IL: 5 sairautta joilla pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle
Näillä diagnooseilla pääset pois työelämästä:
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/8fa306c8-16d1-4814-946a-4d65d58e31d1
Kommentit (171)
Sain vaikean aivovamman onnettomuudessa 2021. Kävin läpi neuropsykologin kuntoutuksen ja tämän lisäksi ammatillisen kuntoutuksen josta en suoriutunut. eläke myönnettiin 2/2024.
Työterveyslääkärin mukaan tk-eläkkeelle pääsee ainoastaan jos kunto on enää sellainen ei pääse itse enää vessaan. Aivoinfarkti, sydänsairaus, keuhkosairaus, haiman ja maksan vajaatoiminta, lihassairaus, diabetes, masennus, nivelvamma, silmäsairaus, kilpisrauhasten vajaatoiminta, kivuilla... en näillä kombolla siis en ole päässyt koska töissä etätyömahdollisuus. Jos ei olisi etää niin pitäisi kouluttautua. Miten ihmeessä ihmiset on päässyt noin "pikkuvaivoilla", jossa vain yksi tai kaksi sairautta on tuonut tk:n?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on MS-tauti ja suututtaa jotku näistä kommenteista. Olisimpa terve.
Ymmärrän täysin! Itseänin suututtaa kun itsellä tosi isot haasteet terveyden kanssa ja vaihtaisin terveyden heti. Tsemppiä sulle!
Jos saisin itse vapaasti päättää niin jäisin jollekin osasairauspäivärahalle tms. Voin tehdä lyhyempää työpäivää. Täyspitkä työpäivä on liian pitkä palautumisen eli jaksamisen kannalta. En yksinkertaisesti jaksa tehdä täyttä päivää. Olen vaaraksi itselleni ja muille eli sattuu ja tapahtuu kun ei ole kunnolla tajuissaan ja reaktioaika on melko pitkä.
Vika on päässä eli keskivaikea masennus. Varmaan kaikki diagnosoidaan masennukseksi. Se johtuu siitä ettei työuupumus, tai joku muu sellainen, ole tauti. Ei minua itse työ harmita ja eikä minulla ole halua jäädä kokoaikaiselle eläkkeelle. Ei minua omasta mielestäni varsinaisesti masenna.
Miten työkyvyttömyyseläkkeelle haetaan. Yksityisen lääkärin vai terveysaseman lääkärin kautta? Työterveyshuollon piiriin en kuulu, koska olen tällä hetkellä työtön. Pitääkö hakea ensin sairaslomaa?
Vierailija kirjoitti:
Miten työkyvyttömyyseläkkeelle haetaan. Yksityisen lääkärin vai terveysaseman lääkärin kautta? Työterveyshuollon piiriin en kuulu, koska olen tällä hetkellä työtön. Pitääkö hakea ensin sairaslomaa?
Mikä vaan lääkäri käy. Mutta ensin tosiaan haetaan sairauslomaa ja jos se pitkittyy yli vuodeksi, sitten ehkä kuntoutustukea tai eläkettä. Tietysti vakavissa tapauksissa eläke voi tulla kysymykseen vaikka hetikin. Mutta varaa aika terveyskeskuslääkärille niin pääset alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ite sairastan vakavaa masennusta ja oon lähinnä huojentunut jos aikaisin vedetään pois oravanpyörästä :D hirvittää lähinnä jos ei työelämästä tule pois pääsemään sairauksien takia.
Niin, milloin suomessakin porukkaa alkaa lappamaan työpaikalle konetuliaseiden kanssa kun päässä oikein kivistää, tekee breivikit.
Mut hei, raha on tärkeintä maailmassa ei se henkikulta.
Eikös se joku tappanut työkaverinsa jokunen vuosi sitten, eikös hänkin ollut joku kuntoutuja tms ilmaistyöntekijä, muistanko ihan väärin nyt?
Mene töihin. Todella ärsyttävä tämä joku tyyppi, joka kirjottelee aina lähtevänsä lahtaamaan ihmisiä tai vaihtoehtoisesti joku muu lahdannut, jos on täytynyt johonkin osallistua ilmaisen elatuksen valtiolta saadakseen. Ryöstöt alkavat lisääntyä, breivikejä tehdään ja tässä taas työkaverinsa päättänyt päiviltä, kun ihan on ilmaistyöntekijäksi polo joutunut.
Järjettömän ärsyttävä tyyppi.
Työkyvyttömyyseläkkeellä voi tehdä töitä. Teen itsekkin. Palkkarajat on asetettu eläkkeen mukaan. Kato vaikka varma.fi
Kyllä voi töitä tehdä. Älä puhu omias.
Vierailija kirjoitti:
Henryllä on väsynyt keski jalka jos ei ole tuntoa.
😂😂😂😂😂
Ensin tehdään sairaala. Sitten tehdään sairaita.
Juttu taas maksumuurin takana, kuten aina nämä Iltiksen jutut.
Pääseekö muuten nepsyongelmien tai muiden oppimisvaikeuksien takia eläkkeelle?
Mihin töihin voi mennä ne, joilla ei ole mitään valmiuksia työelämään, vaikka periaatteessa haluaisikib?
Hyi hitto. Miltähän tuntuu noista "miten pääsee" jne jne sitten kuuskymppisinä? Oli kiva elämä olla tekemättä mitään. Paitsi elää eläkkeellä kuin vanhukset.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle ahdistus-ja masennusdiagnoosilla. Ja ensimmäisellä hakukerralla. En tiedä, löytyykö se tuolta Ilta-Sanomien maksumuurin takana olevan artikkelin listalta.
Taivaan lahja! Voitko kertoa tänne meille miten se onnistui? Mielellään tarkasti. En todellakaan aio jaksaa seuraavaa 20 vuotta työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos leikkaa peukalot pois, niin ei voi tehdä mitään.
Ei pidä ihan paikkaansa. Hankaloittaa toki valtavasti elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle ahdistus-ja masennusdiagnoosilla. Ja ensimmäisellä hakukerralla. En tiedä, löytyykö se tuolta Ilta-Sanomien maksumuurin takana olevan artikkelin listalta.
Taivaan lahja! Voitko kertoa tänne meille miten se onnistui? Mielellään tarkasti. En todellakaan aio jaksaa seuraavaa 20 vuotta työelämässä.
Voi kuule, tollasilla diagnooseilla et pysy hengissä 20 vuotta .
Vierailija kirjoitti:
Luulusi, että ainakin jos kyseessä esim. neliraajahalvaus, kehitysvammaisuus, sokeus (tämä ainakin vanhastaan), vaikea cp-vamma, skitsofrenia.
Tuki -ja liikiikuntaelinvaivat eri muodoissaan, riippuu tapauksesta.
Ei nykyään pääse fyysisistä syistä eläkkeellä, korkeintaan, kun päässä viiraa. Osa valehtelee olevansa selästä työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta kaikki tietää, että fyysisistä syistä ei nykyään pääse. Joten päävikasi on naapureilla ja sukulaisilla tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Kuten jutusta käy ilmi, niin ihan liian helposti pääsee
Jaa, mä olen ollut työkyvytön kroonisen migreenin takia nyt kolmisen vuotta enkä ole saanut edes lääkärin lausuntoa, jolla voisin hakea työkyvyttömyyseläkettä. Eli ei nyt ihan helposti kyllä pääse eläkkeelle.
Minä taas en ole vaikean käsivammani vuoksi eläkkeelle päässyt, olen ollut yli 5v kuntoutustuella. Kyseessä vielä dominantti käteni. Täytyy kouluttautua uudelleen työhön missä ei juuri käsiä tarvita. Eli kaikki fyysinen työ ja toimistotyö on poissuljettu.