IL plus kertoo, millä diagnooseilla pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle. Mitkä ne ovat?
Kommentit (183)
Minulla ocd ja olen työkkärin listoilla. Siivoan vessaa 2 h. Ajattelin hakea siivoojaksi. Siivoan mitä ehdin ja jos kovin väsyttää nukun töissä vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mt-diagnoosilla ei tosiaan pääse kuin määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle... Tyyliin vuodeksi tai kahdeksi. Sinä aikana on oikeutettu saamaan kuntoutusrahaa.
Minä pääsin pysyvälle eläkkeelle masennuksen ja pakko-oireisen häiriön takia.
Eli jos on oikeasti hullu niin eläkkeelle ei pääse (työkyvyttömäksi luokitellaan korkeintaan vuodeksi) mutta masentuneena pääsee pysyvästi?
Mikä on oikeasti hullun diagnoosi?
Sinänsä hullulla voi olla monesti elinvoimaa toisin kuin masentuneella, jonka energia ei riitä mihinkään. Se on sitten oma asiansa, mitä sillä energialla pystyy tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ocd ja olen työkkärin listoilla. Siivoan vessaa 2 h. Ajattelin hakea siivoojaksi. Siivoan mitä ehdin ja jos kovin väsyttää nukun töissä vessassa.
Jo nuorempana siivosin kaksiota 14 h joka lauantai.
Olohuoneen siivous kestää nykyään noin 6 h - 8 h.
"Näissä ammateissa on eniten psykopaatteja :
1. Toimitusjohtajat 2. Lakimiehet 3. Media (Televisio /radio) 4. Myyntihenkilöt 5. Kirurgit 6. Journalistit 7. Poliisit 8. Papisto 9.Kokit 10. Valtion virkamiehet"
Suosittelen ettei jää odottelemaan. Perustulo riittävänä. Ei erottelua ja leikkuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vanhemmiten en jaksa välttämättä siivota kotia ollenkaan, jos työkkäri laittaa kuuden kuukauden sijaisuuteen. On levättävät vapaa-ajalla, koska se ocd on myös työtehtävissä.
Yhden kuuden kuukauden sijaisuuden kun tein niin en siivonnut kotia ollenkaan ennenkuin vasta, kun sijaisuus päättyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vanhemmiten en jaksa välttämättä siivota kotia ollenkaan, jos työkkäri laittaa kuuden kuukauden sijaisuuteen. On levättävät vapaa-ajalla, koska se ocd on myös työtehtävissä.
Yhden kuuden kuukauden sijaisuuden kun tein niin en siivonnut kotia ollenkaan ennenkuin vasta, kun sijaisuus päättyi.
Jos on tehnyt viikon töitä niin ei jaksa siivota aamusta iltaan lauantaina.
On täysin käsittämätöntä ettei vakavallakaan fyysisellä sairaudella pääse eläkkeelle. Kovin paljoa ei haluta julkisuudessa kertoa esim siitä kuinka vakava sairaus on ykköstyypin diabetes. Esim Finndiane-tutkimusessa ennen 1965 diagnoosin saaneista alle 15 prosenttia oli enää hengissä 50 vuoden sairastamisen jälkeen. Koska ykköstyypin diabetekseen sairastutaan yleensä lapsina, ei elinikä ole kovin pitkä. Jos nyt tähän sairauteen sairastuu, ennuste on paljon paljon parempi, koska hoitovälineet ovat niin paljon parempia. Kun itse sairastui 1970-luvulla, ei ollut edes verensokerin mittausta kotona, vain pissakokeet. Olen syvästi kiitollinen siitä, että olen vielä hengissä. Ainoa varma nakki päästä eläkkeelle on mt-diagnoosi.
Työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse, jos on ocd.
Sitä en tiedä tajuaako lääkärit, että kun ocd työtön laitetaan työkokeiluun tai palkkatukitöihin niin omaa kotia ei siivota ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en tiedä tajuaako lääkärit, että kun ocd työtön laitetaan työkokeiluun tai palkkatukitöihin niin omaa kotia ei siivota ollenkaan.
Sen OCD:n pitää aiheuttaa jotain muutakin? Masennus? Paniikkihäiriö?
Ei moni muukaan jaksa siivota kotiaan työn lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkärit mitään tajua eikä ymmärrä.
Onneksi työtön asuu vuokra kodissa. Osa liasta nimittäin pinttyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta ocd on pakkohäiriö esim kun lähdet matkalle pitää hellan levyjä sun muita tarkistaa 4 h koko ajan ennen lähtöä.
Mitään ei tehdä nopeasti.
Joku terve voi siivota kodin kahdessa tunnissa.
Eli jos sun naapuri imuroi yhtä huonetta 8 h putkeen ja rynkyttää oven kahvaa pitkään, kun lähtee kotoa, hänellä voi olla ocd. Suihkussa menee tunti vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta ocd on pakkohäiriö esim kun lähdet matkalle pitää hellan levyjä sun muita tarkistaa 4 h koko ajan ennen lähtöä.
Joku terve voi ja moni ei voi.
Ymmärtän oikein hyvin, että OCD ottaa aikaa ja henkistä voimaa, mutta sinun ongelmaasi ei ymmärretä psykiatrilla, jos kerrot suurimman ongelmasi olevan kodin siivous. Sinänsä diagnoosista ymmärtää, että kodin siisteys on tärkeää, mutta jos se on suurin ongelma, on varsin työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos sun naapuri imuroi yhtä huonetta 8 h putkeen ja rynkyttää oven kahvaa pitkään, kun lähtee kotoa, hänellä voi olla ocd. Suihkussa menee tunti vähintään.
Meitä ocd ihmisiä asuu kerrostaloissa. Ei kannata ihmetellä pitkiä imurointeja ja pitkiä suihkukäyntejä eikä kotioven rynkytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku terve voi ja moni ei voi.
Ymmärtän oikein hyvin, että OCD ottaa aikaa ja henkistä voimaa, mu
Yhtä lailla ne oireet töissä on. Minä olin puhuttelussa, kun olen niin hidas töissä.
En voi kertoa työnantajalle enkä työkavereille miksi olen niin hidas eli ocd. Joka paikasta minut laitetaan pois.
Vierailija kirjoitti:
En voi kertoa työnantajalle enkä työkavereille miksi olen niin hidas eli ocd. Joka paikasta minut laitetaan pois.
Ei terveet ihmiset ymmärrä. Sähköpostin lähetys kestää kauan, kun tekstiä pitää tarkastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun menet seuraavan kerran psykiatrille, tee dokumentti oheisen oppaan mukaan. Siitä selviää sairauden vaikutus koko elämääsi,ei vain siivoamiseen.
https://mtkl.fi/materiaalipankki/mielenterveyden-hairion-vaikutus-toimi…
Yleensä sinä on masennusdiagnoosi liitännäisenä. Kaikkien polvijutut eivät ole ratkaistavissa uudella polvella.