Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan taottua järkeä läheiseni päähän tässä tilanteessa?

Vierailija
08.03.2024 |

Läheiselläni on harvinainen sairaus. Nyt toimittaja on soittanut hänelle ja pyytänyt haastattelua sairauteen liittyen. Läheiseni pitäisi siis haastattelussa kertoa omasta sairaudestaan tarkkojakin tietoa, millaisia oireita on ja niin edelleen. Tarkoitus on kuulemma lisätä tietoa tuosta harvinaisesta sairaudesta. Haastattelu päätyisi isoon valtakunnalliseen mediaan.

Minusta haastattelu on kerta kaikkiaan huono idea, jos läheinen menee levittelemään terveystietojaan julkisesti. Itselleni tulee myös mieleen kaikki ne kerrat, kun terveyteen liittyvät haastattelut ovat päätyneet tänne vauvapalstalle ruodittavaksi. Miten saisin taottua järkeä läheiseni päähän ja käännettyä hänen päänsä haastatteluun suostumisen suhteen? En halua, että hän suostuisi tuohon haastatteluun.

ap

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on harvinainen sairaus. Voi kun saisi joskus lehteen haastattelun jostakin samaa sairautta potevasta! Katsoin läpi, onko sairaudestani kirjoitettu yhtään ainutta lehtijuttua. Löysin yhden vuosikausia vanhan jutun ja siinäkin sairaus oli ns. sivujuonne ja juttu kertoi ihan muusta.

Meille sairastuneille olisi iso apu, jos sairaudestamme kerrottaisiin enemmän ja sairaus tulisi tutuksi. Uskon myös, että joku tietämättään sairautta poteva bongaisi oireensa tuollaisesta lehtihaastattelusta ja hakeutuisi lääkäriin.

Vierailija
22/35 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy haluaako hän että kaikki  tulevat muistamaan hänet vain hänen sairaudestaan.Eli kannattaisi pysyä nimettömänä  jutussa.Ei hän mitään kunniaa siitä kuitenkaan saa.

Kukaan ei enää muista tuota parin kuukauden kuluttua.

Ai jaa, kylläpä luulen että kaikki hänen omalta paikkakunnaltaan tulevat muistamaan ainakin hänet nimenomaan juurikin tuoksi "erikoisen sairaaksi ihmiseksi ", aina kun hänet näkevät.Mutta jokuhan saattaa itse ihan halutakin juuri tällaista julkisuutta sairaudellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on harvinainen sairaus. Voi kun saisi joskus lehteen haastattelun jostakin samaa sairautta potevasta! Katsoin läpi, onko sairaudestani kirjoitettu yhtään ainutta lehtijuttua. Löysin yhden vuosikausia vanhan jutun ja siinäkin sairaus oli ns. sivujuonne ja juttu kertoi ihan muusta.

Meille sairastuneille olisi iso apu, jos sairaudestamme kerrottaisiin enemmän ja sairaus tulisi tutuksi. Uskon myös, että joku tietämättään sairautta poteva bongaisi oireensa tuollaisesta lehtihaastattelusta ja hakeutuisi lääkäriin.

Mutta et itse kuitenkaan ole menossa haastateltavaksi? Niinpä niin...

Vierailija
24/35 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä toimittaja on saanut tietää sairaudesta? Joten.

Vierailija
25/35 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Ja tämä koskee muitakin henkilökohtaisia tietoja kuin sairauksia. Jokainen täysjärkinen ihminen tajuaa, että jos esiintyy vaikka työttömänä jossain jutussa, se tulee vaikeuttamaan aina työn saantia jatkossa, vaikka haastattelun ilmestyessä olisikin jo ollut työssä.

Vierailija
26/35 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta et itse kuitenkaan ole menossa haastateltavaksi? Niinpä niin...

Ei toimittajia kiinnosta haastatella kaikkia. Eräskin kaverini tarjoutui toimittajalle haastateltavaksi sairauteensa liittyen. Toimittajaa ei jutun teko aiheesta kiinnostanut, koska sairaus kuulosti toimittajasta vähäpätöiseltä eikä kuulemma kiinnostaisi lukijoitakaan. Kaikki jutut eivät ylitä uutiskynnystä.

Vierailija
27/35 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuollaisessa haastattelussa on hyvät ja huonot puolensa, mutta niinhän on kaikissa asioissa. Tavallisen pulliaisen kohdalla on minusta aika yksi lysti antaa tuollaisesta asiasta haastattelua. Läheisestä se voi tuntua isolta jutulta, jos toisesta tehdään joku juttu lehteen, mutta ei se oikeasti ole iso asia. Vai muistaako joku, minkä niminen ihminen kertoi vaikka harvinaisesta sairaudesta lehdessä pari vuotta sitten?

Nostan hattua jokaiselle, joka lisää tietoisuutta sairauksien osalta. 

Vierailija
28/35 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtänyt huolesi, mutta hän päättää asiasta itse.

Voit toki kertoa riskeistä.

Vierailija
29/35 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä suostuisi. Olisi kiva tietää mistä sairaudesta on kyse. 

Vierailija
30/35 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä joku mielenterveyteen liittyvä sairaus, mahdollisesti traumataustainen ja pelkäät lähipiirin leimaantuvan tämän vuoksi tai siis ilmenisi että lähipiirillä on näppinsä pelissä sairauden syntymiseen, niinkö ??? Tai jokin vamma joka syntynyt pahoinpitelyn vuoksi ja tämä halutaan salata suurelta yleisöltä, tämäkö?? Eli ei ole kyse sairaasta itsestään, vaan lähipiiristä joka haluaa suojella itseään??

Vierailija
31/35 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on jsuhetaanko täällä jaskaa jostain jutusta? Tärkeä teko sukulaiseltasi, ja hän päättää itse. Mitä jos yrität viedä häneltä tärkeää asiaa toipumisprosessin kannalta?

Vierailija
32/35 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä suostuisi. Olisi kiva tietää mistä sairaudesta on kyse. 

Kunnon kaksinaismoralisti. Itse et suostuisi, mutta toisen sairauden haluaisit tietää. :D

Vierailija
33/35 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen oma asia, mitä itsestään kertoo.

Ehkä tässä näkyy myös aiempien sukupolvien painolasti. Sairauksia hävettiin ja piiloteltiin, jopa niiltä läheisiltä. Nykyisin taas puhutaan avoimemmin.

Minä en henkilökohtaisesti usko, että sairaudesta julkisesti kertomisesta olisi mitään haittaa. Vai oletteko nähneet, että joku lehtien kommenttikentissä irvailisi vaikka ms-tautiin sairastuneille, että mitäs olet sairastunut ja nyt istut pyörätuolissa.

Tämä. Vanhempi työkaverini oli saada slaagin, kun kerroin hänen mielestään liian avoimesti sairaudestani (joka ei edes ole mielenterveyteen liittyvä tai mikään "nolo" intiimialueiden vaiva). Hänen mielestään siitä ei kannattaisi puhua muiden kuullen, mutta ei osannut kertoa tarkempaa syytä, että miksi. 

Vierailija
34/35 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä se vähän riippuu siitä millainen sairaus on kyseessä ja mitä haastattelussa kerrotaan.

Vierailija
35/35 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos sen tekee nimettömänä ja kuvattomana. Tai sitten antaa lyhyemmin tärkeät tiedot ja panostaa positiivisempaan julkisuuteen. Ellei ole valmis kestämään tiedon leviämisen seuraukset. Jokaisesta on kaikenlaisia tietoja kyllä jo levitelty. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan