma kun kenenkään alaisena ei osata olla mutta ei näiltä myöskään onnistu ihmisiksi oleminen alaisten kanssa. Ovat poikkeuksetta hyvinkin "tuulella käyviä" ja sellaisia extempore-ihmisiä jotka sanoo tänään yhtä ja huomenna ovatkin ihan toista mieltä ja muiden pitäisi osata lukea nämä ajatukset.
Vierailija kirjoitti:
Paikkaan on Oksasen mukaan tullut hakemuksia esimerkiksi kokeilta ja muilta ravintola-alan konkareilta, joilla palkkaodotuskin on suurempi. Lisäksi hän uskoo, että tällainen henkilö tuskin sitoutuisi työpaikkaan kovin pitkäaikaisesti.
Tuo on todella ikävä oletus palkkaajalta, että hakeva työntekijä ei sitoutuisi työpaikkaan. Itse olen korkeakoulutettuna hakenut pesuloihin, siivousfirmoihin, puutarhoihin, kahviloihin yms. toivoen saavani pitkäaikaisen työpaikan, osa-aikainenkin kelpaisi. Hullulta on tuntunut, kun ei ole mikään tärpännyt edes asiantuntijan kanssa laaditulla CV:llä. Mutta tuo asenne kai nyt selittää.
Miksi työnhakijan pitäisi olla sitoutunut työpaikkaan pitkäaikaisesti kun eihän nämä työnantajatkaan halua sitoutua työntekijään pitkäaikaisesti?!
Tarjolla on nollasopparia tai joku 8 tai 15h/vko. Tuollaiseenko työnantajat tosiaan kuvittelee jonkun haluavan sitoutua loppuiäkseen? Tai sitten se tarjolla oleva työ on määräaikainen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla on sosiaalisen median lööpeistä imuroitu oletus, että 3000 euroa on minimipalkka kouluttamattomalle ja osaamattomalle.Tuet veks, jolloin työnantajienkin verotaakka vähenee ja ahkerille voidaankin maksaa enemmän kuin kotona oleilijoille.
Selitätkö sitten, miksi alle 10 euron tuntipalkan aspatyöhön leffateatteriin haki 800 ihmistä?
Sitä paitsi työttömät hakijat ei kelpaa, tuo työnantaja itse sanoi niin. Miten sun on niin vaikea ymmärtää, että työtön ei voi mennä töihin ilman että kelpaa työnantajalle?
Tämän takia tämä Marinin hallituksen rustaama aktiivimalli onkin aivan järjetön. Työttömät ei kelpaa työnantajille vaikka ne pakotettaisiin tekemään kk-tasolla 40 tai 400 hakemusta joista on ilmoitettava te-toimistolle, koska ei se ilmoitusvelvollisuuskaan muuta tuota tosiasiaa että työnantajat karsastaa ihan kategorisesti työtöntä työnhakijaa. Nyt työnantajat vain hukkuu niihin työhakemuksiin jotka tulee "vääränlaisilta" työnhakijoilta ja todennäköisesti tämä aikaansaa vielä sen, että oikeasti sopiva/haluttukin hakemus menee joko suoraan roskakoriin tai ainakaan siihen ei mitenkään ihmeemmin paneuduta.
Järjetön on, joo. Mutta minkä takia yrittäjäjärjestöt sitten kannattavat tällaista mallia? Eivät vastustaneet sitä silloin, kun mallia rustattiin ja olisi ollut tilaisuus. Eivätkä nyt sano halaistua sanaa, vaikka Orpon hallitus niiden toiveita kuuntelee tarkalla korvalla?
Taitaa siellä yrittäjäpuolella edelleen elää sitkeästi myytti laiskoista ehdoin tahdoin muiden rahoilla makailevista työttömistä, joita kuuluukin kepittää. Ollaan siitä ilosta valmiita vaikka maksamaan se vaiva, että joudutaan seulomaan työhakemuksista suoraan roskiin menevät.
Marinin hallituksen työministeri Haatainen oli kyllä minulle aikamoinen pettymys. Rouva niin myhäili, että nyt työttömät varmasti tuntee että heistä pidetään huolta. Luuli tehneensä oikein hyvänkin työn ja työttömät onnellisiksi. Paskat tässä mitä huolenpitoa kaivata, vaan niitä töitä! Taitaa elää vielä 80-luvun tunnelmissa, jolloin töihin tosiaan saattoi mennä: kävellä firmaan ja kysyä, tulenko huomenaamulla vai aloitanko heti nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan että kun on nuori tai opiskelija, hänellä voi teettää paljon töitä surkella palkalla?
Mutta kun ne nuoret opiskelijat eivät ole ikuisesti nuoria ja opiskelijoita. Jokainen vanhenee joskus eikä kukaan voi olla ikuisesti opiskelija.
Työpaikoista ei ole pulaa vaan palkan maksajista,😻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin kauan kuin yksilöperusteinen irtisanominen on erittäin vaikeaa, työlästä ja riskialtista, ei työnantajilla ole muita keinoja riskin torjumiseen kuin 0-tuntisopimus (huonolle työntekijälle ei sitten löytynytkään tunteja) sekä riskin pienentämiseen pyrkimys sellaisten ihmisten palkkaamiseen, joiden työntekokyvystä ja -halusta on jotain todistusaineistoa (henkilö on työssä). Entuudestaan tuntemattoman työntekijän, jota kukaan muukaan ei ole palkannut, palkkaaminen on suuri riski. Palkkaisitko itse?"
Työtön on yleensä ollut töissä, osa pitkäänkin ja osa vaativissa tehtävissä ennen yt-potkuja tms. Sinustako hän on automaattisesti riskirekrytointi? Tässä ketjun keississä on kyse hyvin simppelistä kahvion ylläpito- ja myyntityöstä, joka ei ole vaikea juttu yhdellekään normifiksulle henkilölle ikään katsomatta. Ja urheiluseura haluaa palkata nimenomaan nuoria, joill
Nuorempana hain paljonkin kahvila-alalle, mutta en koskaan kelvannut töihin. Olin kuulema liian koulutettu (ylioppilas) ja liian vanha (näytin ikäistäni vanhemmalta, lisäksi olisi pitänyt olla tyyliin 16 vee).
Tää on tämä. Hakemuksia kuitenkin tulee, mutta yrittäjälle ei kelpaa, koska kuulema ei sitoudu yritykseen. Sitten ihmettelee kun työntekijöitä ei löydy. Mitä jos yrittäjä muuttaisi asennettaan ennakkoluulottomampaan suuntaan ja palkkaisi sellaisia, joista on ennen ajatellut, että eivät sitoudu yritykseen? Jospa sittenkin saisi hyviä ja sitoutuneita työntekijöitä! Eli yrittäjän oma ennakkoluuloinen asenne estää palkkaamasta tosiasiassa hyviä työntekijöitä. Syy on siis peilissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikkaan on Oksasen mukaan tullut hakemuksia esimerkiksi kokeilta ja muilta ravintola-alan konkareilta, joilla palkkaodotuskin on suurempi. Lisäksi hän uskoo, että tällainen henkilö tuskin sitoutuisi työpaikkaan kovin pitkäaikaisesti.
Tuo on todella ikävä oletus palkkaajalta, että hakeva työntekijä ei sitoutuisi työpaikkaan. Itse olen korkeakoulutettuna hakenut pesuloihin, siivousfirmoihin, puutarhoihin, kahviloihin yms. toivoen saavani pitkäaikaisen työpaikan, osa-aikainenkin kelpaisi. Hullulta on tuntunut, kun ei ole mikään tärpännyt edes asiantuntijan kanssa laaditulla CV:llä. Mutta tuo asenne kai nyt selittää.
Tämä! Itekin työttömänä hakenut kaikkiin mahdollisiin työpaikkoihin, että mieheni ei tarttis elättää mua per ke le. Mut ei vain ole tärpännyt. Tästä pitäisi oikeasti tehdä iso haloo lehtiin miksi työttömät eivät kelpaa yrityksil
Ja miksi +50- vuotiaat eivät kelpaa. Miksi tästä ei puhuta? Ikäsyrjintä on totta.
Siitä voi olla varma, ettei nuo herran kaipaamat nuoret ainakaan sitoudu tuohon työhön. He vaihtavat heti tilaisuuden tullen parempaan. Opiskelijat sellaiseen, jossa on kesäksi tarjolla töitä, jolloin opiskelijat parhaiten pystyvät tekemään töitä.
Työnantajan tulisi tajuta, ettei hänen tarjoama työ ole sellaista, joka soveltuu nuorille opiskelijoille vaan ennemmin niille työttömille. Ottaisi sellaisen eikä valittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisen TE - keskuksen suurin ongelma on siinä, että se olettaa työnhakijoiden olevan erityistä suojaa vailla olevia kouluttamattomia, jotka hyötyy CV:n kirjoittamisesta PDF-muotoon.
Olen itse työtön, ja työkkäri pakotti minut tämmöiselle työllistämiskurssille, vaikka olin juuri sellaisen käynyt ( siis sellaiselle: Miten haet työtä) Kurssi oli tällaisen konsulttifirman kurssi. Tehtävät sellaisia, tyylin, että: nyt sitte hae niin ja niin monta työpaikkaan, ja soitat niin ja niin moneen työpaikkaan ja teet niin ja niin monta avointa hakemusta. Ja ne oli tehty Wordilla. .. ja sähköpostilla tuli linkki, mitä kautta pääsi täyttämään Word tiedostoja. Varmaan kyseinen firma tienasi hommassa paljon, veikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Itekin työttömänä hakenut kaikkiin mahdollisiin työpaikkoihin, että mieheni ei tarttis elättää mua per ke le. Mut ei vain ole tärpännyt. Tästä pitäisi oikeasti tehdä iso halo
Eikä pelkästään +50 vaan ihan +30. Terveisin, kohta 33v
Ei tarvitse olla +50-vuotias vaan se riittää että lähestymässä viittäkymppiä ettei enää pääse edes työhaastatteluun. Ja sen kerran kun pääsee niin työhön onkin ajateltu jotain nuorempaa ja vastavalmistunutta eikä tästä ennakkoasenteesta voida joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheiluseuran kahvila. Tiedättekö paljon sellainen maksaa palkkaa? Suunnilleen 8 euroa tunnilta. Ja työtunteja ei ole paljon. Miten kukaan kuvittelee, että tolla palkalla elää ja vielä pk-seudulla.
Osa-aika työllä ei ole tarkoituskaan Elää!
Menkää töihin, te sanotte! Mutta kun kokoaika töitä ei ole, niin on tehtävä osa-aika töitä monessa paikassa. Soviteltava tunnit kunkin työnantajan kanssa ja matka-ajat yhteen ja jännitettävä, riittääkö näistä nollatuntisopimuksista tarpeeksi tunteja, että saa sen korven keskellä olevan yksiön vuokran maksettua kuukausi toisensa perään. Tehän sanotte, että köyhien pitää muuttaa pois kaupungeista sinne korpeen. Iloisesti hymyillen asiakkaita palvellen monen työn palkalla melkein elää.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista, että Suomi on täynnä työttömiä ihmisiä kovilla koulutuksilla ja työkokemuksilla?
Miksi he eivät saa töitä?
Vastaus on helppo. He eivät saa työtä, koska eivät juuri nyt ole töissä. Ihan sama vaikka hakisivat hampaat irvessä ja juoksisivat haastatteluissa. Valinta ei yksinkertaisesti kohdistu heihin.
Oikeasti tuli itku. Työtön olen ollut jonkin aikaan ja yhteen haastatteluun päässyt. Eli totta tuo. Toivottovasti olen väärässä ja työllistyisin tänä vuonna joko omalle alalle tai muuhun.
Päinvastoin. Työllistyäkseen pitääkin olla työtön. Eivät palkkaa muita kuin työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Helsinkiläisen urheiluseuran kahvilaan on ollut vaikeaa saada sopivia työntekijöitä."
Sopivia? Siis, yrittäjälle eivät kelvanneet mm ravintola-alan ammattilaiset, työttömät työnhakijat, ei - suomalaiset....
Tämä on sama yhtälö, kun metalliteollisuus hakee koneistaja. Yritetään etsiä sopivaa jonkun vuokrafirman kautta. Edes nuoret vastavalmistuneet eivät halua tehdä töitä vuokrafirman kautta.
Miten vaikeaa on laittaa ilmoitus oikotielle, että meillä olisi tarjolla kokoaikatyötä vakkarina?
Ilmoituksen laitto on helppoa, helppoa ei ole päästä eroon työntekijästä, joka ei tee töitä/ei osaa töitään/ei halua tehdä töitään/ei saavu työvuoroonsa. Siksi käytännössä työntekijän, jota työnantaja ei tunne entuudestaan, ainoa tapa päästä työhön on 0-tuntisopimusten tai vuokrafirmojen kautta. Ne, jotka osaavat ja haluavat tehdä työtä, työllistyvät kyllä ennen pitkää toisenkin tyyppisiin työsuhteisiin. Vaikkapa sellaisiin, joissa työntekijä tarjoaa työtään yrittäjänä - tämä on hyvin yleistä rakennusalalla. Käytännössä kaikki rakennusalan ammattilaiset (putkiasentajat, sähköasentajat, laatoittajat jne) ovat yrittäjiä, jotka työskentelevät isommalle rakennusliikkeelle alihankkijoina tai suoraan tilaajallekin. Tottakai heidän tuntilaskutuksensa on ihan muuta kuin työntekijän tuntipalkka, mutta he ovat itse vastuussa eläkevakuutuksistaan, sairasajan palkoistaan jne. Jos yksilöperusteinen irtisanominen olisi käytännössä mahdollista, olisi kokoaikatyön tarjoaminen vakkarina huomattavasti alemman kynnyksen takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän ajattelivat jatkossa löytävän edes niitä työnhakijoita. Jatkossa kun ei opiskelijankaan kannata enää pienillä tunneilla tehdä opintojen ohessa töitä.
Nythän työhaluiset pääsee töihin kun työpaikkoja avautuu ja laiskat jäävät kotiin,kaikki eivät mieti ensimmäisenä tukia.
Eipäs. Tehdään mitä vain, jotta saadaan työpaikanvaihtaja. Muulloin valitetaan sopivien hakijoiden pulaa. Sopivuus ei tarkoita osaamista, pätevyyttä tai koulutusta, vaan sitä, että on juuri nyt töissä.
On se kumma, ettei firmat menesty tällä voittajareseptillä!
Kyllähän työttömän täytyy olla huono, jos ei ole
Niinpä niin. Koeaika, määräaikaiset sopimukset..kyllähän työntekijästä eroon pääsee. Niin pääseekin, näillä keinoin. Kirjoittaja on todella käsittänyt, mikä on syy sille, että vakituisia työpaikkoja ei ole tarjolla tuosta vaan. Koska työntekijästä on päästävä tarpeen vaatiessa eroon..ja vakituisesta ei pääse, niin tadaa..vakituisia paikkoja ei ole tarjolla. Olisi parempi kaikille, kun vakituisesta työntekijästä pääsisi asiallisilla syillä eroon, kynnys uuden työntekijän palkkaamiselle alentuisi oleellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Helsinkiläisen urheiluseuran kahvilaan on ollut vaikeaa saada sopivia työntekijöitä."
Sopivia? Siis, yrittäjälle eivät kelvanneet mm ravintola-alan ammattilaiset, työttömät työnhakijat, ei - suomalaiset....
Tämä on sama yhtälö, kun metalliteollisuus hakee koneistaja. Yritetään etsiä sopivaa jonkun vuokrafirman kautta. Edes nuoret vastavalmistuneet eivät halua tehdä töitä vuokrafirman kautta.
Miten vaikeaa on laittaa ilmoitus oikotielle, että meillä olisi tarjolla kokoaikatyötä vakkarina?Ilmoituksen laitto on helppoa, helppoa ei ole päästä eroon työntekijästä, joka ei tee töitä/ei osaa töitään/ei halua tehdä töitään/ei saavu työvuoroonsa.
Älä puhu paskaa. Jos joku laiminlyö tehtäviään, kyllä hänestä eroon pääsee.
Tietysti se vaatii vähän töitä työnantajaltakin. Ensiksi pitää koeajalla seurata, selviääkö se hommasta. Aika harvoin edes tuota välitetään tehdä. Sitten jos duunari rupeaa myöhemmin pinnailemaan, kyllä siihenkin konstit löytyy. Eihän niitä keskusteluja, varoitusten antamisia ym. kiva ole tehdä, mutta se nyt vain on yksi osa yrittäjänä toimimista että sellaiseenkin saattaa joutua.
Hyvät työnantajat saavat tekijöitä. Ja joskus jakavat potkuja. Huonot mussuttaa ja mutkuilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikeaa on laittaa ilmoitus oikotielle, että meillä olisi tarjolla kokoaikatyötä vakkarina?Ilmoituksen laitto on helppoa, helppoa ei ole päästä eroon työntekijästä, joka ei tee töitä/ei osaa töitään/ei halua tehdä töitään/ei saavu työvuoroonsa. Siksi käytännössä työntekijän, jota työ
Tämähän on ihan uskomatonta potaskaa. Pelkästään koeaika on 6 kk. Kyllä siinä ajassa selviää, soveltuuko ihminen työhön vai ei. Jos tarjoaa nollaa, yleensä saakin nollan. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Rakennusalan firmat puolestaan työllistää useita ihmisiä. Ei ne useimmiten ole mitään yhden hengen yrityksiä.
Tämä! Itekin työttömänä hakenut kaikkiin mahdollisiin työpaikkoihin, että mieheni ei tarttis elättää mua per ke le. Mut ei vain ole tärpännyt. Tästä pitäisi oikeasti tehdä iso haloo lehtiin miksi työttömät eivät kelpaa yrityksille